سیستم آموزشی کانادا

کانادا یک سیستم قوی آموزش عمومی دارد؛ سیستمی که عمدتا به صورت استانی مدیریت می‌شود، به همین خاطر بعضی جنبه‌های این سیستم آموزشی بین استان‌های مختلف متفاوت است. با این وجود به این خاطر که دولت فدرال بر سیستم آموزشی نظارت می‌کند، استاندارد آموزش در سرتاسر کشور به شکل ثابتی بالا باقی مانده است.

سیستم آموزشی کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: در کانادا، هم سیستم آموزش عمومی و هم سیستم آموزش خصوصی وجود دارد. دولت کانادا به شکل گسترده‌ای و با بودجه بالا از آموزش پشتیبانی مالی می‌کند؛ از سطح مهد کودک تا سطح دانشگاهی. دولت این کشور به طور متوسط تقریبا 6 درصد GDP (تولید ناخالص ملی) را روی آموزش هزینه می‌کند. این به این معنا است که کانادا به طور نسبی بیشتر از مقدار متوسط در کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، برای آموزش هزینه می‌کند.

سیستم آموزشی کانادا به 3 بخش تقسیم می‌شود:

  • آموزش ابتدایی
  • آموزش متوسطه
  • آموزشی دانشگاهی

مدرسه‌های خصوصی و دیگر سیستم‌های آموزشی مانند مدرسه‌های مذهبی هم هر 3 سطح آموزش را ارائه می‌دهند.

سیستم آموزش در کانادا برای بچه‌ها زمانی که سن‌شان به 5 سال می‌رسد، در دسترس است؛ به استثنای استان‌های انتاریو و کبک که در آنها بچه‌ها می‌توانند درس را از یک سال زودتر هم شروع کنند. بسته به استان، مهد کودک می‌تواند انتخابی باشد. در جدول زیر بازه سنی مشخص شده که در آن بچه‌ها باید به مدرسه بروند. توجه کنید که این نیازمندی‌ها برای تدریس در خانه ممکن است متفاوت باشد (تدریس در خانه در سرتاسر کانادا قانونی است).

استان

سن آموزش اجباری

آلبرتا

6 تا 16

بریتیش کلمبیا

6 تا 16

مانیتوبا

7 تا 18

نیو برونسویک

5 تا 18

نیوفاندلند

6 تا 16

قلمروهای شمال غربی

5 تا 18

نوا اسکوشا

5 تا 16

انتاریو

6 تا 18

جزیره پرنس ادوارد

5 تا 16

کبک

6 تا 18

ساسکاچوان

7 تا 16

یوکون

6 تا 16

آموزش ابتدایی در کانادا

این سطح آموزش از مهد کودک یا کلاس اول ابتدایی (سن 6 تا 7 سال) شروع می‌شود و تا کلاس هشتم (سن 13 تا 14 سال) ادامه دارد. مدرسه‌ها در این مقطع تحصیلی معمولا از ماه سپتامبر تا ژوئن سال بعد باز هستند.

آموزش متوسطه در کانادا

آموزش متوسطه یا دبیرستان از کلاس نهم (سن 14 تا 15 سال) تا کلاس دوازدهم (سن 17 تا 18 سال) ادامه دارد. انتاریو کلاس 12+ هم دارد. در استان کبک دانش‌آموزان تا سن 16 سالگی در دبیرستان درس می‌خوانند. بعد از آن می‌توانند در سیستم CEGEP درس خود را ادامه دهند. این سیستم یک دوره دو ساله کالج است که با بودجه عمومی تامین می‌شود و در آن دانش‌آموزان بعد از پایان دوره می‌توانند برای گرفتن مدرک دانشگاهی یا مدرک فنی حرفه‌ای درس خود را ادامه دهند.

آموزش دانشگاهی در کانادا

کانادا شبکه‌ای گسترده از کالج‌ها و دانشگاه‌ها را در خود جای داده است و یکی از بهترین آموزش‌های دانشگاهی در سراسر جهان را ارائه می‌دهد، به همین خاطر است که بسیاری از دانشجویان بین‌المللی از نقاط مختلف دنیا برای گرفتن ویزای تحصیلی کانادا و تحصیل در این کشور تلاش می‌کنند.

کانادا دوره‌های دانشگاهی بسیاری دارد که در سرتاسر دنیا از آنها به خوبی یاد می‌شود؛ برنامه‌هایی که هم در محیط‌های شهری و هم در محیط‌های روستایی در سرتاسر کشور در دسترس هستند. مدرک‌هایی که دانشجویان در حال تحصیل در کانادا از دانشگاه‌های این کشور دریافت ‌کنند، با اعتبار بالایی در نقاط مختلف دنیا و از طرف دیگر دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف شناخته می‌شوند.

دوره تحصیل در دانشگاه‌ها در کانادا معمولا از ماه سپتامبر شروع شده و تا آوریل یا می ادامه دارد و از دو ترم تشکیل شده است. بسیاری از دانشگاه‌ها گزینه تحصیل در ترم تابستان را هم ارائه می‌دهند. دوره‌های آموزشی کالج هم در طول سال برگزار می‌شوند و دانشجویان می‌توانند درس خود را در زمان‌های مختلفی از سال شروع کنند.

تحصیل انگلیسی یا فرانسوی در کانادا

دانشجویان از کشورهای خارجی می‌توانند انتخاب کنند که برای تحصیل در کانادا یکی از دو زبان رسمی این کشور را یاد بگیرند. بعضی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی دوره‌های درسی خود را به هر دو زبان برگزار می‌کنند. با این وجود نیاز نیست که دانشجویان خارجی به هر دو زبان‌های فرانسه یا انگلیسی مسلط باشند تا بتوانند در دانشگاه‌های این کشور ثبت نام کنند.

در سرتاسر کانادا زبان اصلی آموزشی در سطح مدرسه انگلیسی است. با این وجود آموزش به زبان فرانسه در نقاط مختلف کشور در دسترس است. فارغ از این که در یک منطقه زبان اصلی تدریس چه باشد، در تمام مدارس این کشور انگلیسی یا فرانسوی به عنوان زبان دوم از همان دوران ابتدایی به دانش‌آموزان تدریس می‌شود.

توجه کنید که بچه‌های کسانی که بعد از مهاجرت به کانادا در استان کبک مستقر می‌شوند، باید در مدرسه‌های دولتی درس بخوانند که زبان اصلی آنها فرانسوی است. با این وجود در همین استان هم مدرسه‌های خصوصی وجود دارند که گزینه‌های آموزش به زبان انگلیسی را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند.

منبع: canadavisa.com
انتشار: 11 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 298

به "سیستم آموزشی کانادا" امتیاز دهید

3 کاربر به "سیستم آموزشی کانادا" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم آموزشی کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید