آشنایی با گرین کارت EB-2 برای مدیران و نیروی کار متخصص

دریافت گرین کارت بر پایه کارمندی معمولاً فرایند طولانی و دشواری دارد و برای انجام این فرایند به پیشنهاد شغلی، گواهی کار و دادخواست نیاز می­باشد و متقاضی باید زمان زیادی در انتظار بماند. هر سطح امتیاز متفاوت، مزایا و معایب خاص خود را دارد. خوشبختانه دو نوع گرین کارت وجود دارد که هم لازمه گواهی کار و هم پیشنهاد شغلی را دربر می­گیرد و با استفاده از آنها می­توانید خودتان دادخواست تهیه نمایید.

  • گرین کارت EB-1 برای مدیران، مجریان و افرادی که دستاوردهای خاصی داشته باشند؛
  • و گرین کارت EB-2 برای افرادی که از مدارج عالی برخوردارند، و افرادی که به طور استثنا قادرند NIW دریافت کنند.
آشنایی با گرین کارت EB-2 برای مدیران و نیروی کار متخصص

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: فرایند گواهی کار PERM گاهی خسته کننده و دشوار است، اما افرادی که دادخواست EB-2 داشته باشند می­توانند قید نمایند که فرد خارجی، «در راستای منافع ملی امریکا کار می­کند». کار برای منافع امریکا یا NIW امکان تهیه دادخواست شخصی را برای افراد خارجی فراهم می­کند، و بدون دخالت کارمندان و درخواست گواهی کار، یک لایحه I-140 از طرف فرد ارسال می­نماید.

تقریباً دو دهه است که مذاکرات سازمان حمل و نقل نیویورک (NYSDOT) محدودیت­های سختی برای دسترسی به کار برای منافع امریکا وضع نموده است. در این مورد، یک فرایند سه مسیری ایجاد شده است که طی آن، تعیین می­شود آیا فرد خارجی واجد شرایط کار برای منافع امریکا می­باشد یا خیر.

با این حال، در تاریخ 27 دسامبر 2016، اداره استیناف اجرایی (AAO) در مورد فرایند سه مسیری تجدیدنظری نمود و به همین سبب، این فرایند برای تعداد بیشتری از سناریوهای بالقوه قابل اعمال می­باشد. این تصمیم تحت عنوان مذاکره داناسار شناخته می­شود.

شرایط لازم EB-2 برای کار برای منافع امریکا (AAO):

طبق اولین شرط، فرد خارجی باید ثابت کند که کوشش­ وی از شایستگی و اهمیت ملی برخوردار است. این شایستگی را می­توان در زمینه­های مختلفی از جمله کسب و کار، علوم، تکنولوژی، سلامت، فرهنگ یا آموزش اثبات نمود. ارائه مدارک تأثیر اقتصادی الزامی نیست، اما می­تواند به موفقیت فرایند کمک کند.

باید درنظر داشته باشید که رعایت این شرط، به معنی موفقیت کلی در زمینه کوشش نیست و دولت ایالات متحده باید درخواست­ها را به صورت مورد به مورد بررسی نماید.

طبق دومین شرط، فرد خارجی باید در موقعیتی باشد که درخواست خود را به مراحل بعدی برساند. یعنی AAO به عواملی از جمله سابقه تحصیلی فرد خارجی، تجارب و مهارت­های مربوط وی، سابقه دستاوردهای مشابه، روند کار فعلی و داشتن برنامه برای موفقیت توجه خواهد کرد.

برای افرادی که دادخواست دارند، لازم نیست ثابت کنند که کوشش آنها حتماً موفق خواهد شد؛ اما اگر فرصتی پیش بیاید باید جهت موفقیت قطعی اقدام نمایند.

طبق آخرین شرط، متقاضی باید مدارکی ارائه دهد که مشخص کند ایالات متحده از اعتبار وی سود خواهد برد. به این ترتیب معیارهای پیشنهاد شغلی برای EB-2 لغو خواهند شد. اعتبار داشتن به این معناست که مزایای لغو شرط پیشنهاد شغلی، بیش از مزایای لغو نکردن آن باشد.

مدت پردازش گرین کارت EB-2 NIW

پردازش گرین کارت NIW معمولاً بین 3 تا 9 ماه طول می­کشد. این زمان تا حد زیادی به مرکز خدماتی USCIS پوشش دهنده و افسر گماشته مربوط می­شود. همان­طور که پیشتر ذکر شد، دارندگان دادخواست I-140 که برای NIW درخواست داده اند نمی­توانند به پردازش حق بیمه دسترسی داشته باشند. USCIS هر درخواست را ارزیابی می­کند و مدارک را به صورت مورد به مورد پشتیبانی می­نماید، از این رو زمان پردازش درخواست­های مختلف با یکدیگر متفاوت است. بهترین راه این است که با یک وکیل گرین کارت NIW مشورت کنید تا پرونده شما را مفصل توضیح دهد.

معیارهای NIW برای پزشکان

پزشکانی که ویزای EB-2 می­خواهند، باید ذکر کنند که به مدت پنج سال داخل ایالات متحده و در یک منطقه محروم یا بیمارستان وقف شده برای بخش اجرایی کهنه سربازان (VA) خدمت خواهند کرد. این پزشکان باید مدارک معتبر نیز ارائه دهند تا ثابت کنند خدمات آنها با حداقل معیارها مطابقت دارند.

لیست اسناد NIW EB-2

در ادامه، جهت جمع بندی لیستی از اسناد لازم قید شده است:

  • فرم 1-140؛
  • فرم ETA-750B؛
  • مدارکی که اثبات کنند متقاضی دارای مدارج عالی یا قابلیت­های ویژه می­باشد؛
  • نامه دادخواست امضا شده توسط وکیل گرین کارت EB-2 NIW؛
  • توصیه نامه (ادامه را ببینید)؛
  • استشهادنامه از رهبران مربوط به زمینه شما؛
  • شواهد، قرائن و نقل از دستاوردهای سابق؛
  • اسنادی که نشان دهند گواهی کاری تأثیر منفی بر روی بهره ملی خواهد داشت؛
  • مدرک دالّ بر بیش از 2 سال سابقه در زمینه موردنظر؛
  • رزومه به روز شده؛
  • مدارک مربوط به عضویت، تقدیرنامه عمومی، کنفرانس یا مقالات دیگر.

باید همه این اسناد را همزمان با درخواست خود ارائه دهید تا واجد شرایط دریافت گرین کارت NIW باشید. اگر درخواست شما و ETA-750B پذیرفته شوند، در صورتی که تاریخ اولویت شما به روز باشد می­توانید به مرحله بعدی بروید.

حتی اگر بتوانید با موفقیت NIW بگیرید، بازهم باید صبر کنید تا تاریخ اولویت شما به روز شود. تاریخ اولویت، روزی است که در آن USCIS دادخواست I-140 شما را دریافت می­کند. باید مجله ماهانه ویزا که توسط دپارتمان ایالتی منتشر می­شود را بررسی کنید تا ببینید تاریخ اولویت شما با تاریخ آخرین اقدام­­های دسته EB-2 کشور وطن شما مطابقت دارد یا خیر. تاریخ اولویت برای برخی از کشورها، چند سال طول می­کشد تا به روز شود اما ممکن است برای برخی کشورها نیز خیلی سریع انجام شود.

وقتی تاریخ اولویت شما به روز شد، اگر در ایالات متحده هستید و وضعیت غیرمهاجر معتبر دارید می­توانید وضعیت خود را تنظیم نمایید؛ اگر وضعیت معتبر ندارید هم می­توانید از پردازش کنسولی بهره ببرید. برای تنظیم وضعیت فقط باید یک فرم I-485 تهیه نمایید و منتظر بمانید تا تأیید شود. برای پردازش کنسولی هم باید از یک اداره کنسولگری در ایالات متحده یا سفارت وطن خود وقت بگیرید و در یک مصاحبه رو در رو با یک افسر کنسولی حاضر شوید. در هر دو صورت، بعد از کسب تأییدیه گرین کارت NIW جدید خود را دریافت خواهید کرد!

توصیه نامه

توصیه نامه یا نامه پشتیبانی، اگر ثابت کند که فرد برای امریکا منفعت خواهد داشت و با ذکر برجسته­ترین دستاوردهای کاری­ شما، نشان دهد که در حوزه کاری خود تأثیرگذار بوده­اید، می­تواند به تقویت پرونده NIW کمک کند. این نامه­ها ممکن است از سوی مدیران بلندپایه، کارمندان و همکاران سابق یا هرکسی که با مزایای شغل شما آشنا باشد، ارسال شده باشند.

با این حال حتما توجه داشته باشید که از نظر USCIS، اعتبار نامه بسته به نویسنده آن متغیر خواهد بود. مثلاً اعتبار نامه همکاران و کارمندان، کمتر از نامه کارمندان هم­دوره­ای است که مقام بالاتری دارند.

همان­طور که مشخص است، تعداد حداقل یا حداکثری برای تعداد لازم توصیه نامه­ تعیین نشده است. اگر می­خواهید در درخواست شما توصیه نامه هم باشد، باید نامه­ها را تحت فرم I-140 در درخواست خود قید نمایید. USCIS بعد از دریافت درخواست شما، توصیه­ نامه­ها و اعتبار نویسنده آنها را بررسی می­نماید.

باید همراه نامه­ها، فهرست افراد نویسنده نامه به علاوه عنوان شغلی و نام کارفرمایان آنها نیز درج گردد.

چطور ثابت کنیم قابلیت­های ویژه داریم؟

برای درک NIW باید ابتدا بدانید که هدف گواهی کار PERM چیست. هدف از طراحی PERM، حفاظت از مشاغل امریکایی و کاهش تعداد واردات نیروی کاری می­باشد. به همین دلیل کارفرمایان ایالات متحده باید دستمزد غالبی پیشنهاد بدهند و اطمینان حاصل کنند که فعلاً هیچ کارمند اهل ایالات متحده و واجد شرایطی برای موقعیت کاری موردنظر وجود ندارد.

درخواست شما باید آنقدر سودمند باشد که بتوانید از این سیاست محافظه کارانه عبور کنید. خلاصه اینکه وقتی قوانین از سود بردن ایالات متحده از «اعتبار» صحبت می­کنند، منظورشان همین است. تأثیر مثبت کوشش شما باید بیش از مزایای PERM باشد.

اگر مدارج عالی یا متناظر آنها را ندارید، برای اینکه درخواست EB-2 شما پذیرفته شود باید مدرکی بیاورید که نشان دهد شما قابلیت­های ویژه­ای دارید. در ادامه برخی از نمونه­های قابل پذیرش آورده شده اند:

نامه کارفرمایان سابق یا فعلی که ثابت کند شما حداقل ده سال تجربه کار تمام وقت در زمینه موردنظر را دارید؛

گواهینامه یا مدرکی که به شما امکان اقدام در زمینه کاری را بدهد؛

مدرک کسب درآمد ویژه که به قابلیت شما مربوط باشد؛

عضویت در یک انجمن حرفه­ای که شرط عضویت در آن، داشتن یک قابلیت ویژه باشد.

توجه داشته باشید که این لیست، محدود به همین موارد نمی­شود و ممکن است عوامل متعددی ثابت کنند که قابلیت­های ویژه­ای دارید. اگر معتقدید که واجد شرایط لازم هستید، لازم نیست در این لیست به دنبال مدرک بگردید. حتماً از خدمات یک وکیل مهاجرتی بهره ببرید تا بدانید آیا مدارکی که دارید، با شرایط لازم مطابقت دارند یا خیر.

هزینه تشکیل پرونده EB-2 NIW

هزینه تشکیل پرونده برای EB-2 NIW به شرح زیر است:

دادخواست مهاجرتی 1-140 برای کارمندان خارجی: 700 دلار

درخواست I-485 جهت ثبت اقامت دائمی یا تنظیم وضعیت: 1140 دلار

هزینه بیومتریک: 85 دلار (در صورت امکان)

هزینه تشکیل پرونده DS-260: 230 دلار (اگر خارج از ایالات متحده پرونده ایجاد می­کنید)

هزینه قانونی (اختیاری): اگر از یک وکیل مهاجرتی کمک می­گیرید باید هزینه قانونی را نیز درنظر بگیرید. این نکته خیلی مهم است و می­توانید با وکیل خود درباره آن صحبت کنید.

اگر NIW من تأیید نشود چه کنم؟

درست مانند همه موارد دیگر قانون مهاجرت، همیشه ممکن است که دادخواست شما تأیید نشود. اگر NIW شما رد شده یا می­خواهید از رد شدن آن پیشگیری کنید، دلایل احتمالی زیر را درنظر داشته باشید:

زیاد بودن تعداد مدارک الصاق شده: اگه مدارک خیلی زیادی در پرونده خود بگنجانید، احتمال اینکه افسر ارزیابی شواهد مهم­تر را بررسی نکند بیشتر خواهد بود.

عدم دفاع مناسب از پرونده: به یاد داشته باشید که فقط بیان قابلیت­های فردی کافی نیست. باید به گونه­ای بحث کنید که مشخص شود طبق قوانین موجود، واجد شرایط هستید.

ضعیف بودن توصیه نامه: مطمئن شوید توصیه نامه­های شما، از طرف افراد متخصص ارسال شده و حقایقی مربوط به کار شما وجود داشته باشند که صحت اطلاعات را تأیید نمایند.

اگر NIW شما رد شود، می­توانید به طور قانونی درخواست دهید تا پرونده شما بازگشایی و درباره آن تجدیدنظر شود. می­توانید با یک شخص ثالث (اداره اجرایی استیناف) تماس بگیرید یا با وکیل مهاجرتی خود مشورت کنید تا ببینید آیا گزینه دیگری برای دریافت گرین کارت دارید یا خیر. در هر صورت، بدون اجازه و راهنمایی وکیل نباید هیچ اقدام قانونی علیه افسر ارزیابی کننده انجام بدهید.

اقدام­های قانونی جهت بازگشایی یا تجدیدنظر، برای افسر ارزیابی بسیار ضروری هستند. در بازگشایی از افسر مربوطه درخواست می­شود تا با توجه به شواهد جدید مشخص شده دوباره نگاهی به پرونده شما بیندازد. طی اقدام قانونی، شما چنین بیان می­کنید که افسر ارزیابی در تصمیم خود برای ردّ پرونده گرین کارت NIW شما اشتباهی مرتکب شده است. حتما به یاد داشته باشید که این فرایندهای قانونی، دقت بسیاری می­طلبند و نباید بدون کمک یک وکیل مهاجرتی اقدامی انجام بدهید.

NIW در مقابل PERM

اگر تردید دارید که از بین NIW و PERM کدام مسیر را برای دریافت گرین کارت انتخاب کنید، یا فقط می­خواهید بدانید چه تفاوتی بین این دو سند وجود دارد، ادامه را بخوانید.

گواهی کار PERM فرایندی است که توسط دپارتمان کار ارائه می­شود و هدف آن، حفاظت از مشاغل کارکنان فعلی ایالات متحده می­باشد. این گواهی به کارفرمایان کمک می­کند تا از استخدام تعداد زیادی کارمند دارنده گرین کارت جلوگیری کنند و نیروی کار کم هزینه­تر جایگزین نیروی کار فعلی آنها نشود.

برای دریافت PERM کارفرما باید با ذکر نام ایالت، سفارش شغلی ارائه دهد و به مدت حداقل 30 روز از کانال­های مختلف، سفارش خود را برای استخدام در پُست موردنظر تبلیغ نماید. به علاوه کارفرما باید با همه متقاضیان بالقوه مصاحبه نماید و برای ردّ هر یک دلیل محکمی داشته باشد. تنها در صورتی که هیچ کاندید شایسته­ای پیدا نشود و امکان اجرای PERM وجود نداشته باشد، ذی­نفعان می­توانند برای دریافت گرین کارت اقدام نمایند.

PERM برای همه دادخواست­های EB-3 و اکثر EB-2ها الزامی است. EB-2 تنها درصورتی می­تواند این شرط را دور بزند که از NIW استفاده کرده باشد.

از جمله مزایای PERM این است که با وجود آن، می­توانید EB-3 دریافت کنید و برای اثبات شایستگی خود، لازم نیست نشان دهید که کار شما بهره ملی دربر خواهد داشت. کافیست کارفرمای شما نشان دهد که کاندیدهای امریکایی دیگری واجد شرایط این موقعیت نبوده اند. با این حال، PERM معایبی نیز دارد. مثلاً باید یک کارفرمای حامی و پیشنهاد شغلی تمام وقت داشته باشید. به علاوه ممکن است DOL تصمیم بگیرد به PERM رسیدگی نماید یا قانون استخدام نظارت شده را اجرا کند؛ ممکن است این امر باعث کند شدن فرایند و تعویق 9 ماهه یا بیشتر شود.

با استفاده از فرایند NIW، فرایند PERM لغو خواهد شد. می­توانید خودتان دادخواست تهیه کنید و لازم نیست پیشنهاد شغلی داشته باشید. با این حال، کسب NIW دشوارتر است و اگر روش NIW را انتخاب کنید نمی­توانید درخواست پردازش سریع بدهید.

منبع: immi-usa.com
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 654

به "آشنایی با گرین کارت EB-2 برای مدیران و نیروی کار متخصص" امتیاز دهید

5 کاربر به "آشنایی با گرین کارت EB-2 برای مدیران و نیروی کار متخصص" امتیاز داده اند | 4.4 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با گرین کارت EB-2 برای مدیران و نیروی کار متخصص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید