درباره زندگی در کانادا چه می دانید؟

کانادا یکی از جذاب ترین کشورهای دنیا برای زندگی و همچنین مهاجرت است. مسافرانی که قصد اخذ ویزای کانادا را دارند بهتر است قبل از هر چیز با ویژگی های مختلف این کشور بیشتر آشنا شوند. در ادامه برخی از نکات جالب توجه در مورد این کشور را بازگو کرده ایم.

درباره زندگی در کانادا چه می دانید؟

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: کانادا کشوریست که بیش از 82 درصد جمعیت آن از شرایط زندگی خود رضایت کامل دارند، کمترین مقدار گزارش جرم و جنایت در دنیا را داراست و سیاست های جمعیتی خود را بر اساس مهاجرت نیروی انسانی متخصص و کارآمد چیده است، از همین رو شاید کانادا بهترین مقصد برای زندگی، کار و تحصیل باشد. تقریبا می توان این طور گفت که کانادا یکی از مرفه ترین، آرام ترین، امن ترین و آزادترین کشورهای دنیا به شمار می رود.تعداد زیادی از شهروندان کانادایی به کشور خود افتخار می کنند، این بدین معنی است که قریب به 73 درصد از کانادایی ها بخاطر دریافت خدمات درمانی رایگان (health care)، 70 درصد بخاطر اعتبار بالای پاسپورت کانادایی، 65 درصد بخاطر منشور حقوق و آزادی های فردی و اجتماعی و 50 درصد بخاطر سیستم آموزشی کانادا به این کشور افتخار می کنند.

کانادا 10 استان دارد؛ در ادامه می توانید نام استان ها و مراکز آنها را ببینید:

  • آلبرتا (ادمونتون)
  • بریتیش کلمبیا (ویکتوریا)
  • جزیره پرینس ادوارد (شارلوت تاون)
  • منیتوبا (وینیپگ)
  • نیو برانزویک (فردریکتون)
  • نوا اسکوشیا (هلیفکس)
  • نونووت (ایکالویت)
  • اونتاریو (تورنتو)
  • کبک (کبک سیتی)
  • ساسکاچوان (رجینا)
  • نیوفاندلند و لابرادور (سنت جانز)
  • مناطق شمال غربی (یلونایف)
  • یوکان (وایت هورس)

شهرهای کانادا

شهر اتاوا Ottawa به عنوان مرکز کشور کانادا دارای 812.129 نفر جمعیت بوده و 71 متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است. بعلاوه اتاوا مرکز و مرکز سیاسی کانادا نیز محسوب می شود و به عنوان یک حکومت مشروطه براساس قانون اساسی و خانه تشریفات دولتی به شمار می رود. بنابر آمار وب سایت worldatlas، محبوب ترین شهرهای کانادا به توضیح زیر هستند: تورنتو، ونکوور، مونترال، کلگری و اتاوا

تورنتو با داشتن 5.5 میلیون نفر جمعیت، بزرگترین شهر این کشور است. مونترال مرکز ایالت کبک است و بزرگترین شهر فرانسوی زبان جهان پس از پاریس به حساب می آید. ونکوور در غرب کانادا قرار گرفته و زیباترین و بهترین شهر جهان به انتخاب سازمان ملل متحد است. طبق آمار گرفته شده در سال 2010 جمعیت کانادا حدود 34 میلیون نفر است. هر دلار کانادا به 100 سنت تقسیم می شود. این کشور دو زبان رسمی دارد: انگلیسی با حدود 65 درصد گوینده و فرانسوی که زبان حدود 21 درصد از جمعیت است. این کشور یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان محسوب می شود و اقتصاد آن از قدرت بالایی برخوردار است. کانادا در بین 10 کشور اول تولیدکننده دنیا قرار دارد. بیشترین شرکت های تولیدی در این کشور در 2 استان کبک و انتاریو قرار دارند. از تولیدات کشور کانادا می توان به مواد غذایی، تولیدات فلزی، صنایع شیمیایی، چوب، کاغذ و نفت اشاره کرد.

موقعیت جغرافیایی کانادا

کانادا در شمال ایالات متحده آمریکا واقع شده است و دومین کشور بزرگ دنیا پس از روسیه محسوب می شود. طبق آمار رسمی سال 2012، جمعیت کانادا کمی بیش از 34میلیون نفر برآورد شده و نسبت تراکم جمعیت به مساحت کشور 4 نفر برای هر کیلومترمربع است.

بیشتریت قریب به اتفاق جمعیت کانادا در نزدیکی مرز جنوبی با ایالات متحده آمریکا زندگی می کنند.

شرایط مالی کانادا

در سال های اخیر صادرات محصولات کشاورزی و معدنی کانادا عملکرد خوبی در بازارهای دنیای داشته است. شرایط مالی در بیشتر شهرهای کانادا نسبتاً مناسب است. چند سال پیش به افراد توصیه نمی شد که برای بهبود کار و افزایش حقوق خود به کانادا مهاجرت کنند.

کانادایی ها از کیفیت زندگی بسیار بالایی برخوردار هستند و از زندگی نهایت لذت را می برند اما در مقایسه با حقوق دریافتی در ایالات متحده آمریکا، انگلیس و اروپای شمالی، کانادایی ها دستمزد بالایی دریافت نمی کردند.

اما اکنون افزایش دستمزدها و تقویت پول در جریان، موجب شده است که هم اکنون میانه دستمزد دریافتی کاناداهایی ها بالاتر از حقوق دریافتی افراد در ایالات متحده آمریکا، انگلیس و بیشتر اروپا است.

یک مزیت عمده زندگی در کانادا این است که، در بیشتر مکان ها، می توان با عایدی عادی خانه ای راحت، بزرگ و مستقل خریداری کرد.

فرصت های شغلی و استخدامی در تورنتو / انتاریو جنوبی، ونکوور، کالگری و ادمونتون به وفور دیده می شوند.

کانادا از هرگونه رکود مالی عمومی مصون نبوده است و نرخ بیکاری در تورنتو و ونکوور به ترتیب در حدود 8 و 7.5 درصد معلق مانده است (آوریل 2020)، در حالی که درصد این نرخ در کلگری و ادمونتون حدود 10 تا 11 درصد هستند.

پیدا کردن کار برای مهاجران هنگام ورود به کانادا امری سخت است. در حالت ایده آل شما قبل از انتقال به کانادا باید یک شغل را برای خود ترتیب دهید.

قبل از اینکه به طور جدی قصد مهاجرت به کانادا را داشته باشید، کاملاً لازم است که آنالیز کنید کارفرمایان کانادایی مدارک و تجربیات شما را می پذیرند یا خیر. اگر مهارت خاصی دارید و یا در حوزه متخصص هستید برای پیدا کردن شغل، کمتر با مشکل روبرو خواهید شد اما این امر هم تضمینی کامل برای استخدام شدن نیست.

کارفرمایان کانادایی وقتی موقعیتی برای استخدام دارند تمایل دارند که ابتدا در پی یک کارمند بومی باشند - کسی که توانایی و تخصص لازم را داشته باشد. اگر آنها نتوانند کارمند محلی مناسب پیدا کنند، کارفرمایان به این فکر می کنند که یک مهاجر را بپذیرند.

با توجه به مسائل احتمالی در یافتن کار مناسب، به مهاجران توصیه می شود که پول لازم برای گذران زندگی را همراه داشته باشند تا زمانی که شغل و درامد مناسب را کسب کنند. اگر تسلط با زبان انگلیسی شما عالی نیست، ممکن است تقریباً غیرممکن باشد که شغل متناسب با مهارت خود را پیدا کنید.

فرهنگ مردم کانادا

در طول تاریخ، فرهنگ کانادا، تحت تأثیر فرهنگ و سنن اروپایی به ویژه انگلیس و فرانسه و فرهنگ های بومی نیز قرار گرفته است. با گذشت زمان، عناصر جمعیت مهاجران کانادا همانند یک موزائیک فرهنگی در کشور کانادا گنجانیده شده اند. مردم کانادا به دلیل زبان مشترک، همسایگی، تلویزیون و مهاجرت های زیاد بین دو کشور آمریکا و کانادا، تحت تأثیر فرهنگ امریکایی نیز قرار گرفته اند.

کانادایی ها به خصوص در استان و روستاهای کانادا، بسیار مهمان نواز هستند و از مردم استقبال می کنند.

بیشتر مردم کانادا زندگی راحت و آسانی دارند و از یک فلسفه زنده و شاد برای زندگی پیروی می کنند. معمولاً احساس همنوع دوستی، روابط اجتماعی و وظایف شهروندی در شهرهای کانادا نسبت به سایر کشورها بیشتر است.

دین و مذهب مردم در کانادا

قریب به 90درصد از شهروندان کانادایی مسیحی هستند و به طور مساوی به دو فرقه کاتولیک و پروتستان تقسیم شده اند. مهم ترین تعطیلی رسمی و ملی این کشور روز کانادا Canada Day (با نام قبلی Dominion Day) در اولین روز از ماه جولای (تیرماه) بوده و به مناسبت بزرگداشت استقلال کانادا در سال 1867 میلادی تعطیل است. در این روز کانادایی ها با مراسم و جشن های ملی و میهنی، پیک نیک و گشت و گذار و آتش بازی تولد کشورشان را جشن می گیرند.

زبان رسمی کانادا

کانادا یک کشور دو زبانه با زبان انگلیسی و فرانسه است که به عنوان زبان رسمی لیست شده اند. طبق قانون، انگلیسی در کلیه استان ها صرف نظر از کبک در اولویت واقع شده است. بیست سال پیش کمتر از شصت درصد مردم کانادا زبان اول و مادری خود را زبان انگلیسی میدانستند در حالی که کسانی که فرانسوی را به عنوان زبان مادری خود گزارش می دادند حدود بیست و پنج درصد بود اما امروزه آمار ها نشان میدهند تعداد انگلیسی زبان ها بیشتر و تعداد فرانسوی زبان ها کمتر شده که عمدتا به دلیل هجوم فراوان آمریکایی ها به کاناداست.

فرهنگ غذایی کانادا

خوراک و غذای کانادایی ها نیز به نوعی در بر دارنده فرهنگ مردم کانادا است. کانادایی ها به شدت به سنت های آشپزی خود افتخار می کنند. کوشش برای شناسایی غذاهای خاص کانادا آسان نیست چرا که به دلیل چند ملیتی و چند فرهنگی بودن در کانادا به طیف وسیعی از تنظیمات غذایی و سبک های آشپزی برمی خوریم.

وقتی بیشتر مردم به غذا های کانادایی فکر می کنند، آن ها بدون شک بر روی مواردی از قبیل بیکن کانادا و شربت افرا تمرکز می کنند، این غذا ها به صورت منحصر به فرد در کانادا دیده می شوند.

از غذای گوشتی دودی مونترآل گرفته تا سیب زمینی مشهور جزیره پرنس ادوارد، انتخاب های فراوانی از غذاهای محلی است که بسیاری از آن ها در رستوران های شهرهای مختلف کانادا در دسترس است.

شرایط آب و هوایی

بیشتر منطقه ها کانادا آب و هوای نیمه قاره یا قاره دارند.

تابستان ها بسته به موقعیت مکانی هر شهر، نسبتا گرم و زمستان ها سرد یا بسیار سرد (یا به طرز وحشیانه ای سرد) است. استثنا شهرهایی که در سواحل اقیانوس آرام کانادا قرار دارند دارای تابستان و زمستان معتدل است.

شهرهای تورنتو و ونکوور چند فرهنگی ترین و دنیا وطنی ترین شهرهای کانادا هستند. آنها غنی از فعالیت های فرهنگی و هنری هستند و رستوران های آنها بسیاری از غذاهای دنیا را ارائه می دهند. همچنین برای مطالعه منفصلتر سری به مقاله آب و هوای کانادا بزنید.

سیستم آموزشی کانادا

سیستم آموزش و پرورش در هر یک استان های این کشور به طور مستقل عمل نموده و کنترل می شود. بعضی جنبه های سیستم آموزشی کانادا بین استان های مختلف ممکن است متفاوت باشد اما از آنجا که سیستم آموزشی تحت نظارت دولت فدرال واقع شده است، استاندارد های آموزشی در سراسر کشور تا حد زیادی یکپارچه باقی می مانند. عموما تحصیل از سن 6سالگی تا 16 سالگی در کشور کانادا اجباری است. اساس سیستم آموزشی کانادا، دانش آموزان خارجی برای تحصیل در مدارس دولتی کانادا باید بین 10 تا 14 هزار دلار در سال بپردازند. مسلما هزینه مدارس خصوصی از این مقدار بیشتر است.

پس از انتها دوره دبیرستان در کانادا، مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا آغاز می شود. اما امروزه بسیاری افراد ترجیح می دهند که با توجه به رشد سریع بازار کار، به دوره های کوتاه مدت در کالج ها و یا موسسات فنی بروند تا بتوانند مهارت های مرتبط با دنیای بازار کار را سریعتر و در دوره های کوتاهتر بگذرانند.

بودجه بخش اعظم تحصیلات عالیه دانشگاهی به وسیله دولت کانادا تامین می شود و دانشگاه های تورنتو و مک گیل مونترال به ترتیب مشهورترین دانشگاه های این کشور محسوب می شوند. متقاضیان تحصیل در بسیاری از دوره های فنی، مهندسی، کاربردی، و هنری می توانند پذیرش تحصیلی از یک کالج کانادایی دریافت کنند. مدت تحصیل در دوره های کالج بین 2 تا 4 سال می باشد. متقاضیانی که دارای مدرک زبان انگلیسی نیستند، باید ابتدا در دوره های زبان کالج شرکت کنند.

شرایط عمومی زندگی در کانادا

تحصیل و خدمات پزشکی و درمانی تقریبا در همه جای کانادا برای شهروندان و دارندگان اقامت دائم این کشور رایگان است! به بیانی دیگر بیمه خدمات درمانی در کانادا دولتی بوده و بودجه ان از محل مالیات دولت فدرال و استانهای این کشور تامین می شود. این در حالی است که دانشجویان بین المللی نیز امکان استفاده از این خدمات را تحت عنوان بیمه دانشجویی کانادا دارند و حتی می توانند از سایر مزایای حضور و تحصیل در این کشور نظیر کار دانشجویی، دریافت بورسیه تحصیلی و اقامت دائم پس از فارغ التحصیلی در کانادا برخوردار شوند.

اخذ اقامت کانادا

برای دریافت اقامت کانادا و زندگی در کانادا راه های مختلفی وجود دارد، این روش ها مانند سایر کشورها شامل مهاجرت به وسیله تولد، سرمایه گذاری، کار، ازدواج، تحصیل و پناهندگی است. برای اینکه درست ترین و بهترین راهی را که با توجه به شرایط شما مناسب است انتخاب نمایید، باید شرایط هر یک از این روش های مهاجرتی را مورد آنالیز قرار داهید. کار(اسکیل وورکر)، سرمایه گذاری و تحصیل سه روشی هستند که بیشترین تقاضا را در بین مهاجران به کانادا دارند. روش پناهندگی به دلیل غیر قانونی بودن و معایبی که دارد، اصلا پیشنهاد نمی شود. چون کانادا از سیستم خاک در امر تابعیت پیروی می نماید، با تولد فرزند در خاک این کشور فرزند پاسپورت کانادایی دریافت می کنند و پدر و مادر نیز اقامت کانادا را اخذ خواهند کرد. در خصوص اخذ اقامت کانادا به وسیله ازدواج قوانین سخت گیرانه ای در چند سال اخیر اتخاذ شده است. طرفین حتماً باید ثابت کنند 2 سال یا بیشتر با هم در ارتباط بوده اند و از ازواجشان می گذرد تا بتوانند برای دریافت اقامت دائم اقدام کنند. به دلیل کیفیت بالای آموزش و مدارس و دانشگاه های عالی در کانادا بسیاری از افراد در پی تحصیل در این کشور هستند و می توانند بعد از فارغ التحصیلی با ورود به بازار کار و تبدیل اقامت خود به اقامت کاری، و پس از آن به اقامت دائم و پاسپورت دست یابند. به دلیل نرخ نسبتا پایین بیکاری در کانادا (6.3 درصد) یکی از راه های محبوب مهاجرت و زندگی در کانادا، روش کاری یا اسکیل وورکر می باشد که فرد پس از کسب امتیازات لازم از همان ابتدای ورودش با اقامت دائم کانادا وارد این کشور می شود و پس از طی مراحلی می تواند به پاسپورت کانادا نیز دست یابد.

البته مهاجران کانادایی و افرادی که از طرق مختلف نظیر تحصیل و یا کار در کانادا در این کشور اقامت دارند باید برای برخورداری از تمامی مزایای شهروندی کانادا برای حداقل 5سال در این کشور اقامت داشته و در صورت فارغ التحصیلی و داشتن کار تمام وقت در بازار کار این کشور نسبت به دریافت اقامت دائم (PR) و سپس حق شهروندی کانادا اقدام کنند. در این میان، مدارس، کالج ها و دانشگاه های کانادا از بالاترین استانداردهای آموزشی در سطح دنیا برخوردار هستند و دورنمایی شغلی در این کشور به مقدار ای مثبت است که هر محصل و دانشجو پیش از انتها دوران تحصیل، شغل آینده خود را انتخاب نموده و به خوبی می داند قرار است چه افقی را برای خود متصور باشد.

هزینه زندگی در کانادا

بطور کلی می توان گفت که هزینه زندگی در کانادا در مقایسه با کشورهایی همانند آمریکا، انگلیس و استرالیا به مراتب کمتر است. هزینه مسکن در کانادا در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر دنیا، کمتر بوده و هزینه خورد و خوراک در کانادا نیز در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورهای بزرگ دنیا پایین است.

بر اساس آمار موجود، در کانادا هزینه صرف غذا در خارج از خانه در مقایسه با اروپا و آمریکا کمتر است و قیمت خودرو و بنزین در کانادا نیز همین شرایط را دارد. حراجی های واقعی و متنوعی که در کانادا برپا می شود خود یکی از بهترین فرصت ها برای کاهش هزینه هاست. از این رو هزینه تقریبی هر لیتر گازولین برای هر لیتر 1.02 دلار، هزینه ماهانه اتوبوس 91 دلار، هزینه بلیط تکی اتوبوس معادل 3.15 دلار و هزینه تاکسی برای هر 30 دقیقه 16 دلار کاناداست. بطور تقریبی می توان گفت اگر بنا بر صرفه جویی مطلق نباشد و هزینه یک زندگی میانه در کانادا را در نظر بگیریم، هر فرد می بایست ماهانه بین 700 تا 1000 دلار برای مخارج خود کنار بگذارد. به این عدد البته باید 1500 تا 1700 دلار را بعنوان هزینه مسکن و رفت و آمد اضافه نمود. به بیان دیگر هر خانواده 4 نفره در کانادا بطور میانه برای یک زندگی معمولی ماهانه 2000 تا 2500 دلار به علاوه هزینه مسکن خرج خواهد داشت.

مزایای زندگی در کانادا

به طور کل می توان گفت که کانادا یکی از بهترین گزینه های زندگی در خارج از کشور برای ایرانیان است. کشوری پهناور با منابع سرشار، جمعیت بسیار کم در مقایسه با مساحت، فرصت های بسیار و دورنمایی روشن برای پیشرفت در کار و تحصیل و از همه مهم تر کشوری مهاجرپذیر و چند فرهنگی که طبعا حل شدن و انطباق برای مهاجران را ساده تر می سازد. مهمترین مزایای زندگی در کانادا برای ایرانیان عبارتند از: امنیت و آرامش،

اقامت قانونی و اجازه کار، اقتصاد پویا و بازار کار پر رونق، حمایت دولت از شهروندان، نظام آموزشی به روز و با کیفیت، احترام به مهاجران، آزادی بیان، اندیشه و اجتماعی، امکان همراهی خانواده با متقاضی ادامه تحصیل در کانادا و بسیاری از موارد دیگر.

معایب زندگی در کانادا

زندگی در کانادا برای ایرانیان هم چون بسیاری دیگر از کشورهای پیشرفته دنیا با سختی هایی همراه است. ریشه بسیاری از این مسائل زندگی در کانادا البته به نوع فرهنگ نهادینه در کشور ما و عادات اجتماعی موجود باز می شود. برای مثال اگر فردی هستید که به زندگی قانون مند و احترام به قوانین عادت ندارید، حتما در کانادا با مشکل روبرو خواهید شد. بعلاوه اگر قوانین احترام به حقوق دیگران و حریم شخصی افراد آنچنان برایتان جا نیافتاده باشد، بی تردید با سختی های بسیاری در کانادا دست به گریبان خواهید شد. البته به این موارد باید قوانین سخت گیرانه و کاملا متفاوت مالیات بر عایدی و بعلاوه قوانین هدایت و رانندگی را نیز اضافه نمود. بنابراین به جز مواردی همانند آب و هوا و مهارت زبان، عمده مسائل زندگی در کانادا به سبک زندگی ما یا اصطلاحا Life Style ایرانی باز می شود.

سخن آخر

از نظر استاندارد زندگی، این کشور با توجه به تولید سرانه ناخالص ملی، رتبه ششم را در بین کشورهای جهان پس از ایالات متحده، سوئیس، لوکزامبورگ، آلمان و ژاپن دارد. به همین خاطر است که این کشور مقصدی محبوب برای بسیاری از افراد برای مهاجرت است؛ کسانی که با اخذ ویزای کانادا به شکلهای مختلف (از جمله تحصیلی و کاری) مسیر اقامت دائمی در این کشور را طی می کنند. با داشتن فقط 33 میلیون جمعیت، این کشور یکی از کم جمعیت ترین کشورهای دنیا در مقایسه با وسعت است. به خاطر تنوع فرهنگی بالا، این کشور یکی از بهترین منطقه های دنیا برای مهاجران است. نزدیک به نیمی از جمعیت کشور کانادا از کشورهایی به غیر از انگلیس و فرانسه به این سرزمین آمده اند.

کانادا یکی از جامع ترین بیمه های درمانی دنیا را دارد؛ تمامی شهروندان و افرادی که اقامت دائم کانادا را دارند، واجد شرایط دریافت بیمه خدمات درمانی هستند. نظام بهداشتی و درمانی کانادا ترکیبی از برنامه های فدرال و ایالتی است که هدف آن اطمینان از دسترسی تمامی کانادایی ها به خدمات درمانی بدون توجه به توانایی مالی آنها است. تمامی هزینه های خدمات درمانی در کانادا از منابع مالیاتی تامین می شود. برای استفاده از خدمات پزشکی رایگان، شهروندان باید بیمه خدمات درمانی عمومی داشته باشند.

انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 17 آبان 1400 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 29

به "درباره زندگی در کانادا چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره زندگی در کانادا چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید