جشن کریسمس، نمادها و رسم ها در کانادا

همانطور که در طول سال کلی فستیوال و جشنواره و رویداد در کانادا با شکوه برگزار میشود، جشن کریسمس هم از این هیجان و انرژی کانادایی ها بی نصیب نمانده است و بچه ها مخصوصن حسابی برایش لحظه شماری میکنند.

جشن کریسمس، نمادها و رسم ها در کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: کریسمس سفید کانادا پر از برف، چراغ های رنگارنگ و تزیینات هیجان انگیزی است که این کشور را تبدیل به عروسی سفیدپوش با لباسی درخشان نموده است. مراسم کریسمس در کانادا بسیار زیباست؛ فستیوال های مختلف از رژه و آتش بازی گرفته تا اسکی روی یخ و سورتمه سواری و البته بازارهایی که خستگی و زمان در آن ها بی معناست، این کشور را به مقصدی محبوب برای سفرهای سال نو تبدیل می نماید.

نمادهای کریسمس در کانادا

مشابه همه کشورهای مسیحی نشین دنیا، بسیاری از نمادهای کریسمس در کانادا نیز به همان شکل وجود دارند؛ نمایش تصاویری از کودکی مسیح، خیابان ها و درختان تزیین شده، بازارهای پرشور کریسمس و بابانویل که مهمترین نماد کریسمس است.

بابانویل، شخصیتی اسطوره ای است که ریشه در فرهنگ کشورهای اروپایی و به ویژه انگلیس، هلند و آلمانی دارد؛ یک مرد شاد و مهربان که کت وشلوار قرمز می پوشد، ریش سفید بلندی دارد و در قطب شمال زندگی می نماید. او با سورتمه ای سفر می نماید که گوزن های شمالی آن را می کشند. بابانویل در شب کریسمس به خانه بچه ها کانادایی سفر نموده و هدایای خود را به آن ها می دهد.

مردم کانادا خانه های خود را با درختان کریسمس و چراغ های رنگی تزیین می نمایند و اغلب جوراب هایشان را به گوشه شومینه می آویزند به امید این که بابانویل یا سانتا برایشان هدیه ای بگذارد. اگرچه مردم از فرهنگ های متفاوتی در کانادا حضور دارند، اما معمولا همه یک نوع غذا را در شب کریسمس میل می نمایند. غذای اصلی کریسمس در کانادا بوقلمون کبابی به همراه سبزیجات است. در ادامه به بررسی فرهنگ کریسمس در کانادا می پردازیم.

روز سال نو در کانادا

طبق تقویم گرگورین، اولین روز ژانویه، روز اول سال نو میلادی است. یکی از مهم ترین نشانه های سال نو در کانادا، خاموش کردن شومینه ها در شب 31 دسامبر است. مردم در کانادا مهمانی های خود را از 31 دسامبر شروع نموده و در کنار یکدیگر به شادی می پردازند. یک ژانویه در کشور کانادا تعطیل رسمی است. در این روز مدارس، بانک ها و بسیاری از شرکت ها و سازمان ها تعطیل می شوند. حتی سیستم حمل ونقل عمومی نیز در این روز تعطیل است.

غذاهای سال نو در کانادا

صبحانه روز کریسمس کانادایی ها شامل ژامبون، تخم مرغ یا پنکیک است. شام کریسمس اما غذایی مفصل تر است که بوقلمون، سیب زمینی و سبزیجات با سس کرنبری را شامل می گردد. کیک کدو تنبل، آلو یا پودینگ کریسمس از دسرهای محبوب کانادایی ها برای شب کریسمس هستند. غذاهای کریسمس در کانادا شباهت زیادی به غذاهای جشن شکرگذاری دارد؛ کوکی ها، نان زنجبیلی، مربع های خرما، آب نبات و انواع شکلات ها، خوراکی های خوشمزه این مراسم را تشکیل می دهند.

روز بعد از سال نو در کانادا

دوم ژانویه آخرین روز کریسمس است؛ مردم در این روز مشغول استراحت، ماهی گیری و اسکی می شوند. در کانادا برخی از مردم به تعطیلات رفته و برخی دیگر منطقه ها گرمتر مانند جنوب کانادا را برای سفر انتخاب می نمایند.

باکسینگ دی کانادا؛ آدینه سیاه

یک روز پس از کریسمس را باکسینگ دی می نامند؛ این روز به نوعی شبیه بلک فرایدی است و یک فروش بزرگ در سراسر کشور را شامل می گردد. بسیاری از اجناس در این روز با قیمت مناسب به فروش می رسند.

رژه یا کارناوال سانتا کلاوس (بابانوئل)

در آخرین روزهای ماه نوامبر و با آمدن اولین روزهای دسامبر هر ساله در کانادا، مراسم تماشای کارناول کریسمس در شهر چاتهام (Chatham) برگزار می گردد. صدها نفر هر ساله در این مراسم شرکت می نمایند. از گروه های موسیقی گرفته تا اسب سوارها و ماشین های عجیب وغریب! آخرین صحنه از نمایش این کارناوال بابانویل است که سال نو را به همه تبریک می گوید.

رژه بابانویل تورنتو یکی از قدیمی ترین و بزرگترین رژه های کریسمس در دنیا است که از سال 1905 هرسال برگزار می گردد. این رژه که در طول یک راستا 6 کیلومتری برگزار می گردد، بیش از 100 سال قدمت دارد و فرصتی مناسب برای تماشا بابانویل است.

مراسم دوست یابی برای مجردها

مراسم دوست یابی در برخی از منطقه ها شمالی کانادا، در واقع رویدادی به نام تافی پول (Taffy Pull) است که به افتخار کاترین مقدس برگزار می گردد؛ مراسمی که ویژه دانشجویان و زنان مجرد است و فرصتی را برای زنان مجرد فراهم می نماید تا بتوانند خیلی سریع همسر مناسبی برای خود پیدا نمایند.

یکی دیگر از مراسم مرسوم سال نو در خانواده های کانادایی، پخت کلوچه است. هر کدام از خانواده ها یکی از کلوچه های مخصوص کریسمس را می پزند تا آن ها را با خود به مهمانی ببرند. بعد از خاتمه مهمانی، خانواده ها کلوچه ها را با یکدیگر به اشتراک می گذارند.

از دیگر مراسم کریسمس در کانادا جشنواره سینک تاک (Sinck Tuck) است که شامل اجرای پایکوبی و دادن هدایاست.

شهرهای کانادا در کریسمس

اگر چه پایه و اساس مراسم کریسمس در بین همه مسیحیان دنیا یکسان است اما هریک از شهرها و استان های کانادا حال وهوای مخصوص به خود را برای کریسمس دارد. در ادامه به معرفی سه شهر معروف این کشور برای برگزاری مراسم کریسمس می پردازیم.

کبک؛ کریسمسی ترین شهر کانادا

کبک که زمستان های پوشیده از برفی دارد، در کریسمس با هزاران چراغ نورافشان تزیین می گردد. این شهر یکی از شگفت انگیزترین مکان ها برای گذراندن تعطیلات کریسمس در کاناداست. حال وهوای خاص این شهر در ایام کریسمس باعث می گردد گردشگران زیادی به آن سفر نمایند. محله معروف پتی چامپلین (Petit Champlain) با معماری تاریخی، خیابان های سنگ فرش شده و نقاشی های دیواری، یکی از خوش چشم انداز ترین و محبوب ترین محله های کانادا برای کریسمس است. این محله، قدیمی ترین منطقه خرید در کل قاره آمریکا هم به شمار میرود. تماشای برف و نورپردازی روی بناهای تاریخی خیره نماینده است.

تورنتو؛ شهر رژه های مجذوب کننده

تورنتو بزرگ ترین شهر کاناداست. درخت های تزیین شده در میدان ناتان فیلیپس، فروشگاه های بزرگ و ریسه بندی های رنگارنگ حال وهوای عجیبی را در کریسمس به وجود می آورند. بازاری که از 16 نوامبر تا 23 دسامبر در شهر تورنتو برگزار می گردد، یکی از مهمترین بازارهایی است که با داشتن غرفه های کوچک چوبی و نورپردازی های رویایی لذت خرید را برایتان دوبرابر می نمایند.

نوشیدنی های گرم و گودال های کوچک آتش در فضای بازار شما را گرم نگه می دارند. منطقه تاریخی دیسترلی (Distillery District) یکی دیگر از برترین مکان ها برای گذراندن تعطیلات در این شهر است. اگر دلتان حال وهوای کریسمس به سبک قدیم را دارد، از همان هایی که در فیلم ها دیده اید، حتما سری به دهکده بلک کریک (Black Creek Pioneer Village) تورنتو بزنید. این دهکده برترین مکان برای کشف سنت های قدیمی کریسمس است. در این دهکده سوار بر واگن هایی می شوید که اسب آن ها را می کشند و می توانید از تفریحات مجذوب کنندهی مانند خوش وبش کردن با بابانویل، سیب زمینی سرخ کردن و آواز خواندن لذت ببرید.

اوتاوا؛ نورپردازی درخشان ساختمان مجلس

اوتاوا نیز مانند دیگر نقاط کانادا پر از چراغ های رنگی است؛ نوارها و ربان های رنگارنگ در سراسر شهر خودنمایی می نمایند و بازار نوشیدنی های گرم به راه است. اما چراغ های زیبا در ساختمان مجلس که به زیبایی هرچه تمام تر آراسته شده اند، آوازه این شهر را به گوش همه رسانده اند. آتش بازی، آوازخوانی و بازدید از گالری ملی کریسمس که در آن یک درخت 12 متری نورپردازی شده است، از تفریحات این شهر محسوب می گردد.

بازارهای کریسمس در کانادا

بازار کریسمس تورنتو یکی از زیباترین بازارهای سنتی به سبک اروپایی هاست که در منطقه تاریخی این شهر برگزار می گردد. بازاری مملو از خوراکی های سنتی همانند نوشیدنی های داغ، پیروگی (کوفته لهستانی)، اسباب بازی های چوبی و هدایای سنتی که باعث شده این بازار تبدیل به یکی از محبوب ترین بازارهای کریسمس در کانادا گردد. ارگ نوازها و پایکوبینده های محلی هم به مجذوب کنندهیت این بازار می افزایند.

بازار کریسمس کیتچنر، یکی دیگر از بازارهای کریسمس در کاناداست که با فرهنگ و سنت درهم آمیخته و از قدیمی ترین جوامع آلمانی در کانادا به شمار می رود. گوش دادن به آوازها و حرف های سانتا کلاوس، تماشای شمع های روشن، تماشای غرفه های زیور آلات شیشه ای، نمایش های شاد آخر هفته از تفریحاتی است که می توانید در این بازارتجربه کنید.

بازار کریسمس در کبک

این بازار در نیمه اول ماه دسامبر و به سبک آلمانی ها برگزار می گردد. اگر در پی هدایای خاص برای کریسمس هستید، به نمایشگاه صنایع دستی کبک سری بزنید. اجناس تزیینی دست ساز، روسری های پشمی، جواهرات و خزه های زمستانی از کالاهایی است که در این بازار به فروش می رسد. تماشای نورپردازی ها و مجسمه های یخی را از دست ندهید.

بازار کریسمس مونترال

این بازار در ساحل جنوبی رودخانه سنت لارنس برگزار می گردد. کانفیت اردک، نوشیدنی گلابی، کره افرا و کارامل های شور از غذاهایی هستند که فراوری نمایندگان محلی آنها را تهیه نموده و در این بازار می فروشند. حضور نوازندگان و پایکوبینده های محلی شور و هیجان خاصی به این بازار می بخشد.

انتشار: 1 دی 1400 بروزرسانی: 18 مهر 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 843

به "جشن کریسمس، نمادها و رسم ها در کانادا" امتیاز دهید

3 کاربر به "جشن کریسمس، نمادها و رسم ها در کانادا" امتیاز داده اند | 4.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشن کریسمس، نمادها و رسم ها در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید