آشنایی با آب و هوای کانادا

شاید بدترین روش برای توصیف آب و هوای کانادا، گفتن این عبارت باشد که کانادا کشوری همیشه سرد و یخبندان است؛ چرا که این عبارت اندکی به واقعیت وضعیت آب و هوا در این کشور نزدیک نیست. درست است بخش‌های زیادی از این کشور به قطب شمال نزدیک هستند و در نتیجه آب و هوایی سرد و برفی دارند، اما بسیاری از مناطق این کشور چهار فصل سال با آن تعاریف آشنا در ذهن‌مان را دارند، به خصوص در بخش‌های جنوبی.

آشنایی با آب و هوای کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: در ادامه وضعیت آب و هوای کانادا را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنیم و در مورد آب و هوای مشهورترین و محبوب‌ترین مقصدها و شهرهای این کشور صحبت می‌کنیم تا شما بتوانید تور کانادا خود را به بهترین شکل برنامه‌ریزی کنید و از سفرتان در هر فصلی از سال لذت ببرید.

چهار فصل در کانادا

یکی از ویژگی‌های دوست‌داشتنی و جالب توجه کانادا، چهار فصل بودن آن است. هر کدام از فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان جذابیت‌ها و مشخصات خاص خودشان را دارند: منظره‌های طبیعی که همیشه در حال تغییر و دگرگونی هستند، دماها و وضعیت‌های آب و هوایی متفاوت و شاید مهم‌تر از همه قیمت تور که در هر فصل از سال متفاوت است. وضعیت آب و هوا و شدت تغییرات دمایی برای هر کدام از این فصل‌ها در جاهای مختلف کشور متفاوت است.

ساحل غربی کانادا، جایی که استان بریتیش کلمبیا و شهر ونکوور در آن قرار گرفته‌اند، در تمام طول سال آب و هوایی متعادل و دلپذیر دارد. در این بخش از کشور تغییرات فصل‌ها آن چنان به چشم نمی‌آید. به طور کلی می‌توان گفت ساحل غربی، تابستان‌های نه آن چنان گرم و زمستان‌های نه آن چنان سرد دارد، به خصوص اگر با شهرهایی مانند تورنتو و مونترال مقایسه کنیم.

هر چه قدر به سمت شمال پیش بروید (که البته در کانادا می‌توانید خیلی خیلی به سمت شمال بروید)، هوا سردتر و بارش‌های باران و برف شدیدتر می‌شود. در ضمن بسیاری از شهرها و مقصدهای محبوب گردشگری در کانادا به آب نزدیک هستند، در نتیجه هوا در این مناطق خنک‌تر بوده یا به شکل شدیدتر و سریع‌تری افت می‌کند.

زمستان در کانادا

زمستان کانادا

زمستان برای کانادا معمولا ماه‌های دسامبر، ژانویه و فوریه است، با این وجود آب و هوای زمستانی می‌تواند در نوامبر شروع شده و تا اواخر ماه مارس و اوایل ماه آوریل هم ادامه داشته باشد، به خصوص در بخش شرقی کشور.

اوج زمستان در بیشتر مناطق کشور به شدت سرد و یخبندان است، به استثنای ساحل بریتیش کلمبیا، جایی که زمستان‌ها معتدل هستند و بارش کمِ برف را تجربه می‌کنند. شهر ویستلر بارش برف فراوانی را به خود می‌بیند، در نتیجه تا خود ماه می یک مقصد بسیار محبوب برای اسکی در بین مسافران و مردم محلی است.

در منطقه کوه‌های راکی زمستان‌ها طولانی هستند، با این وجود برف تنها در ارتفاعات بالاتر باقی می‌ماند. شهر کلگری برف زیادی را به خود نمی‌بیند، اما بنف و کنمور ممکن است در ماه آوریل برف 60 سانتی‌متری را هم تجربه کنند.

بخش‌های شرقی کانادا شامل تورنتو و مونترال زمستان‌های سخت اما کوتاه دارند. دمای هوا در زمستان‌های این بخش کشور در بیشتر زمان‌ها زیر صفر است؛ دمای منفی 20 درجه سلسیوس هم چندان غیر معمول نیست. حداقل یک یا دو بارش برف 20 سانتی‌متری یا بالاتر در ماه‌های ژانویه و فوریه نصیب این مناطق می‌شود.

بهار در کانادا

بهار کانادا

بهار زودتر از موعد به ساحل غربی کانادا می‌رسد. ماه فوریه در این بخش از کشور، زمان پیدا شدن سر و کله غنچه‌ها است. متوسط دما در این وقت از سال بالاتر از صفر درجه است. در دیگر نقاط کشور بهار در تمام طول ماه آوریل ادامه دارد و معمولا تا ژوئن هم ادامه پیدا می‌کند. اما هیچ وقت به بهارهای کانادا اعتماد نکنید؛ شما ممکن است در ماه می در کنمور آلبرتا، یک توفان برفی بزرگ را هم تجربه کنید. آوریل معمولا زمانی است که آخرین نشانه‌های برف زمستانی را در آن می‌بینید، البته به جز مناطق مرتفع کوهستانی مانند بنف و ویستلر که هر دوی آن‌ها مقصدهایی محبوب برای اسکی کردن هستند. برای این مناطق فصل اسکی تا انتهای ماه می هم ادامه دارد.

تابستان در کانادا

تابستان کانادا

تابستان در کانادا معمولا از ماه ژوئن تا آگوست ادامه دارد و مشخصه اصلی آن هوای گرم و شرجی است. در مناطق مرکزی و شرقی کانادا مانند تورنتو و مونترال، تابستان گاهی زودتر می‌رسد و دیرتر هم می‌رود. تابستان‌های ساحل غربی معتدل‌تر هستند، با رطوبت کمتر و بعدازظهرهایی خنک‌تر. مناطق شمالی کانادا همانطور که انتظار می‌رود تابستان‌های خنک‌تری دارند اما در هر حال آفتابی و دلپذیر هستند. بعضی از شهرهای شمالی مانند وایت‌هورس، دائسون‌سیتی و ادمونتون در این وقت از سال بین 17 تا 20 ساعت روشنایی روز را تجربه می‌کنند. در سفر تابستان، هر کجا که می‌روید، به شما توصیه می‌کنیم یک ژاکت سبک و لباس بارانی همراه ببرید.

پاییز در کانادا

پاییز کانادا

پاییز زمانی عالی از سال برای رفتن به کانادا است. در بخش‌های شرقی و مرکزی کانادا، دماهای خنک ماه سپتامبر به شما یادآور می‌شوند که تا آمدن دوباره گرمی و رطوبت ماه آگوست یک سال دیگر زمان باقی مانده است. در این وقت از سال برگ‌های درختان شروع به تغییر رنگ می‌کنند و رنگ‌های شگفت‌انگیز نارنجی، قرمز و زرد روی درختان پدیدار می‌شوند.

بسیاری از گردشگران تنها برای دیدن منظره رویایی پاییزی به این کشور می‌آیند. شدت و تنوع رنگ‌ها در استان‌های غربی به اندازه بخش‌های شرقی و مرکزی نیست، با این وجود کاج‌های اروپایی که به رنگ زرد در آمده‌اند، منظره‌های پاییزی خیره‌کننده‌ای را به وجود می‌آورند.

پاییز از یک جنبه دیگر هم زمانی عالی برای سفر به کانادا است؛ چرا که در مقایسه با ماه تابستان در این فصل قیمت تور کانادا به مراتب پایین‌تر است، در حالی که هوا همچنان دلپذیر است و شما می‌توانید تعداد زیادی از فعالیت‌های بیرونی و فضای باز مانند طبیعت‌گردی، چادر زدن، تماشای نهنگ‌ها و خیلی‌های دیگر را انجام دهید.

باران همیشه‌حاضرِ شهر ونکوور، در ماه سپتامبر کمتر سر و کله‌اش پیدا می‌شود، در نتیجه این ماه یکی از کم‌بارش‌ترین ماه‌های سال برای این شهر است؛ که باعث می‌شود سپتامبر زمانی بی‌نظیر برای رفتن به تور ونکوور و بازدید از یکی از جذاب‌ترین شهرهای کانادا شود.

آب و هوای شهرهای کانادا

برای کشوری که برای رفتن از یک شهر به شهر دیگر شاید نیاز باشد یک پرواز 8 ساعته داشته باشید، داشتن انتظار مواجهه با وضعیت‌های آب و هوایی متفاوت در زمان‌های مختلف سال آن چنان غیر منتظره نیست. در ادامه می‌خواهیم در مورد آب و هوای برخی از مشهورترین و جذاب‌ترین شهرهای کانادا صحبت کنیم تا شما تصویری بهتر از وضعیت آب و هوا در نقاط مختلف کشور داشته باشید و بتوانید سفر خود را به بهترین نحو برنامه‌ریزی کنید.

آب و هوای ونکوور در فصل‌های مختلف سال

پر باران و با آب و هوای معتدل در تمام طول سال؛ این‌ها مشخصاتی هستند که شهر ونکوور برای داشتن‌شان مشهور شده است. به قول روزنامه‌نگار کانادایی، آلن فوترینگام، ونکوور بهترین اقلیم و بدترین آب و هوا را در میان تمام شهرهای کانادا دارد. از دمای حدود 27 درجه سلسیوس در تابستان تا حدود 7 درجه بالای صفر در زمستان، این شهر به ندرت آب و هوایی بد و نامطلوب را تجربه می‌کند؛ حتی با در نظر گرفتن این واقعیت که این شهر معمولا بیشتر از 150 روز بارانی در سال دارد. زمستان‌ها پر باران هستند اما برف به ندرت می‌بارد، به جز مناطق مرتفع و پیست‌های اسکی اطراف شهر.

Spring in Vancouver

بهار: بهار در ونکوور زودتر از موعد می‌رسد، به طوری که در ماه فوریه می‌توانید شکوفه‌ها و گل‌ها را در نقاط مختلف شهر ببینید. در این ماه دمای هوا به طور متوسط بالای صفر است. در بهار هر چه جلوتر برویم، از میزان بارش‌ها کاسته می‌شود، اما بد نیست برای سفر به کانادا خود لباس‌های ضد آب و یک چتر همراه داشته باشید. پوشیدن لباس به صورت لایه لایه به شما کمک می‌کند در مقابل تغییرات ناگهانی آب و هوا آماده باشید. یکی از زیباترین جنبه‌های بهار ونکوور، آمدن شکوفه‌های درختان گیلاس به شهر است که هر آوریل در سرتاسر شهر گرامی داشته می‌شود.

تابستان: تابستان‌های ونکوور معتدل‌ترین و دلپذیرترین آب و هوای تمام سال را دارند. روزهای تابستانی ونکوور گرم و پر از آفتاب هستند و مقدار رطوبت هوا بسیار کمتر از شهرهای شرقی کشور مانند تورنتو و مونترال است. دمای روزها تا 27 درجه سلسیوس هم بالا می‌رود، اما حتما یک ژاکت برای بعدازظهرهای خنک شهر همراه داشته باشید. جولای و آگوست کم‌باران‌ترین ماه‌های سال هستند.

Autumn in Vancouver

پاییز: در پاییز و در ماه اکتبر، ونکوور یک بار دیگر شاهد افزایش میزان بارش خواهد بود. نسبت به دیگر بخش‌های کشور دمای هوا در این فصل همچنان معتدل و بالاتر از 4 درجه سلسیوس می‌ماند. پاییز به ویژه از سپتامبر تا اوایل نوامبر، زمانی عالی برای رفتن به سفر و بازدید از این شهر است، چرا که وضعیت هوا قابل قبول است، از جمعیت انبوه گردشگران تابستانی کاسته شده و به خاطر کاهش قیمت پرواز و قیمت هتل، قیمت تور برایتان پایین‌تر خواهد بود.

زمستان: در زمستان، ونکوور برف خیلی کمی را به خود می‌بیند؛ بیشتر بارش‌ها در این فصل به شکل باران است. به همین خاطر توصیه می‌کنیم برای تور ونکوور در زمستان، حتما لباس‌های گرم و بارانی همراه داشته باشید. ژانویه معمولا سردترین ماه سال است، زمانی که دمای هوا کمی بالاتر از صفر درجه است و خورشید حدود ساعت 4.30 بعدازظهر غروب می‌کند. شهر ویستلر در نزدیکی ونکوور مقدار زیادی بارش برف را تجربه می‌کند و تا خود ماه می یک مقصد عالی برای اسکی کردن است.

آب و هوای تورنتو در فصل‌های مختلف سال

داشتن اطلاعات در مورد آب و هوای ونکوور می‌تواند به مقدار فراوانی به شما کمک کند در مورد خریدن وسایل مورد نیاز برای این سفر تصمیم‌های بهتری بگیرید و در زمان مواجهه با تغییرات ناگهانی آب و هوا غافل‌گیر نشوید. تورنتو 4 فصل متمایز دارد: تابستان، پاییز، زمستان و بهار؛ مانند دیگر شهرهای امریکای شمالی از جمله مونترال، شیکاگو و نیویورک. در مجموع می‌توان گفت آب و هوای تورنتو کمی معتدل‌تر از مونترال و به نیویورک شبیه‌تر است (البته اندکی سردتر). برای این که بهترین تجربه را از سفر به تورنتو داشته باشید، می‌خواهیم وضعیت آب و هوا در این شهر را در فصل‌های مختلف سال بررسی کنیم تا شما بتوانید با دیدی باز و همه‌جانبه تصمیم‌گیری کنید.

تابستان: تابستان‌های تورنتو گرم و مرطوب هستند و مردم محلی و مسافران در این وقت از سال از گشت و گذار در سواحل و پارک‌های شهر لذت می‌برند و سفرهای یک روزه به جزیره‌های تورنتو ترتیب می‌دهند. تابستان همچنین فصل برگزاری تعداد زیادی فستیوال و رویداد مختلف است که موضوعات مختلفی از غذا و موسیقی گرفته تا هنر و فرهنگ را پوشش می‌دهند. تورنتو منزلگاه تعداد زیادی استخر عمومی است که فرصتی عالی به شما می‌دهند تا در یک روز گرم آب‌تنی کنید و کمی خنک شوید.

در بحث دما می‌توان گفت که وجود دریاچه انتاریو باعث شده دمای این شهر در تابستان‌ها اندکی تعدیل شود، اما این دریاچه رطوبت هوا را هم بالا می‌برد. دمای هوا در تابستان در محدوده 25 تا 30 درجه سلسیوس قرار دارد. انتظار 8 تا 12 روز بارانی در ماه برای دوره بین جولای تا آگوست را داشته باشید. برای تابستان‌های تورنتو لباس‌های خنک مانند شلوارک، تی‌شرت و صندل، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب را همراه داشته باشید. کاپشن سبک برای بعدازظهرها و یک چتر هم فراموش نشود.

fall in Toronto

پاییز: در پاییزهای تورنتو دمای هوا به ندرت از صفر درجه پایین‌تر می‌رود، با این وجود حتما همراه‌تان یک کاپشن گرم داشته باشید. سپتامبر تا نوامبر در تورنتو ماه‌های آب و هوای شانسی هستند: اوایل پاییز می‌تواند آفتابی و گرم باشد، در حالی که اواخر فصل شما می‌توانید توفان‌های برفی و یخبندان را هم تجربه کنید. پاییز همراه خود منظره‌های زیبای طبیعت رنگارنگ را هم می‌آورد. تورنتو یکی از بهترین مکان‌ها در تور کانادا برای دیدن منظره مشهور پاییزی این کشور است. طبیعت‌گردی در پارک‌های اطراف و داخل شهر یک فعالیت محبوب در بین گردشگران و ساکنان شهر است. برای پاییز لباس‌هایی را همراه ببرید که می‌توانید به صورت لایه به لایه بپوشید، چرا که وضعیت آب و هوا غیر قابل پیش‌بینی است. داشتن یک چتر دم دست هم ایده بدی نیست.

زمستان: زمستان‌های تورنتو با این که سرد و برفی هستند، با این وجود همچنان نسبت به زمستان‌های خیلی دیگر از شهرهای کانادا معتدل‌تر هستند. سرمای این شهر می‌تواند سخت هم شود، بیشتر از همه به خاطر وجود بادهای پر قدرت. بیشتر بارش‌های برف مربوط به دوره بین دسامبر تا مارس است. توفان‌های برفی می‌توانند ناگهانی و سخت باشند و بر ترافیک جاده‌ها و پروازها تاثیر بگذارند. در زمستان پیاده‌روها حسابی یخ‌زده و لغزنده می‌شوند، در نتیجه پوشیدن کفش‌های مناسب از نیازهای اساسی سفر در این فصل هستند. مردم محلی در زمستان به سراغ پیست‌های اسکی اطراف شهر می‌روند و در رویدادهای زمستانی مانند بازار کریسمسی تورنتو شرکت می‌کنند.

spring in Toronto

بهار: بهارهای تورنتو غیر قابل پیش‌بینی هستند و می‌توانند تغییرات شدید و ناگهانی دما را به خود ببینند. یک توفان برفی در ماه آوریل آن چنان تعجب‌برانگیز نیست؛ البته توفان‌های تندری معمول‌تر هستند. در ماه آوریل شما حداقل می‌توانید انتظار 11 روز بارانی از 30 روز ماه را داشته باشید. می ماه باز شدن پاسیوهای رستوران‌ها و کافه‌ها در شهر است؛ زمانی که مردم محلی در کنار مسافران می‌توانند از خوردن غذاهای لذیذ در هوای آزاد لذت ببرند. برای بهار لباس‌های لایه به لایه و البته یک لباس بارانی و چتر فراموش نشود.

آب و هوای مونترال در فصل‌های مختلف سال

مونترال در استان کبک قرار گرفته و مانند دیگر بخش‌های این استان شهری با جمعیتی اکثرا فرانسوی‌زبان است. خیابان‌های افسون‌کننده، تاریخی منحصربه‌فرد و البته غذاهای خوشمزه فرانسوی از جذابیت‌های این شهر برای گردشگران از سراسر جهان هستند. این شهر همچنین گزینه‌هایی عالی برای خرید دارد و میزبان رویدادهای هنری و فرهنگی سطح برتر جهانی در تمام طول سال است. به همین خاطر هر زمانی از سال، وقتی خوب برای رفتن به تور مونترال است.

مونترال 4 فصل متفاوت دارد و هر کدامشان ویژگی‌ها و جذابیت‌های خاص خودشان را دارند. مونترال تابستان‌هایی گرم و شرجی و زمستان‌هایی برفی و سرد دارد. خیلی غیر معمول نیست که در مونترال توفان‌های برفی باعث به جا ماندن حدود نیم متر برف در سطح شهر شوند. بهار فصلی گرم و با آب و هوای خوشایند و دلپذیر است، هر چند دوره‌ای کوتاه است. پاییز هم زمانی عالی برای رفتن به سفر و بازدید از این شهر است، به خصوص اگر دوست دارید منظره خارق‌العاده و تماشایی پاییزی و رنگ‌های خیره‌کننده‌اش و همچنین دماهای خنک نسبت به فصل تابستان را تجربه کنید.

بهار: اوایل بهار در مونترال، وضعیت آب و هوا وضعیتی غیر قابل پیش‌بینی است و احتمال وقوع توفان‌های برفی در اواخر فصل هم وجود دارد. با این وجود آوریل که برسد برف‌ها آب می‌شوند و دمای هوا اندکی بالا می‌رود. در این وقت از سال شهر پر می‌شود از گردشگران، اما فکر نکنید زمستان سرد و طولانی تمام شده است؛ هوا در این فصل و تا ماه می همچنان سرد است. اگر برنامه دارید در تور مونترال خود شهر را با پای پیاده بگردید، اواخر بهار را برای سفر انتخاب کنید، زمانی که اثری از برف روی زمین نیست.

در بهارهای مونترال شما تغییرات ناگهانی و شدیدی را تجربه خواهید کرد، به علاوه بادهای شدید برفی و یخی. حتما لباس‌های گرم همراه داشته باشید، به خصوص آنهایی که ضد آب هستند. کفش‌های ضد آب، چتر و یک کت گرم هم فراموش نشود. پوشیدن لباس‌ها به صورت لایه به لایه برای این فصل ایده‌ای همیشه عالی است.

Summer in Montreal

تابستان: تابستان زمانی عالی برای سفر به کانادا و بازدید از شهر مونترال است. تابستان‌های مونترال در بعضی زمان‌ها می‌توانند حسابی گرم شوند، به خصوص این که با وجود رطوبت و شرجی بودن، گرمی هوا بیشتر هم حس می‌شود. در تابستان‌های این شهر بیشتر از آن که انتظار داشته باشید باران می‌بارد، به خصوص در جولای که حدود 11 روز بارانی دارد.

با در نظر گرفتن هوای گرم و شرجی توصیه اول ما این است که از پوشیدن لباس‌های مصنوعی مانند پلی‌استر و دیگر پارچه‌های که امکان نفس کشیدن را ندارند خودداری کنید. در عوض لباس‌هایی سبک و با قابلیت تنفس بردارید، همراه با یک ژاکت سبک که برای غروب‌ها، زمانی که دمای هوا افت می‌کند روی لباس‌هایتان بپوشید. چتر هم از واجبات چمدان‌تان خواهد بود.

پاییز: آب و هوای مونترال در پاییز شگفت‌انگیز است؛ در این فصل هوا نه گرم است، نه شرجی و در عین حال نه خیلی سرد. اکتبر به خصوص، زمانی ایده‌ال برای رفتن به تور کانادا و بازدید از مونترال است، زمانی که دمای هوا در حدود 15 درجه سلسیوس است. سپتامبر گرم‌ترین و شلوغ‌ترین ماه است؛ نوامبر هم سردتر است و ممکن است در این ماه برف هم ببارد.

اگر برای رفتن به تور مونترال در پاییز برنامه‌ریزی می‌کنید، خود را برای گستره متنوعی از شرایط آب و هوایی آماده کنید، از روزهای گرم و آفتابی گرفته تا توفان‌های برفی. لباس‌هایی همراه بیاورید که بتوانید آنها را لایه به لایه بپوشید؛ لباس‌هایی مانند تی‌شرت‌های آستین بلند، ژاکت و شلوارهای بلند. در بعدازظهرهای خنک شما به یک کاپشن سبک نیاز خواهید داشت تا گرم بمانید؛ و مانند همیشه کفش‌های پیاده‌روی (در حالت ایده‌ال ضد آب) فراموش نشوند.

winter in Montreal

زمستان: زمستان در مونترال طولانی است؛ گاهی تا خود آوریل هم ادامه پیدا می‌کند. برف و باران‌های یخی معمولا از دسامبر شروع به باریدن می‌کنند و دما در طول ماه ژانویه به شدت افت می‌کند. وزش بادهای تند و سرد در تمام این فصل معمول است، در نتیجه گردشگران سرسخت باید برای وقت‌گذرانی در فضاهای بیرونی حسابی آماده باشند. دسامبر همچنین پر بارش‌ترین ماه سال است؛ تقریبا نیمی از روزهای این ماه باران و برف می‌بارد.

لباس‌های گرم و خوب زمستانی از واجبات تور مونترال در زمستان هستند. یک کاپشن سنگین زمستانی، سویشرت‌های گرم و لباس زیر بلند و گرم را فراموش نکنید. حتما چکمه همراه ببرید؛ ایده‌آل‌ترین حالت این است که چکمه‌تان ضد آب هم باشد. دستکش، سربند و کلاه گرم دیگر ملزومات‌تان برای این سفر خواهند بود. عینک دودی و کرم ضد آفتاب هم همراه داشته باشید، چرا که بازتاب نور خورشید از برف می‌تواند باعث آفتاب‌سوختگی‌های شدید شود.

آب و هوای کلگری در فصل‌های مختلف سال

بهترین زمان برای رفتن به کلگری از ژوئن تا آگوست است، زمانی که برترین و مشهورترین رویدادهای شهر برگزار می‌شوند؛ و البته برای علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی، از نوامبر تا مارس. ماه‌های زمستانی دوره کم‌گردشگر شهر هستند، زمانی که سرد بون هوا باعث توجه بسیار کم گردشگران به این شهر و پایین آمدن قابل توجه قیمت هتل‌ها می‌شود.

همان‌طور که انتظار می‌رود قیمت هتل در کلگری در تابستان در بالاترین حالت خودش است. اگر از چند هفته قبل هتل خود را رزرو کنید، احتمالا می‌توانید قیمت‌های خیلی بهتری به دست آورید. اگر دوست دارید به یک تور ارزان کانادا بروید و دماهای سرد قطبی را هم تجربه نکنید، سفر خود را برای آوریل یا اکتبر برنامه‌ریزی کنید، زمانی که شهر خالی از توریست است و شاید مهم‌تر خالی از برف و یخ.

بهار: بهار در کلگری کوتاه و دلنشین است، وقتی از سال که متوسط دمای هوا در آن در حدود 15 تا 20 درجه است. در حالی که اسکی‌بازها مدت‌ها قبل رفته‌اند و گردشگران تابستانی هنوز در حال ترتیب دادن سفرشان هستند، قیمت هتل در بهارهای کلگری همچنان پایین است. البته خود را برای رطوبت بالا آماده کنید. برف در حال آب شدن هم پارک‌ها و مسیرهای طبیعی را گل‌آلود می‌کند.

calgary

تابستان: با آمدن هوای خوب به شهر کلگری، انبوهی از توریست‌ها به سمت این شهر دوست‌داشتنی سرازیر می‌شوند، کسانی که به دنبال تجربه مسیرهای عالی طبیعت‌گردی، دوچرخه‌سواری و ماهیگیری هستند. تابستان همچنین فصل جشن‌ها و فستیوال‌های کلگری است؛ گل سرسبدشان کلگری استمپید است که هر سال میلیون‌ها نفر را به سمت خود جلب می‌کند. البته اگر بنا دارید در تابستان به شهر کلگری بروید خود را برای دو چیز آماده کنید: قیمت‌های بالا و باران. سعی کنید هتل خود را حداقل یک ماه قبل رزرو کنید و چتر هم فراموش نشود.

پاییز: مانند بهار، پاییز کلگری هم فصل کم‌گردشگر برای این شهر به حساب می‌آید و البته زمانی عالی برای رفتن به این سفر. رفتن جمعیت انبوه توریست‌های تابستانی، باعث پایین آمدن قیمت هتل می‌شود؛ در ضمن این حس را خواهید داشت که شهر کاملا متعلق به شما است. تنها کاری که باید بکنید بردن لباس‌های گرم و پوشیدن آنها به صورت لایه به لایه است.

زمستان: از نوامبر به آن طرف همانطور که دمای هوا پایین‌تر می‌رود، علاقه و توجه به شهر کلگری هم در بین مسافران کمتر می‌شود، مگر آنهایی که به ورزش‌های زمستانی علاقه دارند. با وجود کوه‌های راکی که به راحتی در دسترس هستند، این شهر به مبدایی عالی برای ورزش‌دوستان برای اسکی تبدیل شده است. در این وقت از سال قیمت هتل در پایین‌ترین مقدار است، در نتیجه اگر به دنبال یک تور ارزان کانادا هستید، این وقت از سال فرصت طلایی شما خواهد بود. به یاد داشته باشید که در این شهر دمای هوا می‌تواند در کمتر از چند ساعت به شدت بالا برود و آن هم به لطف بادهای ملایمی که از غرب می‌وزند.

دمای متوسط در شهرهای مختلف کانادا

کانادا کشوری است بسیار پهناور، کشوری که بیشتر از همه به خاطر زمستان‌های یخبندان و بسیار سردش مشهور شده است. قرارگیری در مدارهای شمالی کره زمین به اضافه موقعیت رشته کوه‌ها در این کشور دست به دست هم داده‌اند و باعث شده‌اند کانادا یکی از سردترین کشورهای روی زمین باشد.

توزیع جمعیتی و همچنین مقدار کم این جمعیت (با این که کانادا یکی از پهناورترین کشورها در تمام دنیا است، تنها 35 میلیون نفر جمعیت دارد) به خوبی نشان می‌دهند که وضعیت آب و هوا برای بیشتر مناطق کشور وضعیتی سخت است. به همین خاطر است که بیشتر شهرهای بزرگ این کشور در بخش جنوبی کانادا قرار گرفته‌اند، جایی که دمای هوا متعدل‌تر است و تقریبا تمام‌شان 4 فصل سال را با تمام مشخصات این فصل‌ها تجربه می‌کنند.

تنها منطقه‌ای در کشور که دمای متوسط زمستان‌های آن بالاتر از صفر درجه است، ساحل استان بریتیش کلمبیا است، جایی که اقلیمش اقیانوسی، خنک و بارانی است. کوهستان‌های راکی مانع جریان هوای معتدل اقیانوس آرام می‌شوند؛ در ضمن مانع دیگری برای جلوگیری از جریان‌های هوای سرد از سمت قطب شمال نیست، در نتیجه غیر از ساحل غربی کانادا باقی کشور زمستان‌های سرد و یخبندان را تجربه می‌کنند.

آفتابی‌ترین منطقه در کانادا، بخش شرقی کوهستان‌های راکی است، جایی که استان‌های آلبرتا، مانیبوتا و ساسکاچوان قرار گرفته‌اند. در شهرهایی مانند کلگری، وینیپگ، ادمونتون و رجینا، خورشید بیشتر از 2300 ساعت در سال در آسمان می‌تابد. مناطق قطبی در اواخر بهار و جنوب بریتیش کلمبیا در تابستان‌ها آفتابی هستند.

متوسط دما، بارش باران و ساعات آفتابی در کلگری

در جدول زیر دمای متوسط در شهر کلگری برای ماه‌های مختلف سال آورده شده است.

ماه

ژانویه

فوریه

مارس

آوریل

می

ژوئن

جولای

آگوست

سپتامبر

اکتبر

نوامبر

دسامبر

حداقل دما

13-

11-

8-

2-

3

8

10

9

4

1-

8-

13-

حداکثر دما

1-

1

4

11

16

20

23

23

18

12

3

1-

در کلگری مقدار بارش باران به 425 میلیمتر ذر سال هم می‌رسد. بارش‌ها در زمستان‌های کلگری به صورت برف است، در نتیجه بیشترین مقدار بارش باران به تابستان تعلق دارد. در این جدول مقدار متوسط بارش باران در ماه‌های مختلف سال را می‌بینید.

ماه

ژانویه

فوریه

مارس

آوریل

می

ژوئن

جولای

آگوست

سپتامبر

اکتبر

نوامبر

دسامبر

سال

مقدار بارش (میلیمتر)

10

10

15

25

60

80

70

60

45

25

10

10

425

تعداد روز

9

7

9

9

11

13

13

11

9

6

8

7

114

آفتاب در زمستان‌های کلگری هم زیاد دیده می‌شود. برای تابستان این زمان حدود دو سوم روز است.

ماه

ژانویه

فوریه

مارس

آوریل

می

ژوئن

جولای

آگوست

سپتامبر

اکتبر

نوامبر

دسامبر

ساعات آفتابی

4

5

6

7

8

9

10

9

7

6

4

4

متوسط دما و دمای آب دریا در ونکوور

ونکوور تنها شهر بزرگ در کانادا است که یخبندان‌های زمستانی را تجربه نمی‌کند. متوسط دما در ژانویه در این شهر حدود 4 درجه سلسیوس و در جولای حدود 18 درجه است. اقلیم ونکوور به لندن شبیه است، البته با این تفاوت که تابستان در ونکوور آفتابی‌تر است.

ماه

ژانویه

فوریه

مارس

آوریل

می

ژوئن

جولای

آگوست

سپتامبر

اکتبر

نوامبر

دسامبر

حداقل دما

1

2

3

6

9

12

14

14

11

7

3

1

حداکثر دما

7

8

10

13

17

20

22

22

19

14

9

6

دریای ونکوور و آب‌های امتداد ساحل بریتیش کلمبیا، همیشه سرد هستند. دمای آب دریا در ماه‌های مختلف سال را می‌توانید در این جدول ببینید.

ماه

ژانویه

فوریه

مارس

آوریل

می

ژوئن

جولای

آگوست

سپتامبر

اکتبر

نوامبر

دسامبر

دمای آب دریا

8

8

8

10

12

13

14

14

13

11

9

8

متوسط دما و متوسط بارش در مونترال

مونترال و بخش جنوبی فرانسه در یک مدار قرار دارند. دمای هوا در زمستان در این شهر مشابه مسکو در روسیه است. دمای متوسط در ژانویه حدودا منفی 10 درجه است. تابستان‌های مونترال گرم هستند و دمای هوا در جولای حدود 20 درجه است.

ماه

ژانویه

فوریه

مارس

آوریل

می

ژوئن

جولای

آگوست

سپتامبر

اکتبر

نوامبر

دسامبر

حداقل دما

15-

13-

7-

0

7

12

15

14

9

3

3-

10-

حداکثر دما

6-

3-

2

11

19

24

26

25

21

13

6

1-

در مونترال هر سال حدود 1000 میلیمتر برف و باران می‌بارد و هیچ فصل خشکی وجود ندارد.

ماه

ژانویه

فوریه

مارس

آوریل

می

ژوئن

جولای

آگوست

سپتامبر

اکتبر

نوامبر

دسامبر

سال

مقدار بارش (میلیمتر)

75

60

70

85

80

85

95

90

85

85

105

90

1005

تعداد روز

14

11

12

11

13

13

12

13

12

13

14

15

153

دمای متوسط و دمای آب دریاچه در تورنتو

تورنتو در جنوبی‌ترین بخش کانادا قرار گرفته و زمستان‌هایش آن چنان سرد نیستند. دمای متوسط در ماه ژانویه در حدود منفی 5 درجه سلسیوس است اما هر سال برای چند روزی دمای هوا به منفی 20 هم می‌رسد. تابستان‌های تورنتو شبیه مونترال و اندکی گرم‌تر هستند: روزهای گرم، گاهی داغ، با احتمال وقوع توفان‌های تندری.

ماه

ژانویه

فوریه

مارس

آوریل

می

ژوئن

جولای

آگوست

سپتامبر

اکتبر

نوامبر

دسامبر

حداقل دما

9-

9-

5-

2

7

13

16

15

11

5

0

6-

حداکثر دما

2-

0

5

12

19

24

27

26

22

14

8

1

دریاچه انتاریو نزدیک به تورنتو قرار گرفته و در زمستان‌ها آبش حسابی سرد است، اما در تابستان دمای آب در حدی است که می‌توان در آن شنا کرد (حداقل برای آنهایی که با آب‌تنی در آب‌های خنک مشکلی ندارند). یک وقت خوب برای شنا ماه آگوست است، زمانی که دمای آب به حدود 21 درجه می‌رسد.

ماه

ژانویه

فوریه

مارس

آوریل

می

ژوئن

جولای

آگوست

سپتامبر

اکتبر

نوامبر

دسامبر

دمای آب دریاچه

3

2

2

3

7

13

19

21

19

14

9

5

بهترین زمان برای رفتن به تور کانادا

بهترین زمان برای سفر به کانادا و بازدید از بخش‌های مرکزی و جنوبی کشور، جایی که مشهورترین و اصلی‌ترین شهرها قرار گرفته‌اند، اواخر تابستان تا اوایل پاییز است، که یعنی از اواخر آگوست تا اواخر ماه سپتامبر. اگر در این زمان به تور کانادا بروید از شرایط سخت و شدید آب و هوایی دور بوده‌اید (سرمای زمستانی و روزهای گاها بسیار گرم تابستانی)، با پشه‌های کمتری در مناطق جنگلی و طبیعی دست و پنجه نرم خواهید کرد و همچنین می‌توانید از شهرهای نسبتا خلوت‌تر و جاذبه‌های گردشگری با حضور کمتر توریست‌ها لذت ببرید. این وقت از سال برای کانادا دوره گرمای پاییزه (Indian Summer) است؛ دوره‌ای که در آن تعداد زیادی روز آفتابی وجود دارد و گاهی تا ماه اکتبر طول می‌کشد.

بهترین زمان

به علاوه سفر به کانادا در اواخر سپتامبر شما می‌توانید از دیدن رنگ‌های خارق‌العاده و تماشایی پاییزی که هر منظره‌ای در پیش رویتان را رویایی می‌کنند لذت ببرید. دوره زمانی اواخر بهار تا اوایل تابستان یک زمان عالی دیگر برای سفر به کانادا است.

به یاد داشته باشید که دوره گرم سال (جولای تا آگوست) را نباید به طور کامل از لیست زمان‌های مناسب برای سفر به کانادا حذف کنید؛ حتی با وجود این که بعضی روزها می‌توانند گرم شوند و بعدازظهرها احتمال وقوع توفان‌های تندری وجود دارد. تابستان هم زمانی خوب برای سفر به کانادا است، چرا که این فصل هم جذابیت‌های خاص خودش را دارد؛ مانند فستیوال‌های متعدد، فرصت‌های عالی برای انجام فعالیت‌های مفرح فضای باز و طبیعت‌گردی.

بدترین زمان برای رفتن به تور کانادا، در کنار دوره میانه زمستان (دسامبر تا فوریه)، احتمالا دوره یخ‌آب است که بسته به منطقه در زمان‌های متفاوت اتفاق می‌افتد اما برای بخش‌های مرکزی و جنوبی کشور این زمان در حوالی ماه آوریل است. دوره یخ‌آب دوره‌ای است که در آن برف زمستانی شروع به آب شدن می‌کند و به گل تبدیل می‌شود؛ جابه‌جایی در این وقت از سال مشکل‌تر است، به خصوص در مناطق بیرونی شهرها.

برای مناطق شمالی کانادا تابستان در واقع یک دوره کوتاه است که در آن دمای هوای اندکی از صفر بالاتر می‌رود. البته برای این مناطق، سفر کردن وقتی که تمام زمین‌ها یخ زده‌اند، احتمالا راحت‌تر است. در ارتفاعات شمالی می‌توانید شفق قطبی را در ماه ژوئن ببینید. بالاتر از مدار شمالگان، خورشید هیچ گاه غروب نمی‌کند. در زمستان‌ها در این مناطق، روزها فوق‌العاده کوتاه هستند، به خصوص در ماه دسامبر.

در تور کانادا چه بپوشیم؟ (لباس‌های مناسب برای فصل‌های مختلف سال)

برای زمستان در تور کانادا حتما لباس‌های خیلی گرم برای شرایط فوق‌العاده سرد همراه داشته باشید؛ به خصوص برای بخش‌های شمالی کشور. اگر چنین لباس‌هایی ندارید، می‌توانید بعد از رسیدن به کانادا آنها را از فروشگاه‌های مختلف تهیه کنید؛ پوشاکی مانند لباس‌های زیر حرارتی، بادگیر، کلاه و یا ژاکت پشمی و البته چکمه‌های گرم و ضد آب.

what to wear

برای زمستان شما باید لباس‌های خود را به صورت لایه به لایه بپوشید؛ به ویژه زمانی که در شهرها در حال گشت و گذار هستید، چرا که در محیط‌های سربسته با سیستم‌های گرمایشی یک تیشرت یا پیراهن سبک کافی خواهد بود. برای ونکوور و دیگر نواحی غربی کشور با آب و هوای متعدل‌تر، همراه‌تان لباس‌های گرم، یک کت یا کت بارانی یا چتر همراه ببرید.

در تابستان‌ها و برای بیشتر شهرها در مناطق جنوبی کشور، لباس‌های سبک و خنک کافی خواهد بود: تیشرت برای روزها، یک ژاکت و سویشرت سبک برای غروب‌ها و روزهای خنک‌تر و یک چتر یا لباس بارانی برای بارش‌های ناگهانی. اگر بنا دارید در تور کانادا خود از مناطق قطبی و ارتفاعات کوهستانی دیدن کنید یا به تورهای دریای شمالی و یخچال‌های طبیعی بروید، حتما با خود لباس‌های فوق‌العاده گرم، دستکش، کلاه و کت گرم بارانی همراه ببرید.

منبع: tripsavvy.com / travel.usnews.com / climatestotravel.com
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 26 آذر 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 312

به "آشنایی با آب و هوای کانادا" امتیاز دهید

22 کاربر به "آشنایی با آب و هوای کانادا" امتیاز داده اند | 4.9 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با آب و هوای کانادا"

1 دیدگاه

نازنین 13 دی 1399

حیف شد امسال که از دست رفت

پاسخ به نازنین
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید