چطور فرزندانمان را برای تفاوت فرهنگی در مدارس کانادا آماده کنیم

یکی از نگرانی هایی که مهاجران در کانادا با آن روبرو هستند، تفاوت فرهنگی در مدارس کانادا است که باید با آن آشنا شوند.

چطور فرزندانمان را برای تفاوت فرهنگی در مدارس کانادا آماده کنیم

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: آغاز سال تازه تحصیلی در یک مدرسه خارجی، دردسرهای خاص خودش را دارد. ممکن است فرایند آشنایی و سازگاری بچه ها شما با محیط مدرسه تازه کمی طول بکشد و شما را نگران کند. همه این اتفاقات طبیعی است؛ شیوه تدریس، نمره دهی و رفتارهای مدرسه تازه با همه آن چیزهایی که فرزندتان تا حالا دیده است تفاوت دارد و این اولین بار است که فرزند شما با شکلی دیگر از فرهنگ و سبک زندگی از نزدیک روبه رو می گردد.

مهم ترین عامل برای تشویق و آماده سازی بچه ها برای رویارویی و دوستی با محیط مدرسه تازه، خود شما هستید. شما به عنوان والدین فرزندتان می توانید با پیاده سازی یک سری نکات مهم، بچه ها را برای ادامه بهتر زندگی و تحصیل در کانادا آماده کنید. من در مقاله پیش رو سعی کردم تا همه نکات مهم برای آماده سازی بچه ها با مدرسه تازه را جمع آوری کنم.

تفاوت های فرهنگی در مدرسه دقیقاً به چه معناست؟

تفاوت های فرهنگی می توانند در شکل های مختلفی ظاهر شوند. این مسئله را در نظر داشته باشید که شما به تازگی وارد کانادا شده اید و فرزندتان هنوز هیچ چیزی در خصوص سبک زندگی و فرهنگ کانادایی ها نمی داند. حالا قرار است که به مدرسه برود و همه این ها را با تمام وجودش درک کند. اما چه موضوعاتی ممکن است فرزندتان را دغدغه مند بسازد و ذهنش را با سوال های متعدد و عجیب وغریب روبه رو کند؟

موضوع اول: گروه مختلف دانش آموزان

کلاس های درس مدارس کانادا مملو از دانش آموزهای مختلف از سراسر دنیاست. هم کلاسی های فرزند شما از هر نژاد، رنگ پوست، کشور، جنسیت و مذهبی خواهند بود و این مسئله، اولین موضوع جالب و سوال برانگیز برای فرزندتان است.

اگر فرزند شما چندین سال از دوران تحصیلی اش را در ایران گذارنده باشد، احتمالاً از مختلط بودن کلاس های درس در کانادا تعجب خواهد نمود. درس خواندن پسرها و دخترها در کنار هم، یکی از سوالات مهم فرزندتان خواهد بود. این دسته از دغدغه ها را شناسایی کنید و آن ها را قبل از آغاز مدارس با کودکتان در میان بگذارید.

موضوع دوم: نحوه یادگیری متفاوت

نحوه یادگیری و تدریس بچه ها در مدارس کانادایی خیلی جالب تر و متفاوت تر از مدارس ایران است. باز هم اگر فرزندتان چندسالی را در ایران درس خوانده باشد، ممکن است در مواجهه با این موضوع هم متعجب بگردد.

نحوه تدریس مدارس کانادایی بیش از اینکه در حالات شفاهی و کتبی اجرا گردد، به صورت تجربی و آزمایشگاهی است. مثلاً بچه ها برای درک بهتر عملکرد فتوسنتز در گیاهان، به همراه معلم شان به طبیعت یا محیط آزمایشگاهی مدرسه می روند و همه روند را به صورت تماشا کردن و از نزدیک تماشا یاد می گیرند.

این قضیه، برای بچه هایی که چنین تدریسی را تجربه نکرده اند، هم هیجان انگیز و هم عجیب غیب است.

موضوع سوم: زبان های خارجی

مسئله زبان خارجی از آن دسته مسائلی است که حل وفصلکردنشان کمی سخت و سخت است. اینجا در مدارس کانادایی، تدریس با دو زبان انگلیسی و فرانسوی انجام می گیرد. زبان انگلیسی (ESL) معمولاً به عنوان زبان دوم تا یادگیری کامل تدریس می گردد. اگر هنوز فرزندتان را با یکی از این دو زبان آشنا نکرده اید، حالا وقتش است که دست به کار شوید و او را از مواجهه ناگهانی با این مسئله دور کنید.

موضوع چهارم: محیط یادگیری مشارکتی

محیط مدارس بسیاری از کشورها به صورت رقابتی است؛ بیشتر بچه ها فقط برای نمره درس می خوانند و در نهایت چیزی از یادگیری مشارکتی و همکاری کردن نمی آموزند. محیط مدارس کانادا اما برخلاف سایر کشورهاست؛ در کنار تکالیف فردی که به دانش آموزان سپرده می گردد، محیط یادگیری به صورت مشارکتی خواهد بود و بچه ها در کنار هم می آموزند و یاد می گیرند.

فعالیت های فوق برنامه ای هم برای فرزندان شما در مدرسه در نظر گرفته می گردد، فقط جنبه درسی ندارد و بیشتر روی تقویت مهارت های زندگی متمرکز است.

موضوع پنجم: صداقت

همان طور که گفتیم، محیط مدارس کانادا چیزی فراتر از درس خواندن ساده است. بچه ها در طول دوران تحصیلی شان با اخلاقیات و مهارت های مهم زندگی آشنا می شوند و یاد می گیرند که چگونه درست زندگی نمایند.

یکی از مهارت های مهم و مورد نظر در مدارس کانادایی، رعایت اخلاق و در نظر گرفتن صداقت و راستگویی است. بچه ها باید تکالیفی که برعهده شان گذاشته شده را به خوبی و در موقع مقرر انجام دهند و از بدقولی و دروغگویی دور باشند.

موضوع ششم: برنامه های درسی متفاوت

برنامه های درسی بچه ها در مدارس کانادا با توجه به مقطع تحصیلی و استان مورد نظر، تفاوت خواهند داشت. ممکن است بسیاری از مسائل مهم اجتماعی مثل آشنایی با بهداشت در کتاب های تحصیلی مقاطع مختلف وجود دارند و ضروری است که کودکان با ان ها آشنا شوند. بسیاری از خانواده های مذهبی با این موضوع مشکل جدی دارند و فرزندانشان را از گذراندن این دوره ها منصرف می نمایند.

موضوع هفتم: ادب و احترام

جامعه کانادا به اخلاق مداری و رعایت بیش از مقدار ادب مشهورند؛ این مسئله در محیط مدارس و آموزشی کانادا هم بسیار مهم تلقی می گردد و رعایت نکردن مسائل اخلاقی از سمت بچه ها اصلاً پذیرفته نیست.

بچه ها باید یاد بگیرند که فارغ از جنس، سن، ملیت، مذهب و رنگ پوستشان، به یکدیگر احترام بگذارند و احترام همدیگر را حفظ نمایند. با این اوصاف، پرسیدن سوال، مشارکت در مناظره و کنجکاوی، قابل پذیرش است و حتی مورد تشویق هم قرار می گیرد؛ البته ممکن است که این مسائل در فرهنگ ما خیلی پذیرفته نباشد یا در بسیاری از موارد یک نوع بی احترامی محسوب بگردد.

موضوع هشتم: فضای متفاوت دوستی ها

یک کلاس درس با تنوع فرهنگی بسیار، برترین مکان برای دوستیابی فرزندتان است؛ اما این مسئله بسیار مهم است که فرزندتان مسائل و حریم شخصی افراد مختلف را محترم بشمارد و آن ها را خواسته یا ناخواسته مورد آزار قرار ندهد.

اینجا در کانادا ممکن است بسیاری از رفتارهای بچه ها مثل بوسیدن، بغل کردن یا ایستادن طولانی در کنار دیگری، خیلی خوب به نظر نرسد. بعلاوه بچه ها باید یاد بگیرند که سوالات خیلی شخصی شان را از دیگران نپرسند، مگر اینکه خیلی با او صمیمی باشند یا او را به خوبی بشناسند.

یک کلاس درس با تفاوت های فرهنگی چه خوبی هایی دارد؟

سعی کنید بدبین نباشید و به جنبه های مثبت محیط های آموزشی چندفرهنگی فکر کنید. یک محیط آموزشی با تفاوت های فرهنگی گوناگون، باعث می گردد تا فرزندتان نظرات و دیدگاه های متفاوت را کشف کند و نتایجی بهتری را از لحاظ تحصیلی کسب کند.

نتایج مقاله های علمی نشان داده است، بچه هایی که در زمینه های مختلف با افراد دیگر ارتباط برقرار می نمایند، بیشتر فکر می نمایند و آینده بهتری را برای خود و جامعه شان می سازند.

محیط های این چنینی به کودک شما یاد می دهد تا فرهنگ های دیگر را بشناسد و آن ها را با احترام بپذیرد. این قضیه باعث می گردد تا بچه ها از آینده پیروز تری در زمنیه های شغلی و تحصیلی بهره مند شوند و از همدلی کردن با دیگران لذت ببرند.

7 نکته طلایی جهت آماده سازی بچه ها برای رفتن به مدرسه در کانادا

اگر شما هم می خواهید بچه هایتان را در کانادا به مدرسه بفرستید، این بخش از مطلب را تا پایان بخوانید.

نکته 1: آموزش های فرهنگی

مفاهیم مهمی مثل نژاد، دین، برابری، جامعه و ملیت را به فرزندان تان بیاموزید. در خصوص خودخواهی، نژادپرستی و بداخلاقی با فرزندان تان مفصلاً صحبت کنید و برای شان شرح دهید که چرا این مسائل به هیچ عنوان خوب نیستند. با انتقال این مفاهیم می توانید حس همدلی را به بچه ها منتقل کنید و آن ها را برای حضور در مدارس کانادا آماده کنید.

نکته 2: شرکت در مراسم فرهنگی مختلف

بسیاری از مدارس کانادا برای ایجاد احساس همدلی بیشتر و گریز از مسائلی مثل نژادپرستی، مراسم فرهنگی ملل مختلف را در کنار دانش آموزان جشن می گیرند. برای مثال هئیت مدیره مدارس تورنتو در ماه نوامبر، میراث فرهنگی هندوها را جشن می گیرد و این فرصت را به خانواده ها می دهد تا با شرکت در این مراسم ها، بچه ها را با محیط مدارس سازگارتر نمایند.

نکته 3: هرچه می خواهد دل تنگت بپرس!

بچه ها را به سوال پرسیدن و کنجکاوی درست تشویق کنید. بسیاری از بچه ها کنجکاوند تا بدانند که چرا یکی از همکلاسی هایشان لباس متفاوتی می پوشد و با زبان عجیبی صحبت می نماید. به بچه ها بیاموزید تا سوالاتشان را به درستی مطرح نمایند و وارد مسائل شخصی دیگران نشوند. آن ها را به سوال پرسیدن تشویق کنید و برای شان شرح دهید که تفاوت های فرهنگی به چه علت وجود دارند.

نکته 4: کودکان به سرعت یاد می گیرند

در خصوص رفتارها، حرف ها و عقایدی که از خود بروز می دهید، بسیار دقت کنید؛ کودکان هرچه که از شما ببینند و بشنوند، به سرعت یاد می گیرند. از مطرح کردن مسائل نژادپرستانه مخصوصاً در مقابل بچه ها جداً خودداری کنید و اگر کسی غیر از شما در حضور بچه ها اظهار نظر نژادپرستانه کرد، با احترام جوابش را بدهید. بگذارید بچه ها با تماشا نحوه برخورد شما با مسائل نژادپرستانه، به رفتار درست و با احترام پی ببرند.

نکته 5: به فرهنگ های دیگر علاقه نشان بدهید

بیشتر بچه ها به تعریف کردن آن چه که در مدرسه اتفاق می افتد، عادت دارند. وقتی که فرزندتان در خصوص فرهنگ های دیگر که آن ها را در رفتار، زبان و پوشش هم کلاسی هایش دیده حرف می زند، با علاقه و دقت گوش دهید؛ بچه ها از این واکنش های مثبت یاد می گیرند.

نکته 6: تقویت زبان

مهارت های زبانی فرزندانتان را تقویت کنید و به آن ها زبان فرانسوی و انگلیسی بیاموزید. در خصوص این مسئله بیشتر تحقیق کنید و مطلع شوید که مدرسه فرزندتان، زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم ارائه خواهد داد یا نه.

نکته 7: تقویت هویت فرهنگی

ممکن است که فرزندتان در مواجهه با فرهنگ های متفاوت، در رابطه با فرهنگ و هویت خودش دچار سردرگمی بگردد. این احساس سردرگمی در اغلب مواقع به کاهش اعتمادبه نفس و بقیه دردسرها منجر خواهد شد. سعی کنید تا در حین آموزش های فرهنگی، گریزی به فرهنگ و هویت خودتان بزنید و جنله های مثبت فرهنگ خودتان را هم برایش شرح دهید. کودکانی که همه این آموزش های فرهنگی را با شناخت درست از هویت خود می آموزند، شهروندان خرسند، خوشبخت و پیروزی در آینده خواهند بود.

انتشار: 17 آذر 1401 بروزرسانی: 21 دی 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1215

به "چطور فرزندانمان را برای تفاوت فرهنگی در مدارس کانادا آماده کنیم" امتیاز دهید

1 کاربر به "چطور فرزندانمان را برای تفاوت فرهنگی در مدارس کانادا آماده کنیم" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور فرزندانمان را برای تفاوت فرهنگی در مدارس کانادا آماده کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید