راهنمای تغییر نام در کانادا

تغییر نام در کانادا میتواند برای شما مزایایی داشته باشد که برایتان با راهنمای مرحله مرحله شرح خواهیم داد.

راهنمای تغییر نام در کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: داشتن نام ایرانی یا آسیایی در کانادا ممکن است برای برخی افراد معضل جدی ایجاد کند، با ما همراه باشید تا با مزایای تغییر نام و روش انجام آن در سه استان انتاریو، کبک و بریتیش کلمبیا آشنا شوید.

مزایای تغییر نام

نام ایرانی ممکن است دردسر های زیادی برایتان ایجاد کند؛ از سخت بودن تلفظ آن گرفته تا تاثیرش بر یافتن کار. بعضی از نام های ایرانی به علت داشتن آوا های ناآشنا برای غیرفارسی زبانان، تلفظشان سخت خواهد بود.

علاوه بر این در هجی کردن نیز ممکن است مشکلاتی رخ دهد؛ این اشتباه هم از سوی غیرفارسی زبانان و هم از سوی ایرانی ها اتفاق می افتد. زیرا در بسیاری از مواقع ایرانی ها شکل نگارش نام خود را به زبان انگلیسی اشتباه می نویسند و همین امر تلفظ نام را پیچیده تر می نماید. از طرفی، بعضی از نام های ایرانی بسیار طولانی هستند و در بعضی از سازمان یا فرم ها گنجایش لازم برای تعداد زیادی حرف برای نوشتن نام و نام خانوادگی وجود ندارد.

بعلاوه در هنگام برخورد با فرد غیرفارسی زبان شاید لازم باشد چندین بار نام خود را تلفظ کنید تا دیگران متوجه آن بشوند یا دائماً تلفظ و نگارش آن را اصلاح نمایید. بعضی از این نام ها حتی ممکن است برای افراد بومی کمی مسخره آمیز بنظر برسد و در زبان مقصد معنای متفاوت یا حتی بدی داشته باشد.

اما بزرگ ترین مشکل، تبعیض نژادی در محیط کاری است. براساس پژوهشی که در دانشگاه تورنتو و رایسون اجرا شده، نشان می دهد افراد دارای نام آسیایی در رزومه های خود بین 20 تا 40 درصد کم تر برای مصاحبه دعوت می شوند.

کارفرمایان زمان کمی در حدود 7 تا 10 ثانیه برای آنالیز رزومه ها اختصاص می دهند و با تماشا نام آسیایی بصورت ناخودمطلع تصور می کنند آن فرد نمی تواند به خوبی انگلیسی صحبت کند، لهجه غلیظی دارد، در محیط کاری قادر به برقراری ارتباط با سایرین نیست یا اگر آن شغل مستلزم فعالیت پیچیده یا حرفه ای باشد، از پس آن بر نخواهد آمد.

آیا باید نام خود را در کانادا تغییر دهید؟

اگر نام خود را دوست دارید و تابحال با آن به مشکل جدی برنخورده اید، علتی برای تغییر آن وجود ندارد. در محیط کار این امکان وجود دارد تا نام مستعاری انتخاب کنید و خود را در کسب و کار هایتان با آن نام معرفی نمایید. شما بعلاوه می توانید نام تان را تاجایی که ممکن است خلاصه کنید یا از نام های آمریکایی مشابه بهره ببرید.

چگونه نام خود را تغییر دهیم؟

جهت تغییر نام می توانید پیش از مهاجرت در ایران یا پس از مهاجرت در کانادا اقدام نمایید. اگر در کانادا هستید و قصد دارید نام خود یا کودکتان را تغییر دهید، در ادامه روش انجام آن را در سه استان انتاریو، کبک و بریتیش کلمبیا شرح خواهیم داد.

تغییر نام در استان انتاریو

اگر در استان انتاریو هستید و می خواهید نام خود را تغییر دهید باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • بالاتر از 16 سال سن داشته باشید.
  • به مدت حداقل 12 ماه در انتاریو زندگی نموده باشید.

توجه داشته باشید:

  • اگر 16 یا 17 ساله هستید، پیش از تغییر نام به موافقت سرپرست قانونی خود احتیاج دارید (بخش 3 تقاضانامه باید کامل شود).
  • اگر ازدواج نموده اید یا گواهی روابط زناشویی (Declaration of Conjugal Relationship) امضا نموده اید، باید به همسر یا شریک خود در رابطه با تغییر نام تان اطلاع دهید (بخش 2 تقاضانامه باید تکمیل شود).
  • شما بعلاوه در فرایند تغییر نام باید استعلام سوءپیشینه تهیه کنید.

چگونه برای تغییر نام در کانادا درخواست دهیم؟

برای تغییر نام باید:

  • تقاضانامه تغییرنام و شرایط سوپیشینه را دانلود کنید یا می توانید با خدمات انتاریو به شماره 1-800-461-2156 برای آمریکای شمالی (همه منطقه ها خارج از تورنتو)، شماره 416-325-8305 برای ناحیه تورنتو و بین المللی تماس بگیرید یا به تله تایپ با شماره 416-325-3408 پیغام ارسال نمایید.
  • فرم کامل شده، هزینه و مدارک لازم را می توانید پست کنید با شخصاً به آدرس 47 Sheppard Ave. East ServiceOntario centre تحویل دهید.

ارسال تقاضانامه با پست

فرم تکمیل شده، هزینه و مدارک لازم را به آدرس زیر پست کنید:

ServiceOntario

Office of the Registrar General

P. O. Box 3000

189 Red River Road

Thunder Bay، ON

P7B 5W0

تحویل حضوری

فرم تکمیل شده، هزینه و مدارک لازم را به آدرس زیر تحویل دهید:

ServiceOntario

47 Sheppard Avenue East، Unit 417،4th Floor

Toronto، ON

M2N 5N1

هزینه تغییر نام در کانادا

هزینه لازم برای تغییر نام $137 است.

مدارکی که برای تغییر نام در کانادا دریافت می کنید

اگر با درخواست تغییر نام موافقت شود، گواهی دریافت خواهید کرد که شامل نام نو و قبلی شماست که با استفاده از آن می توانید نام تان را در سایر مدارک مانند کارت بیمه سلامت تغییر دهید.

هر فردی که در انتاریو متولد شده باشد و نام خود را تغییر دهد، شناسنامه نوی با نام نوش دریافت می نماید. شناسنامه ای که اتوماتیک صادر می شود شامل اطلاعات والدین نخواهد بود. اگر می خواهید برای شناسنامه همراه با اطلاعات والدین یا کپی رسمی از گواهی تولد خود درخواست دهید، بایستی فرم درخواست شناسنامه را همراه با هزینه لازم آن ارسال نمایید. اگر خارج از کانادا به جهان آمده اید، اطلاعیه ای از تغییر نام تان به اداره ثبت احوال در استان یا قلمرو (بجز کبک) جایی که متولد شدید ارسال می شود. اما برای گرفتن شناسنامه نو باید به اداره ثبت احوال درخواست دهید.

تغییر نام کودک

برای تغییر نام کودک بصورت قانونی، کودک باید:

  • در 12 ماه اخیر در انتاریو زندگی نموده باشد یا اگر کم تر یک سال سن دارد، از زمان تولدش آنجا باشد.
  • o 17 ساله یا کوچک تر باشد.
  • ازدواج ننموده باشد.
  • اگر کودک 12 ساله یا بیشتر است، برای تغییر نام احتیاج به اجازه دارد.

در طی این مسیر هیچگونه حکم دادگاه یا توافق نامه جدایی که مانع تغییر نام شود، نباید وجود داشته باشد.

هر والدی که سرپرستی قانونی کودک را دارد باید رضایت خود را اعلام کند و هر شخص دیگری که از نظر قانونی به کودک دسترسی دارد باید کتباً از تغییر نام مطلع شود. اگر حکم دادگاه یا توافق نامه قانونی کتبی (مانند توافق نامه جدایی) دارید که جزئیات حضانت یا دسترسی به کودک یا نام گذاری او را نشان می دهد، باید کپی از همه حکم های دادگاه یا توافق نامه ها را نیز ارسال کنید.

اگر برای تغییر نام به گواهی عدم سوءپیشینه احتیاج است، این فرم را تهیه کنید تا مطابق با شرایط لازم این کار را انجام دهید.

چگونه برای تغییر نام کودک در کانادا درخواست دهیم؟

برای تغییر نام کودک ضروری است:

  • این فرم و شرایط سوءپیشینه را پرینت و سپس تکمیل کنید یا می توانید با خدمات انتاریو به شماره 1-800-461-2156 برای آمریکای شمالی (بجز تورنتو) و شماره 416-325-8305 برای ناحیه تورنتو و بین المللی تماس بگیرید یا به تله تایپ 416-325-3408 پیغام دهید تا فرم لازم را تحویل بگیرید.
  • دستورالعمل های لازم را برای تکمیل فرم دنبال کنید.
  • فرم تکمیل شده، هزینه و مدارک لازم را به خدمات انتاریو به آدرس47 Sheppard Ave. East ServiceOntario centre پست کنید یا شخصاً تحویل دهید.

هزینه

هزینه لازم تغییر نام برای کودک $137 و اگر همراه با تقاضانامه والد فرستاده شود، $22 خواهد بود.

مدارکی که دریافت می کنید

اگر با تغییر نام کودک موافقت شود، گواهی مبنی بر تغییر نام دریافت می کنید که شامل نام نو و قبلی کودک است. شما می توانید از همین گواهینامه برای تغییر نام او در سایر مدارک مانند کارت سلامت استفاده نمایید.

هر شخصی که در انتاریو به جهان آمده باشد و نام خود را تغییر دهد، شناسنامه نوی با نام تغییریافته خود دریافت خواهد نمود. شناسنامه ای صادر شده بصورت اتوماتیک شامل اطلاعات والدیننمی شود. اگر می خواهید برای شناسنامه دارای اطلاعات والدین یا کپی رسمی از گواهی تولد درخواست دهید، بایستی فرم تقاضانامه شناسنامه همراه با هزینه لازم آن ارسال نمایید. اگر خارج از کانادا به جهان آمده اید، اطلاعیه ای از تغییر نام تان به اداره ثبت احوال در استان یا قلمرو (بجز کبک) جایی که بجهان آمده اید ارسال می شود. برای گرفتن شناسنامه نو باید به اداره ثبت احوال درخواست دهید.

تغییر نام به تک نام در کانادا (single name)

اگر در فرهنگ شما یا کودک تان، رسمی مبنی بر داشتن تک نام وجود دارد، می توانید نام خود را به تک نامی تغییر دهید. اگر از افراد بومی هستید و می خواهید نام خود را به تک نام تغییر دهید، ممکن است از پرداخت هزینه خدمات انتاریو معاف شوید.

چگونه برای تغییر نام به تک نام در کانادا درخواست دهیم

از این فرم پرینت بگیرید و آن را تکمیل کنید.

شما باید یکی از فرم های زیر را پر کنید:

  • تقاضانامه برای تغییر نام بزرگسالان و شرایط سوپیشینه جهت این کار
  • تقاضانامه برای تغییر نام بچه ها و شرایط سوپیشینه جهت این کار

راهنمای درون فرم را بدقت دنبال کنید و باید همه شرایط لازم ذکر شده درون فرم را داشته باشید.

هنگامی که فرم را پر کردید، فرم تکمیل شده، هزینه و مدارک لازم را به آدرسthe 47 Sheppard Ave East ServiceOntario centre. پست کنید یا شخصاً تحویل دهید.

هزینه

هزینه انجام این کار $137 است و اگر آن را همراه با تقاضانامه والد بفرستید، $22 خواهد بود.

چگونه درخواست خود را ارسال کنید؟

شما می توانید درخواست خود را بصورت حضوری تحویل دهید یا با پست ارسال نمایید.

ارسال با پست

فرم تکمیل شده، هزینه و مدارک لازم را به آدرس زیر پست کنید:

ServiceOntario

Office of the Registrar General

P. O. Box 3000

189 Red River Road

Thunder Bay، ON

P7B 5W0

تحویل حضوری

فرم تکمیل شده، هزینه (پرداخت شده بصورت چک، نقد یا کردیت کارت) و مدارک لازم را به آدرس زیر تحویل دهید:

ServiceOntario

47 Sheppard Avenue East، Unit 417،4th Floor

Toronto، ON

M2N 5N1

درخواست های اضطراری تغییر نام در کانادا

افرادی که می خواهند سریعاً نام یا سایر اطلاعات ثبت شده در مدارک خود را تغییر دهند می توانند از خدمات جایگزین استفاده کنند.

این شرایط شامل:

  • حین به سرپرستی گرفتن فرزند
  • فارغ التحصیلی از آموزش دانشگاهی
  • تصحیح جنسیت برروی شناسنامه
  • مسائل مهاجرتی

برای اطلاعات بیش تر با شماره های 1-800-461-2156 یا 416-325-8305 تماس بگیرید.

لغو درخواست تغییر نام یا اصلاح تقاضانامه

اگر در انتاریو متولد شده اید و فرم تغییر نام یا اصلاحات را همراه با شناسنامه صادر شده قبلی خود ارسال نموده اید اما برای دسترسی به خدماتی (مانند پاسپورت) به شناسنامه خود احتیاج دارید، شاید تصمیم بگیرید که درخواست خود را کنسل کنید.

جهت لغو درخواست تغییر نام یا اصلاح، باید فکسی به آدرس زیر بفرستید:

Manager، Specialty Services

Fax: 1-807-343-7284

بروزرسانی گواهی تولد یا ازدواج پس از تغییر نام قانونی

شما می توانید نام خود را بصورت قانونی بروی گواهی ازدواج تغییر دهید و در آینده این تغییر را برروی مدارک مربوط به گواهی ازدواج اعمال نمایید. از طرفی، اگر والدی که در گواهی تولد نامش ذکر شده، تغییر نام دهد، گواهی تولد کودک نیز باید اصلاح شود تا نام نو والد در آن ثبت شود.

چگونه برای بروزرسانی گواهی تولد یا ازدواج پس از تغییر نام قانونی درخواست دهیم؟

برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال فرم، بایستی به وسیله دفتر ثبت احوال اقدام نمایید:

ارسال با پست

ServiceOntario

Office of the Registrar General

P. O. Box 3000

189 Red River Road

Thunder Bay، ON

P7B 5W0

تلفن

1-800-461-2156 برای شمال آمریکا(منطقه ها خارج از تورنتو)

416-325-8305 در کلان شهر تورنتو و بین المللی

416-325-3408 تله تایپ برای ناشنوایان

هزینه

اگر واجد شرایط هستید، به روز رسانی نام قانونی با خدمات تورنتو هزینه ای برایتان خواهد داشت. اما اگر می خواهید برای گواهی آپدیت شده یا کپی از گواهی درخواست دهید، باید هزینه آن را بپردازید.

ممکن است برای اصلاح شناسنامه یا سند ازدواج پس از اصلاح شناسنامه یا سند ازوداج، واجد شرایط لازم برای معافیت از هزینه شوید. اگر شما بازمانده ای از مدارس شبانه روزی بومی یا از اعضای خانواده آن ها هستید و بصورت قانونی نام خود را تغییر داده اید و حالا قصد دارید گواهی ازدواج یا شناسنامه فرزندتان را اصلاح کنند، این فرم خدمات انتاریو را جهت رایگان شدن هزینه تغییر نام و اسناد مربوط به آن پر نموده و ارسال نمایید.

انتشار اطلاعیه تغییر نام در کانادا

تمام اسامی تغییریافته که تحت قانون تغییر نام انتاریو (Ontarios Change of Name Act) ثبت شده اند باید در The Ontario Gazette منتشر شوند، به استثنائات موارد زیر:

  1. فردی که نام او تغییر یافته است، اقوام اولیه، اینوئیت یا می تیس باشد و درخواستی مبنی بر عدم انتشار داشته است. شما می توانید فرم درخواست عدم انتشار در The Ontario Gazette را دانلود نموده، تکمیل کنید و همراه با تقاضانامه تغییر نام ارسال نمایید. اگر نمی توانید فرم را دانلود کنید، به وسیله تماس با شماره 1-800-461-2156 در شمال آمریکا (منطقه ها خارج از تورنتو)، 416-324-8305 در کلان شهر تورنتو و بین المللی یا تله تایپ 416-325-3408، فرم لازم را دریافت نمایید.
  2. دادستان کل تایید کند که تغییرنام برای جلوگیری از آسیب به شخص است. در این صورت باید با نیروی پلیس شهرداری یا پلیس استانی انتاریو تماس بگیرید تا بدانید آیا این شرایط شامل حال شما می شود یا نه.

روزنامه The Ontario Gazette در حال حاضر بصورت کاغذی و الکترونیکی در اینترنت منتشر می شود.

ترجمه اسناد

اگر تمام یا بخشی از اسنادی که باید ارسال کنید به زبانی غیر از انگلیسی یا فرانسوی نوشته شده است، می بایست ترجمه آن را به زبان انگلیسی یا فرانسوی تهیه کنید. اگر ترجمه ضروری است، تقاضانامه تان باید شامل موارد زیر باشد:

  • یک فتوکپی کامل از مدرکی که به ترجمه لازم دارد
  • یک فتوکپی کامل از ترجمه اصل مدرک
  • اصل اظهارنامه کتبی از یکی از موارد زیر:
  • یک مترجم حرفه ای که شرایط شغلی خود را به عنوان مترجم اظهار کند (در این اظهاریه احتیاجی به سوگند نیست)
  • شخصی که مترجم حرفه ای نیست (برای این اظهاریه باید در مقابل کمیسری سوگند یاد شود)

در اظهارنامه متن اصلی مترجم موارد زیر باید قید شود:

  • مترجم زبان های انگلیسی یا فرانسوی و زبان اصلی متن را متوجه می شود.
  • مترجم باور دارد ترجمه کامل و درست است.

اگر اصل اظهارنامه مترجم در ترجمه مدرک موجود باشد، ترجمه می بایست به شکل اصلی خود ارسال شود و فتوکپی پذیرفته نمی شود.

اگر به مترجم احتیاج دارید می توانید در لیست انجمن مترجمان و مفسران انتاریو جستجو کنید.

مدت زمان تحویل

اگر درخواست شما کامل و دقیق است و متولد انتاریو هستید، طی 6 تا 8 هفته گواهی تغییر نام و شناسنامه نوتان ارسال می شود. برای تک نام یا اصلاح نام افراد بومی ممکن است زمان بیشتری طول بکشد.

با دریافت گواهی تغییر نام خود می توانید مدارک صادره از دولت (گواهینامه، کارت سلامت، فوتو کارت انتاریو) را بروز رسانی کنید.

تغییر نام در استان کبک

قانون این اجازه را به شما می دهد تا در شرایط خاصی نام و نام خانوادگی خود را تغییر دهید. چنین تغییری تنها درصوتی انجام می گیرد که طبق حقوق شهروندی کبک، علت جدی داشته باشد.

طبق حقوق شهروندی کبک، هردو همسر نام خود را در ازدواج حفظ می کنند و در فعالیت های حقوق شهروندی از آن استفاده می کنند. درنتیجه اگر زن متاهل بخواهد نام خانوادگی همسر خود را بپذیرد، اداره Directeur de létat تنها در شرایط استثنایی اجازه تغییر نام را می دهد.

دو راه برای تغییر نام

بسته به شرایط، تقاضای تغییر نام ممکن است به وسیله مراحل قضایی در دادگاه یا به وسیله روند اداری در اداره Directeur de létat انجام می شود.

روند قضایی در دادگاه برای تغییر نام در کانادا

دادگاه می تواند در صورت ترک پدر و مادر، از دست دادن صلاحیت والدین یا تغییر در رابطه والدین با فرزند مانند به سرپرستی گرفتن فرزند، تغییر نام کودک را مجاز بداند.

شخصی که می خواهد تقاضای تغییر نام برای فرزند خردسال به وسیله مراحل اداری تنظیم کند و مخالفتی از طرف پدر، مادر، سرپرست یا خردسال 14 ساله یا بیشتر وجود داشته باشد، باید درخواست را قبل از ثبت در Directeur de létat civil به دادگاه ببرد.

اگر در چنین شرایطی هستید و می خواهید برای تغییر نام درخواست دهید، از شما دعوت می کنیم تا برای انتخاب مناسب ترین راه، با یک مشاور حقوقی مشورت کنید.

روند اداری در اداره the Directeur de létat

اداره The Directeur de létat درخواست های تغییر نامی که در اختیار قلمروی قضایی دادگاه نیست را رسیدگی می نماید. دلایل تغییر نام استناد می شود و در حین حال مدارک ارسال شده برای پشتیبانی از درخواست اهمیت زیادی دارند، زیرا به اداره The Directeur de létat اجازه می دهند تا درخواست را به درستی ارزیابی کند.

نمونه هایی از دلایل درخواست تغییر نام:

  • استفاده 5 ساله یا بیشتر از نام خانوادگی یا نامی که وارد گواهی تولد نشده است.
  • نامی با ریشه خارجی که تلفظ یا نوشتن اصل آن بسیار سخت است.
  • تعصب جدی یا رنج روانی ناشی از استفاده از نام.
  • نامی که باعث تمسخر یا بدنامی شود (رسوایی، شرم یا تحقیر).
  • افزودن نام خانوادگی مادر یا پدر به کودک زیر 18 سال یا بخشی از آن بصورت نام خانوادگی ترکیبی

چه کسی می تواند درخواست دهد؟

اگر 14 سال یا بیشتر دارید و حداقل یک سال در کبک زندگی نموده اید، می توانید برای تغییر نام اقدام نمایید. اما اگر پدر، مادر یا سرپرست هستید، می توانید برای تغییر نام خردسال خود درخواست دهید، به شرط اینکه حداقل یک ساله در کبک اقامت داشته باشید.

فرد متولد شده در خارج از کبک

اگر شما یا فردی که جهت تغییر نام درخواست داده، متولد خارج از کبک باشد و تولد او در ثبت احوال کبک ثبت نشده، باید ابتدا از اداره Directeur de létat بخواهد تا گواهی تولدش را ثبت نماید تا درخواست تغییر نام آنالیز شود. در این حالت، باید فرم درخواست ثبت گواهی تولد از خارج کبک به داخل این استان را دانلود شود یا از یکی از ادارات Directeur de létat در کبک یا مونترال دریافت نموده و تکیمل نماید.

چگونه درخواست خود را ثبت کنیم؟

جهت ثبت درخواست باید گام های زیر را بردارید:

گام اول: ارسال درخواست برای آنالیز اولیه

آنالیز اولیه، اداره Directeur de létat را قادر می سازد تا صلاحیت شخص را برای تغییر نام آنالیز نماید و تشخصی دهد آیا این گام برای او مناسب است یا نه.

برای درخواست آنالیز اولیه، باید فرم درخواست آنالیز اولیه جهت تغییر نام را دانلود یا آن را از یکی از ادارات Directeur de létat civil در کبک یا مونترال دریافت و تکمیل کنید.

اگر پس از آنالیز اولیه صلاحیت تان تایید شود، مدارک لازم برای شما پست می شود. اما اگر تایید نشدید، راهکار مناسب آن را به شما اطلاع می دهند.

البته توجه داشته باشید که تایید صلاحیت به معنای تایید درخواست تغییر نام به وسیله اداره Directeur de létat نیست.

گام دوم: ارسال درخواست تغییر نام

فرم درخواست تغییر نام که به وسیله پست برای شما ارسال می شود را پر کنید. پیش از ثبت درخواست در اداره Directeur de létat باید کار های زیر را نیز انجام دهید:

  • تهیه سوگندنامه در حضور شخصی که طبق قانون این اختیار را دارد.
  • اگر درخواست به وسیله فردی با سن بین 14 تا 17 سال ثبت شود، باید در صورت لزوم به پدر، مادر یا سرپرست او اطلاع داده شود.
  • درصورتی که درخواست تغییر نام برای شخص کمتر از 18 سال به وسیله والدین یا سرپرست او ارسال شود، به وی شخص اطلاع داده شود.
  • درصورتی که درخواست تغییر نام برای شخصی با سن بین 14 تا 17 سال به وسیله پدر، مادر یا سرپرست او ثبت شود، به وی اطلاع داده می شود.
  • با انتشار اطلاعیه ای قصد خود را از تغییر نام اعلام کنید مگر اینکه از این کار معاف شوید.

انتشار اطلاعیه

طبق قانون شهروندی کبک شخصی که برای تغییر نام در اداره Directeur de létat درخواست می دهد باید اطلاعیه ای عمومی مبنی بر قصدش از تغییر نام خود یا فرزندش منتشر کند. این انتشارات به افراد دیگر اجازه می دهد تا از درخواست شما برای تغییر نام مطلع شوند.

نظرات و اعتراضات

پس از انتشار اطلاعیه، این امکان وجود دارد تا افراد دیگر نظرات خود را درباره تغییر نام یا اعتراض به آن ارسال نماید.

هرکسی می تواند نظرات خود را اعلام کند. اما اگر سن فرد زیر 18 سال باشد، اعتراض تنها از طرف پدر، مادر، سرپرست یا خود کودک اگر 14 ساله یا بیشتر باشد، تنظیم می شود. اگر درخواست منحصراً برای افزودن نام خانوادگی به فرد زیر 18 سال از نام خانوادگی پدر یا مادر باشد، تنها پدر، مادر یا سرپرست کودک زیر 14 سال یا بزرگ تر می توانند اعتراض کنند.

هرگونه نظر یا اعتراض باید کتباً به اداره Directeur de létat کمتر از 20 روز بعد از انتشار اطلاعیه ارسال شود.

اگر اداره Directeur de létat نظر یا اعتراضی درباره تقاضانامه دریافت کند، این اعتراضات به متقاضی ارسال می شود و او بایستی تا 15 روز بعد کتباً پاسخ خود را ارسال کنند.

تصمیم نهایی

پس از آنالیز تقاضانامه تغییر نام، کارمند اداره ثبت احوال با توجه به دلایل پذیرش یا رد آن، تصمیم خود را کتباً اعلام می نماید. تصمیم به متقاضی و درصورت لزوم به اشخاصی که به تقاضانامه نظر یا اعتراضی اظهار نموده بودند، ارسال می شود.

بازنگری تنها از طرف دادگاه صورت می گیرد. اگر متقاضی از تصمیم گرفته شده به وسیله اداره Directeur de létat ناراضی است، می تواند تا 30 روز بعد از تصمیم گیری، درخواست قضایی ثبت کند تا تصمیم گرفته شده مورد بازبینی قرار گیرد. اگر شما در همچین شرایطی هستید، توصیه می کنیم با مشاور حقوقی مشورت کنید.

پس از مهلت 30 روزه، درصورت مطلوب بودن تصمیم اداره Directeur de létat و نبود هیج تقاضای قضایی برای بازنگری تصمیم، اداره Directeur de létat اطلاعیه ای از تصمیم گیری در وبسایت خود منتشر می نماید، مگر اینکه تصمیم گرفته شده در پرونده شامل معافیت از انتشار باشد.

اجرای تغییر نام

هنگامی که تغییر نام شخص اعمال شود، مسئولیت او، پدر، مادر یا سرپرست وی است تا نامش را در پرونده های موجود در ادارات دولتی یا سازمان ها، تغییر دهند. این کار مستلزم ارائه گواهی تغییر نام و شناسنامه نو است.

با این حال، اگر شما تقاضانامه لازم برای ساده سازی ارسال اطلاعات در رابطه با تغییر نام یا جنیست ثبت شده را پر کنید، اداره Directeur de létat می تواند از جانب شما ادارات یا سازمان های خاصی را از این تغییر مطلع کند و دیگری احتیاجی نیست خودتان مدارک لازم را به آن ها ارائه دهید.

فرم ساده سازی ارسال اطلاعاتِ تغییر نام یا جنسیت ثبت شده

براساس توافق چندین اداره دولتی و سازمان ها، اداره Directeur de létat مجاز است تا اطلاعات لازم برای اعمال قوانین و برنامه های تحت مدیریت خود را برای آن ها ارسال نماید. این توافق فرایند هایی را معین می نماید که با قوانین قابل اجرا بویژه حفاظت از اطلاعات شخصی مطابقت دارد.

اگر تغییر نام یا جنسیت اعمال شود، اداره یDirecteur de létat بطور اتوماتیک به اداراتی مانند Régie de lassurance maladie du Québec جهت تغییر نام در برنامه بیمه سلامت و درصورت لزوم برنامه تحویز دارو و صدور کارت بیمه سلامت نو زیرا کارت پیشین دیگر معتبر نیست، بعلاوه در Retraite Québec برای برنامه بازنشستگی در کبک و برنامه های بخش عمومی بازنشستگی(مانند RREGOP، PPMP و…) و سنجش یاری به بچه ها، در اداره یMinistère du Travail، de lEmploi et de la Solidarité sociale برای برنامه یاری های اجتماعی و برنامه حمایت، برنامه اشتغال، برنامه صلاحیت حرفه ای، Curateur public du Québec وCommission des normes، de léquité، de la santé et de la sécurité du travail اطلاعات لازم را می رساند تا دیگر احتیاجی به حضور شما و ارائه مدارک نباشد و بصورت اتوماتیک اطلاعات اصلاح می شود.

هزینه و مدت زمان تغییر نام در کانادا

مطالعه درخواست برای آنالیز مقدماتیِ تغییر نام رایگان است اما هزینه سایر بخش ها به شکل زیر است:

تغییر نام و نام خانوادگی (بزرگسال یا کودک همراه با صدور اولین گواهی تغییر نام)$144.00
تغییر نام کودک زیر 18 سال همراه با تغییر نام خانوادگی برای والدین (همراه با صدور اولین گواهی تغییر نام)$29.25
صدور گواهی تغییر نام$11.70
تصحیح جنسیت ثبت شده$144.00
صدور گواهی تصحیح جنسیت ثبت شده$11.70
پردازش اظهارنامه متاخر تغییر رابطه والدین و فرزند(کم تر از یک سال)$58.50
پردازش اظهارنامه متاخر تغییر رابطه والدین و فرزند (بیش از یک سال)$117.00
پردازش تقاضانامه متاخر گواهی تولد (کم تر از یک سال)$58.25
پردازش تقاضانامه متاخر گواهی تولد (بیش از یک سال)$117.00

درصورت کامل بودن مدارک لازم، پردازش تقاضانامه برای تغییر نام معمولاً 90 روز کاری بطول می انجامد.

توجه داشته باشید که درصورت تغییر آدرس در حین فرایند تغییر نام باید به اداره Directeur de létat اطلاع دهید.

تغییر نام در استان بریتیش کلمبیا

در ادامه به فرایند تغییر نام در استان بریتیش کلمبیا می پردازیم:

تغییر نام پس از ازدواج

شما می توانید پس از ازواج بدون تغییر نام قانونی خود از نام خانوادگی همسرتان بهره ببرید. در بیشتر موارد تغییر نام در حساب بانکی، شماره ملی (SIN Number)، گواهینامه و سایر سازمان ها منعکس کننده کارت شناسایی و سند ازدواج کنونی تان است.

در شرایطی مانند شرایط زیر برای دریافت نام همسر خود باید فرایند قانونی تغییر نام را طی کنید:

  • اگر می خواهید با افزودن نام خانوادگی به نام میانی، نام خانوادگی نو برای خود ایجاد کنید.
  • اگر می خواهید مدارک مهاجرتی یا شهروندی خود را بروزرسانی کنید تا نام نو یا نام خانوادگی پس از ازدواج تان را نشان دهد.

اگر در بریتیش کلمبیا متولد شده اید یا ازدواج نموده اید، تغییر نام خانوادگی بصورت قانونی باعث تغییر نام خانوادگی در شناسنامه و سند ازواج فعلی تان می شود. اگر در خارج از این استان اما درون کانادا متولد شده اید یا ازدواج نموده اید، با سازمان ثبت احوال استان خود تماس بگیرید تا بدانید چگونه بر مدارکتان تاثیر می گذارد.

بازگشت به استفاده از نام خانوادگی اولیه

اگر قصد دارید نام خانوادگی همسر خود را بردارید، هر زمانی که بخواهید می توانید به نام خانوادگی خود در هنگام تولد برگردید. برای تغییر نام خود در حساب های بانکی، شماره ملی کانادا، گواهینامه و سایر سازمان ها، برای اثبات ارتباط بین دو نام خانوادگی تنها سند ازدواج و شناسنامه یا سند شهروندی کافی است.

تغییر نام کودک متولد شده در استان بریتیش کلمبیا

استان بریتیش کلمبیا این اجازه را می دهد تا نام ثبت شده برای کودک در دو شرایط اصلاح شود:

  1. کودک در این استان متولد شده و کمتر از یک سال سن داشته باشد
  2. کودک در این استان متولد شده و شواهدی تهیه کنید که نشان دهد کودک تا قبل از 12 سالگی از آن نام استفاده می نموده، شواهدی مانند:
  3. مدرک غسل تعمید
  4. سوابق مدرسه
  5. کارت واکسن
  6. سوابق بهداشتی و دندانپزشکی
  7. مدرکی از بومی بودن

والدین ذکر شده در گواهی تولد باید اظهارنامه ا ی قانونی برای اصلاح نام شخص تکمیل کنند. هزینه این اصلاح $27 همراه با هزینه تایید امضای والدین، تصدیق مدارک و تعویض شناسنامه است.

چه کسی می تواند برای تغییر نام قانونی خود اقدام نماید؟

برای تغییر نام قانونی، متقاضی می بایست شرایط زیر را داشته باشد:

  • 19 سال سن یا بیشتر داشته باشد (استثنائات: اگر کمتر از 19 سال سن داشته و سرپرستی با یکی از والدین باشد، شما می توانید بدون اجازه والدین خود برای تغییر نام قانونی خود یا فرزندتان اقدام نمایید).
  • تغییر نام خود یا فرزند تحت حضانت که 18 ساله یا کوچک تر باشد
  • پیش از اقدام برای تغییر نام حداقل 3 ماه در بریتیش کلمبیا زندگی نموده یا اقامت دائمی در این استان داشته باشید

روش های درخواست تغییر نام

روش 1: بصورت آنلاین درخواست دهید و هزینه آن را با کردیت کارت بپردازید. در حال حاضر، این روش به متقاضیان 19 ساله یا بزرگ تر که می خواهند نام خود (نه بچه ها) را تغییر دهند محدود است.

تقاضانامه پرینت گرفته شده را همراه با تمام مدارک پست کنید یا بصورت حضوری به آدرسی که در انتهای این بخش ذکر شده است، تحویل کنید.

روش 2:فرم تقاضانامه تغییر نام را پر کنید. متقاضیان باید بخش اول قسمت های a و b را تکمیل کنند. اگر برای فرزند خود درخواست تغییر نام می دهید باید بخش دوم را نیز پر کنید.

تقاضانامه را همراه با تمام مدارک و هزینه بصورت حضوری یا به وسیله پست ارسال کنید:

به وسیله پست:

Vital Statistics Agency

ATTN: CONFIDENTIAL SERVICES

PO Box 9657 Stn Prov Govt

Victoria، B. C.

V8W 9P3

بصورت حضوری:

جهت تحویل حضوری، مدارک را به هر شعبه خدماتی بریتیش کلمبیا تحویل دهید.

توجه کنید که در شعبه ونکوور، واقع در خیابان 250-605 Robson می تواند با هزینه $17 خدماتی مانند تایید امضا بروی اظهارنامه قانونی و تصدیق اصل مدارک را نیز دریافت نمایید.

هزینه:

هزینه لازم برای تغییر نام در جدول زیر ذکر شده است:

بزرگسالان (19 ساله یا بیشتر) بدون فرزند وابسته (18 ساله یا کمتر)$137
بزرگسالان (19 ساله یا بیشتر) همراه با فرزند وابسته (18 ساله یا کمتر)$137 + $27 به ازای هر فرزند
کودک (18 ساله یا کوچک تر)137$ برای فرزند اول و $27 به ازای فرزند بیشتر
جستجوی تولد یا ازدواجاگر در استان بریتیش کلمبیا رخ دهد 27$ و اصل گواهی ضمیمه نیست

هزینه تغییر نام قانونی شامل گواهی تغییر نام از نام قبلی و نو از فرد است اما شامل شناسنامه و سند ازدواج نمی شود.

هزینه های اضافی:

  • انگشت نگاری
  • سوپیشینه
  • تایید امضا بروی اظهارنامه قانونی
  • تصدیق مدارک
  • کارت شناسایی با نام نو

توجه داشته باشید که با پرداخت $17، اداره ثبت احوال ونکوور واقع در خیابان 250-605 Robson می تواند امضای شما را بروی اظهانامه قانون تایید و اصل مدارکتان را تصدیق کند.

مدارک لازم برای تغییر نام

جدول زیر انواع متفاوت متقاضیان برای تغییر نام و مدارک لازم برای هر کدام را نشان می دهد.

اگر 19 ساله یا بزرگ تر هستید و در کانادا بجهان آمده ایداصل شناسنامه کانادایی. تنها شناسنامه ای مورد قبول است که شامل شماره ثبت باشد. گواهی یادبود مورد قبول نیست.
اگر بزرگسال، 19 ساله یا بزرگ تر هستید و در خارج از کانادا بجهان آمده ایدکپی رسمی از هر دو طرف نوترین کارت اقامت دائمی یا کارت/ گواهی شهروندی کانادایی
18 سال یا بیشتر سن دارید و نام خود را تغییر می دهیدکپی از رسید دریافتی پس از پرداخت هزینه انگشت نگاری
قبلاً در کانادا نام خود را تغییر داده ایداصل گواهی تغییر نام
مدارکی دارید که به زبان انگلیسی نیستندترجمه انگلیسی رسمی از مدارک
در بریتیش کلمبیا ازدواج نموده اید و طلاق گرفته یا بیوه نیستیداصل سند ازدواج بریتیش کلمبیا یا اگر در سند ازدواج نام دقیق افراد ذکر شده، فتوکپی آن. سند باید شامل شماره ثبت باشد و نمی تواند جواز ازدواج، گواهی یابود یا گواهی صادر شده از کلیسا باشد.
اگر خارج از بریتیش کلمبیا ازدواج نموده ایداگر بکارگیری نام خانوادگی بروی مدارک ارسالی، شرح داده شده یا در تقاضانامه نوشته شده باشد، فتوکپی از سند ازدواج کافی است.
اگر در حال تغییر نام فرزندتان هستید که در کانادا بجهان آمده است.اصل شناسنامه کانادایی فرزندتان که شامل نام والدین است.
اگر در حال تغییر نام فرزندتان هستید که خارج از کانادا بجهان آمده است.کپی رسمی از: دو طرف نوترین کارت اقامت دائمی یا کارت/ گواهی شهروندی کانادایی فرزندتاناصل شناسنامه یا برگه سرپرستی از کشور محل تولد که نشاندهنده نسب شما باشد. اگر مدارک به زبان انگلیسی نیستند، ترجمه رسمی به زبان انگلیسی تهیه کنید.
در حال تغییر نام فرزندتان هستید اما نام شما با نام ذکر شده بروی شناسنامه فرزندتان فرق دارد.مدارکی که نشان دهند چگونه نام کنونی خود را بدست آوردید (مانند سند ازدواج، گواهی تغییر نام، نامه حاوی شرحات)
در حال تغییر نام خانوادگی فرزندتان به نام خانوادگی همسرتان هستیدفتوکپی از سند ازدواج و اجازه همسرتان
تغییر نام فرزندتانوالدین: فتوکپی از کارت شناسایی (مانند گواهینامه) والدینِ ذکر شده در گواهی تولد فرزند که شامل آدرس کنونی شما باشد. آدرس متقاضی بروی کارت شناسایی باید منطبق بر آدرس اقامتی متقاضی باشد. اگر آدرس کنونی بروی مدرک شناسایی ذکر نشده، یک کپی از قبض خدمات شهری به نام متقاضی (مانند قبض آب بریتیش کلمبیا) برای اثبات آدرس کنونی قابل قبول است. حکمی از قانون که نشان دهد متقاضی حضانت یا کفالت دارد یا نامه ای از طرف دادگاه که نشان دهد هیچ حضانت یا کفالتی وجود ندارد. بچه ها 12 تا 18 ساله: نامه کوتاهی از فرزندتان نوشته شده با جوهر که دلایلش برای تغییر نام را ذکر نموده است. فرزندتان باید صفحه ی7 تقاضانامه را امضا کند.

انگشت نگاری

اگر 18 سال یا بیشتر سن دارید و می خواهید نام خود را تغییر دهید، برای آنالیز سوپیشینه از شما اثر انگشت گرفته می شود و اگر سابقه کیفری دارید، نام تغییر یافته در پایگاه داده های مرکز اطلاعات پلیس کانادا (CPIC) ثبت می شود.

از ابتدای ژوئیه سال 2014، تنها اثر انگشت الکترونیکی پذیرفته می شود. شما می توانید اثر انگشت خود را بصورت الکترونیکی در هر کدام از مکان های زیر بگیرید:

  • بیشتر واحد های RCMP
  • پلیس ونکوور
  • پلیس Victoria
  • هر شرکت انگشت نگاری معتبر RCMP یا شعب آن که برای آنالیز سوپیشینه اثر انگشت الکترونیکی ارسال می نماید. برای مشاهده لیستی از شرکت های معتبر و اطلاعات مربوط به شرکت های وابسته به این لینک مراجعه کنید.

چه اطلاعاتی از انگشت نگاری برای تقاضانامه تغییر نام ضروری است؟

هنگامی که هزینه خدمات انگشت نگاری و آنالیز سوپیشینه را پرداختید، مسئول انگشت نگاری رسیدی به شما می دهد. فتوکپی از اصل رسید را همراه با تضانامه خود ارسال نمایید. کپی انگشت نگاری یا نتایج سوپیشنه خود را به اداره ثبت احوال نفرستید.

موافقت های لازم برای تغییر نام فرزند

برای تغییر نام کودک باید از والدین یا سرپرست او اجازه گرفته شود. بصورت دقیق تر در جدول زیر موافقت های لازم ذکر شده است:

اگر نام فرزند خود را تغییر می دهید…داشتن موافقت های لازم از…
و والد دیگری بروی گواهی تولد فرزند ثبت شده استموافقت از والد دیگراگر نمی توانید موافقت والد دیگر را دریافت کنید، برای معافیت از موافقت والد دیگر درخواست دهید
و فرزندتان 12 سال یا بیشتر سن داردموافقت فرزندبخش دوم (صفحه 7) تقاضانامه را مشاهده کنید. فرزند شما باید با دست خط خود در نامه ای کوتاه شرح دهد که چرا می خواهد نام خود را تغییر دهد.
و نام خانوادگی همسرتان را دریافت کندموافقت همسربخش دوم (صفحه 7) تقاضانامه را مشاهده کنید.

درخواست برای معافیت از موافقت والدین

با اینکه رضایت والدین برای تغییر نام کودک ضروری است اما در شرایط خاصی می توان از آن صرف نظر کرد. در ادامه لیستی از شرایطی که معافیت از موافقت والدین تایید شده را ذکر خواهیم کرد. اگر می خواهید برای معافیت از موافقت همسر دیگر را درخواست دهید، به شرایط زیر توجه کنید.

موقعیت A

همانطوری که در اظهارنامه قانونی و شواهد موجود در پرونده تغییر نام بیان شده است، پس از جستجویی معقول، دقیق و مناسب، نمی توانید موقعیت والد دیگر را بیابید.

مدارکی که باید تهیه شود:

  • حکم از دادگاه (قبل از اقدام به تغییر نام کودک خود، حکمی از دادگاه باید بگیرید)
  • اظهارنامه ای قانونی از صفحه 9 تقاضانامه. لیستی از آدرس پستی، شماره تلفن، آدرس ایمیل و هرگونه اطلاعات تماس از والدینی که رضایت او نادیده گرفته می شود.

اگر از موقعیت مکانی والد دیگر بی خبر هستید:

  • لیستی از تمام کوشش هایی که برای یافتن موقعیت مکانی وی انجام داده اید، تهیه کنید.
  • شواهدی مبنی بر اثبات کوشش برای برقراری ارتباط یا مکالمه با والد او درباره تغییر نام به وسیله صفحات اجتماعی مانند فیسبوک، پیغامک، ایمیل و…

اگر شما در برنامه Family Maintenance Enforcement (FMEP) عضو هستید، کپی از آخرین گزارش خود را ارسال کنید. اما اگر در این برنامه عضو نیستید، گزارشی شامل اینکه آیا حمایتی از والد دیگر دریافت می کنید یا نه را نیز باید ارسال نمایید.

اگر فرزندتان 12 ساله یا بزرگتر است، باید نامه دست نوشته کوتاهی همراه با تاریخ بنویسد و شرح دهد که چرا میخواهد نام خود را تغییر دهد.

موقعیت B

اگر فردی که رضایت او ضروری است، فوت نموده، کپی از گواهی فوت صادر شده از دولت باید در پرونده تغییر نام باشد.

مدارکی که باید تهیه شود:

  • کپی از گواهی فوتِ شخصی که از موافقت او چشم پوشی می شود.
  • حکم حضانت یا کفالتیا نامه ایبرای معین کردن عدم وجود هیچگونه حکمی.

موقعیت C

فردی که رضایتش ضروری است، بدون علت رضایت خود را دریغ می نماید.

مدارکی که باید تهیه شود:

  • حکم حضانت/ کفالت یا نامه ای برای معین کردن عدم وجود هیچگونه حکمی
  • اظهارنامه قانونی در صفحه 9 فرم تقاضانامه تغییر نام
  • ارائه شواهدی مبنی بر برقراری تماس و مکالمه با او درباره تغییر نام به وسیله صفحات اجتماعی (مانند فیسبوک)، پیغامک، ایمیل و…
  • اگر شما در برنامه Family Maintenance Enforcement (FMEP) عضو هستید، کپی از آخرین گزارش خود را ارسال کنید. اما اگر عضو نیستید، گزارشی شامل اینکه آیا حمایتی از والد دیگر دریافت می کنید یا نه را نیز باید ارسال نمایید
  • اگر فرزندتان 12 ساله یا بزرگتر است، باید نامه دست نوشته کوتاه ای همراه با تاریخ بنویسد و شرح دهد که چرا میخواهد نام خود را تغییر دهد.

موقعیت D

همانطوری که اظهارنامه قانونی و شواهد اثبات شده نشان می دهند، شخصی که موافقت او خواسته شده، دچار اختلال روانی است.

مدارکی که باید تهیه شود:

  • نامه ای از طرف پزشک یا دادگاه مبنی بر صرف نظر از رضایت آن شخص به علت عدم درک وی از آنچه امضا می نماید.
  • اگر فرزندتان 12 ساله یا بزرگتر است، باید نامه دست نوشته کوتاه ای همراه با تاریخ بنویسد و شرح دهد که چرا میخواهد نام خود را تغییر دهد.

موقعیت E

وجود شرایط استثنائی که گرفتن رضایت از والد دیگر را غیرمنطقی می نماید. درصورتی که دادگاه دستور به حکم محافظت یا عدم تماس با والد دیگر و کودک دهد، از رضایت وی چشم پوشی می شود.

مدارکی که باید تهیه شود:

  • حکم حضانت/ کفالت یا نامه ای برای معین کردن عدم وجود هیچگونه حکمی.
  • یکی از موارد زیر:
  • صدور حکم عدم تماس از طرف دادگاه
  • صدور حکم محافظت از طرف دادگاه
  • نامه ای از طرف پلیس که بیان کند درصورت تماس با والدی که موافقتش ضروری است، در خطر خواهید بود.
  • اگر فرزندتان 12 ساله یا بزرگتر است، باید نامه دست نوشته کوتاه ای همراه با تاریخ بنویسد و شرح دهد که چرا میخواهد نام خود را تغییر دهد.

در آخر

البته توجه داشته باشید که این مقاله تنها جهت هدایت است و تمام مدارک ذکر شده بستگی به شرایط ویژه شما دارد و ممکن است مدارک و اطلاعات بیشتری نیز درخواست شود. از طرفی حواستان باشد که اظهارات ذکر شده در اظهارنامه قانونی معادل اظهارات ارائه شده در دادگاه است و درصورت اثبات هرگونه کلاهبرداری با متقاضی برخورد خواهد شد.

انتشار: 20 مهر 1401 بروزرسانی: 11 آبان 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1154

به "راهنمای تغییر نام در کانادا" امتیاز دهید

1 کاربر به "راهنمای تغییر نام در کانادا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای تغییر نام در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید