تجارت خود را در کانادا به راه بیاندازید

برای سرمایه‌گذاران تجاری که تجربه تجارت و دارایی کافی برای سرمایه‌گذاری دارند، راه‌های مختلفی در پیش رویشان برای مهاجرت به کانادا وجود دارد. بسیاری از وکیل‌ها و افراد خبره در زمینه مهاجرت، روش ارزیابی تاثیر بازار کار (Labour Market Impact Assessment یا به اختصار LMIA) برای تجارت خویش‌فرما (گرداننده مالک یا Owner Operator) را به عنوان محبوب‌ترین مسیر برای سرمایه‌گذاران بالقوه برای مهاجرت به کانادا از طریق راه‌اندازی تجارت خودشان می‌دانند؛ اشخاصی که شرایط خاص و سخت مورد نیاز برای مهاجرت خویش فرمایی را ندارند یا نمی‌توانند پشتیبان و حمایت یک سازمان منتخب را به دست آورند تا صلاحیت لازم برای ورود به برنامه ویزای استارت آپ کارآفرینی را داشته باشند.

تجارت خود را در کانادا به راه بیاندازید

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: در ضمن تعداد کمی سرمایه‌گذار وجود دارند که سرمایه و توان مالی کافی برای سرمایه‌گذاری در برنامه‌های مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه‌گذاری و کارآفرینی مانند برنامه پیشرو مهاجر سرمایه‌گذار خطرپذیر (Immigrant Investor Venture Capital یا به اختصار IIVC) را داشته باشند.

مسیر مهاجرتی ارزیابی تاثیر بازار کار گرداننده مالک (Owner Operator LMIA) به عنوان پر کننده خلا مهاجرت تجاری به کانادا شناخته می‌شود، به خصوص بعد از شکست برنامه‌های مهاجرتی مانند برنامه پیشرو IIVC که به نظر برخی "روشی برای خرید شهروندی کانادا" به حساب می‌آمد.

در واقع برنامه مهاجرتی IIVC که هدفش جذب مهاجران ثروتمند با ارزش خالص دارایی 10 میلیون دلار بود، یک شکست کامل بوده است. این افراد می‌بایست در روند برنامه مهاجرتی خود حداقل 2 میلیون دلار در یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر مورد تایید دولت (VC) سرمایه‌گذاری می‌کردند.

ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) چیست؟

کارفرماها در کانادا از طریق برنامه کارگر خارجی موقت (Temporary Foreign Worker Program یا به اختصار TFWP) می‌توانند نیروی کار متخصص و ماهر موقت استخدام کنند تا کمبود نیروی ماهر یا کارگر معمولی خود را جبران کنند. برنامه TFWP یکی از برنامه‌های موجود از میان برنامه‌های متعدد برای استخدام نیروی کار خارجی است. با این وجود قبل از استخدام یک نیروی کار خارجی موقت (TFW) از طریق برنامه TFWP، کارفرما یا همان استخدام‌کننده باید تاییدیه ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) دریافت کند (مگر برای دسته‌بندی‌های شغلی که نیازی به این تاییدیه ندارند).

در وبسایت رسمی دولت کانادا ارزیابی تاثیر بازار کار این طور تعریف شده است: مدرکی که کارفرما باید از سازمان توسعه اجتماعی و استخدام کانادا (ESDC که آن را با عنوان Service Canada هم می‌شناسند) دریافت کند، قبل از این که یک کارگر خارجی (غیر مقیم کانادا) را استخدام کند.

ارزیابی تاثیر بازار کار مثبت یا همان تاییدیه به کارفرما این اجازه را می‌دهد تا نیروی خارجی مورد نیازش را استخدام کند. توجه کنید که کارفرما باید ثابت کند که

  • یک الزام برای استخدام نیروی کار خارجی برای یک شغل مشخص وجود دارد،
  • هیچ کارگر کانادایی برای تصدی آن شغل در دسترس نیست
  • و در ضمن چنین استخدامی تاثیر منفی بر بازار کار کانادا نخواهد گذاشت.

تعریف اصطلاحات

کرفرما: یک شخص حقیقی یا حقوقی (بنگاه اقتصادی، شرکت یا سازمان) که به یک یا چند کارگر خارجی پیشنهاد کار ارائه می‌دهد؛ کارگرانی که کار مورد نظر کارفرما را انجام می‌دهند و در عوضش و برای یک دوره زمانی مشخص حقوق دریافت می‌کنند. کارفرما عموما کسی است که استخدام می‌کند، شرایط کار را کنترل می‌کند و حقوق کارگر خارجی را می‌دهد.

شخص خارجی: شخصی که شهروند کانادا یا ساکن دائم (دارای اقامت دائم کانادا) نیست و به او در عوض دریافت حقوق پیشنهاد کار در کانادا داده شده است.

ارزیابی تاثیر بازار کار گرداننده مالک (Owner Operator LMIA)

ارزیابی تاثیر بازار کار گرداننده‌ی مالک، یک رده ویژه از تقاضانامه‌ها از برنامه TFWP است که به موجب آن یک شخص خویش‌فرما که تمایل دارد به کانادا مهاجرت کند، می‌تواند این کار را با تاسیس یا خرید یک تجارت انجام دهد.

یک شخص خارجی به عنوان یک گرداننده مالک در نظر گرفته می‌شود اگر بتواند با قطعیت نشان دهد که حق کنترل سهامداران حاکم (controlling interest) در آن تجارت را از آن خود دارد و نمی‌تواند از کار بر کنار یا اخراج شود. به عبارت دیگر شخص در تجارتش تنها پاسخگوی خود است.

با توجه به دستورالعمل و سیاست این برنامه، حق کنترل سهامداران حاکم می‌تواند به شکل‌های زیر نشان داده شود:

  1. با خرید یک تجارت و درگیر بودن در امور روزمره آن تجارت (به عبارت دیگر شما تنها مالک باشید)
  2. با بودن به عنوان یک سهامدار عمده (با دارایی حداقل 50.1 درصد از سهام کل یک تجارت)
  3. با فراهم آوردن مدارک رسمی که ثابت می‌کنند شما سهام اکثریت (majority interest) را در اختیار دارید (حتی اگر 50.1 از کل سهام را در اختیار نداشته باشید)

توجه کنید که حداقل درصد مشخص‌شده‌ای برای در اختیار داشتن سهام یک شرکت توسط شخص خارجی وجود ندارد تا آن شخص به عنوان یک گرداننده مالک شناخته شود.

در مواردی که چند نفر به صورت مشترک صاحب یک تجارت هستند، بزرگترین دارنده سهام یا یک سهام‌دار معین‌شده به عنوان "کارفرما"، باید برای دریافت تاییدیه LMIA به سرویس کانادا درخواست ارائه دهد تا دیگر سهامداران به عنوان "کارگر" آن تجارت شناخته شوند.

آیین‌نامه محافظت پناهندگی و مهاجرت (Immigration and Refugee Protection Regulations)

گرداننده مالک می‌بایست الزامات و شرایط مشخصی را داشته باشد؛ شرایطی که آیین‌نامه محافظت پناهندگی و مهاجرت کانادا آنها را مشخص کرده است. در بند 203 این آیین‌نامه عنوان شده اجازه کار زمانی برای یک شخص خارجی صادر می‌شود که کارفرمای کانادایی احتمالی او، نظر ESDC (سازمان توسعه اجتماعی و استخدام کانادا) را با توجه به معیارهای عنوان شده در زیر جلب کند:

  1. صداقت: افسر پرونده در مورد این موضوع تصمیم می‌گیرد که آیا پیشنهاد شغلی مورد بحث، اصالت دارد و واقعی است یا خیر. با توجه به آیین‌نامه، کارفرما باید شناسایی شود و رابطه کارفرما/کارگر باید مشخص شود. در مورد گرداننده مالک و در بحث مشخص شدن رابطه کارفرما/کارگر، با توجه به این که پیشنهاد شغلی وجود ندارد، ESDC حق کنترل سهامداران حاکم یا قرارداد خرید سهام یک تجارت را معیار ارزیابی خود قرار می‌دهد.
  2. توافق‌های فدرالی و استانی: در آیین‌نامه عنوان شده که صدور اجازه کار نباید با قوانین و شرایط هیچ کدام از توافق‌نامه‌های فدرالی یا استانی که به استخدام نیروی کار خارجی مربوط می‌شود، مغایرت داشته باشد.
  3. محدودیت‌های زبانی: در آیین‌نامه عنوان شده که اگر در پیشنهاد شغلی مورد بحث، نیازمندی توانایی ارتباط به زبان انگلیسی یا فرانسوی وجود نداشته باشد، در این صورت یک تاثیر منفی در بازار کار کانادا به وجود خواهد آمد؛ مگر در حالتی که کارفرما (گرداننده مالک) ثابت کند نیازمندی ارتباط با زبان دیگر برای انجام وظایف مشخص شده برای آن شغل "یک نیازمندی واقعی" است. اگر در پیشنهاد شغلی، نیازمندی قابلیت ارتباط به زبان مشخصی ذکر نشده باشد یا در آن اشاره شده باشد که کارگر باید به زبانی دیگر غیر از انگلیسی و یا فرانسوی تسلط داشته باشد، آن وقت افسر پرونده صداقت و درستی این موضوع را با توجه به نیازهای اشاره شده توسط کارفرما بررسی می‌کند.
  4. المان‌های تاثیرگذار بر بازار کار: در آیین‌نامه به 7 المان تاثیرگذار بر بازار کار اشاره شده است؛ المان‌هایی که با توجه به آنها تاثیر استخدام یک نیروی کار خارجی بر بازار کار کانادا سنجیده می‌شود. البته در مورد درخواست‌های گرداننده مالک، از این 7 مورد تمرکز بر ایجاد شغل و انتقال مهارت کاری به شهروندان کانادایی و کسانی است که اقامت دائم این کشور را دارند؛ این که آیا تجارت گرداننده مالک تاثیر مثبت یا حداقل خنثی بر بازار کار کانادا دارد یا نه.

4 سناریوی اصلی و ملاحظات مربوطه در تقاضانامه‌های گرداننده مالک

تجارت استارتاپی جدید: این سناریو مربوط به یک فرد خارجی است که مالک 100 درصد یک شرکت استارتاپی است که هنوز در کانادا فعالیت خود را شروع نکرده اما به یک ارزیابی تاثیر بازار کار مثبت و اجازه کار (Work Permit) وابسته است. ملاحظات دستورالعمل گرداننده مالک بیان می‌کند که نیروی کار خارجی (TFW) برای اهداف ارزیابی تاثیر بازار کار، به عنوان گرداننده مالک تلقی خواهد شد اگر بتواند نشان دهد که

  • به شکل کامل و حساب‌شده‌ای آمادگی دارد تا یک تجارت را در کانادا راه‌اندازی کند و آن را بگرداند،
  • یک طرح کسب و کار (business plan) قابل رشد و با بازده دارد،
  • تمایل و برنامه دارد تا شهروندان کانادایی و دارندگان اقامت دائم کانادا را در یک دوره زمانی کوتاه و منطقی استخدام کند.

اگر افسر پرونده متقاعد نشود درخواست رد خواهد شد.

خرید یا تغییر مالکیت کامل یک تجارت موجود در کانادا: وقتی یک سرمایه‌گذار یا کارفرمای خارجی 100 درصد سهام یک تجارت موجود در کانادا را از آن خود کند و درخواست ارزیابی تاثیر بازار کار او شامل مدارکی مانند توافقنامه خرید سهم و مدارک مالکیت یا سهامداری باشد (که نشان می‌دهند تغییر مالکیت یا خرید آن تجارت کامل شده است)، آن وقت این مدارک به عنوان گواه کافی برای اثبات ارتباط شخص خارجی با آن تجارت در نظر گرفته می‌شوند. دیگر شرایط همچنان به قوت خودشان باقی هستند.

خرید کامل نشده تجارت موجود در کانادا: وقتی صاحب فعلی یک تجارت فعال در کانادا تصمیم می‌گیرد 100 درصد مالکیت تجارتش را به یک مهاجر سرمایه‌گذار بفروشد، اما تکمیل خرید یا تغییر مالکیت مشروط به جواب LMIA و اجازه کار (ورک پرمیت) است. بعد از آن است که شخص خارجی به عنوان گرداننده مالک شناخته می‌شود تا بررسی LMIA بر این اساس پیش برود و در مورد انگیزه دو طرف به خصوص شخص خارجی تحقیق شود. اگر طرفین نتوانند افسر پرونده را در مورد صداقت این معامله راضی کنند، در این صورت درخواست LMIA رد خواهد شد. از طرف دیگر، صاحب فعلی تجارت می‌تواند درخواست LMIA را ارائه دهد تا یک سرمایه‌گذار خارجی را برای تصدی موقعیت شغلی مشخصی در تجارتی که قرار است معامله شود استخدام کند. سرمایه‌گذار می‌تواند در آن شغل باقی بماند تا زمانی که فرایند خرید کامل شود و مالک جدید مجددا یک درخواست LMIA برای تجارت خودش ارائه دهد.

خرید بخشی از یک تجارت موجود در کانادا: وقتی یک گرداننده مالک بخشی از یک تجارت موجود در کانادا را می‌خرد اما به طور 100 درصد مالک آن تجارت نیست؛ در این سناریو افسر پرونده بررسی می‌کند که چه کسی بیشترین سهم از این تجارت را در اختیار دارد تا مشخص شود که آیا سرمایه‌گذار به عنوان صاحب اصلی یا مالک مشترک آن تجارت تلقی می‌شود یا خیر. یک سوال مهم در این سناریو این است که اگر صاحب یا مدیر فعلی این تجارت همچنان در مدیریت و اداره آن دخیل است، چه نیازی به حضور یک شخص خارجی است؟ این که آیا این معامله اصیل و واقعی است و آیا دلیل موجهی برای استخدام نیروی خارجی وجود دارد یا نه؟

مزایای گرفتن ویزای کانادا از طریق تقاضای ارزیابی تاثیر بازار کار گرداننده مالک

همانطور که در بالا اشاره شد، درخواست برای ویزای کانادا و در نهایت مهاجرت به این کشور از طریق برنامه ارزیابی تاثیر بازار کار گرداننده مالک، نسبت به دیگر برنامه‌های تجاری مهاجرتی مزایای متعددی دارد. اگر شخص خارجی متقاضی دریافت اجازه کار (ویزای کاری کانادا)، یک طرح کسب و کار قابل اعتماد  داشته باشد و تجارتش اصیل و واقعی باشد، احتمال مثبت شدن درخواستش وجود دارد. بر اساس آماری که دولت کانادا برای دوره زمانی بین آوریل 2015 تا مارس 2016 ارائه داده، نتایج درخواست‌ها این چنین هستند:

این آمار نشان می‌دهد که تنها 1 درصد از مجموع 42550 پرونده LMIA در آن دوره لغو یا باطل شده‌اند و تنها برای 16 درصد درخواست‌ها نتیجه منفی اعلام شده است. فرایند بررسی درخواست‌های ارزیابی تاثیر بازار کار گرداننده مالک کوتاه است، البته با توجه به شرایط جاری می‌تواند متغیر باشد. الزامی برای داشتن مقدار مشخصی دارایی یا قرار دادن سرمایه بدون تضمین در صندوق‌های سرمایه‌گذاری منتخب دولت کانادا وجود ندارد. به علاوه درخواست‌های گرداننده مالک از نیازمندی برای تبلیغات معاف هستند؛ چرا که در حالت‌های دیگر کارفرمایی که قصد دارد یک نیروی کار خارجی را استخدام کند باید ابتدا آن موقعیت شغلی را به شهروندان کانادایی و دارندگان اقامت دائم کانادا معرفی کند.

حرکت به سوی اقامت دائم کانادا

بعد از صدور تاییدیه مثبت ارزیابی تاثیر بازار کار، یک اجازه کار صادر می‌شود که به مدت 1 تا 2 سال معتبر است. در بیشتر موارد مالکی که این اجازه کار موقت را گرفته، در موقعیتی خواهد بود که می‌تواند برای ویزای اقامت دائم از طریق برنامه های نامزد استانی (Provincial Nominee) یا ورود سریع‌السیر کارگر مهاجر فدرال (Federal Skilled Worker Express Entry) درخواست ارائه دهد.

از 19 نوامبر سال 2016 امتیازهای سیستم رتبه‌بندی جامع ورود سریع‌السیر برای موقعیت‌های شغلی (شامل آنهایی که بر پایه ارزیابی تاثیر بازار کار گرداننده مالک هستند)، از 600 امتیاز به 200 امتیاز برای موقعیت مدیریت ارشد یا به 50 امتیاز کاهش پیدا کرده‌اند. این امتیازهای محدود ممکن است تقاضاهای ورود سریع‌السیر را قوی‌تر کنند، اما به طور پش فرض یک دعوت به قبول (Invitation To Apply یا ITA) تحت برنامه‌های نامزد استانی برای اقامت دائم کانادا را تضمین نمی‌کنند؛ به آن شکلی که قبلا رواج داشته است.

سخن پایانی

برنامه کاری و مهاجرتی ارزیابی تاثیر بازار کار گرداننده مالک، گزینه‌ای مناسب برای تسهیل ورود به کانادا به عنوان یک کارگر خارجی است؛ این مسیر در مراحل بعدی می‌تواند شما را به نتیجه نهایی که همان گرفتن اقامت دائم کانادا است برساند.

توجه کنید که دستورالعمل‌های مشخص و دقیقی در بحث نیازمندی حداقل مقدار سرمایه‌گذاری یا تجربه کاری مرتبط وجود دارد که متقاضی باید آنها را نشان دهد تا تقاضایش پذیرفته شود. به همین خاطر فرایند تقاضا و ارزیابی پرونده به نظر سخت‌گیرانه و بسیار دقیق می‌آید، با این وجود اگر پروژه صداقت و اصالت داشته باشد و یک طرح کسب و کار (business plan) کامل و جامع ارائه شود، صدور یک ارزیابی تاثیر بازار کار مثبت و در پی آن صدور اجازه کار برای شخص خارجی احتمال بالایی دارد، به خصوص وقتی در نظر بگیریم عموما نرخ تایید درخواست‌های LMIA بسیار بالا است.

آینده امیدوارکننده و روشن به نظر می‌آید، چرا که تحت پوشش برنامه مهاجرتی سال 2018 کانادا قرار است حدود 565 هزار نفر مهاجر جدید از طریق برنامه‌های مهاجرتی اقتصادی کانادا شامل ورود سریع‌السیر (Express Entry) و برنامه‌های نامزد استانی پذیرفته شوند.

منبع: civs.ca
انتشار: 8 شهریور 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 290

به "تجارت خود را در کانادا به راه بیاندازید" امتیاز دهید

4 کاربر به "تجارت خود را در کانادا به راه بیاندازید" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجارت خود را در کانادا به راه بیاندازید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید