معرفی بهترین دانشگاه های کانادا

قبل از گرفتن ویزای تحصیلی کانادا شما باید پذیرش خود را از یکی از دانشگاه های این کشور بگیرید. این کشور با دانشگاه های عالی پر شده است و در هر جایی شما می توانید دانشگاه هایی در سطوح برتر جهانی پیدا کنید. با این حال چند تا از دانشگاه های کانادا در بالاترین رده ها قرار دارند.

معرفی بهترین دانشگاه های کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: کانادا تعدادی از برترین دانشگاه های دنیا را دارد، در واقع در رتبه بندی دانشگاه های دنیا در سال 2023 تعداد 26 دانشگاه این کشور در بین برترین دانشگاه های دنیا بودند. ممکن است نام برخی از دانشگاه های آن هرگز به گوشتان نخورده باشد اما در کانادا با وجود 9 دانشگاه در بین 200 دانشگاه برتر دنیا فرصت های زیادی برای تحصیلات بین المللی دارید. طبق آنالیز هایی که صورت گرفته بیشتر از 90 درصد دانشجویان از تحصیل در کانادا راضی بودند و 95 درصد از آن ها کانادا را برای تحصیل به دیگران معرفی می نمایند. اگر کانادا را برای تحصیل انتخاب می کنید فرصت این را دارید تا علاوه بر تحصیل در بالاترین سطح ممکن با تجربه های فرهنگی و طبیعی زیادی روبرو شوید؛ از اسکی در دامنه های پربرف بریتیش کلمبیا گرفته تا گشت و گذار در پارک های ملی این کشور. کانادا که در بخش های شمالی قاره آمریکا قرار گرفته است به زیبایی های طبیعی معروف است و مکان های کمی در دنیا از نظر زیبایی می توانند با جنگل ها، دریاچه ها و کوه های چشمگیر این کشور رقابت نمایند. کانادا زمستان های سختی دارد و در برخی از بخش های آن حتی تا نیمی از سال برف روی زمین نشسته است اما نگران نباشید چون مطمئنا در این مکان های پربرف دانشگاهی وجود ندارد که مجبور باشید به آنجا بروید!

دانشگاه تورنتو (University of Toronto)

این دانشگاه رقیب سرسخت دانشگاه مک گیل است و تا همین چند سال پیش رتبه اش از دانشگاه مک گیل پایینتر بود اما در سال جاری با چند رتبه صعود به رتبه 18 دنیا و اول در کانادا رسید. این دانشگاه در بزرگترین ترین شهر کانادا، تورنتو قرار گرفته است و با این همه دانشجوی خارجی ای که دارد هر سال 15.7 میلیارد دلار به اقتصاد کشورش یاری می نماید. دانشگاه تورنتو را همه دنیا به نوآوری و خلاقیت هایی که در زمینه تحقیقات مختلف علمی دارد می شناسند. حتما برایتان خیلی جالب است اگر بگوییم انسولین و سلول های بنیادی برای اولین بار در این دانشگاه کشف شدند پس اگر شما هم می خواهید به جمع کاشفان و مخترعین دنیا بپوندید رفتن به این دانشگاه یکی از راه های رسیدن به این آرزویتان است.

دانشگاه تورنتو غیر از کانادا، در سطح جهانی هم از بهترین دانشگاه ها حساب می شود. بازار کار برای کسانی که از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند بیشتر است. اگر شما به تحقیقات و نوآوری علاقه مند هستند این دانشگاه جای خوبی برای شما برای تحصیل در کانادا خواهد بود.

فرقی نمی کند به دنبال بهترین دانشگاه کانادا برای تحصیل پزشکی باشید یا معماری؛ دانشگاه تورنتو انتخاب خوبی خواهد بود. دانشگاه تورنتو رشته های متنوعی مانند علوم و هنر، حقوق، مدیریت، پرستاری، موسیقی و… را دارد. شهریه دانشگاه تورنتو با توجه به رشته از 7 هزار دلار شروع شده و برای رشته هایی مانند دندانپزشکی حدود 22 هزار دلار است.

دانشگاه تورنتو (UofT) در سال 1827 تاسیس شد و از آن به عنوان یکی از فزونین دانشگاه های پژوهش محور در دنیا یاد می گردد. این دانشگاه بعلاوه برای دوره های پزشکی و ساختمان های تاریخی اش معروفیت دارد.

رتبۀ کلی در کانادا: 1

رتبۀ دنیای دانشگاه به وسیله Times Higher Education در سال 2023: 18

فضای دانشگاه: سه پردیس دانشگاه شامل Mississauga، St. George و Scarborough می گردد. در St. George هفت کالج قرار گرفته است و سیستمی مشابه دانشگاه کمبریج دارد. در سال تحصیلی 2019- 2020، بیش از 93000 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند.

دوره های تحصیلی: دانشگاه تورنتو دارای بیش از 200 دوره تحصیلات تکمیلی/ ارشد و بالغ بر 700 دوره های کارشناسی است. این دانشگاه بعلاوه یکی از فزونین مراکز دانشگاهی برای کارآفرینی است.

فارغ التحصیلان برجسته: نویسندگان مارگارت اتوود و مایکل اونداتیه، کارگردان نورمن جویسون و نخست وزیر سابق لستر بولز پیرسون.

دانشگاه مک گیل (McGill University)

مک گیل یک دانشگاه تحقیقاتی است که در استان کبک شهر مونترال قرار گرفته است و از آنجایی که در سال 1821 تاسیس شده یکی از قدیمی ترین دانشگاه های این کشور به حساب می آید. این دانشگاه برای چندین سال اسم برترین دانشگاه کانادا را داشت هر چند که در سال 2023 نسبت قبل پسرفت کرد و به رتبه 40 دنیا و چهارم کانادا رسید. در این دانشگاه حدود 40 هزار دانشجو ثبت نام نموده اند که 25 درصد آن ها بین المللی هستند و از کشورهای دیگر به این دانشگاه آمده اند. نکته مجذوب کننده درباره این دانشگاه این است که نسبت به دیگر دانشگاه های کانادا برنده های نوبل بیشتری داشته است برای همین هیچ بعید نیست که اگر شما هم دانشجوی باهوشی هستید بتوانید در این دانشگاه به جایزه مهمی مثل نوبل برسید. این دانشگاه بیشترین تعداد دانشجویان بین المللی را دارد و بیشتر از 10 سال است که دانشجویانی از 150 کشور مختلف جهان در آن درس می خوانند. دانشگاه مک گیل به عنوان بهترین دانشگاه برای تحصیل پزشکی در کانادا شناخته می شود. گفتنی است شهریه این دانشگاه برای دانشجویان بین المللی بین 16 تا 45 هزار دلار است.

دانشگاه مک گیل به تازگی 200امین سالگرد خود را جشن گرفت و تنها دانشگاه کانادایی است که در بین 26 مرکز معرفی شده به وسیله Global University Leaders Forum قرار گرفته است.

رتبۀ کلی در کانادا: 4

رتبۀ دنیای دانشگاه به وسیله Times Higher Education در سال 2023: 40

فضای دانشگاه: این دانشگاه 3 پردیس دارد که اصلی ترین آن در Mount Royal واقع در مرکز شهر مونترال است. پردیس های دیگر آن شامل مک دونالد و Gault Nature Reserve می شوند. دانشگاه مک گیل با پذیرش دانشجویان از 150 کشور از سراسر دنیا، تنوع ملیتی زیادی دارد و در حال حاضر بیش از 39000 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

دوره های تحصیلی: این دانشگاه که بودجه آن به صورت عمومی تامین می گردد، دارای بیش از 400 دوره در بیشتر از 80 حوزه است. مک گیل اولین دانشکده پزشکی در کانادا بود که در سال 1829 تاسیس شد و همچنان به برنامه های پزشکی عالی اش معروف است.

فارغ التحصیلان برجسته: بازیگر ویلیام شاتنر، خواننده گرایمز و شاعر لئونارد کوهن. این دانشگاه تا به حال 145 بورسیه رودز داشته است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia)

اگر در زمان اقدام برای ویزای تحصیلی کانادا به دنبال بهترین دانشگاه ها هستید، ولی امکان تحصیل در دانشگاه تورنتو را ندارید، بهترین انتخاب برای شما دانشگاه بریتیش کلمبیا است. این دانشگاه در جهان رتبه 34 را دارد. این دانشگاه رویکردی کارآفرینانه دارد و همیشه برای بهبود روش های آموزشی خود در تلاش است. کمترین شهریه این دانشگاه برای مقطع کارشناسی و برای دانشجویان بین المللی حدود 34 هزار دلار است.

این دانشگاه سال جاری در بین سه دانشگاه برتر کانادا قرار گرفته است. این دانشگاه در شهر ونکوور قرار گرفته است و در اطراف آن سواحل و چشم اندازهای زیبای طبیعی زیادی وجود دارد. دانشگاه حدود 61 هراز نفر دانشجو دارد که از این تعداد حدود 13 هزار نفر دانشجوهای بین المللی از 155 کشور دنیا هستند.

دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) قدیمی ترین دانشگاه این استان و به مرکز دنیای تحقیقات و آموزش معروف است.

رتبۀ کلی در کانادا: 2

رتبۀ دنیای دانشگاه به وسیله Times Higher Education در سال 2023: 34

فضای دانشگاه: دانشگاه بریتیش کلمبیا دو پردیس دارد که یکی از آن ها نزدیک ساحل و دیگری در شهر کلونا واقع در منطقه اکاناگان است. علاوه بر آن، دارای یک دفتر منطقه ای در هنگ کنگ و دفتر هماهنگ نماینده در دهلی نو (کشور هند) برای تسهیل آموزش، تحقیقات مشارکتی و حمایت از فارغ التحصیلان اش است. بالغ بر 66000 دانشجو که بیش از 18000 آن ها بین المللی هستند و از 166 کشور آمده اند، درحال تحصیل در این دانشگاه اند.

دوره های تحصیلی: دانشگاه بریتیش کلمبیا بیش از 40 مدرک کارشناسی و بعلاوه دوره هایی در مقطع ارشد ارائه می دهد.

فارغ التحصیلان برجسته: نخست وزیر جاستین ترودو و فعال محیط زیست دیوید سوزوکی. این دانشگاه با 8 برنده نوبل، 65 دارنده مدال المپیک و بیش از 70 بورسیه رودز نیز مرتبط است.

دانشگاه مونترال (University de Montreal)

این دانشگاه رتبه 111 دنیا را دارد و با حدود 67 هزار دانشجو که 9,300 نفر آن ها بین المللی هستند از مهمترین مراکز تحقیقاتی کشور به شمار میرود. زبان تدریس در این دانشگاه زبان فرانسوی است پس برای ثبت نام در آن اول باید زبان فرانسه خودتان را قوی کنید.

دانشگاه مونترآل در کبک، دانشگاهی فرانسوی زبان است که با تیم های ورزشی و فارغ التحصیلانی که بعد ها رهبرانی در بیزینس و تحقیقات علمی شده اند، شناخته می گردد.

رتبۀ کلی در کانادا: 9

رتبۀ دنیای دانشگاه به وسیله Times Higher Education در سال 2023: 73

فضای دانشگاه: پردیس اصلی دانشگاه در Mount Royal در شهر مونترآل واقع شده و شامل دو دانشگاه پلی تکنیک مونترآل و HEC مونترآل (دانشگاه بیزینس) می گردد. بیش از 675000 دانشجو در این دانشگاه ثبت نام نموده اند که حدود 10000 آن ها بین المللی هستند. دانشگاه مونترآل سومین دانشگاه کانادا با بیشترین تعداد دانشجویان بین المللی است.

دوره های تحصیلی: دارای بیش از 600 دوره شامل مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری در زبان فرانسوی

فارغ التحصیلان برجسته: فرماندار سابق کل کانادا میشل ژان، فیلمساز دنی آرکان و تاجر Pierre Karl Péladeau.

دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)

این دانشگاه که در شهر ادمونتون قرار گرفته است با دو رتبه پیشرفت به مکان 131 ام دنیا رسیده است. حدود 38,700 نفر از 147 کشور دنیا در این دانشگاه ثبت نام نموده اند، دانشجویانی که تاثیر زیادی در اقتصاد این دانشگاه دارند و آن را تبدیل به چهارمین کارفرمای عظیم این استان نموده اند. این دانشگاه که در سال 1908 تاسیس شده تا سال 2013 حدود 250 هزار فارغ التحصیل داشته است.

دانشگاه آلبرتا(UAlberta) در سال 1908 در شهر ادمونتون، استان آلبرتا تاسیس شد. ساختمان تاریخی آن در منطقۀ رود ساسکاچوان شمالی قرار گرفته است و دارای بیش از 50 بلوک است. این دانشگاه به فزونی ورزشی اش معروفیت دارد.

رتبۀ کلی در کانادا: 6

رتبۀ دنیای دانشگاه به وسیله Times Higher Education در سال 2023: 131

فضای دانشگاه: این دانشگاه چهار پردیس در شهر های ادمونتون و کمروز در استان آلبرتا دارد. دانشگاه آلبرتا پنجمین دانشگاه بزرگ کاناداست و در حال حاضر 3800 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

دوره های تحصیلی: بیش از 200 دوره کارشناسی و 500 دوره ارشد در 18 دانشکده ارائه می گردد. بعلاوه دارای بیش از 800 توافق آموزشی و تحقیقاتی در 50 کشور است.

فارغ التحصیلان برجسته: نخست وزیر سابق کانادا جو کلارک، پزشک محقق Tak Wah Mak و قاضی ارشد کانادا Beverley McLachlin.

دانشگاه مک مستر (McMaster University)

این دانشگاه که در شهر همیلتون استان انتاریو قرار گرفته است سال جاری هم رتبه 69 سال گذشته خود را حفظ کره است. این دانشگاه دولتی محوطه ای به میزان 121 هکتار دارد و در دنیا بیشتر به خاطر دانشکده های پزشکی اش معروف است.

دانشگاه مک مستر در سال 1887 در شهر همیلتون، نزدیک به مرکز شهر تورنتو در استان انتاریو تاسیس شد. این دانشگاه تحقیق محور به دانشگاه پزشکی و بعلاوه دانشکده های مهندسی، انسانی و علوم اجتماعی اش معروفیت دارد.

رتبۀ کلی در کانادا: 5

رتبۀ دنیای دانشگاه به وسیله Times Higher Education در سال 2023: 69

فضای دانشگاه: این دانشگاه دارای چهار پردیس است که اصلی ترین آن در همیلتون، نزدیک به باغ گیاه شناسی سلطنتی قرار گرفته است. پردیس های دیگر شامل Burlington، Kitchener-Waterloo و Niagara می شوند. در حال حاضر بیش از 33000 دانشجو از 120 کشور در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

دوره های تحصیلی: دانشگاه مک مستر دارای دوره های تحصیلی در 25 رشته مختلف از هنر و علوم تجربی گرفته تا مهندسی، پزشکی، علوم کامپیوتر، مامایی و… است.

فارغ التحصیلان برجسته: کمدین یوجین لوی، بازیگر کمی چیانگ و کارآفرین مایکل لی چین و بعلاوه تعدادی از برندگان جایزه نوبل.

دانشگاه واترلو (University of Waterloo)

این دانشگاه هم در استان انتاریو قرار گرفته است و سال جاری به رتبه 149 رسیده است. زمان تاسیس این دانشگاه به سال 1957 برمی شود و امروز حدود 30 هزار دانشجو در آن تحصیل می نمایند. این دانشگاه شامل 6 دانشکده و 10 مدرسه دانشکده بنیاد است و معمولا همواره در بین 10 دانشگاه برتر کانادا قرار گرفته است. دانشگاه واترلو بیشتر به علت برنامه های کارآموزی اش معروفیت پیدا نموده و نکته جالب درباره این آین است که بیل گیتس چندین بار در این دانشگاه سخنرانی داشته است.

دانشگاه کلگری (University of Calgary)

این دانشگاه که در شهر کلگری استان آلبرتا قرار گرفته است به همراه دانشگاه استکهلم سوئد رتبه 235 دنیا را بدست آورده است. دانشگاه حدود 31 هزار دانشجو دارد که در 200 رشته مختلف مثل پزشکی، حقوق، علوم انسانی و … در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا تحصیل می نمایند. اینجا محل تولد اختراعات زیادی بوده و از این نظر در کانادا معروف است.

دانشگاه کلگری (UCalgary) در سال 1966 تاسیس شد و یکی از پنج دانشگاه تحقیقاتی برتر در کاناداست.

رتبۀ کلی در کانادا: 11

رتبۀ دنیای دانشگاه به وسیله Times Higher Education در سال 2023: 200

فضای دانشگاه: این دانشگاه پنج پردیس دارد که شامل: Main، Downtown، Foothills، Spyhill و Qatar می -گردد. ابعاد پردیس اصلی بیش از 200 هکتار و دارای چشم انداز ای از کوه های راکی است. در حال حاضر 33000 دانشجو در این دانشگاه تحصیل می نمایند که در بین آن ها 26000 دانشجوی کارشناسی و بیش از 6000 دانشجوی مقطع ارشد هستند.

دوره های تحصیلی: دانشگاه کلگری بیش از 160 حوزه تحصیلی و 250 برنامه در 14 دانشکده ارائه می دهد.

فارغ التحصیلان برجسته: فضانورد رابرت تریسک، سیاستمدار ناهید ننشی و اسکیت باز سرعتی بروی یخ کریستینا گرووز.

دانشگاه وسترن (Western University)

این دانشگاه که قبلا به نام دانشگاه وسترن انتاریو معروف بوده در شهر لندن استان انتاریو قرا دارد البته این لندن را با لندن انگلیس اشتباه نگیرید! دانشگاه سال جاری به رتبه 1001 دنیای رسیده و با تحصیل در آن می توانید شاد باشید که در یکی از زیباترین دانشگاه های دنیا در حال تحصیلید. حدود 28,400 دانشجو در این دانشگاه ثبت نام نموده اند که از 117 کشور مختلف دنیا اند.

دانشگاه کویینز، شهر کینگستون، استان انتاریو

دانشگاه کویینز در سال 1841 در شهر کینگستون، استان انتاریو تاسیس شد و به عنوان یکی از دانشگاه های پیشرو در تحقیقات شناخته می گردد. این دانشگاه دارای رتبۀ اول در فعالیت های خارج از کلاسی است.

رتبۀ کلی در کانادا: 7

رتبۀ دنیای دانشگاه به وسیله Times Higher Education در سال 2023: 250-300

فضای دانشگاه: پردیس اصلی این دانشگاه در شهر کینگستون و در مجاور دریاچه انتاریو تا جنوب کشیده و بیش از 26000 دانشجو شامل 19000 دانشجوی کارشناسی و بالغ بر 3000 دانشجوی ارشد از بیش از 100 کشور دنیا در حال تحصیل در این دانشگاه هستند.

دوره های تحصیلی: دوره های مختلف کارشناسی این دانشگاه در 7 دانشکده ارائه می گردد و دارای بیش از 125 دوره ارشد است.

فارغ التحصیلان برجسته: تاجر ایلان ماسک، پژوهشگر شرلی تیلمن و بازیگر Andrea So. این دانشگاه تا به حال 57 بورسیه رودز داشته است.

دانشگاه دالهاوزی، شهر هالیفاکس، استان نوا اسکوشیا

دانشگاه دالهاوزی که با نام دال هم شناخته می گردد، در سال 1818 در شرق شهر هالفیکس تاسیس شد و یکی از قدیمی ترین دانشگاه های کاناداست. این دانشگاه برنامه های تحصیلی خاصی مانند مطالعات لباس های سنتی به عنوان بخشی از فعالیت های هنر های نمایشی یا برنامه مشترک بیزینس غذا با دانشگاه Aeres در هلند، ارائه می دهد.

رتبۀ کلی در کانادا: 12

رتبۀ دنیای دانشگاه به وسیله Times Higher Education در سال 2021: 250-300

فضای دانشگاه: دانشگاه دالهاوزی دارای سه پردیس در شهر هالیفاکس و بعلاوه پردیس کشاورزی در نزدیکی شهر ترورو و پزشکی در شهر نیوبرانزویک است. درحال حاضر بیش از 19000 دانشجو از سراسر دنیا در این دانشگاه درحال تحصیل هستند.

دوره های تحصیلی: در این دانشگاه بیش از 200 حوزه تحصیلی در 13 دانشکده ارائه می گردد.

فارغ التحصیلان برجسته: اخترفیزیکدان آرتور بی مک دانلد، نویسنده رمان آن شرلی در گرین گیبلز، لوسی مود مونتگمری و نویسنده منجو کپور.

دانشگاه اتاوا، استان انتاریو

دانشگاه اتاوا (UOttawa) بزرگ ترین دانشگاه دوزبانۀ دنیاست که در بین ده دانشگاه تحقیقاتی برتر کانادا قرار گرفته است و به برنامه های کارآموزی اش مشهور است.

رتبۀ کلی در کانادا: 18

رتبۀ دنیای دانشگاه به وسیله Times Higher Education در سال 2021: 145

فضای دانشگاه: دانشگاه اتاوا سه پردیس دارد. پردیس اصلی در اتاوا در نزدیکی Parliament Hill و پردیس های دیگر در شهر های تورنتو و وینزر واقع شده اند. در حال حاضر بیش از 37000 دانشجوی کارشناسی و بالغ بر 7000 دانشجوی ارشد در ده رشته در حال تحصیل هستند.

دوره های تحصیلی: این دانشگاه جمعاً 500 دوره در مقاطع کارشناسی و ارشد دارد و برای دانشجویانی که می خواهند بخشی از مطالعات خود را در زبان فرانسوی بگذرانند، French Immersion Stream ارائه می گردد.

فارغ التحصیلان برجسته: کمدین سامانتا بی، وکیل لوییز آربور و سیاست مدار Rahim Jaffer.

بهترین دانشگاه های کانادا براساس رشته

در جدول زیر پنج دانشگاه برتر در هر رشته را به شما معرفی خواهیم کرد:

رشتهپنج دانشگاه برتر
بیزینس/ بازرگانیدانشگاه کویینز دانشگاه آلبرتا دانشگاه بریتیش کلمبیا دانشگاه تورنتو دانشگاه وسترن
اقتصاددانشگاه آلبرتا دانشگاه بریتیش کلمبیا دانشگاه مونترآل دانشگاه تورنتو دانشگاه یورک
مهندسیدانشگاه مک­گیل دانشگاه آلبرتا دانشگاه بریتیش کلمبیا دانشگاه تورنتو دانشگاه واترلو
مهندسی کامپیوتردانشگاه مک گیل دانشگاه آلبرتا دانشگاه بریتیش کلمبیا دانشگاه تورنتو دانشگاه واترلو
روانشناسیدانشگاه مک گیل دانشگاه آلبرتا دانشگاه بریتیش کلمبیا دانشگاه وسترن دانشگاه یورک
هنردانشگاه کنکوردیا دانشگاه مک گیل دانشگاه مونترآل دانشگاه تورنتو دانشگاه یورک
علوم سیاسیدانشگاه کارلتون دانشگاه مک گیل دانشگاه بریتیش کلمبیا دانشگاه مونترآل دانشگاه تورنتو
بیولوژیدانشگاه گولف دانشگاه مک گیل دانشگاه آلبرتا دانشگاه بریتیش کلمبیا دانشگاه تورنتو
تاریخدانشگاه مک گیل دانشگاه مک مستر دانشگاه بریتیش کلمبیا دانشگاه مونترآل دانشگاه تورنتو
پزشکیدانشگاه مک گیل دانشگاه مک مستر دانشگاه بریتیش کلمبیا دانشگاه مونترآل دانشگاه تورنتو

 

منبع: topuniversities.com
انتشار: 18 دی 1401 بروزرسانی: 21 دی 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 195

به "معرفی بهترین دانشگاه های کانادا" امتیاز دهید

4 کاربر به "معرفی بهترین دانشگاه های کانادا" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی بهترین دانشگاه های کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید