تفاوت کالج و دانشگاه در کانادا

یکی از بهترین راه ها برای مهاجرت به این کشور، اخذ ویزای تحصیلی کانادا است؛ مسیری که می تواند به شما کمک کند با پیدا کردن کار بعد از تحصیلات تان، در آنجا بمانید و بتوانید اقامت این کشور را دریافت کنید. کسب اطلاعات در مورد شرایط تحصیل در کانادا یکی از اولین کارها برای پیمودن این مسیر است. در ادامه تفاوت کالج و دانشگاه را بررسی می کنیم.

تفاوت کالج و دانشگاه در کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: بر خلاف کشور آمریکا که در آن به مدارس محلی کالج گفته می‌شود، کالج در کشور کانادا محلی برای ارائه آموزش های فنی و با هدف رشد اقتصادی این سرزمین است. برنامه‌های مطالعاتی کالج‌های کانادا بر اساس روند بازار کار و نیاز‌های کارفرمایان مشخص می‌شود. به بیان دیگر می توان گفت کالج ها معمولا بر مهارت های خاص، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و تجارت تمرکز دارند و استخدام دانشجویان پس از پایان تحصیلاتشان، هدف مستقیم آنها است. اندازه کلاس‌های درس در کالج ها بسیار کوچک است تا تعامل بین معلم و دانشجویان بیشتر باشد و به همین خاطر، تجربه عملی دانش‌آموزان تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. کالج‌ها تحت نظارت دانشگاه‌های کانادا هستند و در 3 مقطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی و ارائه گواهینامه فعالیت می‌کنند.

برای اخذ پذیرش از کالج های کانادا نیازی به ارائه مدرک زبان IELTS نیست و شما می‌توانید دوره‌های آموزش زبان خود را در کالج بگذرانید. توجه کنید که شما تا مقطع لیسانس می‌توانید در کالج های کانادا تحصیل کنید و در صورتی که مدرک فوق لیسانس و یا بیشتر دارید، مجاز به ثبت نام در کالج های کانادا نیستید. شهریه کالج‌های این کشور معمولا سالانه از 15 تا 20 هزار دلار کانادا متغیر است. میزان شهریه به کالج مورد نظر و رشته انتخابی شما بستگی دارد.

دانشگاه ها در کانادا بر مهارت‌های تحلیلی، برنامه‌های آموزشی و حرفه‌ای و توانایی درک و استفاده از اطلاعات متمرکز هستند. دانشجویان این دانشگاه ها، در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا فارغ التحصیل می‌شوند. دوره‌های آموزشی در دانشگاه ها حدودا بین 3 تا 4 سال است؛ به همین خاطر تحصیل در دانشگاه‌های کانادا گزینه‌ جذابتری برای دانشجویان بومی و دانشجویان بین المللی است. همانطور که انتظار می‌رود تحصیل در دانشگاه‌ها گران تر از تحصیل در کالج است، اما دانشجویان برای مقاطع فوق لیسانس و دکترا می‌توانند از کمک‌های مالی دانشگاه استفاده کنند.

برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های این کشور و اخذ ویزای تحصیلی کانادا، حتما باید مدرک زبان ارائه شود؛ آیلتس برای ایالات انگلیسی زبان و PTE برای ایالات فرانسوی زبان. نوع مدرک زبان و نمره آن به رشته انتخابی شما در دانشگاه بستگی دارد. اگر دارای مدرک دانشگاهی هستید، برای ادامه تحصیل در کانادا، مدارک شما باید توسط سیستم WES به تائید برسد.

تاریخچه کالج و دانشگاه

بین سال های 1250 تا 1300 میلادی، اصطلاح دانشگاه ظهور کرد. اصطلاح کالج حدود 150 سال بعد از پیدایش واژه دانشگاه پدیدار شد. هر دوی این نام ها دارای ریشه در زبان لاتین هستند. واژه universities به معنی اتحادیه، شرکت و جامعه و واژه Collegium به معنی باشگاه، انجمن و اجتماع است.

کالج چیست؟

همانطور که در مطلب راهنمای تحصیل در کالج های دولتی و خصوصی کانادا به شرح مفصل تعریف کالج پرداختیم، کالج موسسه آموزشی کوچکتری است که به طور معمول سطوح و مدارک کارشناسی را ارائه می دهد و دارای تنوع رشته های آموزشی کمتری به نسبت دانشگاه است.

برخی از کالج ها نظیر کالج های دولتی community و junior ممکن است تنها مقاطع تحصیلی 2ساله را ارائه دهند. اما اغلب کالج ها مدارک کارشناسی را ارائه می نمایند و برخی دیگر مدارک کاردانی یا همان associate degrees می دهند.

هم چنین به غیر از یک موسسه آموزشی که دوره های 2ساله یا چهارساله کاردانی و یا کارشناسی را ارائه می دهد، به یک موسسه آموزشی که دوره های آموزشی کوتاه مدت مهارتهای خاص شغلی را ارائه می دهند نیز کالج گفته می شود. در ادامه قصد داریم تا پیش از پرداختن به شرح و تفاوت های دانشگاه با کالج، انواع مختلف کالج را معرفی کنیم.

کالج های حرفه و کسب و کار Career

به این دسته از کالج ها مدارس فنی و حرفه ای (technical schools)، مدارس تجارت (trade schools) و یا مدرسه حرفه و پیشه (vocational schools) نیز گفته می شود، کالج های فنی و حرفه ای career آموزش های مناسب مشاغل مختلف را ارائه می دهد، دوره هایی که برای آماده سازی شما برای ورود مستقیم به بازار کار طراحی شده است. اگر مشتاق به دریافت ویزا برای تحصیل در کانادا هستید، باید بدانید کهبه طور معمول این نوع از کالج ها انواع گواهی، دیپلم و مدارک کاردانی را که برای تکمیل آن ها به یک بازه 2ساله و یا کمتر احتیاج است، صادر می نمایند.

اگرچه، برخی از کالج های کریرcareer امکان ارائه مدارک کارشناسی و ارشد که تکمیل آنها 3 تا 4 سال زمان می برد را نیز دارند.

از این رو برخی از این کالج ها با این که ممکن است الزاماً تمام مشخصات یک دانشگاه سنتی را نداشته باشند، خود را به عنوان یک دانشگاه معرفی می نمایند. رشته های ارائه شده در این کالج ها محدوده وسیعی از مشاغل مختلف نظیر تجارت، مراقبت های بهداشتی، طراحی، فناوری اطلاعات، هنرهای آشپزی، بهداشت دندان، تعمیر وسایل تهویه، نگهداری هواپیما و زیبایی شناسی را پوشش می دهد.در همین رابطه، شما می توانید در صورت تمایل از شرایط کار دانشجویی در کانادا آگاه شوید.

کالج های دولتی community

کالج های دولتی که در برخی مواقع کالج های جونیورjunior نیز نامیده می شوند به طور معمول مدارک کاردانی و یا همان associate degrees را ارائه می نمایند و برخی از آن ها رشته های آموزشی دارای گواهی را نیز پوشش می دهند. رشته های آموزشی این کالج ها به طور معمول 2سال زمان می برد. کالج های کامیونیتی از دانشگاه ها کوچک تر بوده و در عین حال تعامل و ارتباط بیشتری با دپارتمان تحصیلی را برای دانشجو به همراه دارند.

اغلب این کالج ها دارای سیستم پذیرش باز هستند، این بدین معنی است که هرکسی با داشتن مدرک دیپلم دبیرستان و یا گواهی GED می تواند در این گونه مراکز آموزشی ثبت نام کند.

بسیاری از دانشجوها دوره 2ساله آموزشی خود را در یک کالج کامیونیتی می گذرانند و سپس برای تکمیل مقطع 4 ساله کارشناسی به یک کالج و یا دانشگاه سنتی انتقال می یابند. موضوع هزینه در این میان نقش مهمی را بازی می نماید. به طور معمول کالج های Community بسیار مقرون به صرفه تر از موسسات آموزشی برگزارنماینده دوره های آموزشی 4ساله هستند. بر طبق آمار سال تحصیلی 2018-19 میانگین هزینه و شهریه یک کالج دولتی برگزارنماینده دوره های 2ساله 3.660 دلار است که در قیاس با هزینه 10.230 دلاری کالج های دولتی برگزارنماینده دوره های آموزشی 4ساله تفاوت فاحشی دارد.

از این رو اگر قصد تحصیل در کالج را دارید بهتر است حتماً بر موضوع هزینه تحصیل در کانادا و شرایط ادامه تحصیل در کانادا اشراف داشته باشید، چون هزینه کالج و دانشگاه های هر یک از استان های این کشور می تواند کاملاً متغیر باشد.

کالج های هنرهای آزاد Liberal arts

کالج های هنرهای آزاد موسسات آموزشی برگزارنماینده دوره های 4ساله هستند که اغلب مقاطع کارشناسی را ارائه می دهند. هم چنین به علت کم بودن دوره های آموزشی مقاطع ارشد در این گونه کالج ها، موضوع تحقیقات معمولا تمرکز اصلی این دست از کالج ها و مدارس نیست.

تمرکز کالج های لیبرال آرتز عمدتا بر مقوله های آموزش عمومی کاملا پیشرفته، اهمیت دادن به حل مشکل و مسئله، تفکر انتقادی و مهارت های ارتباطی است. از این رو کالج های هنرهای آزاد محدوده وسیعی از رشته ها را نظیر ادبیات، تاریخ، زبان، ریاضی، و علوم زندگی به متقاضیان ارائه می دهند. این نوع از کالج ها نیز به طور معمول تنوع رشته کمتری به نسبت دانشگاه ها دارند و عموما رشته های تخصصی نظیر پزشکی و مهندسی را ارائه نمی دهند.

برخی از کالج های هنرهای آزاد موسساتی مستقل بوده و برخی دیگر وابسته به دانشگاه هستند. این نوع از کالج ها در اغلب موارد کوچک هستند با ظرفیت کمتر از 2500 دانشجو، کلاس ها به جای دستیاران آموزشی به وسیله اساتید تمام وقت اداره می شوند و در عین حال از نسبت بالای اساتید و نیروی دپارتمان تحصیلی به دانشجویان بهره می برند. گفتنی است که اغلب کالج های هنرهای آزاد خصوصی بوده و تعداد کمی از آن ها دولتی هستند. هم چنین درصد بالایی از فارغ التحصیلان این نوع از کالج ها برای ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری در دانشگاه ها اقدام می نمایند.

دانشگاه چیست؟

دانشگاه یک موسسه آموزشی بزرگ است که تمامی مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری را پوشش می دهد. به طور معمول مقاطع آموزشی سطح کارشناسی دانشگاه ها به سطوح بالاتر یعنی ارشد و دکتری منتهی می شود. دانشگاه ها عموما دارای مدارس و دانشکده های جداگانه پزشکی و حقوق برای آن دسته از دانشجویانی هستند که قصد تحصیل در دوره های تخصصی و فوق تخصصی را دارند.

برخی از دانشگاه ها این امکان را به دانشجویان می دهند تا تحت یک برنامه آموزشی خاص در زمان کمتری مدارک کارشناسی و ارشد خود را کسب نمایند. عمدتا، دانشگاه ها به واسطه تعداد بسیار زیاد دانشجویان ثبت نامی، تنوع بیشتری از کلاس ها و دوره های آموزشی را به نسبت کالج ها تجربه می نمایند و از لحاظ مقدار نیز بسیار بزرگ تر هستند.

در برخی موارد شرح تمایز این دو آنقدر که به نظر می آید ساده نیست، این بدین خاطر است که یک دانشگاه می تواند از چندین زیرمجموعه نظیر دانشکده یا به اصطلاح school و یا کالج تشکیل شود.

برای مثال، کالج هاروارد کالج هنرهای آزاد مقطع کارشناسی دانشگاه هاروارد است، اما در عین حال دانشگاه هاروارد از 10 مدرسه و کالج کارشناسی و تخصصی نظیر بیزینس اسکول هاروارد، مدرسه حقوق هاروارد، مدیکال اسکول هاروارد و غیره تشکیل شده است. در خصوصی مشابه، دانشگاه پردو Purdue نیز از 10 کالج و مدرسه از جمله کالج مهندسی و دانشکده دامپزشکی تشکیل شده است. این در حالی است که هر یک از کالج های زیر مجموعه دانشگاه مذکور، تحت نظارت دانشگاه مدارک کارشناسی و ارشد را صادر می نمایند. در ادامه بد نیست به انواع دانشگاه ها در خارج نگاهی بیاندازیم.

دانشگاه دولتی و دانشگاه خصوصی

به طور معمول بخشی از بودجه دانشگاه های دولتی در خارج به وسیله استان، استان و یا دولت فدرال تامین می شود؛ هر یک از استان ها و استانها دارای حداقل یک دانشگاه دولتی است. این نوع از دانشگاه ها همانطور که از اسمشان بر می آید شهریه کمتری را برای دانشجویان بومی به نسبت دانشجویان بین المللی قائل هستند اما این موضوع به منزله تحصیل رایگان در کشوری نظیر کانادا نیست.

دانشجویان بومی بخاطر پرداخت اقتصادیات استانی و استانی به نوعی از دانشگاه مذکور پشتیبانی و حمایت نموده اند و بدین خاطر مشمول پرداخت هزینه کمی به دانشگاه هستند، اما این موضوع برای دانشجویان خارجی صدق نمی نماید.

در این بین، دانشگاه های خصوصی از دولت بودجه ای را دریافت نمی نمایند و عمدتا بودجه این دانشگاه ها از جانب شهریه دانشجویان، موقوفات و یاری های خصوصی تامین می شود. بر همین اساس شهریه این نوع از دانشگاه ها در اغلب موارد از دانشگاه های دولتی بیشتر است، اما در عین حال برخی از آنها با ارائه یاری هزینه و یا بورسیه تحصیلی به دانشجویان در پرداخت هزینه ها یاری می نمایند.

دانشگاه های آموزشی و تحقیقاتی

در هر دانشگاهی، زمان دانشکده های زیرمجموعه صرف آموزش و تحقیق می شود. اما مقدار و نسبت بین این دو وظیفه، چیزی است که در موسسات آموزشی و دانشگاه های تحقیقاتی فرق دارد. بر همین اساس، دانشگاه هایی که بر پژوهش و تحقیقات تاکید دارند معمولا موسسات بزرگتری هستند (برای مثال، دانشگاه دولتی آریزونا چیزی در حدود 68هزار دانشجو دارد) و تنوع بسیار بالایی از دوره ها و رشته های آموزشی را در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری ارائه می دهد.

تمرکز بر مقوله تحقیقات بدین معنی است که بسیاری از دانشکده ها از تجهیزات مدرن و کتابخانه های بزرگ در این امر برخوردار هستند و به وسیله تعداد زیادی از پرسنل و کارکنان متخصص دانشگاه اداره می شوند. اگرچه، شما ممکن است که دسترسی زیادی به این افراد فوق متخصص نداشته باشید؛ در بسیاری از مواقع، کلاسهای کارشناسی به وسیله استادیارهای فارغ التحصیل به جای پروفسورها و استادها اداره می شوند و به طور معمول کلاسهای کارشناسی بسیار بزرگ بوده و به گونه ای است که صدها دانشجو در سالن های سخنرانی بزرگ گرد هم می آیند. به همین دلیل، در این شرایط ایجاد تعاملی موثر با مدرسان دوره بسیار سخت خواهد بود.

دانشگاه های آموزشی به جای انجام تحقیقات، تمرکز ویژه ای بر مقوله انتقال علم دارند. اساتید دانشگاه به طور عمده با تمام ظرفیت ممکن تدریس می نمایند (به طور معمول 4کلاس در هر ترم) و متحمل فشار انتشار مطالب و تحقیقات هم چون مدرسان دانشگاه های تحقیقاتی نیستند.

در این گونه دانشگاه ها کماکان اساتید تحقیقات نیز انجام می دهند، اما فریضه اصلی آنها آموزش است. البته باید بگوییم که تجهیزات این دسته از دانشگاه ها در قیاس با دانشگاه های تحقیقاتی کمتر است، اما در عین حال فرصت بهره بردن و تعامل با اساتید برای دانشجویان بیشتر خواهد بود.

چگونه یک دانشگاه به این دسته بندی و رتبه نائل می شود؟

پیش از اینکه یک کالج بتواند به موقعیت یک دانشگاه دست پیدا کند، باید دارای شرایط زیر برای حداقل 5سال باشد:

سازمان: این موسسه آموزشی باید دارای رشته های ارشد و رشته های کاردانی باشد، به گونه ای که این رشته ها از دوره های قابل ارائه کارشناسی و کل موسسه کاملا جدا و مجزا باشد. بعلاوه این بخش باید دارای پرسنلی باشد که مسئولیت اصلی آنها اجرا و اداره رشته های ارشد و تخصصی است.

رشته تحصیلی: این موسسه باید دارای رشته های کارشناسی با موضوعات مختلف که به دریافت مدرک کارشناسی منتهی می شود باشد و دارای حداقل 3 رشته تحصیلی یا تخصصی در مقاطع ارشد و دکتری باشد.

منابع: این موسسه باید توانایی پشتیبانی اقتصادی تمامی رشته های ارشد و تخصصی خود را داشته باشد و دارای امکانات و تجهیزات لازم برای سطح کار مورداحتیاج در هردو مقوله مذکور باشد.

اعتبارسنجی: این موسسه باید به وسیله استان و یا استان دارای مجوز قانونی باشد و به رسمیت شناخته شود.این موضوع با ارزیابی اعتبار آموزشی و یا همان ECA متفاوت بوده و تنها به خود موسسه آموزشی وابسته است.

تفاوت های کالج و دانشگاه در کشورهای مختلف

بنابر کشوری که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید، ممکن است تعریف کالج و دانشگاه کمی فرق داشته باشد. بر همین اساس، در کشور آمریکا کاربرد دو واژه کالج و دانشگاه تقریبا یکی بوده و هر دو به معنی موسسه آموزشی عالی هستند.

اما به طور کلی دانشگاه به معنی موسسه آموزشی بزرگی است که رشته های ارشد و دکتری را ارائه می دهد، این در حالی است که کالج یک موسسه آموزشی مجاز به صدور مدارک کارشناسی و کاردانی است. در بریتانیا، کالج ها مدارسی هستند که درون دانشگاه ها یافت می شوند و مدارک و رشته هایی که قبلا دانشگاه ارائه مینموده را صادر نمی نمایند.کالج ها می توانند چیزی فراتر از یک موسسه آموزشی باشند و یا اینکه به تجهیزات و اماکن اسکان دانشگاه مرتبط باشند.

در برخی موارد نیز به یک موسسه آموزشی ثانویه که در آن دانشجویان می توانند مدارک تحصیلی تخصصی دریافت نمایند، کالج گفته می شود.

در کانادا واژه کالج معمولا به موسسات کسب و کار، هنری، فنی و حرفه ای و علمی پایه سوم آموزشی گفته می شود. بعلاوه واژه University college کالج دانشگاهی نیز وجود دارد که همچون یک دانشگاه به عنوان یک موسسه آموزشی مستقل شناخته نمی شود.در بسیاری از مواقع می توان بدون مدرک زبان برای پذیرش مشروط دانشگاه و ویزا اقدام نموده و دوره های زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا را در کالج مورد نظر خود بگذرانید. در واقع امکان مهاجرت به کانادا بدون مدرک زبان آیلتس و تحصیل در کالج و دانشگاه های این کشور برای برخی از افراد وجود دارد.

در استرالیا، واژه کالج به معنی سطح دوم آموزش است و به طور متداول برای مدارس فنی و ا مدارس داخل دانشگاه استفاده نمی شود. در عین حال گفتنی است که در اغلب موارد برای سطح سوم آموزشی، واژه دانشکده faculty به جای کالج بیشتر استفاده می شود.

آیا کالج ها می توانند مدارک ارشد ارائه نمایند؟

در برخی مواقع تمایز بین دو موسسه آموزشی کالج و دانشگاه در کشورهای خارجی آنچنان واضح و شفاف نیست. برای مثال، موسسه آموزشی ویلیام و مری در استان ویرجینیا William & Mary کالج نامیده می شود، اما با این حال موسسه مذکور رشته های مقطع ارشد تجارت، حقوق، آموزش و پرورش و علوم دریایی را ارائه می دهد. کالج سنت جوزف St. Josephs نیویورک نیز در رشته های آموزش و پرورش، تجارت، نویسندگی خلاق و موارد بسیار دیگری مدارک ارشد ارائه می دهد.

بر همین اساس شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که چرا به موسسه ای با این حجم از تنوع رشته و مجوز ارائه مدارک ارشد کالج گفته می شود؟ برخی اوقات پاسخ این جواب ریشه در سنت دارد. موسساتی که دارای دیرینه ای زیاد با نام کالج هستند، ممکن است با تغییر نام موسسه از کالج به دانشگاه موجب ناراحتی و توهین به پرسنل و دانشجویان شوند. برای مثال هنگامی که کالج Mt. Union در اوهایو پیشنهاد تغییر نام خود را به دانشگاه Mt. Union عنوان کرد، تمامی کارکنان و پرسنل عالی رتبه کالج عصبانی شده و در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دست به اعتراض زدند.

انتخاب درست کدام است، کالج یا دانشگاه؟

با تمام این اوصاف هنوز هم برای بسیاری از دانشجویان و متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور این سوال وجود دارد که دانشگاه بهتر است یا کالج؟

باید این اطمینان خاطر را به شما بدهیم که هر دوی این موسسات آموزشی از لحاظ تحصیلی برابر هستند. اما بنابر شرایط دانشجو و البته پیشنهادهای تحصیلی در دسترس، ممکن است انتخاب بین کالج و یا دانشگاه کمی سخت باشد. این بدین خاطر است که ممکن است یک متقاضی به علت داشتن شرط سنی و گپ تحصیلی شانس بیشتری برای دریافت پذیرش از یک کالج داشته باشد ولی فردی دیگر تنها بخاطر شهریه های مناسب تر و یا فضای کوچک تر و صمیمی تر، انتخاب کالج را ترجیح دهد.اما در مقابل، ممکن است تنوع بالای رشته ها، تجهیزات فوق العاده آزمایشگاهی، اساتید برجسته و رنکینگ بالای یک دانشگاه، فرد متقاضی را ترغیب به دریافت پذیرش و ثبت نام در دانشگاه کند.

اگر برای مثال در حال تحقیق در خصوص شرایط و هزینه تحصیل در رشته های علوم پزشکی در کانادا هستید، بهتر است به سراغ اخذ پذیرش تحصیلی موسسات آموزشی مجهزتر و گسترده تر یعنی دانشگاه بروید. اما در مقابل ممکن است برخی از کالج ها دارای شرایط ایده آل پذیرش و تحصیل رشته تخصصی MBA در کانادا باشند! از این رو باید قبل از اقدام برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی، به خوبی در خصوص موسسه آموزشی خود تحقیق کنید.

اما این موضوع بدین معنی نیست که مثلاً برترین رشته های تحصیلی در کانادا تنها مختص به دانشگاه ها بوده و کالج ها فاقد رشته های تحصیلی مجذوب کننده برای دانشجویان بین المللی هستند.

انتشار: 9 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 15

به "تفاوت کالج و دانشگاه در کانادا" امتیاز دهید

4 کاربر به "تفاوت کالج و دانشگاه در کانادا" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت کالج و دانشگاه در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید