مقبره ای در مصر کشف شده که گربه ها در آن مومیایی شده اند!

اینکه مقبره ای جدیدی باز در مصر کشف شده است، خبر عجیبی شاید نباشد، اما اینکه چرا گربه ها را در آنجا مومیایی کرده اند غیرعادی به نظر میرسد.

مقبره ای در مصر کشف شده که گربه ها در آن مومیایی شده اند!

به گزارش مجری سفرهای گردشگری:  به تازگی در مجموعه اهرام سقاره، گربه های مومیایی 6 هزار ساله مصری کشف شده اند و در صدر اخبار باستان شناسی قرار گرفته اند. این گربه ها که در جریان حفاری های محوطه ای باستانی در قاهره به همراه سوسک هیا سرگین غلتان کشف شده اند، توجه های بسیار زیادی را تا به حال به سمت خود جلب کرده اند.

به همان ترتیبی که در مقدمه گفتیم، محققان در آنالیز های محوطه ای باستانی به کشف گربه های مومیایی 6 هزار ساله مصری نائل آمدند. چندی پیش بود که در سر تیتر عناوین خبرها و مخصوصا اخبار باستان شناسی آورده شد که؛ دانشمندان مصری توانسته اند تا در محوطه ای باستانی در قسمت جنوب شهر قاهره چندین گربه مومیایی شده که به همراهشان مجموعه ای بسیار نادر و کمیاب از سوسک های سرگین غلتان مومیایی شده نیز قرار داشته است را در مقبره ای با قدمتی بیش از 6 هزار سال کشف نمایند.

در واقع این کاووش ها که برای پیدا کردن اثر و آثاری در محوطه ای تاریخی بوده، منجر به کشف این گربه های مومیایی 6 هزار ساله مصری و بعلاوه سوسک های سرگین غلتان کمیاب شده است. این کشف هم از نظر باستان شناسی، زیست شناسی و هم از نظر مطالعه مصر باستان بسیار برای باستان شناسان حائز اهمیت است و به همین دلیل برای مصری ها دارای جایگاهی ویژه است.

آقای خالد العنانی که وزیر امور باستانی مصر هست نیز در این رابطه اعلام نمود که باستان شناسان و تیم تحقیقاتی همراه آن ها در ماموریتی باستان شناختی که آغاز کاوش های آن در ماه آوریل بوده است و برای آنالیز فضای محوطه ای تاریخی و باستانی بوده است، باستان شناسان پیروز شده اند تا در این محوطه باستانی مجموعه ای از اهرام سقاره که در جنوب قاهره، مرکز کشور مصر قرار گرفته است، در نهیات 4 قبر را کشف نمایند که البته از این 4 قبر، 3 قبر برای دفن گربه های مومیایی شده استفاده می شده است و چهارمین مقبره هم نیز کاملا بسته بوده است.

کشف گربه های مومیایی 6 هزار ساله مصری که به همراهشان سوسک های سرگین غلتان و کمیاب نیز بوده اند، در این منطقه نشان از تفکر مذهبی و فرهنگی خاصی از مصریان را می دهد. خالد العنانی، ویزر امور باستانی مصر در ادامه نیز افزود که: قدمت چهارمین قبر که در بسته بوده است به سلسله پنجم از سلطنت کهن مصر باستان باز می گردد.

در این رابطه تنها کسی که اظهار نظراتی نموده، العنانی نیست بلکه محمد یوسف؛ مدیر محوطه باستانی سقاره در این رابطه به خبرگزاری ها می گوید که: سر در و در این قبر با وجود گذشتن بیش از هزاران سال متمادی همچنان نیز سالم است و این تنها دارای یک معنی است که احتمالا محتویات این قبر سر به مهر شده، تا به امروز و به هیچ عنوانی دست نخورده و همچنان روز اولی که درب آن را مهر و موم کردند، بسته باقی مانده است.

محمد یوسف، مدیر محوطه باستانی سقاره در ادامه تشریح این خبر گفت که به همین دلیل کارشناسان قصد دارند که در طی هفته های آینده درب این قبر را برای آنالیز های بیشتری باز نمایند. با توجه به این که خبر کشف قبر گربه های مومیایی 6 هزار ساله مصری از ابعاد بسیار زیادی برخوردار است، افراد زیادی تا به حال درباره آن اظهار نظرات مختلفی نموده اند.

مصطفی وزیری که ریاست شورای عالی امور باستانی مصر را بر عهده دارد درباره کشف گربه های مومیایی 6 هزار ساله مصری و بعلاوه سوسک های سرگین غلتان می گوید که: جدا از این که ماموریت تازه ما این است که این حیوانات چرا مومیایی شده اما در حال حاضر ماموریتی واجب تر داریم که مبتنی بر این امر است که به میزان کافی درباره سوسک های سرگین غلتانی که در این منطقه کشف شده اند و در کنار این گربه ها مومیایی شده پیدا شده اند، اطلاعات و شواهد به دست بیاوریم و مهم ترین دلیلش این است که این سوسک های مومیایی شده واقعا از گونه ای نادر هستند.

آقای وزیری در ادامه خبر کشف این شوشک ها می گوید که: ما چند سال قبل نیز تابوت هایی را در شرایطی کشف نموده بودیم که با نقش هایی از سوسک مهر و موم شده بودند. بعلاوه از دیگر اکتشاف های مهم این کاوش این بود که چند گربه مومیایی شده که به همراه حدود 100 مجسمه گربه از جنس چوب، طلا و برنزی که همگی به نماد گربه مصری به نام باستت هدیه شده بودند، به خاک سپرده شده بوده اند. از آن جایی که گربه ها جایگاه بسیار مهمی در مصر باستان داشتند و به عنوان هدایای مذهبی مومیایی می شدند، کشف قبر گربه های مومیایی 6 هزار ساله مصری آن چنان هم تعجب برانگیز نیست و حاوی نکات تامل برانگیز و مهم زیادی درباره تاریخ و فرهنگ سرزمین مصر باستان برای مردم هزاره تازه که آثار آنان را به آرامی کشف می نمایند و مودر مطالعه قرار می دهند، می باشد.

نکته قابل تامل دیگر در باره کشف گربه های مومیایی 6 هزار ساله مصری این است که این گربه ها و سوسک های سرگین غلتان تنها موجودات کشف شده در این منطقه که در جنوب قاهره قرار گرفته اند نیست بلکه، بعلاوه مجموعه دیگری از مجسمه هایی از جنس چوب و طلا از حیواناتی همانند شیر، گاو و شاهین هم در محوطه باستانی و تاریخی سقاره نیز کشف شد.

از جمله دیگر آثار کشف شده در این محوطه تاریخی، چند تابوت دان چوبی نقاشی شده به شکل مار کبرا و کروکودیل بود که این ها هم از جمله دیگر آثار کشف شده در این منطقه باستانی هستند. قرار است تا در ادامه تحقیقات بیشتری بر روی مجسمه های پیدا شده به وسیله باستان شناسان صورت بگیرد تا این که دانشمندان بتوانند زمان طراحی و فراوری این مومیایی ها و مجسمه ها، ویژگی ها و مقاطع مختلف تاریخی استفاده از آن ها را با دقت بیشتری معین نمایند و به نتایج بیشتری نائل آیند.

این کشفیات از این رو برای مصریان مهم است که مسئولان کشور مصر در کوشش هستند تا صنعت حیاتی و مهم گردشگری خود را مجددا احیا نمایند و گردشگران بسیار زیادی را از هر گوشه دنیا همانند گذشته به شمت کشور خود بکشاند. در پی نا آرامی هایی که از سال 2011 میلادی در مصر به وقوع پیوست، از رونق صنعت گردشگری مصر بسیار کاسته شد و تعداد گردشگران آن بسیار کمتر از حتی سال های گذشته این کشور شد.

مجموعه اهرام سقاره

سقاره به معنای محوطه ای بزرگ و باستانی برای به خاک سپردن مردگان در مصر باستان بوده است که بیشتر برای درگذشتگان ممفیس مورد استفاده قرار می گرفته است. این مکان در بر گیرنده هرم های بسیاری، از جمله هرم پلکانی شاه جوزر که شهرتی دنیای دارد، می باشد. مصطبه های بسیاری نیز در این محوطه وجود دارند. این منطقه که ابعادی برابر با 7 در 1.5 کیلومتر مربع دارد، در 30 کیلومتری جنوب قاهره قرار گرفته است.

در واقع نام سقاره از نام قبیله بنی سقار که در آن محل زندگی می کردند، گرفته شده است. سقاره در برگیرنده قدیمی ترین مجموعه بزرگ ساختمانی سنگی است که در تاریخ بشر ساخته شده است. این مجموعه عبارت است از هرم پلکانی جوزر که در دودمان سوم ساخته شد. 16 فرعون دیگر نیز در این منطقه برای خود هرم ساختند. مسئولان و درباریان بلندپایه از هر دوره ای از تاریخ دودمانی مصر نیز آرامگاه هایی برای خود در سقاره بر پا کردند. این ناحیه برای نزدیک به 3 هزار سال پذیرای مردم و بزرگان مصری برای به خاکسپاری بود و این سنت تا پس از به سرانجام رسیدن دوران فرعونی در مصر و آمدن دوره های بطلمیوسی و رومی ادامه داشت.

نخستین نشانه ها از به خاکسپاری بزرگان مصری در سقاره به دودمان یکم باز می گردند. در این دودمان گورستان پادشاهی در ابیدوس بوده است و پادشاهی از آن دودمان در سقاره به خاک سپرده نشده است. نخستین آرامگاه های پادشاهی سقاره اما از آن پادشاهان دودمان دوم هستند. خسه خموی که آخرین فرعون دودمان دوم بود، در ابیدوس به خاک سپرده شده است ولی آرامگاهی نیز در سقاره ساخت که ورودی بزرگی به شکل مثلث دارد و جسر المدیر یا حصار مدیر خوانده می گردد. جوزر از دودمان سوم نیز هرمی پلکانی در این منطقه دارد که به همراه ساختمان ها و مصطبه های کناری خود، منبع کاوش های بسیار به وسیله باستان شناسان در سقاره شد.

نام پادشاهانی از دوره آغازین دودمانی که در سقاره آرامگاه دارند، به توضیح زیر است:

  • آرامگاه فرعون هوتپ سخموی، دودمان دوم.
  • آرامگاه فرعون نینت جر، دودمان دوم.
  • آرامگاه فرعون سخم خت، که با نام هرم مدفون شناخته می گردد.
  • آرامگاه فرعون خسه خموی
  • هرم پلکانی فرعون جوزر
انتشار: 10 بهمن 1400 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 887

به "مقبره ای در مصر کشف شده که گربه ها در آن مومیایی شده اند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقبره ای در مصر کشف شده که گربه ها در آن مومیایی شده اند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید