نقشه کانادا و استانهایش و آشنایی با جغرافیای کانادا

نقشه کانادا که در شما قاره امریکا واقع است نشان میدهد، کانادا دومین کشور بزرگ روی زمین است، با این وجود بیش از 80 درصد از مناطق این کشور خالی از سکنه است و اکثر کانادایی ها در چند شهر بزرگ نزدیک مرز ایالات متحده به صورت خوشه ای زندگی می کنند. این واقعیت از جغرافیای منحصر به فرد کانادا ناشی می شود.

نقشه کانادا و استانهایش و آشنایی با جغرافیای کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: خشکی های کانادا

کشور کانادا نیمه جنوبی قاره آمریکای شمالی را به خود اختصاص داده است، جایی که با ایالات متحده - تنها کشور همسایه کانادا - در جنوب خود (و شمال شرقی، از طریق ایالت جدا شده آلاسکا) همسایه است. شعار ملی کانادا، A Mari usque ad Mare یا "از دریا به دریا"، وسعت کشور را به تصویر می کشد، زیرا این کشور به معنای واقعی کلمه از اقیانوس آرام در ساحل غربی خود تا اقیانوس اطلس در شرق آن گسترش می یابد. برخی حتی پیشنهاد کرده اند که "به دریا" در شعار اضافه شود تا نشان دهنده این واقعیت باشد که کشور به اندازه کافی به شمال می رسد تا اقیانوس منجمد شمالی را نیز لمس کند.

داستان جغرافیای کانادا در دو جهت گسترش یافته است: غرب به شرق و شمال به جنوب. هرچه بیشتر به سمت شمال بروید، هوای سردتر، سنگی تر، برفی تر شده و در کل برای زندگی نامناسب تر است، وبه این دلیل است که تعداد کمی از مردم در آن ساکن اند. از غرب به شرق برای زندگی مناسب تر است، و طیف گسترده ای از تنوع جغرافیایی را شامل می شود، از دره های سرسبز گرفته تا بیابان های خشک و شنی.

ساحل غربی کانادا

ساحل غربی کانادا، که جغرافیدانان آن را منطقه Cordillera مینامند و شامل استان British Columbia است، کوهستانی ترین منطقه کشور است که توسط رشته کوه Coastal Range محاصره شده است و از آلاسکا در امتداد مرز کانادا و اقیانوس آرام امتداد دارد. در شرق کانادا کوههای Rocky واقع شده است که مرز British Columbia با استان Alberta را شکل می دهد. هر دو محل جنگل های عظیم همیشه سبز و مجموعه ای متنوع از حیات وحش است که در طول تاریخ تصویری از طبیعت کانادا را برای جهان شکل داده است.

بین دو رشته کوه Pacific دره های سرسبز و همچنین یک منطقه کوچک و گرم و خشک در جنوب British Columbia قرار دارد که به نام Okanagan شناخته می شود. این منطقه بیابانی که توسط کوهستان محاصره شده است، آب و هوایی مناسب برای پرورش میوه و سبزیجات دارد، و آن را به خانه ای برای بزرگترین باغها و کارخانه های تولید نوشیدنی کانادا بدل کرده است.

چمنزارهای کانادا

از منطقه Cordillera به سمت شرق که بروید، زمین بطور چشمگیری مسطح شده و کوهها از بین می روند. این قلمرو وسیع، معروف به چمنزارها، شامل استانهای Alberta، Saskatchewan و Manitoba است و از خشک ترین و کم جنگل ترین مناطق کشور را در خود جای داده است. مزارع و زمین های مسطح و قابل کشت این منطقه به عنوان پایه کشاورزی کانادا شده اند. بخشهایی از جنوب شرقی آلبرتا کاملاً Alberta هستند، اما دارای چشم اندازی خشک و بیابانی هستند که به دلیل خاک سنگلاخی شناخته شده است

چشم انداز منطقه شمالی چمنزارها اگرچه اغلب افراد از آن غافل می شوند، به طور قابل توجهی پر از تپه و جنگلی تر از دشت های معروف جنوب است. قسمت مرکزی استان Manitoba شامل دریاچه عظیم - دریاچه Manitoba، دریاچه Winnipegosis و دریاچه Winnipeg - که توسط گیاهان سرسبز و باتلاق ها و رودخانه ها احاطه شده اند، است.

نقشه کانادا

کانادای مرکزی

کانادای مرکزی، شامل دو استان بزرگ این کشور، Ontario و Quebec، بخشی از یک وسعت جغرافیایی عظیم است که به عنوان سپر کانادا شناخته می شود که بخش عمده ای از کشور است و با خلیج بزرگ Hudson از شمال و با چهار دریاچه از پنج دریاچه بزرگ - دریاچه Superior، دریاچه Huron، دریاچه Erie و دریاچه Ontario - در جنوب، هم مرز است، در جنوب کانادا، همچنین به عنوان منطقه Laurentian شناخته می شود، چشم انداز سرسبز و تپه ها، مزارع علفی و جنگل های برگریز که در بالای آن یک زمین بایر و سنگلاخی قرار دارد.

Ontario و Quebec مملو از هزاران دریاچه و رودخانه کوچک هستند که بسیاری از آنها با تالاب های مرطوب و محل زندگی حیوانات برجسته کانادایی مانند beaver و moose احاطه شده اند. بیشتر انسان های ساکن این منطقه در مناطقی که به Great Lakes-St. Lawrence Lowlands شناخته میشود زندگی میکنند، منطقه ای کم ارتفاع و زمین های کشاورزی حاصلخیز دارد که در حوالی ساحل دریاچه Ontario و رودخانه St. Lawrence واقع شده و هر دو به اقیانوس اطلس سرازیر می شوند.

آتلانتیک کانادا

در منتهی الیه شرق، ما منطقه Appalachian را داریم که چهار استان Atlantic، Newfoundland، New Brunswick، جزیره Prince Edward و Nova Scotia را در بر می گیرد، که همگی جزایر یا شبه جزیره های ساحل شرقی کانادا هستند و تا اقیانوس اطلس امتداد دارند.

ترکیبی از سواحل صخره ای و فضای جنگلی، منظره اقیانوس اطلس کانادا، که به آن Maritimes نیز گفته می شود، با نزدیکی به اقیانوس و با صخره های شیب دار، جزر و مد های زیاد را شکل داده است. بیشتر قسمتهای جنگلی انبوه و کم ارتفاع است، اگرچه رشته کوه Appalachian به مناطقی از شمال New Brunswick و Newfoundland گسترش یافته است.

بر خلاف سایر مناطق کانادا، استان های کوچک Atlantic به دلیل جمعیت زیاد شناخته شده اند و فقط Newfoundland دارای بخشهای زیادی از زمینهای کاملاً خالی از سکنه است. از همه مهمتر، قلمرو بایر Labrador است که اگرچه رسماً بخشی از Newfoundland  است، اما در نوک صخره ای شمال شرقی Quebec واقع شده و کوههای Torngat، بلندترین رشته کانادا در شرق Rocky را در خود جای داده است.

شمال کانادا

شمال کانادا منطقه ای است که تا حدودی مبهم تعریف شده است. تمام استان ها، شامل مناطق شمالی که خشک هستند، عمدتا بی حاصل و خالی از سکنه هستند که مستعد زمستان های طولانی، سرد، با برف سنگین و خاک همیشه منجمد هستند.

با این حال به معنای خاص تر، کانادای شمالی معمولاً به معنای نیمه وسیع و شمال غربی کانادا است که شامل سه قلمرو شمالی این کشور است: Yukon، Nunavut و سرزمین های شمال غربی است. اگرچه Yukon در مقایسه با Nunavut و NWT دارای محیطی جنگلی تر و شبیه به Cordillera است، اما این سه منطقه عمدتاً صخره ای و بایر هستند و فقط پوشش گیاهی نادر دارند.

انتهای شمال کانادا، جایی که هیچ انسانی در آن زندگی نمی کند، مجمع الجزایری از جزایر بزرگ است که توسط یخچال های یخ زده گسترده و کوه های سر به فلک کشیده پوشانده شده است. خانه خرس های قطبی و نارولاها است اما پوشش گیاهی بسیار کمی دارد و تقریباً هیچ انسانی در آن زندگی نمیکند - این منطقه منحصر به فرد و عجیب و غریب قسمت مهمی از تصویر کانادا را تشکیل می دهد، حتی اگر منطقه ای باشد که تعداد کمی از افراد از آن بازدید کنند.

شمال کانادا

آب و هوا در کانادا

آب و هوا موضوعی بحث برانگیز در کانادا است. از یک طرف، کانادا یکی از سردترین کشورهای جهان است، در بسیاری از شهرها دما در زمستان (دسامبر-مارس) به کمتر از منفی بیست درجه سانتی گراد می رسد، همراه با بارش شدید برف، وزش باد، و خیابان های یخ زده. از طرف دیگر، زمستان تنها یکی از چهار فصل کشور است و بیشتر مناطق مسکونی کانادا نیز از پاییزهای نسبتاً معتدل (سپتامبر-دسامبر)، بهارهای مطبوع (مارس-ژوئن) و تابستان های گرم (ژوئن-سپتامبر) برخوردار هستند. تصور رایج خارجی ها مبنی بر اینکه کانادا از سرمای سخت در طول سال رنج می برد، کلیشه ای است که کانادایی ها آن را آزار دهنده می دانند.

کانادایی هایی که در نزدیکی سواحل Atlantic یا Pacific زندگی می کنند معمولاً حداقل بارش برف، اما دوره های طولانی و سنگین بارندگی در پاییز و زمستان و آب و هوایی به طور کلی مرطوب را تجربه می کنند. در منطقه آفتابی Prairie، بارندگی بطور قابل توجهی کم است، اما هوای خشک می تواند گاهی اوقات رعد و برق شدید و گردبادها را موجب شود، که گاهی اوقات آن را Alberta Clippers می نامند. زمستان های برفی بسیار سختی در کانادای مرکزی برقرار است، اما این ها معمولاً جای خود را به چشمه های مرطوب و تابستان های بسیار گرم و مرطوب می دهند. شمال کانادا شدیدترین تغییرات آب و هوایی را از خود نشان می دهد، با 24 ساعت تابش آفتاب در تابستان و همینطور تاریکی تقریباً دائمی در پاییز روبرو است. با این حال، حتی در شمال، هنوز دوره هایی از گرمای نسبی وجود دارد، حداقل در مناطقی که انسان زندگی می کند.

برای مطالعه مفصلتر در مورد کانادا مقاله آب و هوای کانادا را مطالعه نمایید.

منابع طبیعی کانادا

وضعیت کانادا به عنوان یکی از ثروتمندترین ملت های کره زمین به سختی یک معما است. مواد معدنی، شیمیایی یا عناصر ارزشمند بسیار کمی وجود دارد که حداقل در بعضی از مناطق کانادا یافت نشوند، و به این ترتیب منابع عظیم ارزشمند طبیعی برای فروش در اختیار این کشور است.

از همه مشهورتر، استان Prairie در Alberta بزرگترین ذخایر نفت و گاز طبیعی در قاره آمریکا را در خود جای داده است، این امر باعث شده کانادا به عنوان یکی از ابرقدرت های بزرگ تولید کننده انرژی در قرن 21 باشد. این استان همچنین شامل بزرگترین ذخایر نفتی (قیر) در جهان است، که اگر در کنار ذخایر سنتی نفت این کشور اضافه شود، کانادا را به عنوان ثروتمندترین کشور جهان در رتبه دوم بعد از عربستان قرار می دهد.

در کشور کانادا استان ها و سرزمین ها (جز جزیره کوچک Prince Edward) دارای معادن معدنی کافی هستند، هرچند این منابع از استان به استان دیگر متفاوت است. کانادا یکی از تولید کنندگان برجسته روی در جهان است که در بیشتر مناطق این کشور یافت می شود و همچنین اورانیوم و پتاس که عمدتا در Saskatchewan استخراج می شوند. مقادیر زیادی نیکل و مس در شمال Ontario و Manitoba یافت می شود، در حالی که آهن و زغال سنگ در منطقه آتلانتیک استخراج میشوند. طلا تقریباً در همه جای کانادا پیدا شده است، اما الماس در شمال کانادا به یک تجارت بزرگ تبدیل شده است. کانادا همچنین یکی از فعالترین تولید کنندگان آزبست است که عمدتا در Quebec استخراج می شود و با همرا قوانین ایمنی عمومی به کشورهای فقیر فروخته می شود.

نقشه کانادا

کانادا در قاره آمریکای شمالی قرار گرفته است و از جنوب با استان متحده آمریکا و از شمال غربی با آلاسکا هم مرز است. علاوه بر این، کانادا از سمت غرب به وسیله اقیانوس آرام و از سمت شرق به وسیله اقیانوس آتلانتیک احاطه شده و از شمال تا اقیانوس منجمد شمالی گستره است.

این کشور بصورت کلی از 10 استان و 3 منطقه تشکیل شده است که می توانید آن ها را در نقشه زیر ببینید:

نقشه کانادا

منطقه ها جغرافیایی کانادا

از لحاظ جغرافیایی می توان کانادا را به پنج منطقه تقسیم کرد:

  • سواحل غربی (West Coast)

قسمت غربی کانادا که شامل استان بریتیش کلمبیاست، به عنوان منطقه کوردیلرا نیز شناخته می گردد و کوهستانی ترین قسمت کشور است.

در این منطقه کوه های راکی وجود دارند که مرز استان های بریتیش کلمبیا و آلبرتا را تشکیل می دهند و در دامنه این کوه ها، جنگل و تنوع بالای جانوری دیده می گردد. در بین دو رشته کوه اقیانوس آرام و جنوب بریتیش کلمبیا منطقه ها سرسبز، گرم و خشک وجود دارد که به اوکاناگان معروف هستند. این منطقه آب و هوایی بسیار مناسبی جهت پرورش میوه و سبزیجات دارد و دارای بزرگ ترین باغ ها و کارخانجات است.

  • منطقه ها پریری (Prairies)

هرچه از غرب به شرق کشور حرکت می کنیم، زمین ها به صورت چشمگیری مسطح و کوه ها ناپدید می شوند.

این منطقه که به دشت هایش معروف است شامل استان های آلبرتا، ساسکاچوان و مانیتوبا می گردد و بعضی از خشک ترین و کم جنگل ترین بخش های کشور را در خود جای داده است. با اینکه منطقه ها شمالی این منطقه تپه ای و جنگلی تر هستند، اما بخش هایی در جنوب شرقی استان آلبرتا کاملا بایر است و به علت منظره کویری و خشک و بعلاوه سازه های سنگی اش معروفیت جهانی دارد.

بخش مرکزی استان منیتوبا دارای سه دریاچه به نام های دریاچه مانیتوبا، دریاچه وینیپگوز و دریاچه وینیپگ است و پوشش گیاهی سرسبز، باتلاق و رودخانه های زیادی نیز دارد. این منطقه به علت داشتن زمین های مسطح و زراعی گستره، برای کشاورزی بسیار مناسب است.

  • کانادای مرکزی (Central Canada)

کانادای مرکزی شامل دو استان بزرگ این کشور یعنی انتاریو و کبک می گردد که جزئی از منطقه معروف به سپر کانادا نیز هستند. در شمال این منطقه، خلیج هادسون قرار گرفته است و چهارتا از پنج دریاچه های بزرگ یعنی دریاچه های سوپریور، هورون، ایری و انتاریو آن را احاطه نموده اند. در بخش جنوبی کانادای مرکزی که به منطقه لورنتین معروف است، منظرههای سرسبز، تپه، مزارع و جنگل دیده می گردد. هر دو استان کبک و انتاریو دارای هزاران دریاچه و رودخانه کوچک هستند که بسیاری از حیوانات معروف کانادایی مانند بیور و گوزن ها در آن جا سکونت دارند.

  • منطقه آتلانتیک (Atlantic)

در شرقی ترین بخش کانادا، منطقه آپالاچی قرار گرفته است و شامل چهار استان آتلانتیکی یعنی یوفاندلند و لابرادور، جزیره پرنس ادوارد، نوا اسکوشیا و نیوبرانزویک می گردد که همگی جزیره یا شبیه جزیره هایی در سواحل شرقی کانادا هستند و تا اقیانوس اطلس توسعه یافته اند.

منظرههای منطقه آتلانتیک، ترکیبی از سواحل صخره ای و جنگلی است و برخلاف دیگر منطقه ها کانادا، استان های کوچک آتلانتیک بسیار پرجمعیت هستند و تنها استان نیوفاندلند دارای بخش های خالی از سکنه است. خالی ترین بخش این منطقه در لابرادور قرار گرفته است که کوه های تورنگات، بلندترین رشته کوه کانادا در شرق کوه های راکی است.

  • کانادای شمالی (North)

بیش تر استان های این بخش به علت زمستان های طولانی، سرما، برف های سنگین و خاک دائما یخ زده، بایر و غیرقابل سکونت است. کانادای شمالی شامل سه منطقه یوکان، نوناووت و سرزمین های شمال غربی می گردد. منطقه یوکان برخلاف نوناووت و سرزمین های شمالی، محیطی جنگلی تر دارد اما همچنان هر سه بخش بایر هستند و پوشش گیاهی کمی دارند.

شمالی ترین قسمت کانادا تقریبا خالی از سکنه و پوشیده از یخچال های طبیعی و کوه های سر به فلک کشیده است. با اینکه افراد کمی در این قسمت کانادا زندگی می نمایند اما همچنان بخش مهمی از تصویر کانادا را تشکیل می دهند.

آب و هوای کانادا چگونه است؟

کانادا بدون شک یکی از سردترین کشورهای جهان است، به طوری که دمای هوا در بسیاری از شهرها در زمستان به زیر 20- درجه سانتی گراد می رسد و همراه با بارش برف سنگین، بادهای یخی و لغزنده است اما زمستان تنها یکی از فصل های این کشور است.

در بیشتر منطقه ها کانادا که مردم در آن جا سکونت دارند، پاییز نسبتا ملایم، چشمه های دلپذیر و تابستان های گرمی را می توان تجربه کرد. این فرض که کانادایی ها همواره از سرمای زیاد هوا رنج می برند یکی از کلیشه های رایج درباره این کشور است.

افرادی که در نزدیکی سواحل اقیانوس آرام یا اطلس زندگی می نمایند، معمولا شاهد برف کم، دوره های طولانی باران های سنگین در پاییز و زمستان و بصورت کلی هوای خاکستری و مرطوبی هستند.

در منطقه ها آفتابی پریری، بارندگی بصورت قابل توجه ای کم تر است اما هوای خشک این منطقه ها می تواند باعث رعد و برق شدید و گردباد گردد. از طرفی، کانادای مرکزی دارای زمستان سرد و برفی است اما چشمه های مرطوب و تابستان های بسیار گرم و مرطوبی دارد.

شمال کانادا نیز همانطوری که تعیین است شدیدترین شرایط آب و هوایی را دارد اما همچنان دوره هایی نسبتا گرم مخصوصا در منطقه های که انسان ها در آن جا سکونت دارند، دیده می گردد.

در مقاله آب و هوای کانادا مفصلتر از شرایط اقلیم این کشور گفته ایم.

نقشه استان های کانادا

همانطوری که گفته شد کانادا دارای 10 استان و 3 قلمرو است که در ادامه به هر کدام از آن ها بیش تر می پردازیم:

نقشه استان انتاریو (ON)

استان انتاریو در شرق کانادا قرار گرفته است و مرکز آن شهر تورنتو است که پرجمعیت ترین شهر در این کشور محسوب می گردد. علاوه بر این، مرکز کانادا یعنی شهر اتاوا نیز در این استان جای دارد. انتاریو پرجمعیت ترین استان کاناداست که طبق برآوردهای اجرا شده در سال 2016، جمعیت آن حدود 13 میلیون است و بیش تر این جمعیت در بخش جنوبی استان سکونت دارند.

انتاریو بعلاوه از لحاظ مالی بسیار قدرتمند است و صنایع مختلفی در آن یافت می گردد. وسعت این استان 1076395 کیلومتر مربع است و در بین دو استان کبک و مانیتوبا قرار گرفته است.

نقشه استان انتاریو (ON)

نقشه استان کبک (QC)

مرکز این استان شهر کبک و بزرگ ترین شهر آن مونترال است. استان کبک از لحاظ مساحت بزرگ ترین (1542000 کیلومتر مربع) و با داشتن حدود 8 میلیون جمعیت دومین استان پرجمعیت کاناداست. البته این استان به این علت غیرقابل سکونت بودن بخش شمالی اش، تراکم جمعیتی کمی دارد. کبک بعلاوه تنها استان کاناداست که زبان رسمی آن فقط فرانسوی است.

این استان چهار فصل و شهرهای ساحلی آن از آب و هوای معتدل تری برخوردار است. قدیمی ترین رشته کوه های جهان یعنی لورنتید در شمال مونترال قرار گرفته و رودخانه سن لوران نیز یکی از منطقه ها مهم این استان بشمار می رود که 80 درصد از جمعیت کبک در سواحل آن سکونت دارند.

نقشه استان کبک (QC)

نقشه استان نوا اسکوشیا (NS)

مرکز استان نوا اسکوشیا و بعلاوه بزرگ ترین شهر آن، هلیفکس است. این استان در منطقه آتلانتیکی کانادا قرار گرفته است و از شبیه جزیره و چندین جزیره تشکیل شده است. نوا اسکوشیا جز کم جمعیت ترین استان های این کشور محسوب می گردد و تنها 930000 نفر جمعیت دارد که 45 درصد آن ها در مرکز استان متمرکز شده اند.

نقشه استان نوا اسکوشیا (NS)

نقشه استان نیوبرانزویک (NB)

مرکز استان نیوبرانزویک، شهر فردریکتون و بزرگ ترین شهر آن سنت جان است. از دیگر شهرهای مهم این استان نیز می توان به مونکتون اشاره نمود. استان نیوبرانزویک بخشی از منطقه آتلانتیک کاناداست، بیش تر مساحت آن از جنگل پوشیده شده و دارای چندین جزیره است. جمعیت کل این استان نیز 747101 نفر و زبان رسمی آن انگلیسی و فرانسوی است.

نقشه استان نیوبرانزویک (NB)

نقشه استان منیتوبا (MB)

مرکز استان منیتوبا، شهر وینیپگ است که نیمی از جمعیت استان را در خود جای داده است. از دیگر شهرهای مهم این استان می توان به برندن اشاره نمود. منیتوبا یکی از سرسبزترین استان های کاناداست و 1207959 نفر جمعیت دارد.

نقشه استان منیتوبا (MB)

نقشه استان بریتیش کلمبیا (BC)

مرکز استان بریتیش کلمبیا، شهر ویکتوریاست. این استان در حدود 4/7 میلیون نفر جمعیت دارد و 630000 از آن ها ساکن ونکوور هستند که پرجمعیت ترین شهر این استان و سومین شهر پرجمعیت کشور است. از لحاظ وسعت ابوتسفورد بزرگ ترین شهر بریتیش کلمبیا محسوب می گردد. این استان محل سکونت بسیاری از مهاجرین است و در شهرهای بزرگ آن تنوع فرهنگی زیادی دیده می گردد.

نقشه استان بریتیش کلمبیا (BC)

نقشه جزیره پرنس ادوارد (PE)

جزیره پرنس ادوارد که به باغی در خلیج نیز معروف است، نسبت به سایر استان ها جمعیت و مساحت کمتری دارد و بصورت کلی از چندین جزیره ی کوچک و بزرگ تشکیل شده است. این استان 104مین جزیره بزرگ جهان و 23مین جزیره بزرگ کاناداست. کل جمعیت این استان 146105 نفر و مرکز آن نیز شهر شارلوت تاون است.

نقشه جزیره پرنس ادوارد (PE)

نقشه استان ساسکاچوان

استان ساسکاچوان تنها استان بدون مرز طبیعی کاناداست و طبق برآوردهای اجرا شده در سال 2019 جمعیت کل استان 1178657 بوده است. مرکز آن شهر رجاینا با جمعیت 200000 نفری و بزرگ ترین شهر این استان ساسکاتون است که 265000 نفر جمعیت دارد. ساسکاچوان که به عنوان آفتابی ترین استان شناخته می گردد، در شمال غربی کانادا قرار گرفته است و دارای رودخانه های متعددی است.

نقشه استان ساسکاچوان

نقشه استان آلبرتا (AB)

مرکز استان آلبرتا شهر ادمونتون و مهم ترین شهر آن کلگری است. این استان رودخانه و چشمه های بسیار زیادی دارد و چهارمین استان بزرگ کاناداست. جمعیت استان آلبرتا 3223400 نفر است که بیش تر این جمعیت در دو شهر ادمونتون و کلگری سکونت دارند.

نقشه استان آلبرتا (AB)

نقشه استان نیوفاندلند و لابرادور (NL)

استان نیوفاندلند و لابرادور در شمال شرقی کشور و در کنار اقیانوس اطلس قرار گرفته است. مرکز این استان شهر سینت جانز است که بیستمین شهر بزرگ کشور نیز محسوب می گردد و 509200 نفر جمعیت دارد. این استان از دو بخش جزیره نیوفاندلند و منطقه لابرادور تشکیل شده که بیش تر جمعیت آن در بخش جزیره ای نیوفاندلند متمرکز هستند.

نقشه استان نیوفاندلند و لابرادور (NL)

نقشه قلمروهای شمال غرب

قلمروهای شمال غرب که با مخفف های NWT، NT یا TNO نیز شناخته می گردد، دارای 43537 نفر جمعیت است. مرکز این استان شهر یلونایف است که طبق آخرین سرشماری 19،234 جمعیت دارد. در این استان زبان های بومی متعددی در کنار انگلیسی و فرانسوی صحبت می گردد. بزرگ ترین دریاچه کانادا یعنی دریاچه گریت نیز در این استان قرار گرفته است.

نقشه قلمروهای شمال غرب

نقشه قلمرو یوکان (YT)

این قلمرو بسیار کوچک و کم جمعیت است بصورتی که تنها 34246 نفر در آن زندگی می نمایند و از بین آن ها 28 هزار نفر ساکن مرکز قلمرو و تنها شهر موجود در این منطقه یعنی شهر وایت هورس هستند. استان یوکان غربی ترین استان کشور است و زبان های اصلی آن انگلیسی و فرانسوی هستند.

نقشه قلمرو نوناووت (NU)

این قلمرو که جدیدترین و بزرگ ترین قلمرو کاناداست، 31906 نفر جمعیت دارد. مرکز این قلمرو شهر ایکالویت است که در جزایر بافین قرار گرفته است. این استان به علت آب و هوای بسیار سرد جز کم جمعیت ترین استان های کاناداست و علاوه بر انگلیسی و فرانسوی، چندین زبان بومی مانند اینوویالوکتون و اینوکتیتوت در آن صحبت می گردد.

نقشه قلمرو نوناووت (NU)

بزرگ ترین شهرهای کانادا

بزرگ ترین شهرهای کانادا عبارتند از:

1. تورنتو در استان انتاریو (6 میلیون جمعیت)

2. شهر مونترال در استان کبک (4.2 میلیون جمعیت)

3. ونکوور در استان بریتیش کلمبیا (2.6 میلیون جمعیت)

4. کلگری در استان آلبرتا (1.5 میلیون جمعیت)

5. ادمونتون در استان آلبرتا (1.4 میلیون جمعیت)

منبع: thecanadaguide.com
انتشار: 9 شهریور 1401 بروزرسانی: 20 شهریور 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 442

به "نقشه کانادا و استانهایش و آشنایی با جغرافیای کانادا" امتیاز دهید

11 کاربر به "نقشه کانادا و استانهایش و آشنایی با جغرافیای کانادا" امتیاز داده اند | 4.9 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه کانادا و استانهایش و آشنایی با جغرافیای کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید