گرفتن پذیرش از دانشگاه های کانادا چه مراحلی دارد؟

پس از اینکه تصمیم­تان برای تحصیل به کانادا قطعی شد، باید چه کنید؟

گرفتن پذیرش از دانشگاه های کانادا چه مراحلی دارد؟

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: یک موسسه انتخاب کنید.

مشخص کنید که می­خواهید کجا و در چه رشته ­ای تحصیل کنید. برای شروع، می­توانید به راهنمای دانشگاه­ های کانادا مراجعه نمایید. در این راهنما، مشخصات موسسه­ های مختلف و لیست برنامه­ های آنها گنجانده شده است. شاید بخواهید یکی یکی به وبسایت دانشگاه­ ها نیز سر بزنید. آسان­ترین راه برای دسترسی به این وبسایت­ها، مراجعه به وبسایت دانشگاه­ های کانادا (universitystudy.ca) می­باشد. در این سایت، دیتابیس برنامه­ های تحصیلی دانشگاه­ ها موجود بوده و قابلیت جستجو نیز دارد.

خیلی مهم است که تا می­توانید درباره موسسات مورد نظر خود و جوامعی که در آنها عضو هستند، اطلاعات کسب کنید. به این ترتیب می­توانید مطمئن شوید که بهترین گزینه را انتخاب کرده­اید. نگران نباشید، با مسئولانی که با دانشجویان بین المللی دانشگاه موردنظر شما سروکار دارند صحبت کنید و از آنها سوال بپرسید. به علاوه، به اندازه کافی برای ثبت درخواست و کسب اجازه تحصیل وقت بگذارید.

درخواست خود را آماده و ثبت نمایید

پس از شناسایی دانشگاه­ ها، به وبسایت دانشگاه موردنظر خود سر بزنید تا از شرایط پذیرش و فرایند ثبت درخواست آگاه شوید. موسسات مختلف قوانین درخواست متفاوتی دارند، اما به طور کلی باید عوامل زیر را درنظر داشته باشید:

آیا واجد شرایط هستید؟

در کانادا، هر دانشگاه شرایط ورودی خاص خود را دارد و بر اساس آزمون فردی، شما را ارزیابی می­کند. با این حال، معمولاً حداقل شرایط پذیرش برای تحصیل در مقطع کارشناسی، فارغ التحصیلی از دوره متوسطه و وضعیت تحصیلی مطلوب می­باشند.

چه اسنادی لازم خواهد بود؟

ممکن است ارائه مدارک رسمی (از جمله مدارک دوره متوسطه یا پیش از متوسطه) لازم باشد. به علاوه شاید لازم شود مدارک شما به انگلیسی یا فرانسه ترجمه شده و مورد ارزیابی قرار بگیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رسمیت مدارج تحصیلی، با مسئولان آموزش و پرورش کشور خود یا مرکز اطلاعات مدارک بین المللی در کانادا (cicic.ca) مشورت کنید.

آیا واجد شرایط زبانی هستید؟

دانشجویان بین المللی در کانادا باید بسته به دانشگاهی که می­خواهند برای تحصیل در آن درخواست بدهند، تسلط خود بر یکی از دو زبان انگلیسی یا فرانسوی را اثبات کنند. برای تحصیل در بسیاری از دانشگاه­ های انگلیسی زبان، باید در امتحان استاندارد زبان حداقل امتیاز را دریافت کنید. معمولاً دانشگاه­ های فرانسوی زبان، متقاضیان را به صورت جداگانه ارزیابی می­کنند.

دانشگاه­ ها و مراکز آموزش عالی و مؤسسات خصوصی زیادی در کانادا هستند که برنامه­ های متعددی برای افرادی با مهارت­های زبانی ضعیف ارائه می­کنند. اگر مهارت کافی ندارید می­توانید قبل از ثبت درخواست در دانشگاه در آنها شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت زبان­های کانادا (languagescanada.ca) مراجعه بفرمایید.

فرایند ثبت درخواست برای تحصیل در کانادا چگونه است؟

فرایند ثبت درخواست استان­های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. در برخی استان­ها، دانشجویان می­توانند از طریق سرویس درخواست مرکزی اقدام کنند. در استان­های دیگر، باید مستقیم از طریق خود دانشگاه درخواست ارسال کنید. اگر اولین درخواست شما قبول نشد، می­توانید در چند برنامه یا دانشگاه درخواست بدهید.

مهلت درخواست چیست؟

مهلت­ های درخواست نیز متنوع هستند، اما باید هشت تا دوازده ماه زودتر درخواست خود را ثبت نمایید. معمولاً زمان ورود برای دانشجویان بین المللی، ترم سپتامبر و ژانویه است. با این حال، در بسیاری از دانشگاه­ ها فرایند پذیرش همیشه در دسترس است تا دانشجویان بین المللی بتوانند در سراسر سال درخواست بدهند.

کسب مجوز تحصیل

اگر قصد دارید به مدت شش ماه یا بیشتر در کانادا تحصیل کنید باید پس از دریافت نامه پذیرش از یک دانشگاه کانادایی، برای دریافت مجوز تحصیل اقدام نمایید. قبل از ورود به کانادا باید برای مجوز تحصیلی اقدام کرده باشید.

می­توانید درخواست خود را آنلاین ثبت کنید یا برگه درخواست را به دفتر ویزای کانادایی مربوطه کشور خود تحویل دهید. برای اطلاع از جزئیات مجوز تحصیلی برای دانشجویان بین المللی، به وبسایت امور شهروندی و مهاجرت کانادا مراجعه نمایید.

برای تحصیل در کبک، باید گواهی پذیرش در کبک (CAQ) را از این استان دریافت نمایید. برای اطلاعات بیشتر می­توانید به وبسایت مراجعه کنید (immigration-quebec.gouv.qc.ca/en/immigrate-settle/students).

برای کسب مجوز تحصیل باید ثابت کنید که از پشتوانه مالی کافی برای پرداخت شهریه، هزینه زندگی خود و اعضای خانواده که همراه شما به کانادا می­آیند، و پرداخت هزینه بازگشت برای خود و اعضای خانواده همراه برخوردار هستید. در برخی موارد باید یک معاینه پزشکی نیز بگذرانید تا ثابت شود وضعیت سلامتی مناسبی دارید.

برای تحصیل در کانادا باید تابع قوانین و بدون سوء سابقه بوده و برای امنیت کشور کانادا خطر نداشته باشید. ممکن است از شما گواهینامه پلیس نیز خواسته شود.

به علاوه باید به دفتر ویزا ثابت کنید که هدف اصلی شما برای ورود به کانادا، تحصیل در دانشگاه است و پس از اتمام تحصیلات خود، کانادا را ترک خواهید کرد.

اشتغال حین اقامت در کانادا

از سال 2014 تا کنون، دانشجویان بین المللی تمام وقت تازه وارد که مجوز تحصیلی معتبر دارند، مجازند بدون داشتن مجوز کار در کانادا مشغول به کار شوند. دانشجویان می­توانند داخل دانشگاه به مدت نامحدود کار کنند و اگر برنامه آنها حداقل شش ماه طول بکشد، می­توانند حین تحصیل تا 20 ساعت در هفته خارج از دانشگاه کار کنند و در زمان فرجه­ های تحصیلی نیز به کار تمام وقت بپردازند.

دانشجویان بین المللی که می­خواهند حین تحصیل کار کنند، باید از سرویس کانادا یک شماره بیمه اجتماعی (SIN) دریافت کنند. پس از دریافت SIN می­توانند به اشتغال بپردازند.

دانشجویان بین المللی در کانادا اجازه دارند در برنامه­ های تعاونی یا انترنی نیز کار کنند، به شرطی که این کار بخشی از برنامه تحصیلی آنها محسوب شود. دانشجویانی که در این برنامه­ ها شرکت دارند باید علاوه بر مجوز تحصیل، مجوز کار نیز دریافت نمایند.

پس از دانشگاه: کار و کسب اجازه اقامت دائم در کانادا

دانشجویان بین المللی که در یک برنامه دانشگاهی حداقل هشت ماهه شرکت کرده باشند، می­توانند به کمک برنامه مجوز کاری پس از فارغ التحصیلی (PGWPP) در کانادا تجربه کاری کسب کنند. این مجوز به دانشجویان اجازه می­دهد به اندازه زمانی که برای برنامه تحصیلی دانشگاهی صرف کرده اند (تا حداکثر سه سال) در کانادا به اشتغال نیز بپردازند. اگر دانشجو واجد شرایط لازم باشد، همسر او نیز می­تواند مجوز کار آزاد همسر متقاضی دریافت کند.

کسب تجربه کار در کانادا تحت برنامه PGWPP به عنوان نیروی کار ماهر، به فارغ التحصیلان کمک می­کند طی فرایندی به نام اکسپرس انتری شرایط لازم برای اقامت دائم را به دست بیاورند. اکسپرس انتری سیستمی است که بیشتر مهاجران از طریق آن امکان اقامت دائم در کانادا را دریافت می­کنند. طبق قوانین جدید مصوبه نوامبر 2016، کسب درجه علمی در کانادا دریافت مجوز اقامت دائمی را تسهیل می­نماید. با داشتن مجوز اقامت دائمی می­توانید از اکثر مزایای اجتماعی (از جمله پوشش خدمات درمانی) که شهروندان کانادا از آنها برخوردارند، بهره ببرید. مقیمان دائمی اگر چندین سال در کانادا اقامت داشته باشند، می­توانند برای کسب مجوز شهروندی کانادا نیز درخواست بدهند.

منبع: universitystudy.ca
انتشار: 23 تیر 1400 بروزرسانی: 23 تیر 1400 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 627

به "گرفتن پذیرش از دانشگاه های کانادا چه مراحلی دارد؟" امتیاز دهید

4 کاربر به "گرفتن پذیرش از دانشگاه های کانادا چه مراحلی دارد؟" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرفتن پذیرش از دانشگاه های کانادا چه مراحلی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید