در مکزیک کاکتوس ها از جایشان بلند میشوند و حرکت میکنند!

مکزیک سرزمین عجایب است، حتی گیاهان هم در این منطقه رفتاری عجیبی دارند، کاکتوس شیطان خزنده (The Creeping Devil) می تواند از ریشه اش جدا شده و راه برود!

در مکزیک کاکتوس ها از جایشان بلند میشوند و حرکت میکنند!

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: شیطان خزنده، یک گونه نادر و شگفت انگیز کاکتوس است که نه تنها توانایی خود را برای زنده ماندن دارد، بلکه می تواند خود را از ریشه اصلی جدا نموده و در بیابان راه رود این گیاه با نام علمی استنوسروس ایروکا (Stenocereus eruca)، بومی ایالیت مکزیکی باخا کالیفرنیا سور و تنها کاکتوس در دنیا است که قابلیت راه رفتن دارد. کاکتوس شیطان خزنده بر خلاف دیگر کاکتوس ها که به سمت بالا و آسمان رشد می نمایند، خود را روی زمین می اندازد و تنها نوک آن کمی به سمت بالا قرار می گیرد. همین هم باعث بقای این گیاه در بیابان هاست. این گیاه می تواند برای مدت بسیار طولانی در طول بیابان مهاجرت کند!

گیاه کاکتوس در باخا کالیفرنیا سور که آب و هوای خنکی دارد، هر سال نزدیک به 60 سانتی متر رشد نموده و کلونی های تیغ داری را به وجود می آورد. البته در آب و هوای خشک تر نسبت به باخا، گیاه شیطان خزنده هر 10 سال یکبار می تواند 60 سانتی متر بزرگ گردد. اما در هر صورت این گیاهان در محیط های بومی خود هم برای اینکه زنده بمانند، همان ویژگی متفاوتی را انجام می دهند که شاید شبیه به خودکشی باشد. در ادامه به شما شرح می دهیم که چه اتفاقی می افتد که کاکتوس های خزنده می توانند راه فرایند.

زمانی که کاکتوس ها به موازات زمین رشد می نمایند، ریشه آن ها آغاز به رشد به سمت نوک می نماید و زمانی که ریشه به طور کامل در خاک شنی ثابت می گردد، بخش قدیمی کاکتوس می میرد. بخش مرده کاکتوس به مرور پوسیده شده و به منبع تغذیه ای برای کاکتوس تازه تبدیل می گردد.

این فرآیند که همواره تکرار می گردد، باعث شده که این کاکتوس ها بتوانند حرکت نمایند و در تمام طول زندگی شان به دیگر نقاط بیابان دسترسی یابند. پس می توان گفت که این کاکتوس ها باید بمیرند تا نسلشان ادامه یابد. کاکتوس های حرکت نماینده اگر مانعی انسانی یا طبیعی باعث حرکت و رشد افقی شان گردد، برای همواره از بین خواهند رفت.

خطر انقراض کاکتوس

این کاکتوس ها که یکی از گیاهان بسیار مجذوب کننده در سراسر زمین محسوب می گردد، متاسفانه در خطر انقراض هستند. بعلاوه به خاطر نادر بودن آن ها، افراد زیادی حاضرند آن را به قیمت های گزافی بخرند تا در حیات خود نمونه جالبی از این کاکتوس عجیب را داشته باشند. آلفردو بلتران مورالس (Alfredo Beltrán Morales)، محققی در دانشگاه آتونومس باخا کالیفرنیا سور، گفته است که در بازار سیاه دیده شده که این کاکتوس 4 تا 5 هزار دلار قیمت گذاری شده و با اینکه قیمت بالایی است اما مشتریان زیادی هستند که حاضر به پرداخت این مبلغ می شوند تا از این گونه نادر گیاهی داشته باشند.

به این حال می توان گفت که این خرید و فروش های غیر قانونی، تنها یکی از تهدیدات زیادی هستند که کاکتوس شیطان خزنده با آن ها روبرو است. یکی از خطراتی که همواره گریبان گیر این نوع کاکتوس است و آن هم به خاطر ساقه آن است که موازی با زمین رشد می نماید، وجود گاوهای چرنده است. این کاکتوس ها همواره برای دام ها مانع غیر قابل نفوذ و شاید خطرناکی بودند و همین هم کشاورزان این منطقه را به فکر انداخت.

آن ها برای اینکه دام هایشان بتوانند به راحتی چرا نمایند بسیاری از گروه های این گیاهان را نابود و از بین برده اند. بعضی حتی برای آماده سازی زمینی برای مزرعه داری، بسیاری از این کاکتوس ها را از بین برده اند که همین هم باعث رشد بسیار منفی این گیاهان بسیار خاص است.

کاکتوس شیطان خزنده در حال حاضر در لیست گیاهان در معرض خطر مکزیک واقع شده است و اگر همه چیز در طی چند سال گذشته راه خود را طی کند، این گیاهان باور نکردنی ممکن است دیگر در سواحل شنی باخا کالیفرنیا سور راه نرود و دیده نگردد، اما اگر خطرات مختلفی این گیاه را تهدید نکنید، این گیاه حتی می تواند تا 100 سال هم زنده بماند.

استان باخا کالیفرنیا سور

باخا کالیفرنیا سور، یکی از سی و یک استان مکزیک است که دومین شهر کوچک مکزیک از لحاظ جمعیت است. این استان قبل از آنکه در 8 اکتبر 1974 به یک استان تبدیل گردد، منطقه جنوبی باخا کالیفرنیا بود. مساحت این استان 73909 کیلومتر مربع می باشد و از شمال با باخا کالیفرنیا، از غرب با دریای پسیفیک و از شرق با خلیج کالیفرنیا هم مرز است. بزرگترین شهر آن که مرکز استان هم محسوب می گردد، شهر لا پاز (La Paz) است.

از تفریحات دوست داشتنی این استان تورهای طبیعت گردی، عکاسی، قایق سواری و شنا در دریا است. قایق های لوکسی در اینجا وجود دارد که می توانید آن ها را اجاره نموده و در دریای زیبا، به گشت و گذار بپردازید. بعلاوه شهرگردی و تورهای پیاده روی که در محله های قدیمی شهرها برگزار می شوند، از جمله فعالیت هایی است که این استان برای بازدیدکنندگان فراهم آورده است.

طاق ال آرکو، یک طاق صخره ای طبیعی، یکی از معروف ترین جاذبه های این استان است که احتمالا عکس آن را زیاد دیده باشید. در نهایت شما می توانید در این استان در ریزورت های ساحلی بسیار زیادی و دوست داشتنی آن اقامت کنید و به وسیله یکی از تورهایی که سفرهای مسئولانه برگزار می نمایند به تماشا کاکتوس شیطان خزنده بروید.

منبع: odditycentral.com
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 765

به "در مکزیک کاکتوس ها از جایشان بلند میشوند و حرکت میکنند!" امتیاز دهید

1 کاربر به "در مکزیک کاکتوس ها از جایشان بلند میشوند و حرکت میکنند!" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در مکزیک کاکتوس ها از جایشان بلند میشوند و حرکت میکنند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید