عید پاک (Easter) در کانادا

عید پاک (Pâques) یا جشن Easter در کانادا نیز مثل دیگر کشورهای مسیحی هر سال برگزار میشود، این رویداد، جشن رستاخیز مسیحیان است که دقیقاً در سالگرد سومین روز به صلیب کشیده شدن مسیح برگزار می گردد. این جشن معمولاً از روز یکشنبه آغاز می گردد و همه مسیحیان، رفتن مسیح به پیش خداوند را حسابی جشن می گیرند.

عید پاک (Easter) در کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: کانادایی ها روز آدینه خوب (Good Friday) و روز دوشنبه که عید پاک جشن گرفته می شود، مشغول گذارندن تعطیلات خواهند شد؛ بنابراین هر 2 روز معین شده از Good Friday تا دوشنبه جزو تعطیلات قانونی در کانادا محسوب می شوند. نماد Easter، یک خرگوش شاد و بازیگوش است که چند تخم مرغ رنگی و بامزه در دستانش دارد.

افسانه خرگوش عید پاک

طبق افسانه ها، خرگوش عید پاک یا همان Easter Bunny با یک سبد پر از تخم مرغ های رنگی به باغ همه خانه ها سرک می کشد و تخم مرغ ها را در گوشه و کنار قایم می نماید. بچه های هر خانواده هم سر وقتش به داخل باغ می روند تا تخم مرغ های خرگوش عید پاک را پیدا نمایند و عید Easter را جشن بگیرند.

خرگوش عید پاک و تخم مرغ های رنگی اش نماد رویش، زایش و تولد هستند؛ این نمادها ما ایرانی ها را یاد سمبل های رنگارنگ و خاطره انگیز سفره هفت سین خودمان می اندازد. مگر نه؟

عید پاک یا Easter دقیقاً چه زمانی جشن گرفته می شود؟

عید پاک دقیقاً یک ماه بعد از شروع اعتدال بهاری برگزار می شود. اعتدال بهاری یک جورهایی همان شروع فصل بهار و اولین روز بعد از عید نوروز خودمان است.

جشن عید پاک در تقویم مسیحیان، هرساله بین 22 مارس تا 25 آوریل تغییر می نماید؛ این تاریخ در تقویم ما ایرانی ها برابر با 2 فروردین تا 5 اردیبهشت است. در اعتقاد مسیحیان، اولین یکشنبه بعد از ماه کاملی که از فصل بهار شروع می شود، جشن عید پاک است. اگر کمی گیج شده اید، تاریخ جشن عید پاک را حدوداً در اولین یکشنبه اردیبهشت ماه خودمان در نظر بگیرید.

جشن عید پاک در بین مسیحیان کانادا چگونه است؟

بسیاری از مسیحیان، جشن عید پاک یا Easter را قبل از یک دوره 40 روزه برگزار می نمایند؛ این دوره 40 روزه شامل 40 روز عبادت و توبه است که از چهارشنبه خاکستر معروف به Ash Wednesday شروع می شود و در شنبه مقدس به سرانجام می رسد.

مسیحیان سعی می نمایند تا در این چله بیخیال گوشت، مرغ، تخم مرغ و حتی لبنیات شوند و یک حال ناراحت و ماتم زده به خود بگیرند؛ احتمالاً همان طور که حدس می زنید، این احوال ماتم زده به علت اندوه ناشی از عذاب های مسیح است.

فرانسوی ها و کانادایی ها جشن گرفتن شان کمی با دیگر مسحیان فرق دارد؛ مسیحیان این دو کشور جشن عید پاک را بین این دوره 40 روزه برگزار می نمایند. این تفاوت کانادایی ها و فرانسوی ها به یک سنت قدیمی فرانسوی برمی شود. با توجه به این سنت قدیمی فرانسوی، روز عید پاک باید در بین 40 روز مقررشده (Mid-Lent) برگزار شود. این سنت در بسیاری از نقاط کانادا مثل کبک (Québec) و آکادی (Acadia) برگزار می شود.

دومین عید مذهبی بزرگ مسیحیان

عید پاک یا Easter بعد از جشن عید کریسمس (تولد مسیح)، دومین عید مهم و بزرگ مذهبی مسیحیان است. مسیحیان معتقدند که در سومین روز پس از مرگ مسیح که همان روز یکشنبه خوب است، مسیح زنده شده و پیش خدا رفته است.

در چنین روزی، همه مسیحیان به کلیسا می روند و در مراسم مذهبی عشای ربانی شرکت می نمایند. همان طور که گفتیم، عید پاک معمولاً بعد از یک دوره 40 روزه روزه داری و سوگواری برگزار می شود؛ این قضیه یک جورهایی شبیه ماه رمضان و عید فطر خودمان است که در نهایت به عید فطر ختم می شود.

چرا Easter زمان ثابت و معینی ندارد؟

جشن عید پاک در یکی از یکشنبه های بین 23 مارس تا 25 آوریل برگزار می شود. اما واقعاً چرا تاریخ معینی برای برگزاری این جشن معین نشده است یا معین نمی شود؟ دلایل مختلفی در پشت چنین سوالی نهفته شده است، اما این اتفاق 2 علت اصلی و مهم دارد.

علت اول، مربوط به عید فطیر یا عید پسح (Passover) است؛ این جشن، یکی از جشن های مذهبی یهودیان است و رهبران مذهبی مسیحیان نمی خواهند جشن عید پاک با جشن پسح در یک تاریخ یا حداقل در نزدیکی هم برگزار شوند.

علت دوم هم به چرخش طبیعی روزهای سال برمی شود. همان طور که سالروز تولد شما هرسال در یک روز معین از هفته نیست، نمی توان یک یکشنبه معین در یک تاریخ معین را برای برگزاری جشن عید پاک معین کرد.

غذاهای مخصوص Easter

همه آن محدودیت های غذا خوردن در 40 روز قبل از عید پاک را به یاد دارید؟ مسیحیان در روز جشن Easter بیخیال روزه داری و نخوردن گوشت و غذاهای دیگر می شوند و با تهیه وعده های غذایی چرب وچیلی، دلی از عزا بیرون می آورند.

یکی از غذاهای اصلی، محبوب و خوشمزه روز عید پاک، بره خدا نام دارد. بره سرخ شده و خوشمزه ای که در روز Easter سرو می شود، استعاره ای از مسیح است؛ بره خدا، نامی است که در انجیل یوحنا برای مسیح آورده و به عنوان نماد، روی یکی از غذاهای اصلی این روز گذاشته شده است. جدا از بره خدا، غذاهایی مثل ژامبون سرخ شده یا ران خوک پخته شده هم در بین مسیحیان سرو خواهد شد.

کانادایی های انگلیسی زبان با توجه به سنت های بریتانیایی، از نوعی شیرینی خوشمزه و تُرد هم استفاده می نمایند که نان صلیب نام دارد؛ این نان با چاقو به شکل صلیب تزئین می شود و از دارچین و جوز هندی تشکیل شده است.

انواع مختلفی از شکلات ها هم در روز عید پاک وجود دارند که بیش از همه، در بین بچه ها محبوب شده اند؛ شکلات های تخم مرغی شکل یا خرگوشی و شیرینی Peeps از جمله شکلات هایی هستند که در کانادا و سرتاسر دنیا در روز عید پاک خورده می شوند.

تعطیلات Easter در کانادا

همان طور که در ابتدای این مطلب گفتیم، آدینه خوب و روز دوشنبه بعد از جشن عید پاک، تعطیلات عمومی و قانونی در کانادا محسوب می شوند. اما یک قانون عجیب و غریب در کبک وجود دارد؛ طبق این قانون، یک کارفرما در کبک می تواند برای یکی از این دو روز تعطیل، حقوق در نظر بگیرد.

به زبان ساده تر، اگر شما برای یک کارفرما در کبک کار می کنید و هر 2 روز آدینه و خوب و دوشنبه بعد از عید پاک را مشغول تعطیلات هستید، احتمال اینکه حقوق یکی از این 2 روز را به جای هر 2 روز دریافت کنید بسیار بیشتر است.

انتشار: 23 مهر 1401 بروزرسانی: 10 آبان 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1150

به "عید پاک (Easter) در کانادا" امتیاز دهید

1 کاربر به "عید پاک (Easter) در کانادا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عید پاک (Easter) در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید