جنبه های قانونی وصیت نامه در کانادا

در ادامه برایتان جنبه های قانونی وصیت نامه در کانادا و نیز برخی قوانین وراث خواهیم گفت.

جنبه های قانونی وصیت نامه در کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: شاید تنظیم وصیت نامه برای بسیاری از افراد یک اقدام ضروری به نظر نیاید؛ کم نیستند کسانی که نوشتن وصیت نامه را بدیمن می دانند. قبل از هرچیزی ما برای شما آرزو عمری طولانی و یک زندگی شاد داریم، این مطلب برای اطلاع شما از قوانین فعلی کشور کانادا نگاشته شده است. اگر شما در کشور کانادا زندگی می کنید، تنظیم وصیت نامه برای شما امری ضروری است. در کانادا نحوه اداره اموال متوفی بر اساس قوانین استان ها تعیین می گردد.

بازماندگان افراد متوفی که وصیت نامه ای ندارند، معمولاً درگیر یک فرآیند پیچیده و بسیار پر هزینه برای اداره اموال به جای مانده از فرد متوفی می شوند. در این مطلب سعی شده است تا نکاتی که باید در هنگام تنظیم وصیت نامه خود بدانید، توضیح داده شود.

در این مقاله به بررسی روند قانونی نوشتن وصیت نامه در کانادا خواهیم پرداخت. اینکه افرادی که به عنوان شهروند در کانادا زندگی می کنند چگونه می توانند وصیت نامه بنویسند و چه پروسه حقوقی را باید پشت سر بگذارند.

وصیت نامه در کانادا

وصیت نامه یک سند رسمی است که افراد از خود به جای می گذارند و تعیین می کنند که بعد از فوت آن ها چگونه دارایی ها بین اعضای خانواده شان تقسیم شود. طبق قانون کانادا هر فرد بزرگ سالی که فرزند و یا اموالی دارد باید وصیت نامه بنویسد و طبق تحقیقات انجام شده در حدود 50 درصد کانادایی ها وصیت نامه ندارند.وصیت نامه مشخص می کند که بعد از فوت شخص، اموال و دارایی ها چگونه بین وراث تقسیم و توزیع شود. این اموال می تواند دارایی ها، حساب بانکی وسایل شخصی و … باشد.

اهمیت وصیت نامه در کانادا

تفاوت زیادی بین عملکرد دولت بعد از فوت شخص در ایران و کانادا وجود دارد، به طور مثال اگر شخصی بعد از فوت وصیت نامه نداشته باشد این دولت است که طبق قانون اموال او را تقسیم می کند درحالی که در صورت وجود وصیت نامه اموال طبق خواست متوفی تقسیم می شود.

تعیین ولی یا قیم فرزندان نیز طبق وصیت نامه تعیین می شود. اگر وصیت نامه ای وجود نداشته باشد ممکن است فرزندان به پرورشگاه سپرده شوند؛ بنابراین اگر می خواهید سرپرستی بچه ها به اقوام سپرده شود حتماً باید وصیت نامه خود را تنظیم کنید. وصیت نامه فقط مختص افراد پیر نیست و تمام افراد که مال و فرزندی دارند باید وصیت نامه خود را تنظیم کنند و فهرستی از اموال و دارایی های خود را برای ورثه به جای بگذارند. تهیه لیست دارایی ها و اموال ممکن است برای ورثه زمان بر باشد و حتی برخی از اموال هیچ گاه به دست ورثه نرسد.

طبق قانون کانادا اموال مشترک بین متوفی و همسرش و یا هر فرد دیگر که در وصیت نامه نیامده باشد و بعد از مرگ به بازمانده می رسد. قابل ذکر است بیمه عمر و حساب بازنشستگی در وصیت نامه قید نمی شوند. طبق قانون فرد باید کسی را تعیین کرده که به وصیت وی عمل کند.

مزایای نوشتن وصیت نامه در کانادا

  • نوشتن وصیت نامه و تائید آن در دفتر اسناد رسمی و یا دادگاه قضایی مزایای زیادی دارد.
  • بعد از فوت شخص صحت وصیت نامه تائید شده است و نیاز به اثبات مجدد ندارد.
  • وصیت نامه بعد از فوت متوفی به راحتی قابل اجرا و استناد خواهد بود.

البته برای تائید وصیت نامه ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی لازم است سند حتماً در برگه های مخصوص پرشده باشد و توسط سردفتر همان دفتر ثبت شده باشد. در این صورت است که وصیت نامه به عنوان یک سند قانونی و رسمی قابل اجرا خواهد بود.

چه کسانی باید وصیت نامه تنظیم کنند؟

در جواب این سؤال باید گفت که تمام افرادی که از لحاظ عقلی سالم هستند و بیشتر از 18 سال دارند، باید وصیت نامه خود را تنظیم کنند. بعضی تصور می کنند که چون دارای اموال قابل توجهی نیستند، نیازی به داشتن وصیت نامه ندارند. اما همه افراد در کشور کانادا ملزم به تهیه وصیت نامه هستند. در صورت فوت افراد، بازماندگان فرد متوفی حتماً باید پروسه تقسیم اموال و پرداخت بدهی های وی را انجام دهند. در صورتی که فرد متوفی وصیت نامه خود را تنظیم نکرده باشد، این پروسه به شدت طولانی و پر هزینه خواهد بود.

تنظیم وصیت نامه برای خانواده های که دارای فرزند زیر 18 سال هستند، ضروری است. در صورتی که والدین فوت کنند و در وصیت نامه خود قیم قانونی برای فرزندانشان تعیین نکرده باشند، دولت سرپرستی فرزندان آن ها را به پرورشگاه انتقال می دهد. پس فکر نکنید در کانادا پس از مرگ والدین، سرپرستی فرزندان به اقوام درجه یک داده می شود. دادگاه های محلی در کشور کانادا باید تصمیم بگیرند که سرپرستی فرزندان به چه کسانی داده می شود و در بیشتر موارد به عهده پرورشگاه ها خواهد بود.

مشکلات کسانی که در کانادا وصیت نامه ندارند

همانطور که گفته شد، پروسه تقسیم اموال به شدت طولانی و پر هزینه است. همچنین باید بدانید که پروسه تقسیم اموال در این موارد با توجه به قوانین استان ها صورت می گیرد. یکی از اعضای خانواده باید در دادگاه های محلی برای اجرا تقسیم اموال اقدام کند. به طور مثال در استان انتاریو، بعد از کسر بدهی از اموال فعلی فرد متوفی، 200 هزار دلار اول به همسر متوفی به ارث می رسد و مابقی اموال بین همسر و فرزندان تقسیم می شود.

همچنین در استان بریتیش کلمبیا، بعد از کسر بدهی از اموال فعلی فرد متوفی، 300 هزار دلار کانادا و نصف بقیه اموال فرد متوفی به همسر او می رسد. همچنین باید بدانید که نزدیک ترین خویشاوند فرد متوفی یا شخص دیگری که دادگاه مناسب بداند، مسئول مدیریت و تقسیم اموال فرد متوفی را برعهده می گیرد. لازم به ذکر است که در چنین مواردی احتمال اختلاف اموال بین بازماندگان بسیار بالا است.

وصیت نامه مورد تأیید در کانادا

به طور کلی سه نوع وصیت نامه در کانادا وجود دارد:

  • وصیت نامه دست نویس
  • وصیت نامه ایی که در حضور شاهدین تنظیم شده باشد
  • وصیت نامه های هولوگرافی

باید توجه داشت که وصیت نامه هایی که به صورت ویدیویی یا پادکست تنظیم می شوند، در برخی از استان های کشور کانادا نظیر انتاریو معتبر نیستند.معتبرترین وصیت نامه در کانادا وصیت نامه ای است که در حضور شاهدین تنظیم شود. وصیت نامه هایی که توسط دفاتر ثبت اسناد کشور کانادا ثبت می گردند، کاملاً قانونی هستند و نیاز به تأیید صحت آن ها در دادگاه نیست. لازم به ذکر است که ثبت وصیت نامه در دفاتر اسناد رسمی داری هزینه هایی است که با توجه به استان محل سکونت شما این هزینه ها متفاوت خواهد بود.

در مواردی که وصیت نامه به صورت دست نویس است می توان با پرداخت هزینه از وکیل خواست از طریق اپلیکیشن موجود در کانادا وصیت نامه را به صورت قانونی ثبت کند.

طی کردن این مراحل باعث می شود بعد از فوت فرد، تائید صحت وصیت نامه با سرعت بیشتری انجام شود. به هرحال وصیت نامه ای که در محضر ثبت قانونی نشده باشد بازهم باید مراحل انحصار وراثت و تهیه لیست اموال و دارایی ها را سپری کند که قطعاً زمان بر بوده و هزینه ای برای وراث خواهد داشت.

در حال حاضر اپلیکیشین (application to have a will probated) معتبری برای پر کردن برگه های وصیت نامه در اختیار افراد قرار دارد. افرادی که قصد نوشتن وصیت نامه دارند می توانند شخصاً و یا از طریق وکیل قانونی این برگه ها را پر کنند تا به تائید دفتر اسناد رسمی و یا دادگاه برسد.

شما می توانید برای کاهش هزینه های خود، وصیت نامه مورد نظرتان را در حضور شاهدین تنظیم کنید و سپس از یک وکیل برای ثبت آن در دفاتر ثبت اسناد استان خود کمک بگیرید. اعتبار یک وصیت نامه را قوانین موجود استان های کشور کانادا تعیین می کنند. پس قبل از هرگونه اقدامی برای تنظیم وصیت نامه باید حتماً با قوانین کشور کانادا آشنایی کامل داشته باشید. تنظیم وصیت نامه به صورت دستنویس ریسک بالایی از سوی دادگاه های محلی کشور کانادا دارد.

توصیه می گردد که از تنظیم وصیت نامه های مشترک بین زوجین خودداری کنید. زیرا ممکن است نظر شما با همسرتان متفاوت باشد. در چنین مواردی ایجاد تغییرات در متن وصیتنامه دشوار است.

نکات مهم در تنظیم سند وصیت نامه در کانادا

در زمان تنظیم وصیت نامه خود به معقول بودن آن توجه داشته باشید و فراموش نکنید که مفاد موجود در متن وصیت نامه لازم الاجرا است. لازم نیست در هنگام تنظیم وصیت نامه خود، تمامی اموال خود را ذکر کنید. می توانید در وصیت نامه خود از کلمه تمام اموال استفاده کنید، تا در آینده با تغییر در لیست اموال شما، مشکلی ایجاد نشود.

بهتر است لیست اموال خود را به صورت جداگانه بنویسید و آن را در کنار وصیت نامه خود قرار دهید. شما می توانید در صورت لزوم این لیست را بدون هیچ مشکلی تغییر دهید.

توصیه می گردد که هر پنج سال یکبار وصیت نامه خود را دوباره بررسی کنید و اگر لازم است تغییرات جدید را بنویسید. در زمان تنظیم سند وصیت نامه از یک وکیل باتجربه مشاوره بگیرید.

سعی کنید میزان بدهی ها و قبض های مالیاتی خود را به مرور زمان پرداخت کنید یا کاهش دهید.

پروسه کلی تنظیم وصیت نامه در استان کبک

درخواست تأیید اعتبار وصیت نامه

درخواست تأیید اعتبار وصیت نامه در تمامی استان های کشور کانادا تقریباً شبیه به یکدیگر است. دلایل درخواست تأیید اعتبار وصیت نامه شامل موارد ذیل است:

  • تشخیص اینکه وصیت نامه توسط متوفی یا به درخواست وی نوشته شده است
  • تأیید قانونی بودن آن
  • در دسترس قرار دادن آن برای مشاوره عمومی

این درخواست به منزله آن است که در دادگاه، تمامی نسخه های معتبر وصیت نامه فرد متوفی بررسی شود. گاهی اوقات یک فرد چندین نسخه وصیت نامه تنظیم کرده است و دادگاه باید تعیین کند که کدام نسخه دارای اعتبار است. معمولاً آخرین نسخه قانونی وصیت نامه لازم الاجرا تشخیص داده می شود.

مواردی که می توان در وصیت نامه قید کرد

شما می توانید تمامی اموال خود را در وصیت نامه قید کنید. همانطور که گفته شد بهتر است همه جزییات را ننویسید. شما می توانید لیستی از بدهی های خود بنویسید و نحوه پرداخت آن ها را توسط اعضای خانواده خود مشخص کنید. همچنین شما باید مواردی شامل نوع پس انداز بازنشستگی و نحوه قیومت فرزندانتان را در وصیت نامه ذکر کنید. حتماً نام افرادی را که باید مفاد وصیت نامه را اجرا کنند قید کنید.

دعوی دادگاه

اگر درخواست انصراف در دادگاه عالی ارائه شود، متقاضی باید بسته به شرایط یکی از مناطق قضایی زیر را انتخاب کند:

  • با توجه به آخرین محل اقامت و زندگی متوفی
  • با توجه به محل سکونت متوفی در استان کبک
  • اگر متوفی دارای ملکی در استان کبک باشد
  • اگر استان کبک محل فوت متوفی باشد
  • اگر استان کبک محل زندگی شاکی باشد

برای تأیید وصیت نامه باید هزینه ای پرداخت کنید. همچنین باید به وارثین و افراد مستحق اطلاع دهید اما اگر به هر دلیلی شما قادر نبودید که به دیگر وارثان اطلاع دهید، دادگاه شما را از این مسئولیت معاف کرده و شخصاً این کار را انجام می دهد

اسناد لازم درخواست تأیید وصیت نامه در دادگاه در کشور کانادا

  • وصیت نامه اصلی
  • کپی فوت نامه
  • مبایعه نامه، که توسط یکی از شاهدین در مورد مورد وصیت نامه قبل از مشاهده عمومی تهیه شده است
  • حضور شخصی که می تواند امضا و نوشته شخص متوفی را تشخیص دهد
  • مدرک ارسال اخطار برای دیگر وارثین یا ضمانت اجرا
  • در صورتی که وصیت نامه به زبانی غیر از انگلیسی یا فرانسه نگارش شده باشد، وصیت نامه باید توسط مترجمین مورد اعتماد دادگاه محلی استان کبک ترجمه گردد

نحوه تقسیم ارث (بدون وصیت نامه) در کانادا

به طور کلی در تمام استان های کشور کانادا، ابتدا کل بدهی ها و مالیات فرد از اموال فرد متوفی کسر می گردد. بعد از کسر اموال با توجه به قوانین هر استان، اموال تقسیم می گردد. در استان کبک قبل از تقسیم کلی اموال، نیمی از ارزش خالص ارث خانوادگی و اموالی که در زمان ازدواج توسط فرد متوفی به دست آمده است به همسر وی تعلق می گیرد.

  1. اگر فرد متوفی قبل از مرگ، همسر و فرزندان خود را ترک کرده باشد. از نظر قانونی همسر وی یک سوم و فرزندان وی دو سوم اموال او را به دست خواهند آورد.
  2. اگر فرد متوفی فرزندی ندارد، اما همسر و پدر و مادر وی در قید حیات هستند. دو سوم اموال وی به همسر و یک سوم باقیمانده نیز از آن پدر و مادر وی خواهد بود. لازم به ذکر است که در چنین مواردی خواهر یا برادر هیچگونه حق قانونی برای برخورداری از ارث ندارند.
  3. اگر فرد متوفی دارای فرزند، پدر یا مادر در قید حیات نیست. همسر وی دو سوم و یک سوم باقی مانده میراث شخص به دیگر اعضا خانواده نظیر برادر و خواهر خواهد رسید.
  4. اگر فرد دارای فرزند باشد، اما همسر نداشته باشد. کل میراث او به فرزندش خواهد رسید.
  5. اگر فرد متوفی همسر و فرزندی نداشته باشد، میراث او به پدر و مادر، خواهر و برادر و فرزندان خواهر و برادر وی تعلق می گیرد.
  6. اگر فرد متوفی چنین اقوامی نیز نداشته باشد، املاک به سایر اقوام خواهد رسید.
  7. در صورتی که فرد هیچ اقوامی نداشته باشد، اموال وی به دولت تعلق می گیرد.

قوانین تقسیم ارث در استان انتاریو در کانادا

هزینه ارائه درخواست برای تقسیم اموال در استان انتاریو بر اساس ارزش دارایی وی سنجیده می شود. در این استان به ازای هر 50000 دلار دارایی فرد متوفی، 1.5 درصد آن توسط دولت مصادره می شود.

اگر فرد متوفی دارای فرزند نباشد، همسر وی تمام اموال وی را به ارث خواهد برد. ولی در صورتی که فرد متوفی دارای فرزند باشد، 200 هزار دلار اول به همسر وی تعلق می گیرد و بقیه اموال به بین فرزند و همسر وی نصف خواهد شد. اگر متوفی دارای بیش از یک فرزند باشد، همسر وی یک سوم اموال را ارث خواهد برد و فرزندان وی دو سوم بقیه اموال را به ارث خواهند برد. همچنین ارثیه فرزندان زیر 18 به قیم قانونی آن ها داده می شود و بعد از 18 سالگی ارثیه به آن ها تعلق می گیرد. در هر صورت اگر ارزش اموال متوفی کمتر از میزان سهم اولیه همسر وی باشد، همسر شخص تمام اموال را به ارث خواهد برد.

هنگامی که شخصی بدون وصیت نامه فوت می کند، معمولاً یکی از اقوام نزدیک او باید به دادگاه مراجعه کند تا به عنوان متولی اموال فرد متوفی منصوب شود.

متولی املاک باید کلیه دارایی ها و بدهی های املاک و دارایی فرد متوفی را شناسایی کند و باید اطمینان حاصل کند که بدهی ها، هزینه های مراسم تشییع جنازه، هزینه های اداره املاک و مالیات پرداخت شده است. مانده موجودی پس از پرداخت این بدهی ها، دارایی های موجود برای تقسیم ارث هستند.

همچنین همسر فرد متوفی حق دارد که به مدت 60 روز پس از مرگ همسر خود، بدون اجاره، در خانه مشترک خریداری شده توسط خود و همسرش بماند.

  • اموال فرد متوفی معمولاً بین فرزندان و همسر وی تقسیم می گردد.
  • اگر فرد همسر و فرزندی نداشته باشد، اموال وی بین والدین او تقسیم خواهد شد.
  • در صورتی والدین او در قید حیات نباشند، خواهر و بردار وی اموال او را به ارث خواهند برد
  • در صورتی که هیچکدام از این اعضا زنده نباشند، اموال وی به خواهر زاده یا برادر زاده های وی می رسد.
  • اگر فرد متوفی هیچ والد، فرزند، همسر، برادر، خواهر یا برادرزاده و خواهرزاده نداشته باشد، اموال وی به دولت کانادا خواهد رسید.

قوانین تقسیم ارث در استان بریتیش کلمبیا

قانون وصیت ها، املاک و جانشینی (WESA) از 31 مارس 2014 در بریتیش کلمبیا لازم الاجرا شده است. همان طور که در این مطلب گفته شد، اموال بین فرزندان و همسر تقسیم می گردد. اما اگر املاک فقط به نام متوفی ثبت نشده باشد و ملک فرد متوفی دارای مالکیت مشترک باشد، ملک به شریک فرد متوفی تعلق می گیرد.

به طور کلی هزینه های قانونی تقسیم اموال در این استان به ازای هر 1000 دلار، نقریبا 14 دلار است؛ یعنی به ازای هر 1000 دلار دارایی فرد متوفی 14 درصد آن به دولت کانادا تعلق دارد.. برای تعیین هزینه های تقسیم املاک نیز می توان از نظر مدیر آژانس های املاک استفاده کرد. این کار به منظور اطمینان از ارزش واقعی املاک در بازار است. طبق این قانون اگر فرد متوفی هیچ گونه وارثی نداشته باشد، اموال وی به دولت تعلق می گیرد. طبق این قانون آخرین فردی که می تواند از اموال فرد متوفی درخواست دریافت ارث را داشته باشد، فامیل های درجه چهارم وی هستند.

همچنین در صورتی که فرد دارای خانه مشترک با همسر خود هست، خانه وی به همسرش تعلق می گیرد. چنانچه فرد همسر خود را ترک کرده باشد، همسر وی علاوه بر دریافت 300 هزار دلار از ارثیه او 65000 دلار بر طبق قانون WESA دریافت خواهد کرد. چنانچه فرد فرزندان خود را از رابطه دیگری ترک کرده باشد، سهم اولیه همسر وی به 150 هزار کاهش می یابد. در هر صورت اگر ارزش اموال متوفی کمتر از میزان سهم اولیه همسرش باشد، همسرش تمام اموال را به ارث خواهد برد. در این استان برای فرزندان زیر 19 سال قیم تعیین می گردد.

ثبت وصیت نامه در کانادا

برای ثبت وصیت نامه و اثبات آن در دادگاه انجام لازم است متقاضی بنا بر محل زندگی خود یکی از مناطق قضایی را برای طی شدن سیر قانونی انتخاب کند. ثبت وصیت نامه هزینه خواهد داشت. بعد از ثبت قانونی وصیت نامه بهتر است به وراث اطلاع داده شود که وصیت نامه به صورت قانونی ثبت شده است.

مهاجرین به کانادا چگونه وصیت نامه خود را تنظیم کنند؟

کسانی که به تازگی به کانادا مهاجرت می کنند بهتر است با قوانین وصیت نامه در کانادا آشنا شوند تا همسر فرزندان و اقوام آن ها بعد از فوت دچار مشکل نشوند. به هرحال شما هر گونه وصیت نامه ای را که در کانادا تنظیم می کنید بهتر است از برگه های مخصوص وصیت نامه استفاده کنید تا وصیت نامه شما رسمی بوده و دچار سیر قانونی نشود.

طبق فرهنگ ما ایرانی ها هر فردی که مسن باشد و یا به دلیل بیماری به مرگ نزدیک باشد وصیت نامه می نویسد، اما طبق قانون کانادا همه افراد بالغ باید وصیت نامه برای اموال و دارایی خود داشته باشند. طبق آمار دولت کانادا در حال حاضر اموال زیادی از اموات به جای مانده است که ورثه از آن ها اطلاعی ندارند.

انتشار: 3 آذر 1401 بروزرسانی: 26 آذر 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1182

به "جنبه های قانونی وصیت نامه در کانادا" امتیاز دهید

2 کاربر به "جنبه های قانونی وصیت نامه در کانادا" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "جنبه های قانونی وصیت نامه در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید