آشنایی با جزئیات فرهنگ کانادایی

فرهنگ کانادایی متشکل از چندین فرهنگ درهم‌آمیخته است که طی سالیان به فرمی امروزی درآمده و بهتر است به خوبی آنرا بشناسید تا بتوانید با این فرهنگ سازگار شوید.

آشنایی با جزئیات فرهنگ کانادایی

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: یکی از نگرانی های ایرانیان این است که نکند خدای نکرده همان اول راه مهاجرت در کانادا ضایع شوند، به خاطر همین خیلی با وسواس به سراغ یادگیری آداب معاشرت معمول در کانادا می روند، خب به عنوان یک تازه وارد که برای اولین بار زندگی در کانادا را تجربه می کند، ممکن است برخی تفاوت های فرهنگی وجود داشته باشد که فرد با آن ها آشنا نیست. سازگار شدن با محیط و فرهنگ تازه در صورت عدم شناخت از شرایط سخت خواهد بود. در این مقاله چندین توصیه را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت که در نهایت به شما این فرصت را خواهد داد که برای زندگی بهتر در این کشور خود را سازگار کرده و دچار شوک فرهنگی هم نشوید

یک: مودب بودن و به صورت مکرر از کلمات و عباراتی همچون لطفاً، متأسفم و متشکرم استفاده کنید.

کانادایی ها به خاطر مودب بودن بسیار شناخته شده و معروف هستند. عباراتی همچون لطفاً، متأسفم، متشکرم، اجازه هست؟ و ببخشید مکرراً در ارتباطات اجتماعی استفاده می شود. مودب بودن حتی با غریبه ها بسیار مهم بوده و انتظار می رود که شخص آن را انجام دهند. توجه داشته باشید که ادای این عبارات مودبانه لزوماً نشانه ای برای تمایل به برقراری یک رابطه دوستانه و خودمانی با فرد مقابل نیست، این ها فقط یک استاندارد اجتماعی به شمار می روند.

نکته جالب:

کانادایی ها آنقدر از عبارت متاسفم استفاده کردند که در سال 2009 مجبور به تصویب قانون عذرخواهی (Apology Act) در اونتاریو شدند. برای مثال اگر یک کانادایی در هنگام انجام جرم یا تصادف از عبارت متاسفم استفاده کند، این عبارت به معنی اقرار به گناه تلقی نخواهد شد و تنها نشانه ای از بیان همدردی فرد خواهد بود. بدون آن احتمالاً کانادایی های عذرخواه زیادی در زندان خواهند بود. ????

دو: سر وقت بودن

در کانادا، سر وقت بودن نشانه ای از محترم بودن و احترام است. هر فرد تمام تلاش خود را می کند که برای انجام قرارهای شخصی، کاری و یا برای شرکت در رویدادهای اجتماعی سر وقت حاضر شود. اگر شما دیر سر قرار ظاهر شوید، افراد ممکن است نگران شوند که آیا اتفاقی برای شما افتاده است و یا اینکه قرار ملاقات را فراموش کرده اید. از طرفی دیگر دیر حاضر شدن سر قرار نشانه بی احترامی تلقی خواهد شد. اگر احساس می کنید که ممکن است دیرتر از زمان مقرر شده به سر قرار برسید و یا اگر فکر می کنید اصلا نمی توانید سر قرار بروید، بر اساس قوانین نانوشته اجتماعی باید به میزبان و یا برگزار کننده رویداد از پیش اطلاع دهید که در صورت امکان در برنامه ها تغییر ایجاد کند.

سه: داشتن ارتباطات اجتماعی بین فردی تا حد امکان

کانادا مقصد جذابی برای افراد با استعداد از سرتاسر جهان است. بسیاری از این افراد دارای معلومات و سابقه درخشان و شخصیت های برجسته هستند. همه این ها باعث تنوع و چند فرهنگی شدن کانادا شده و از طرفی دیگر بازار کاری رقابتی در آن ایجاد خواهد کرد.

بهره برداری بیشتر از بازار کار مخفی و فراهم شدن امکان ارجاع شدن به اشخاص مهم تنها دو وجه از مزایای بسیار داشتن ارتباطات قوی است. بازار کار مخفی به پوزیشن های شغلی اطلاق می شود که بدون دادن آگهی، به سرعت پر شده و کارمند استخدام می کنند. بیش از 65 تا 85 درصد از شغل ها به صورت آنلاین آگهی نمی شوند و 40 درصد از پوزیشن های شغلی تنها از طریق معرفی و ارجاع افراد پر می شوند. اینجاست که اهمیت داشتن یک شبکه ارتباطی قوی بیش از هر چیزی خود را در پیدا کردن شغل نشان می دهد. برای اینکه از گزینه معرفی برای به دست آوردن یک شغل استفاده کنید باید در ابتدا ارتباط گرمی برقرار کنید.

چهار: استفاده از خدمات حمایتی تازه واردان به کانادا (settlement services) در صورت نیاز به کمک

این سرویس ها و آژانس ها به تازه واردان به کانادا خدمات رایگان می دهند. این خدمات پیش و بعد از رسیدن با کانادا به افراد ارائه شده و به صورت کامل و یا نیمه توسط دولت کانادا حمایت مالی می شوند و به این ترتیب افراد تازه وارد مورد حمایت قرار گرفته و زندگی راحت تر و آسان تری خواهند داشت.

این سرویس ها در جنبه های مختلفی همچون شغل، پیدا کردن خانه، بهداشت، مهاجرت، تحصیل و … خدمات ارائه می دهند. در زمان استفاده از این سرویس با کارمندان شاغل در آن ارتباط برقرار کرده و همین به شما کمک خواهد کرد تا هر چه بهتر و بیش تر با شرایط ویژه سازگار شوید

توصیه: برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز ارائه کننده خدمات به افراد تازه وارد محل زندگی خود به سایت سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) مراجعه کنید.

پنج: وفق دادن خود با تفاوت های فرهنگی و روشنفکر بودن

کانادا ملتی چند فرهنگی دارد و به همین دلیل تنوع فرهنگی در آن بسیار بالاست. مردم از کشورهای مختلف با ارزش ها، سنت ها، آداب، غذاها و فرهنگ منحصر به فرد خود در آن ساکن شده اند.

یکی از مهم ترین جنبه ها در سازگاری با زندگی در کانادا شناخت این فرهنگ های مختلف و پذیرا بودن تمام تفاوت های موجود است . داشتن یک رویکرد مثبت و روشنفکر بودن نکنه مهم و اصلی پذیرش است. در کانادا با همه افراد به یک اندازه و با احترام برخورد می شود. شغل، جنسیت، نژاد، مذهب و یا گرایش جنسی فرد تعیین کننده نوع برخورد با آن فرد نیست . ولی با این همه نباید اجازه دهید که هر گونه کلیشه ذهنی یا تعصب روی کلمات و عملکرد شما در هنگام برخورد با دیگران اثر بگذارد.

احترام گذاشتن به حریم خصوصی افراد

کانادایی ها به حریم شخصی افراد بسیار احترام می گذارند. بهتر است که از موضوعاتی همچون حقوق، زندگی شخصی خانوادگی، وزن، مذهب و گرایش سیاسی افراد صحبت نشود. رفتارهای ناخوشایند اجتماعی همچون در صف بی نوبت جلو رفتن، صحبت کردن بدون نوبت، داد زدن، بلند صحبت کردن و بی دلیل مخالفت کردن در فرهنگ کانادا پذیرفته نیست.

آلرژی و حساسیت در کانادا معمول است

آلرژی ها در کانادا بسیار معمول هستند. تخمین زده می شود که از هر 13 نفر یک کانادایی دستکم به یک غذا حساسیت دارند. بیشتر غذاهای حساسیت زا شامل صدف دریایی، دانه های درختان، بادام زمینی، شیر، ماهی، تخم مرغ، گندم، کنجد و سویا هستند. بنابراین پیش از تعارف غذا به دیگران در مورد حساسیت های غذایی احتمالی سوال کنید.

برخی از افراد همچنین به برخی از مواد حساسیت دارند. برای مثال عطر و ادکلن های قوی توصیه نمی شوند، چرا که بسیاری از افراد به رایحه های قوی حساسیت دارند.

شش: داوطلب شدن

داوطلب شدن یک عادت دیرینه پابرجا در فرهنگ کانادایی است. کودکان تشویق به انجام کارهای داوطلبانه می شوند و دانش آموزان دبیرستان ملزم به گذراندن ساعتی به عنوان کار داوطلبانه هستند. بزرگسالان هم به صورت داوطلبانه وقت و مهارت خود را صرف گذراندن در خیریه ها، سازمان های غیر انتفاعی، حزب های سیاسی و سازمان های مذهبی و یا گروه های جوانان می کنند. بر اساس آمار در سال 2013 چهل و چهار درصد جمعیت کانادا در سن 15 سال و یا بیش تر در برخی از انواع کارهای داوطلبانه شرکت کرده اند.

کار داوطلبانه در مواقع در اختیار گذاشتن زمان شخصی خود برای دیگر افراد و یا گروه هاست و به شما کمک می کند تا:

  • شبکه ارتباطی خود را ساخته و آن را گسترش دهید: در جریان روزهای اول حضور در کانادا به عنوان یک تازه وارد، ممکن است افراد زیادی را نشناسید. در واقع کار داوطلبانه فضایی را فراهم می کند تا هر چه بهتر و بیش تر با افرادی که مشابه شما فکر می کنند و دیگر افراد تازه وارد و یا افراد ساکن در محله ارتباط برقرار کنید. . این کار در نهایت باعث ساخته شدن شبکه اجتماعی و حرفه ای شما خواهد شد.
  • تجربه های کانادایی کسب کنید: کار داوطلبانه در واقع مانند پلی خلا ایجاد شده بین تجربه کاری شما را در مدت زمانی که به دنبال شغل هستید، پر می کند و از طرفی دیگر باعث می شود که شما هر چه بهتر و بیش تر تجربه کسب کنید. داوطلب شدن به شما کمک می کند تا توصیه نامه های کاری بهتر و بیش تری دریافت کنید و مهارت های زبان انگلیسی و فرانسه خود را هم تا حدود زیادی تقویت کنید.
  • با جامعه کانادا هرچه بهتر و بیش تر اخت شوید: علاوه بر مزایای شغلی، داوطلب شدن در مجامع غیر سنتی مانند سازمان های مذهبی محلی در مدرسه کودکتان و یا در پارک محله به شما این امکان را می دهد که حلقه اجتماعی خود را گسترش داده و انتقال به فرهنگ کانادایی را به آسانی هرچه بهتر انجام دهید.

هفت: انعام دادن برای خدمات مختلف عادتی دیرینه در زندگی کانادایی ها

فرهنگ انعام دادن در کانادا مانند بسیاری دیگر از نقاط جهان وجود دارد. در واقع انعام دادن راهی برای اعلام رضایت شما از کیفیت خدماتی است که دریافت می کنید. انعام دادن اجباری نیست، اما در موقعیت های خاص انتظار می رود که آن را انجام دهید. با این همه انعام ندادن در ازای خدماتی که دریافت می کنید هم بی ادبانه نیست.

چرا انعام دادن اهمیت دارد؟

در کانادا افراد شاغل در بخش خدمات و پذیرایی مانند افراد شاغل در بار، پیش خدمت ها، آرایشگران، راننده ها، پیک های غذا و … حقوق زیادی دریافت نمی کنند. برخی از استان ها برای افراد شاغل در بخش خدمات و پذیرایی یک حقوق حداقلی جداگانه در نظر می گیرند. انتظار می رود که انعام ها این تفاوت دریافتی را تا حد زیادی پوشش دهد.

به چه کسانی باید انعام داد؟

زمانی که از خدمات پذیرایی استفاده می کنید، انعام دادن بسیار معمول است. پیشخدمت کافه ها و رستوران ها، پیک مواد غذایی یا سوپرمارکت، افراد شاغل در بارها، افراد شاغل در هتل ها، آرایشگران و ناخن کاران و ماساژورها و همچنین رانندگان تاکسی و اوبر از جمله افرادی هستند که می توان به آن ها انعام داد.

برخی از اوقات انعام روی قبض پرداختی شما منظور شده است، پس پیش از پرداخت انعام قبض خود را بررسی کنید. برای خدمات بیرون بر مانند نانوایی، شیرینی پزی و یا بستنی فروشی لازم نیست انعام پرداخت کنید. معمولاً در کانتر این مکان ها شیشه ای برای قرار دادن انعام وجود دارد و شما تنها در صورت رضایت از خدمات ارائه شده می توانید مبلغی را پرداخت کنید ولی این کار الزامی نخواهد بود.

هشت: تنظیم کردن رزومه و کاور لتر یا معرفی نامه برای شغل مورد نظر

تنها داشتن یک رزومه و معرفی نامه یک صفحه ای در کانادا کافی نیست. شما باید آن ها را مطابق نیازهای شغلی که برای آن درخواست می دهید کامل کنید. تجربه های کاری، مهارت ها و هرگونه اطلاعات اضافی مرتبط را در آن ها ذکر کنید. در نوشتن رزومه و کاور لتر از عبارات و فعل های مرتبط با شغل همچون spearheaded, achieved, managed, trained و غیره استفاده کنید. همچنین حتماً خلاصه ای از رزومه خود را تهیه کنید.

زمانی که روی رزومه خود کار می کنید، از وارد کردن جزئیات شغل های قبلی خود پرهیز کنید، در عوض در مصاحبه های شغلی می توانید به این موارد اشاره کنید. در نوشتن رزومه به چالش های پیش روی شغلی، اقداماتی که انجام داده اید و نتایجی که به دست آمده اشاره کنید.

نُه: آشنا شدن با اصطلاحات کانادایی ها

احتمالاً در آجر جمله های یک کانادایی عبارت eh را شنیده اید، کانادایی ها از این عبارت بسیار استفاده می کنند. دیگر اصطلاحات معمول در کانادا عبارتند از:

  • Toque = beanie کلاه زمستانی
  • $1 CAD coin سکه یک دلاری= loonie لونی
  • $2 CAD coin سکه دو دلاری = toonie تونی
  • Kilometre = klick or click کلیک
  • 6ix = تورنتو
  • Timmies = Tim Hortons کافی شاپ زنجیره ای
  • Double-double = قهوه ای با دو شیر و دو شکر که تنها در کافی شاپ زنجیره ای تیم هورتون سرو می شود
  • Mickey = یک بطری 375 میلی لیتری لیکور
  • Two-four = جعبه 24 تایی نوشیدنی
  • Pop = نوشابه، نوشابه های رژیمی و یا هر گونه نوشیدنی گاز دار دیگر
  • Thats jokes = چیزی که خنده دار و مسخره است
  • Darts = سیگار
  • Mounties = The Royal Canadian Mounted Police (RCMP) پلیس سلطنتی کانادا
  • Parkade = پارکینگ طبقاتی
  • Washroom = واژه ای کانادایی برای دستشویی و حمام
  • Beavertail = یک نوع دسر مخصوص کانادایی

ده: آشنا شدن با راه های شروع یک بحث و صحبت کوتاه

در کانادا بسیار معمول است که یک گفتگو، قرار کاری و یا قرار در کافه برای خوردن یک قهوه را با یک صحبت کوتاه آغاز کنند. بنابراین برای شروع یک صحبت کوتاه خجالت زده نشوید، چرا که این بخشی از فرهنگ کانادا است. می توانید در مورد آب و هوا، علاقه مندی های خود و چگونگی گذراندن آخر هفته و یا کارهایی که خارج از محیط کار انجام می دهید، غذاهایی که میخورید و ورزش هایی که انجام می دهید و یا مسیر رفت و آمد خود با فرد مقابل صحبت کنید. از صحبت کردن در مورد موضوعات حساس همچون سیاست، مذهب، ظاهر فیزیکی و یا سن فرد پرهیز کنید.

زمانی که در کانادا ساکن می شوید، تواضع به همراه کنجکاوی به شما شما می کند تا فرهنگ کانادا را بهتر و بیش تر بشناسید. اگر در مورد مسئله ای گیج شده اید و یا اینکه در مورد آن شک دارید، بهتر است از ادم هایی که اطراف شما زندگی می کنند، سوال بپرسید. صبر، فهم و درک فرهنگ محلی که در آن زندگی می کنید به شما کمک می کند که سریع تر آموخته و بهتر خود را با شرایط وفق دهید.

انتشار: 15 آذر 1401 بروزرسانی: 27 آذر 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1200

به "آشنایی با جزئیات فرهنگ کانادایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با جزئیات فرهنگ کانادایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید