سنوته آنجلیتا (Angelita Cenote) در یوکاتان مکزیک

یکی از عجایبی که در مکزیک سراغ داریم، رودخانه ای است که در زیر اقیانوس جاری شده! سنوته آنجلیتا (Angelita Cenote) در یوکاتان مکزیک محلی برای غواصی است که میتوانید این پدیده عجیب را از نزدیک ببینید.

سنوته آنجلیتا (Angelita Cenote) در یوکاتان مکزیک

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: در شبه جزیره یوکاتان مکزیک، بین دریای کارائیب و خلیج مکزیک، جنگلهای گرمسیری و انبوهی هست که پوشیده از گودال و غارهایی بنام سنوته اند. یکی از حیرت انگیز ترین گودال ها، غار سنوته آنجلیتا «فرشته ی کوچک» است که در داخل آن یک رودخانه زیر آبی در جریان است! تنها راه تماشای این رودخانه غواصی در عمق 60 متری آب است! فکر می کنید این رودخانه چطور در اعماق دریا ایجاد شده است؟

سنوته آنجلیتا غاری در اعماق آب است که رودخانه ای را در خود پنهان نموده است. مطمئنا هیچ غواصی وقتی در حال تماشای جهانی خارق العاده زیر آب است حتی فکرش را هم نمی کند که در زیر آب ناگهان در مقابلش رودخانه ای ظاهر گردد! اما این همان آرزویی است که در اعماق غاری به نام سنوته آنجلیتا برآورده می گردد! غار عریض و 60 متری سنوته آنجلیتا خاصیتی منحصربفرد دارد: در اینجا انگار رودخانه ای در نزدیکی کف گودال در جریان است! البته نه رودخانه ای واقعی! در واقع آن چه باعث ایجاد این رودخانه می گردد خطای دید است که به خاطر املاح داخل آب به وجود می آید.

این رودخانه پدیده این غار زیر آبی ست، غاری که در اثر سقوط سنگ ایجاد شده و با گذشت زمان اندازه زیادی آب شیرین و شور را در داخل حفره اش و در زیر خروارها فشار گیر انداخته است. اگر از دهانه غار به آب داخل نگاهی بیندازید هیچ فرقی با آب های دیگر ندارد چون 30 متر ابتدایی با آب شیرین پر شده اما اگر غواص حرفه ای باشید و به اعماق غار بروید یکی از اسرار آمیز ترین چشم اندازها در مقابل چشمانتان ظاهر می گردد: لایه ای از هیدروژن سولفید که خبر از نمک زیاد آب های اعماق غار می دهد. به این پدیده هالوکلاین می گویند، پدیده ای که زمانی رخ می دهد که آب شیرین و شور به هم می رسند و تغییر قابل توجهی در اندازه نمک آب ایجاد می گردد. پدیده هالوکلاین معمولا در داخل غارهای اعماق اقیانوس اتفاق می افتد و علتش هم این است که لایه آب شیرینی که از زمین سرچشمه می گیرد بر روی آب شور دریا قرار می گیرد، اینجاست که خطای دید اتفاق می افتد. در واقع، قسمت های مختلف آب در غار دارای اندازه نمک مختلفی هستند برای همین آب های غلیظ تر به سمت پایین می فرایند و انگار همواره رودخانه ای در کف آب در جریان است. این رودخانه در واقع لایه ای از هیدروژن سولفید است که در نتیجه ترکیب آب شور و شیرین به وجود آمده است. این لایه حدود 2 متر ضخامت دارد و درست مثل این می ماند که جزیره ای در احاطه مه و ابر قرار گرفته است.

آیا واقعا در اعماق اقیانوس رودخانه ای وجود دارد؟ در یک کلمه خیر! این غار به داشتن اندازه زیادی هیدروژن سولفید معروف است و از نظر غواصان این لایه درست مثل رودخانه ای زیر آبی است. در واقع، رودخانه همان لایه هیدروژن سولفید است که به علت وزن زیاد به زیر آب شیرین می رود و آنقدر سنگین است که می تواند مستقل از جریان آب به حرکت خود ادامه دهد و و کاملا مثل رودخانه به نظر بیاید. سنوته آنجلیتا غار تماشایی و محبوب غواصان است چون لایه هیدروژن سولفید که در عمق 30 متری آن قرار گرفته است لایه ای ابری و اسرار آمیز را بین آب های شور و شیرین به وجود می آورد. اینجا با داشتن شاخه های بزرگ درخت و برگ درست مثل کناره های رودخانه به نظر می آید و مثل جنگلی بر روی زمین است البته جنگلی در فصل زمستان یا پاییز! اینجا جهانیی خیال انگیز است که فقط غواصانی که از نزدیک آن را دیده اند می توانند توصیفش نمایند.

ورودی سنوته آنجلیتا

سنوته آنجلیتا (Cenote Angelita) رودخانه ای بسیار عجیب است که زمین را با آب شیرین و دریا را با آب شور پر می نماید. کلمه سنوته say-no-tay تلفظ می گردد که از لقط مایایی Dzonot به معنی گودال گرفته شده است. ترکیبی از رویدادهای جغرافیایی متنوع و تغییرات آب و هوایی، باعث ایجاد زیست بوم منحصر بفرد و غیر قابل انتظاری در شبه جزیره یوکاتان مکزیک شده است.

این غارها و رودخانه های کف اقیانوس حدود 6500 سال پیش بطور طبیعی ایجاد شدند و در این 20 سال، غواصان توانسته اند حدود 300 مایل از آنها را که به هم مرتبط هستند و یکی از منحصر بفرد ترین نمونه های زیست بوم در جهان محیوب می شوند را کشف نمایند.

دانشمندان درباره سنوته آنجلیتا چه می گویند؟

طبق نظر دانشمندان، علاوه بر تغییرات آب و هوایی، میلیون ها سال پیش، افتادن شهاب سنگ بزرگی باعث منقرض شدن نسل دایناسورها از روی زمین شد که این شهاب سنگ درست در همین ناحیه ی یوکاتان، روی زمین خورده است و این گودال های بزرگ را بوجود آورده است.

غواصی در این گودال ها تا رسیدن به رودخانه، احتیاج به مدرک غواصی آب آزاد دارد اما مطمئنا فرصتی شگفت انگیز است، جایی که اقیانوس تا عمق 30 متری، آب تازه دارد و از آن به بعد یکباره آب آن شور می گردد! چیزی که رویای هر غواصی در جهان است. به این پدیده که آب شور و شیرین در جایی با هم تلاقی پیدا می نمایند، halocline می گویند و این یکی از نادرترین پدیده های طبیعی است که فقط در اقیانوس ها اتفاق می افتد.

در واقع از بعد از عمق 30 متری، به گدال یا غاری می رسید که تا عمق 60 متری ادامه دارد و آب آن قسمت از اقیانوس کاملا شور است و در زیر رودخانه، درختان بزرگ با شاخ و برگهای بسیار دیده می گردد. البته گفته شده که لایه هایی از سولفید هیدروژن است اما در هر حال ارزش بازدید دارد.

غواصی کردن در این گودال ها می تواند پنجره ای رو به جهانی متفاوت از «جهان زیر آب» باشد.

غواصی در سنوته آنجلیتا

با اینکه پیدا کردن ورودی غار و غواصی در درون این غار مشکل است اما ماجراجویان زیادی دوست دارند تا برای غواصی به سنوته آنجلیتا بفرایند. غواصانی که سختی اکتشاف غار را به جان می خرند با پاداشی وصف ناپذیر روبرو می شوند: رودخانه ای عجیب که در اعماق اقیانوس در جریان است! این غار 60 متر عمق دارد و برای رسیدن به کف آن باید حتما غواصی حرفه ای و آموزش دیده باشید، غواصی که بدانند چطور در موقعیت های مختلف از تجهیزات خود استفاده کند. این غار فرصتی برای غواصی در عمق 60 متری آب است، تا نیمه راه (30 متر اول غار) آب های شیرین راهی شفاف را برایتان باز می نمایند اما همین که به نیمه دوم مسیر رسیدید سرو کله ابرهای ضخیم سولفید هیدروژن پیدا می گردد! اینجاست که باید برای تماشا ادامه مسیر، چراغ قوه را روشن کنید. بعد از عبور از این منطقه ابری به بخش شور سفر خود می رسید! جایی تاریک تاریک! چون ابر بالای سرتان راه ورود هر گونه نوری را می بندد. غواصانی که می دانند در نقاط تاریک زیر آب چطور فیلم و عکس تهیه نمایند فرصتی بینظیر دارند برای خلق تصاویری باورنکردنی. با اینکه در این قسمت از آب هیچ ماهی و یا جانور دریایی نیست اما چشم اندازها آنقدر خیره نماینده است که غواصان را به اینجا می کشاند.

چگونه به سنوته آنجلیتا برویم؟

غار سنوته آنجلیتا در 17 کیلومتری جنوب غربی شهر باستانی تولوم مکزیک قرار گرفته است و هر روز وسایل حمل و نقل و تورهای زیادی برای بازدید از این غار برنامه ریزی می نمایند. برای رسیدن به این محل از میان جنگلی انبوه می گذرید و همین که به اینجا رسیدید تحت تاثیر جذابیت وسوسه انگیز و آب آبی و ژرف قرار می گیرید، اینجاست که می فهمید چرا غواصان از سراسر جهان خودشان را به این محل می رسانند.

منبع: atlasobscura.com
انتشار: 3 دی 1401 بروزرسانی: 22 دی 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 747

به "سنوته آنجلیتا (Angelita Cenote) در یوکاتان مکزیک" امتیاز دهید

2 کاربر به "سنوته آنجلیتا (Angelita Cenote) در یوکاتان مکزیک" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنوته آنجلیتا (Angelita Cenote) در یوکاتان مکزیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید