کشتی هارمونی دریاها را بشناسیم

کشتی هارمونی دریاها (MS Harmony of the Seas) یکی از بزرگترین سازه های ساخته دست بشر میباشد، هارمونی دریاها که گاهی از آن با عنوان «شهری روی آب» یاد می نمایند، بزرگ ترین کشتی گردشی دنیا است. این کشتی ساخت شرکت STX France و بخشی از ناوگان شرکت رویال کارائیب اینترنشنال است. رویال کارائیب اینترنشنال، یک شرکت آمریکایی ارائه دهنده خدمات کشتی های گردشی است که پس از شرکت کارنیوال کورپوریشن، دومین اپراتور خطوط کشتی های گردشی در دنیا است. این شرکت در مجموع مالک 5 خط کشتی کروز (کروز لاین) و تعداد بسیاری کشتی گردشی است.

از کشتی های گردشی شرکت رویال کارائیب، می توان به ام اس الور آو دسیز (Allure of the Seas) و ام اس اوئیسیس آو دسیز (Oasis of the Seas) اشاره نمود که بعد از هارمونی دریاها به ترتیب در جایگاه دوم و سوم بزرگ ترین کشتی های گردشی دنیا قرار دارند.

کشتی هارمونی دریاها را بشناسیم

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: هر ساله بیش از 23 میلیون نفر با بیش از 300 کشتی در جهان سفر می نمایند. بیشتر مسافران اطلاعاتی در مورد شهر کوچک و شناوری که بر آن سوار می شوند و دریا و اقیانوس ها را می پیمایند ندارند! در ادامه قصد داریم به سراغ کشتی های مجذوب کننده و هیجان انگیز به نام کشتی کروز برویم. اندکی در مورد ساخت این سازه های اعجاب آور مهندسی سخن بگوییم و به یکی از بزرگترین آن ها بیشتر بپردازیم.

بزرگترین سازنده کشتی کروز در جهان

شرکت کشتی سازی رویال کاراییبین در فرانسه، پیشگام و صاحب بزرگترین، مجلل ترین و جالب ترین کشتی های مسافربری و تفریحی امروزی است. کشتی سمفونی دریاها هم اکنون عنوان بزرگترین کشتی کروز جهان را به خود اختصاص داده است. طول آن 362 متر و عرض آن 65 است. کشتی سمفونی دریاها با 228 هزار تن وزن، گوی سبقت را به لحاظ بزرگی و عظمت از کشتی دیگری به نام کشتی هارمونی دریاها (با وزن حدود 227 هزار تن وزن) ربوده است. کشتی هارمونی دریاها و کشتی سمفونی دریاها دو کشتی از کلاس اوئیسیس هستند.

کشتی های کلاس اوئیسیس، یک کلاس نو از کشتی های غول پیکر از نوع کشتی کروز هستند که به لحاظ ابعاد و اندازه، هیچ کشتی مسافربری قدرت برابری با آن ها را ندارد. ساخت آن ها یک اقدام بزرگ و جسورانه در تاریخ بشر به شمار میرود. این کشتی ها معمولا 6 موتوره هستند و مجموع خروجی آن برابر با نیروی 1200 ماشین مسابقه ای است.

پیروزیت دو کشتی دیگر این شرکت یعنی الور آو دسیز و اوئیسیس آو دسیز سبب شد که سفارش ساخت کشتی سومی از همین نوع در دسامبر 2012 به این شرکت داده گردد. هارمونی دریاها اولین کارآزمایی دریایی (Sea trial) خود را در 10 مارس 2016 شروع کرد و در 12 مه 2016 به رویال کارائیب تحویل داده شد. ساخت این کشتی 32 ماه طول کشید و در نهایت در 15 ماه مه 2016 از حوض خشک (dock) شرکت STX France در سن نزر (Saint-Nazaire) فرانسهبه آب انداخته شد. اولین مقصد کشتی، ساوت همپتون انگلستان بود.

این کشتی دو سفر آزمایشی داشت. سه شب به مقصد شربورگ و دیگری 4 شب به مقصد روتردام. در جریان این سفرها مسافران از ساخت وسازهای در حال اجرا، نبود آب گرم، جاذبه هایی که هنوز راه اندازی نشده بودند، زمان انتظار زیاد در رستوران ها و موارد دیگر شکایت داشتند. اولین سفر کشتی در 29 مه از ساوت همپتون شروع شد و در 5 ژوئن در بارسلونابه سرانجام رسید. مسافران این سفر اعلام کردند که ساخت و سازها به اتمام رسیده و کشتی آماده ی استفاده است.

مقاصد پر هوادار کشتی های کروز

استان های فلوریدا، آلاسکا و کشور مکزیک سه مقصد پر هوادار کشتی های کروز به شمار می فرایند. فلوریدا سالانه شاهد بیش از 6 میلیون نفر و آلاسکا پذیرای 3.5 میلیون بازدید نماینده و جهانگرد با کشتی کروز است. جالب اینجاست که علاوه بر کارکنان این نوع کشتی ها، عده ای برای اقامت دائم بر روی سازه های شناور لوکس، هر سال نزدیک به 100 هزار دلار پرداخت می نمایند و در حقیقت خانه ای بر روی آب می خرند!

در سال 2009 با شروع به کار بزرگترین کلاس کشتی های مسافربری جهان، رکورد نوی در تاریخ ثبت شد. ظهور کشتی های کلاس اوئیسیس، مهندسی دریایی را به سمت و سویی بی سابقه کشاند. کشتی های اوئیسیس آو د سیز (Oasis of the Seas) و کشتی آلور آو د سیز(Allure of the Seas) اولین کشتی کروز این رده هستند که در سال های 2009 و 2010 ساخته شدند. در ادامه به سراغ سومین کشتی کلاس اوئیسیس یعنی کشتی هارمونی دریاها (the Harmony of the Seas) می رویم تا در مورد ساخت این کشتی های خارق العاده بیشتر بدانیم.

کشتی هارمونی دریاها

ساخت کشتی هارمونی دریاها در مارس سال 2016 شروع شد. این کشتی حیرت انگیز هم که مربوط به شرکت رویال کاراییبین است، تابستان ها در بندر بارسلون قرار می گیرد و از ماه نوامبر به بعد، در میامی به عنوان بندر اصلی پهلو می گیرد. زمانی که کار ساخت این کشتی کروز بعد از سه سال به سرانجام رسید، در بالاترین درجه به عنوان طولانی ترین، عریض ترین و سنگین ترین کشتی در بین تمام کشتی های مسافربری گروه خود، جای گرفت. ساخت این کشتی کروز برای هتری کِیسو، مدیر انجام این پروژه یک چالش بزرگ مهندسی بود.

او معتقد است که اندازه مهندسی و تکنولوژی به کار رفته در طراحی آن واقعاً خارق العاده و شگفت انگیز بوده است. پیچیدگی این کشتی به واقع سرسام آور است. برای ساخت این اعجوبه مهندسی 2500 نفر کوشش مستمر داشتند. طول کشتی هارمونی دریاها، تقریباً 360 متر یعنی 8 برابر ارتفاع مجسمه آزادی است. ارتفاع آن بیش از 14 اتوبوس دو طبقه و وزنش دو برابرِ بزرگترین ناو هواپیمابر جهان یعنی تقریباً معادل 227 هزار تن است.

کشتی هارمونی دریاها حاصل ادامه راه مخترعین پیشگام گذشته بود. چرا که بدون استفاده از داده های آن ها، ساخت آن برای مهندسین کشتی سازی امروز ممکن نبود. یکی از مواد پرکاربرد در ساخت کشتی کروز فولاد است. ماده ای شگفت انگیزی که ظهور آن تحولی بزرگ در صنعت مدرن ایجاد کرد. فراوری انبوه فولاد، این ماده مستحکم، انعطاف پذیر و مقاوم در برابر زنگ زدگی مرهون کوشش های مخترعی به نام بِسِمِر است. او با ساخت مخزنی بزرگ و تدابیری هوشمندانه توانست تأثیری اساسی بر روی سرعت و کیفیت فراوری فولاد بگذارد. امروزه 1.5 میلیارد تن فولاد در سرتاسر جهان برای مصارف گوناگون از جمله کشتی سازی مرهون کوشش های او باشد.

ساخت و مونتاژ کشتی کروز هارمونی دریاها

ساخت و مونتاژ کشتی هارمونی دریاها با این ابعادِ فوق بزرگ احتیاج به روش بسیار مخصوصی داشت. برای ساخت این کشتی کروز به حدود 50 هزار تن فولاد احتیاج بود. کارخانه های کشتی سازی برای فراوری این اندازه فولاد با خط فراوریهای بسیار بزرگ دست به کار شدند. صفحات بزرگ فولاد به وسیله ریل به کارخانه اصلی مربوط به شرکت کاراییبین منتقل می شد. در آنجا این صفحات به وسیله دستگاه های بزرگ به هزاران قطعه مجزا برش داده شد. سپس صفحات فولادی، تیر آهن ها و قطعات کوچکتر به هم جوش داده می شد و قسمت های ماژولی به نام بلوب ها را تشکیل می دادند.

بعد از اتصال صفحات، کارگران به قرار دادن دیواره ها بر روی صفحات مشغول می شدند. این دیواره ها بلوک نام دارد. یک بلوکِ یک طبقه از فولاد عرشه، دیواره، ستون ها و تمام قسمت های مورد احتیاج دیگر تشکیل می گردد که یک طبقه از کشتی را می سازد. شیوه ساخت بدین گونه بود که ابتدا یک بلوک را به صورت وارونه بر روی زمین قرار می دادند تا بتوانند به راحتی بر روی آن جوشکاری نمایند و به تجهیز آن بپردازند. سپس آن را به حالت درست بر می گرداندند و بعد ساخت بلوک ها بر روی آن شروع می شد.

در نهایت، قسمت های مجزا به همدیگر متصل می شد تا یک بلوک بزرگتر ایجاد گردد. مثلاً یک کشتی کروز غول پیکر مثل هارمونی دریاها دارای 90 بلوک بزرگ است. وظیفه متصل کردن قطعات کوچکتر را یک جرثقیل بزرگ دروازه ای به عهده دارد. این جرثقیل به صورت سفارشی برای همین کار ساخته شده است. این جرثقیل هر یک از بلوک ها را برداشته و بر روی یک حوض شناور قرار می دهد. وزن هر بلوکی که جرثقیل بلند می نماید 1100 تا 1200 تن است. سپس هر یک از 90 بلوک بزرگ در جای خود قرار می گیرند تا یک کشتی غول پیکر را تشکیل دهند و این ناوگان بی سابقه اعجاز مهندسی را خلق گردد.

کشتی هارمونی دریاها ظرفیت 9 هزار نفر را دارد. در حقیقت این کشتی یک جزیره کاملاً مستقل است که همه وسایل مورد نظر مسافران را در خود دارد. وجود ده ها رستوران، سالن تئاتر، استخرهای بزرگ همگی از مجذوب کنندهیت های کشتی هارمونی دریاها به شمار میرود.

امکانات کشتی

این کشتی 2747 اتاق در انواع و کلاس های گوناگون دارد که در مجموع ظرفیت آنها 6410 نفر است. این اتاق ها شامل اتاق های کوچک داخلی، اتاق های بزرگ و سوییت ها هستند. بعضی از این اتاق ها، بالکون های مجازی دارند؛ نمایشگرهایی به طول دو متر که از سقف تا کف اتاق کشیده شده اند و نمایی از اقیانوس را به نمایش می گذارند.

عامل حرکت کشتی کروز چیست؟

  1. حرکت این کشتی کروز غول پیکر مدیون موتورهای الکتریکی آن است. این موتورها حکم قلب کشتی را دارند و شبکه های الکتریکی که حرکت رو به جلوی کشتی را تأمین می نمایند، رگ های آن است. اما چطور می توان موتوری این چنین قدرتمند درست کرد که بتواند یک شهر شناور را در پهنه اقیانوس ها به حرکت در آورد. چگونه انرژی الکتریکی کافی برای اسکان راحت و بعلاوه سرگرم نگه داشتن بیش از 6 هزار مسافر و بیش از 2 هزار خدمه را تأمین می نماید. این قضیه ای است که بدون توانمندی یکی از مخترعین تاریخ ممکن نبود.
  2. رادولف دیزل نام مخترعی است که با نوآوری خود صنعت مکانیک را متحول کرد. او با تکمیل ایده های مهندسان پیش از خود توانست تغییری هوشمندانه در موتورهای اشتعال جرقه ای بدهد. این نوع از موتورها احتیاجی به شمع نداشت و تنها با یک پیستون از تراکم برای اشتعال استفاده می کرد. ضمن اینکه قدرت و بهره وری بالاتری داشت و همینطور از سوختی مقرون به صرفه تر که بعدها به نام خود او یعنی سوخت دیزل نامگذاری شد، استفاده کند. ابر تندیس مهندسی رادولف دیزل یعنی موتور دیزلی که می توانست 15 مگاوات برق فراوری کند در سال 1894 به ثبت رسید.نبوغ دیزل آنقدر پیشرفته بود که موتورهای دیزل در طی حدود صد سال هنوز هم تغییرات چشمگیری نکردند. قدرت برتر و بهره وری بالاتر این موتورها تاثیر بسیار مهمی بر جهانی کشتیرانی داشت.
  3. شروع به کار اولین کشتی کروز دیزلی جهان در سال 1912 جهان دریایی را متحول کرد. موتور این کشتی نسبت به انواع کشتی های بخاری پیش از آن پاک تر و کوچک تر بود. راندمان آن نیز تا سه برابر بیشتر بود. به این ترتیب برد کشتی افزایش یافت و راه برای انواع مختلفی از تجارت و سفر باز شد. اختراع موتور دیزل در جهانی مکانیک مهم ترین پیشرفت محسوب می گردد. قدرت یک موتور کشتی کلاس اوئیسیس شش برابر موتور رادولف دیزل محاسبه شده است.
  4. این کشتی های بزرگ دارای شش موتور دیزل هستند که بزرگترین آن ها حدود 13 متر طول و بیش از 200 تن وزن دارد. سرهم کردن این موتورها خود به تنهایی یک شاهکار مهندسی است. نیروی الکتریکی که موتورهای یک کشتی کروز ایجاد می نماید هم برای حمل این موتورهای بزرگ و هم برای شناور نگه داشتن یک شهر بر روی آب کافیست. مجموع خروجی موتورهای کشتی هارمونی دریاها 93 مگاوات است. این اندازه برابر با نیروی 1200 ماشین مسابقه ای است. بدون این موتورهای دیزلی قدرتمند، رویای کشتی های غول پیکر و تجملی کروز غیرممکن بود.

کشتی هارمونی دریاها 361 متر طول دارد و عرض آن در ناحیه اتصال با آب 47 متر است. در این کشتی کروز بیش از 2700 اتاق مسافر وجود دارد. این اتاق ها در مجموع ظرفیت حدود 9000 نفر را اسکان دهند. هارمونی دریا دارای یک ابرسازه دو نیمه است. این ابر سازه امکان ایجاد یک فضای روباز در قسمت میانه کشتی را فراهم می نماید. در این فضای روباز یک پارک مرکزی بزرگ و دیدنی طراحی شده است. این پارک دارای گیاهان طبیعی زنده و پیاده روهایی درست مثل یک پارک معمولی است. این ایده بسیار منحصر به فرد تنها در کشتی هارمونی دریاها به کار گرفته شده است.

قسمت بالایی سازه کشتی بسیار تحسین برانگیز است اما برای اجرایی شدن طرح باید قسمت پایین سازه هم در زیر امواج قادر به عملکرد صحیح باشد. در مورد کارآمد بودن سوخت کشتی، چندین عامل از اهمیت زیادی برخوردار هستند؛ مشخصاً مهم ترین آن ها شکل بدنه کشتی است.

طراحی بدنه کشتی کروز باید به گونه ای باشد که بتواند به لحاظ هیدرو دینامیک عملکرد مناسبی داشته باشند. در عین حال، با قدرت موتورش هماهنگ باشد تا بتواند آب را در هم بشکند و پیش رود. بدون یک حرکت پیشگامانه پیروز متعلق به بیش از صد و پنجاه سال پیش، دستیابی به این هدف ممکن نبود. بیش از دویست سال پیش ظهور موتورها، جهانی دریایی را تغییر داد. با این حال، طراحان دریایی همچنان احتیاج به درک عمیق تری از نحوه حرکت کشتی ها در آب داشتند تا بتوانند موتورهایی با قدرت کافی بر روی کشتی نصب نمایند.

برای قرن ها، سازندگان کشتی ایده واحد و یکسانی درباره بدنه کشتی ها داشتند. همواره یک شکل کلی و عمومی درون کشتی ها مورد استفاده قرار می گرفت که تصور می شد بیشترین بازدهی را دارد. اما هیچ راه واقعی برای آزمایش این موضوع و پیدا کردن نیروی پَسار و اندازه مقاومتی که کشتی در زمان حرکت بر روی آب با آن روبرو می شد، وجود نداشت.

مهندسی تخصصی کشتی های کروز

درسال 1870 مهندس ویلیام فرود به این موضوع پرداخت و تسهیلات ویژه ای ساخت که تا بدین روز هم استانداردی برای آزمایشات هیدودینامیک محسوب می گردد. لحظه واقعی کشف فِرود زمانی بود که متوجه شد می تواند از قانونی برای ارتباط دادن نیروی پَسار بر روی مدل کوچک شده یک قایق به یک قایق با اندازه واقعی استفاده کند. فرمول مبتکرانه او به آن چه بعدها به عدد فِرود معروف شد، تبدیل گشت.

از عدد فِرود می توانیم برای مقایسه یک کشتی مدل به یک کشتی با اندازه واقعی استفاده کنیم. اگر مطمئن باشیم که این دو کشتی عدد فِرود واحد دارند، می توانیم اندازه نیروی پَساری که کشتی بزرگتر با آن روبرو می گردد را محاسبه کنیم. در نتیجه اندازه موتوری که باید نصب گردد را به دست می آید. این کشف بود که تحولی بزرگ در صنعت هیدرودینامیک و کشتی سازی ایجاد کرد. در طی دهه 1870 این اختراع نوآورانه فرود زمینه ساز بیش از 46 هزار آزمایش بود. کوشش های مؤثر او راه را برای صدها مخزن پیشرفته امروزی هموار کرد.

مهندسین متخصص کشتی های کلاس اوئیسیس از مدل های بزرگ ده متری در مخزن یدک کش آزمایشی استفاده کردند که در آن ها شرایط مختلف آب و هوایی در دریا شبیه سازی شده بود. نتیجه این آزمایش ها یک طرح کمانی شکل با راندمانی بسیار بالا بود که با سیستم های بسیار پیشرفته به نام واکاوی هوا، پیشرفته تر شده است. در تکنولوژی روانکاوری هوا به حباب های بسیار کوچکی احتیاج داریم. در کشتی کروز یک توری با طراحی منحصر به فرد وجود دارد که حباب های کوچک فراوری می نماید. این توری ها را در چند نقطه در قسمت جلویی کشتی داریم و با حرکت کشتی به جلو، این بسته های هوا در امتداد بدنه کشتی حرکت می نمایند. سرعت و حجم این حباب های کوچک، جریان هوا را در قسمت زیرین کشتی جهت دهی می نماید. اثر اصطکاک و نیروی مورد احتیاج برای حرکت دادن کشتی به جلو را به اندازه چشمگیری کاهش می دهد. بنابراین راندمان انرژی تا حدود 5 درصد افزایش می یابد. شاید قسمت زیر سطح آب این کشتی کروز بزرگ ساده و آب لغز باشد اما قامت غول پیکر آن در بالای سطح آب چالش بزرگی به شمار میرود.

عدد نمایشگر پروفایل باد به قدری بالاست که تقریباً مثل راندن یک آسمان خراش در دریا می باشد. باید بتوان کشتی کروز را کنترل کرد و آن را به جهت دلخواه راهنمایی کرد. اما چگونه می توان قدرت، کنترل و بازدهی را برای چنین کشتی بزرگی کنترل کرد به شکلی که بتواند در برابر شرایط آب و هوایی مختلف دوام بیاورد و فواصل طولانی را هم طی کند. راهکار این مشکلِ به ظاهر غیرممکن بیش از 180 سال پیش یافت شد. زمانی که موتورهای بخار اختراع شد، کشتی بخاری پدالی زاده شد و به عنوان شکل عمده و اصلی نیروی محرکه کشتی بر روی رودخانه ها و دریاها بدون رقیب بود.

در اوایل دهه 1800 کشتی های پدالی قادر به عبور از اقیانوس اطلس بودند؛ اما با وجود تحسین برانگیز بودن این تکنولوژی، این روش چندان کارآمد نبود. در کشتی های پدالی، پدال ها در دو طرف کشتی قرار دارند. زمانی که کشتی روی موج ها حرکت می نماید و به ویژه در آب و هوای نامساعد، پدال ها از دو طرف از داخل آب بیرون می آیند. بدین ترتیب، اندازه راندمان و سرعت کاهش می یابد. کشتی های بخار پدالی برای دهه ها بر دریاها سلطه داشتند اما مهندسان دنبال جایگزین کردن یک راهکار مناسب بودند. به همین علت محققان دو پروانه زیر کشتی و درون آب در نظر گرفتند. برای به حرکت در آوردن یکی از بزرگترین کشتی های کروز جهان در آب، سه پروانه این کشتیِ کلاس اوئیسیس نیز بسیار بزرگ طراحی شدند. هریک از پروانه های برنزی آن 6 متر عرض و 40 تن وزن دارند.

درست است که تا بدین جا مسائل یکی از پس از دیگری حل شدند. اما خلق یک ابر کشتی کروز قرن بیست و یکمی همچنان با چالش های نوی همراه بود که احتیاج به راهکار های هوشمندانه ای در زمینه نیروی محرکه دارد. بندرگاه هایی که کشتی هارمونی دریاها به آن ها سفر می نماید بسیار کوچک بودند. به همین علت طراحان باید مطمئن می شدند که کشتی را به شکلی ایمن راهنمایی می نمایند. این کشتی به یدک کش متکی نبود. آیا بدون یدک کش این امکان وجود داشت که بتوان کشتی را به صورت مستقل به سمت بندرگاه ها راهنمایی کرد؟

راهکار این کار در اختراعی بود که در دهه 1950 به وسیله یک مهندس آلمانی به نام جوزف بِکِر ارائه شد. او راهی برای حرکت کشتی بدون احتیاج به سکان ابداع کرد. او به جای استفاده از سکان، پروانه ای به نام سکان را طراحی کرد. پروانه ای که قادر به حرکت 360 درجه ای بود و بنابراین می توانست کشتی را راهنمایی و رو به جلو براند.

بزرگترین کشتی های کروز جهان، از نسخه مدرن ایده بِکِر استفاده می نمایند. در کشتی هارمونی دریاها همان سه پروانه استفاده شد. اگر می خواستند به هنگام پهلو گرفتن 360 درجه بچرخند و برعکس عمل نمایند، این کار ممکن بود. هرکدام از این سه پروانه 20 مگاوات قدرت دارد که این اندازه قدرت برابر با توان 200 اتومبیل خانوادگی است. این ها شبیه ملخ های پیشران هواپیما عمل می نمایند و برخلاف رانشگر های پیشین که کشتی کروز را به جلو هل می دادند، کشتی را در آب به جلو می کشند. این سه پروانه که به آن ها آزیپاد هم می گویند به همراه چهار پیشران راهنماییی با نیروی 5.5 هزار کیلو وات امکان کنترل کشتی را به شکلی بی سابقه در اختیار کاپیتان های این کشتی قرار می دهند.

گردانه های موجود در قسمت بالای آزیپادها در لحظه امکان چرخاندن این پروانه ها به جهت مورد نظر و در نتیجه راهنمایی کشتی به نقاط مورد نظر را فراهم می نمایند. کاری که زمانی غیر ممکن بود. اما طراحان این کشتی برای آن که بتوانند رکوردی ماندگار از خود در تاریخ جهانی دریانوردی به جا بگذارند، باید از یکی دیگر از ابداعات تاریخ یاری می گرفتند. ارتفاع این کشتی به اندازه پل تاور بریج و طول آن به اندازه 5 هواپیمای بزرگ مسافربری وعرض آن به اندازه یک زمین فوتبال است. آرام نگه داشتن این کشتی در کلیه شرایط آب و هوایی ضمن حرکت مداومِ آن جزء اولویت های اول ساخت آن بود.

جواب این سوال نیز در استفاده از ژیروسکوپ بود. وسیله ای که براساس بقای تکانه زاویه ای کار می نماید. این بدان معناست که زمانی که بسیار سریع می چرخد تمایلی به تغییر جهت چرخش ندارد و این موضوع می تواند آثار جالبی در بر داشته باشد. اثرهای ژیروسکوپی را زمانی می توانید تصور کنید که یک موتورسوار مسابقه ای بر روی زمین می افتد اما موتور او به حرکت خود ادامه می دهد که به آن سوارکار نامرئی هم گفته می گردد. این اثر به خاطر استفاده از ژیروسکوپ داخل موتور است. زمانی که یک چرخ ساکن است تکانه زاویه ای ندارد. اما زمانی که به حرکت در می آید با افزایش سرعت، اثر تکانه زاویه ای هم در آن افزایش می یابد. با اینکه شاید این امر به نظر ساده بیاید اما همین اثر تثبیت گر ژیروسکوپ بود که توجه مهندسان دریایی را جلب کرد.

کشتی های کلاس اوئیسیس جادوی ژیروسکوپ ها را وارد قرن بیست و یکم کرد. به جای چرخ های گردان بزرگی که در کشتی های یو اس اس هاندرسون از آن ها استفاده می شد، کشتی هارمونی دریاها و کشتی خواهر آن، از یک ژیروسکوپ کوچک به عنوان حسگر استفاده می نماید که به وسیله کامپیوتر تثبیت نماینده های مکانیکی را کنترل می نماید.

حرکت کشتی های کروز در آب های متلاطم

در آب های پر تلاطم برای به حداقل رساندن نوسانات و حرکات کشتی کروز می توانیم از باله های تثبیت نماینده استفاده کنیم. این ها در حقیقت باله هایی هستند که به صورت جانبی از بدنه کشتی بیرون می آیند و حول یک محور می چرخند.

در کشتی هارمونی دریاها یک تیغه تثبیت نماینده به مساحت 20 مترمربع در داخل قسمت میانی عرشه در هر دو طرف کشتی قرار گرفته است. هر زمان که بنا بر شرایط و شرایط دریاها به آن احتیاج باشد، این باله ها به کار گرفته می گردد. تثبیت نماینده اغلب نوسان ها که همان حرکت کشتی به طرفین است را خنثی می نماید. بنابراین اگر ژیروسکوپ متوجه حرکت کشتی به هر سمتی بگردد از باله می خواهد به شکلی نیرو اعمال کند که حرکت کشتی را خنثی کند و بنابراین همواره سعی دارد که کشتی کروز را در حالت قائم و راست نگه دارد.

جنبه های شگفت انگیز کشتی های کروز

بیش از یک قرن از به راه افتادن اولین کشتی کروز جهان در اقیانوس های جهان می گذرد. این سازه دریانورد با هدف مسافربری ساخته شد. حالا مهندسان، طراحان و سازندگان کشتی های کلاس اوئیسیس، با الهام گرفتن از مبتکران و بنیان گذاران گذشته و بعلاوه اقتباس ایده های آن ها تغییراتی در این سازه های بزرگ ایجاد کردند. این مهندسان با تکمیل ایده های گذشته و خلق نوآورانه، پیروز به ساخت سازه ای پیشرفته و آسمان خراشی بزرگ و متحرک شدند که دریاها را می پیماید و فضایی امن با جهانیی از شگفتی و تفریح برای مسافرانش به ارمغان می آورد. در ادامه، به جنبه هایی جالب از این سازه های پیشرفته اشاره شده است.

از جمله مهم ترین امکانات این کشتی این موارد را می توان نام برد:

این کشتی که با هزینه 1/35 میلیارد دلاری ساخته شده، 362/12 متر طول دارد. 2394 خدمه در این کشتی فعالیت می نمایند.

حقایقی جالب درباره کشتی

  • این کشتی در حدود 362 متر طول دارد یعنی 50 متر بیشتر از ارتفاع برج ایفل.
  • همه سرنشینان این کشتی، دستنبندهای ردیاب GPS دارند. بنابراین هیچ کس گم نمی گردد.
  • کشتی هفت قسمت دارد: پارک مرکزی، بردواک (Boardwalk)، تفرجگاه رویال، بخش استخر و امکانات ورزشی، مرکز اسپا و تناسب اندام، بخش تفریح و قسمت ویژه کودکان و نوجوانان.
  • همه نان ها و شیرینی ها داخل کشتی و تازه تهیه می شوند.
  • 24 آسانسور برای مسافران کشتی در نظر گرفته شده است.

هارمونی دریاها از نگاه آمار و ارقام

  • تعداد اتاق هایی که قابلیت ورود ویلچر دارند: 46
  • تعداد مجموع اتاق ها: 2747
  • یکی از استخرهای مجموعه، 5/5 متر عمق دارد که بزرگ ترین استخر روی دریا است.
  • پارک مرکزی، 10 هزار و 600 گیاه مختلف، 52 درخت دارد.
  • وزن آب استخرها: 2300 تن
  • وزن تکه های یخی که هر روز فراوری می گردد: 50 تن
  • اندازه مصرف آب شیرین در 24 ساعت: 2132 تن
  • در ساخت این کشتی: 241401 متر لوله، 5310 کیلومتر سیم برق، 158503 گالن (یکای حجم تقریبا برابر با 3/8 لیتر) رنگ، 90 هزار مترمربع کف پوش و 8000 مترمربع پنجره استفاده شده است.
  • 20 سرآشپز، 222 آشپز و 102 خدمه رستوران در این کشتی کار می نمایند.
  • 28 گالری به طور مستقل در این کشتی فعالیت می نمایند که بعضی از آنها 24 ساعته هستند.
  • همه رستوران ها به طور مستقل از هم فعالیت می نمایند و خدمه، سرویس و منوی مخصوص به خود دارند.

میانگین اندازه مصرف مواد غذایی مختلف در یک هفته

  • گوشت گاو: 7 تن
  • مرغ: 7/2 تن
  • لابستر: 817 کیلوگرم
  • غذای دریایی: 4/9 تن
  • ماهی آزاد: 1/8 تن
  • تخم مرغ تازه: 86400 عدد
  • آرد: 7/5 تن
  • شکر: 1/6 تن
  • قهوه: 680 کیلوگرم
  • میوه تازه: 20 تن
  • سبزیجات تازه: 28 تن
  • سیب زمینی: 8 تن
  • بستنی: 30 هزار لیتر
  • خامه و شیر تازه: 30 هزار لیتر
  • پنیر: 2/6 تن
  • آب: 3500 بطری
  • 18000 قطعه پیتزا
منبع: royalcaribbeanblog.com / nypost.com
انتشار: 7 آذر 1402 بروزرسانی: 21 آذر 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 898

به "کشتی هارمونی دریاها را بشناسیم" امتیاز دهید

2 کاربر به "کشتی هارمونی دریاها را بشناسیم" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشتی هارمونی دریاها را بشناسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید