آشنایی با شرکت هواپیمایی وست جت (WestJet)

وست جت (WestJet) یک شرکت هواپیمایی کانادایی است که در سال 1996 تأسیس شد. این شرکت در حال حاضر به عنوان دومین شرکت هواپیمایی بزرگ کانادا، پروازهای خود را انجام می‌دهد. وست جت در ابتدا پروازهای خود را از فرودگاه کالگری شروع کرد و بعد از مدتی شروع به پروازهای داخلی از دیگر فرودگاه‌های کانادا نیز کرد. این شرکت در حال حاضر بیش از 100 مقصد در کانادا، ایالات متحده، کارائیب، مکزیک، آمریکای مرکزی، و اروپا دارد.

آشنایی با شرکت هواپیمایی وست جت (WestJet)

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: امروزقصد داریم تا دومین شرکت هواپیمایی معروف و بزرگ کشور کانادا را برای شما معرفی نماییم، شرکت هواپیمایی وست جت (WestJet). این شرکت هواپیمایی از اول با عنوان شرکت هواپیمایی که سفرهایی مقرون به صرفه قیمت دارد، شناخته شد. در ادامه با ما همراه باشید تا به اتفاق هم تاریخچه، اطلاعات، کلاس های پروازی و اطلاعات و قوانین لازم برای مسافران این ایرلاین کانادایی را برای شما آنالیز نماییم.

تاریخچه شرکت هواپیمایی وست جت

در سال 1996، وست جت با رویکرد یک شرکت هواپیمایی مقرون به صرفه قیمت در کانادا تاسیس شد. این ایرلاین در واقع می خواست تا جایگزین بسیاری از پروازهای گران قیمت در کشورش باشد. وست جت در ابتدا با تکیه بر مدل کسب و کار هواپیمایی جنوب غربی (Southwest Airlines) و شرکت هواپیمایی موریس ایر (Morris Air) در ایالات متحده به وجود آمد. کنجکاو نیستید که بدانید چرا یکی از بخش های نام این شرکت، وست (west) به معنای غرب است؟ علت این نام این است که این شرکت بیشتر پروازهایش در قسمت غربی کشور کانادا متمرکز شده است و به این علت آن را وست جت نامیده اند.

اولین پروارز وست جت در تاریخ 29 فوریه سال 1996 با هواپیمای بوئینگ 200 -737 انجام شد. در ابتدای کار این شرکت تنها به 5 مقصد که عبارت بودند از: کلگری، ادمونتون، کلونا، ونکوور و وینپیگ پرواز داشت و تمام این پرواز ها را با 3 هواپیمای بوئینگ خود انجام می داد. کارمندهای این شرکت در ابتدا 225 نفر بودند. در خاتمه همان سال شرکت به مقاصد پروازی خود، 3 مقصد رجینا، ساسکتون (Saskatoon) و ویکتوریا را اضافه کرد. در ادامه پروازهای این شرکت، وست جت با شرکت ترنسپورت کانادا (Transport Canada) در خصوص برنامه تعمیر و نگهداری ناوگان هواپیمایی خود دچار اختلاف شد.

در تاریخ ژوئیه سال 1999 شرکت هواپیمایی وست جت اولین پیشنهاد ارائه سهام خود با مشارکت عموم مردم را به ارزش 2.5 میلیون دلار و با پایه هر سهم 10 دلار شروع کرد. در همان سال نیز مسیرهای خلیج تاندر، گرند پری و پرنس جورج به مقاصد پروازی وست ایر اضافه شد. در سال 2000 مدیر عامل شرکت جت وست، آقای استیو اسمیت پس از 18 ماه مدیریت به علت عدم تطابق روش های مدیریتی از سمت خود برکنار شد و به جای آن مجددا کلوی باندو که قبل از اسمیت مدیر عامل بود، به مقام ریاست رسید.

علت برکناری آقای اسمیت به این صورت بیان شد که؛ ظاهرا بیشتر تمرکز اسمیت بر رقابت با شرکت هواپیمایی ایر کانادا بوده و به همین علت از تمرکز در بعضی از قسمت های مهم توسعه و پیشرفت شرکت، کاسته شده بوده است. فعالیت های پروازی این شرکت و برنامه ریزی خطوط پروازی و مقصد ها در آن به گونه ای است که به بیش از 100 مقصد مختلف در کانادا، ایالات متحده، مکزیک، آمریکای مرکزی و حوزه دریای کارائیب در روز پرواز دارد. این پروازها هم مسافری هستند و هم حمل و نقل بار.

این شرکت در حال حاضر به عنوان دومین شرکت بزرگ هواپیمایی کانادایی بعد از ایر کانادا در حال فعالیت است. بعلاوه این شرکت از نظر مقدار وسعت و بزرگی و بعلاوه فعالیت های پروازیش به عنوان هشتمین شرکت هواپیمایی بزرگ قاره آمریکای شمالی شناخته شده و فعالیت می نماید. وست جت، روزانه بیش از 425 پرواز را به مقصدهای داخلی و خارجی انجام می دهد و در طی این پروازها در حدود 45 هزار مسافر را به نقاط مختلف تحت پوشش پروازی خود جا به جا می نماید.

در سال 2013 این شرکت با حمل و جا به جایی 18.5 میلیون نفر مسافر توانست در جایگاه نهم شرکت های بزرگ هواپیمایی آمریکای شمالی قرار بگیرد. طبق آماری که در سال 2016 منتشر شده است، این ایرلاین در سال ذکر شده در حدود 22 میلیون نفر مسافر را در نقاط مختلف جا به جا کرده است. در حال حاضر این شرکت به عنوان یک شرکت عمومی، دارای 10 هزار کارمند و پرسنل ادارای و پرواز است. جالب است درباره این ایرلاین این نکته را بدانید که علاقه ای به عضویت در اتحادیه های مختلف و معتبر هواپیمایی ندارد.

به نظر می آید تنها اتحادیه ای که این ایرلاین در آن عضویت دارد، اتحادیه خلبانانش آن هم به صورت درون سازمانی است. ماجرا از این قرار است که خلبانان این ایرلاین پس از چندین بار کوشش و رای گیری توانستند اتحادیه خلبانانش را تشکیل دهد. خدمه پروازی وست جت نیز درصدد تشکیل اتحادیه ای مخصوص به خود هستند اما در حال حاضر پیروز به جمع آوری امضا به تعداد کافی نشده اند. ناوگان هواپیمایی این شرکت، بیشتر از هواپیماهی بوئینگ 737 تشکیل شده است اما هواپیماهایی از جمله هواپیمای بوئینگ 767-300 ای آر در سال های اخیر به ناوگاه هوایی این شرکت اضافه گشته اند.

البته هواپیماهایی که وست جت برای مسیرهای کوتاه استفاده می نماید، فرق دارد و از نوع هواپیماهای بمباردیه Q400 هستند. هواپیماهای بوئینگ 767 هم مخصوص پروازهای طولانی مدت هستند. دفتر مرکزی این شرکت هواپیمایی در همسایگی فرودگاه بین المللی کلگری آلبرتای کشور کاندا می باشد. در سال 2015، عایدی شرکت هواپیمایی وست جت برابر با 4 میلیارد و 29 میلیون دلار بوده است و ارزش سهامش در برابر هر سهم، 19 درصد افزایش داشته است.

اطلاعات شرکت هواپیمایی وست جت

نام شرکت هواپیمایی وست جت: WestJet

کد یاتا: WS

کد ایکائو: WJA

وب سایت رسمی شرکت هواپیمایی وست جت: www.westjet.com

کلاس های پروازی شرکت هواپیمایی وست جت

این ایرلاین در حال حاضر 3 کلاس پروازی که عبارتند از: اکونومی با انواع اکونومی با هزینه کم، اکونومی، فلکس (Flex)، پلاس (با امکانات کم) و پلاس (راحت)، پرمیوم اکونومی و بیزینس کلاس می باشد.

در تمامی این کلاس های پروازی می توان به چند نکته بسیار مهم اشاره نمود. به طور مثال یکی از آن ها عبارت است از: تمام این پرواز ها با واژه کرایه (fare) درباره امکانات و توضیحاتشان صحبت می شود و این نشان از آن دارد که بسته به خدماتی همانند استاندارد و راحتی صندلی ها، خدمات پذیرایی و تفریح سفر، … در قیمت پرواز ها تاثیر گذار است. می توان گفت در حال حاضر تمرکز پروازهای شرکت، بر روی پروازهای بیزینس کلاس است تا آن ها را ارتقا بخشند.

اطلاعات ضروری برای مسافرین شرکت هواپیمایی وست جت

  • در هر کجای جهان که هستید، اگر قرار است پرواز خود را با شرکت هواپیمایی وست جت انجام دهید، حتما 24 ساعت قبل از پرواز چک این خود را نهایی نمایید.
  • انواع کلاس های پروازی را از سایت این شرکت چک کرده و پرواز مناسب خود را انتخاب نمایید.
  • اپلیکیشن موبایل وست جت را بر روی گوشی های موبایل خود نصب کرده و از امکانات آنلاین آن در هر حالتی استفاده نمایید.
انتشار: 12 اسفند 1401 بروزرسانی: 26 اسفند 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1238

به "آشنایی با شرکت هواپیمایی وست جت (WestJet)" امتیاز دهید

2 کاربر به "آشنایی با شرکت هواپیمایی وست جت (WestJet)" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با شرکت هواپیمایی وست جت (WestJet)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید