هالووین در کانادا چطور برگزار میشود

 هالووین در کانادا به باشکوهی هر چه تمامتر برگزار میشود،  این جشن در 31 اکتبر یا نزدیک به آن جشن گرفته می شود.

هالووین در کانادا چطور برگزار میشود

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: فصل روزهای ترسناک هم از راه رسید، این روزها همه در جنب و جوش هستند تا گوی سبقت را برای ترسناک تر شدن از یکدیگر بربایند! به جان خودم سالها پیش هرگز تصور نمی کردم جشنی وجود باشد که مردم بخواهند در آن ترسناک شوند تا چند روز دیگر هالووین در کشور کانادا فرا می رسد.

هالووین یکی از اعیاد تعطیلی مسیحیان است که هر سال در روز 31 اکتبر روی خواهد داد. این جشن از جشنواره باستانی سلتی به نام Samhain نشأت گرفته است. در این مراسم که در گذشته ها برگزار می شد، مردم برای دور کردن ارواح آتش روشن می کردند و لباس می پوشیدند. در قرن هشتم، پاپ گرگوری سوم اول نوامبر را زمان بزرگداشت همه افراد مقدس، نامگذاری کرد. سپس روز افراد مقدس با برخی از آداب و سنت های جشنواره Samhain گره خورد و نام شب همه یادگاران را گرفت و بعدها این نام به هالووین معروف گشت.

بر اساس باورهای سلتی، مردگان و ارواح در شب هالووین می توانند وارد دنیای زندگان شوند. برخی از افراد در این تاریخ جشن و مهمانی برگزار می نمایند و کودکان نیز به رسم این شب درب منزل همسایگان خود رفته و از آن ها تقاضای شیرینی و شکلات می نمایند. تازه جاستین ترودو هم دست عیال و بچه ها را می گیرد و به قاشق زنی می رود! با ما همراه باشید چون در این مقاله هر آنچه که احتیاج داشته باشید در خصوص هالووین در کانادا بدانید را خواهیم گفت.

ریشه باستانی هالووین

ریشه های هالووین به جشنواره سلتیک باستانی Samhain برمی شود. سلت ها، که 2000 سال پیش در ایرلند و شما فرانسه امروزی زندگی می کردند، سال نو خود را در 1 نوامبر جشن می گرفتند. این روز، خاتمه تابستان و آغاز زمستان تاریک و سرد بود و در آن موقع بیشتر مردم در این فصل از دنیا می رفتند. سلت ها معتقد بودند که شب قبل از سال تازه، مرز بین دنیا زنده و مرده محو می شود و ارواح مردگان به زمین برمیگردند. این مراسم هرسال در شب 31 اکتبر برگزار می شد.

سلتها تصور می کردند که وجود ارواح ماورایی باعث می شود تا کاهنان سلتی بتوانند آینده را پیش بینی نمایند. برای گرامیداشت این رویداد، کاهنان سلتی آتش های مقدس بزرگی را روشن می کردند و مردم تمامی محصولات و حیوانات خود را به عنوان قربانی برای خدایان سلتی، آتش می زدند. در این جشن، سلت ها لباس هایی از سر و پوست حیوانات می پوشیدند.

تا سال 43 بعد از میلاد، امپراتوری روم بسیاری از قلمرو سلتیک را فتح نموده بود. در طول 400 سالی که آنها بر سرزمین سلتی سلطنت می کردند، دو جشن رومی و جشن سنتی سلتی Samhain با هم ترکیب شدند و جشن تازهی را به وجود آوردند که در آینده نه چندان دور تبدیل به هالووین امروزی شد. اولین جشن رومی، جشن Feralia بود که در اواخر ماه اکتبر برگزار می شد و رومیان در این روز از مردگان یاد می کردند. دومین جشن، جشن افتخار پومونا، الهه میوه و درختان رومی، نام داشت که نماد آن سیب است.

در 13 مه سال 609 میلادی، پاپ بانیفیس چهارم به افتخار همه شهدای مسیحی، یک صومعه در رم ساخت و برای بزرگداشت آنان یک جشن باشکوه برپا کرد. پاپ گرگوری سوم، بعداً این جشنواره را توسعه داد و آن را مختص به تمام افراد مقدس و شهدا کرد و تاریخ مراسم را از 13 مه به 1 نوامبر تغییر داد.

در قرن نهم، نفوذ مسیحیت در سرزمین سلتی توسعه یافت و کم کم آداب و رسوم قدیمی سلتیک فراموش شد و فرهنگ مسیحی جایگزین آن شد. در سال 1000 بعد از میلاد، کلیسا تاریخ 2 نوامبر را به عنوان روز بزرگداشت ارواح مردگان، نامگذاری کرد. این روز، با آتش سوزی های بزرگ، رژه ها و لباسهای خاص مانند لباس فرشتگان و شیاطین برگزار می شد. نام این جشن در ابتدا به انگلیسی All-hallows یا All-hallowmas(به معنای همه افراد مقدس) بود و انتها این نام به هالووین (Halloween) تغییر یافت و برای همواره ماندگار شد.

در سال های ابتدایی برگزاری جشن هالووین در انگلستان، به علت سیستم اعتقادی سخت پروتستان در این کشور، این جشن با محدودیت های بسیاری برگزار می شد. پس از سال ها، با در هم آمیختن باورها و آداب ورسوم اقوام مختلف اروپایی و سرخپوستان آمریکایی، یک هالووین تازه به سبک آمریکایی به وجود آمد.

هالووین آمریکایی در ابتدا فقط شامل دورهمی های کوچک مردمی برای برداشت محصول و جشن گرفتن های ساده و خودمانی بود. همسایه ها کنار هم جمع می شدند و داستان های مردگان را برای هم تعریف می کردند یا می رقصیدند و آواز می خواندند.

در نیمه دوم قرن 19، آمریکا مملو از مهاجران تازه شد. این مهاجران تازه، که بیشترا ایرلندی بودند و از قحطی سیب زمینی ایرلند به آمریکا پناه آورده بودند، تغییراتی در برگزاری جشن هالووین ایجاد کردند و هالووین را به یکی از برجسته ترین جشن های آمریکا تبدیل کردند. آمریکایی ها به تقلید از سنت های اروپایی آغاز به لباس پوشیدن های عجیب و غریب و خانه به خانه رفتن و درخواست غذا یا پول کردند، که امروزه همه بچه ها در روز هالووین این کار را انجام میدهند و به آن مراسم قاشق زنی می گویند.

هالووین در فرهنگ معاصر جوامع غربی

همانطور که گفتیم هالووین ریشه سلتی دارد. در دوران قبل از میلاد مسیح، بسیاری از مردم معتقد بودند که در روز 31 اکتبر، اشباح و روح مردگان دنیای زیرین می توانند وارد دنیای زندگان شوند. این ارواح می توانستند به افراد زنده آسیب زده و آن ها را با خود به دنیای زیری ببرند؛ بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق، در تاریخ 31 اکتبر مردم برای بیرون آمدن از خانه، لباس های روح و شبح می پوشیدند و امیدوار بودند که با انجام این حقه بتوانند ارواح را فریب دهند.

علاوه بر این، هالووین زمانی بود که در آن ممکن بود ارواح به افراد زنده پیغام دهند. در برخی منطقه ها، یکی از رسومات هالووین این بود که دختران مجرد مقداری سرب مذاب در داخل آب می ریختند و شکلی که این سرب پس از سفت شدن به خود می گرفت به عنوان سرنخی از شغل شوهر آینده آن ها در نظر گرفته می شد. سنت های هالووین به وسیله مهاجران ایرلندی و اسکاتلندی به کانادا آورده شد. هم اکنون این مناسبت در کشورهای دیگری از جمله آمریکا، اروپا، ایرلند و استرالیا نیز جشن گرفته می شود.

برخی جوامع قدیمی، شب های یکشنبه را زمان مناسبی برای گرفتن جشن هالووین نمی دانستند. در اواسط دهه 2000، در صورتی که هالووین در روز یکشنبه بود، تنها برخی از شهرها جشن های رسمی خود را در همان یکشنبه برگزار می کردند در صورتی که سایر منطقه ها تاریخ جشن خود را به یک روز قبل، یعنی شنبه تغییر می دادند.

آیا هالووین در کانادا تعطیلی عمومی است؟

این مناسبت، تعطیلی عمومی نیست. در این روز بیشتر مشاغل کانادا طبق ساعات کار عادی مربوط به یکشنبه ها باز هستند.

جشن هالووین در کانادا

برخی از افراد در روزهای هالووین کوشش زیادی برای تزیین خانه، حیاط و وسایل مختلف خود می نمایند. حتی برخی از آن ها ممکن است قبرستان ها یا سیاه چال هایی در مقدار واقعی بسازند و همسایگان خود را برای بازدید از آن ها یا گرفتن جشن با تم مخصوص به این فضا دعوت نمایند. عده ای دیگر نیز هستند که مهمانی های مخصوص هالووین، با لباس های عجیب و غریب برای کودکان یا بزرگسالان برگزار می نمایند. از جمله کارهای پرطرفداری که در مهمانی ها و جشن های هالووین انجام می شود، تماشای فیلم های ترسناک و ترساندن مهمانان به روش های مختلف است.

بسیاری از کودکان در شب هالووین بازی trick-or-treat را انجام می دهند. این بازی به این صورت است که کودکان لباس های شبح، جادوگر، اسکلت یا شخصیت های مختلف را پوشیده و به درب منزل تک تک همسایه ها می روند؛ پس از زدن زنگ خانه، در صورتی که کسی جواب داد با صدای بلند عبارت trick-or-treat را می گویند. با این کار، کودکان با آن لباس های ترسناک خود از صاحب خانه طلب جایزه ای مانند شکلات یا تنقلات مختلف را می نمایند و در واقع او را تهدید می نمایند که اگر به آن ها جایزه ندهد، او را می ترسانند. البته در بیشتر موارد فرد صاحب خانه جایزه خود را داده و کار به تهدید و ترساندن نخواهد کشید!

یک سری از خوراکی های خاص وجود دارند که در جشن هالووین تهیه می شوند. از جمله این خوراکی ها می توان به شکلات های بسته بندی و تزیین شده با نماد های هالووینی، تافی های سیبی که با پوشاندن سیب های واقعی با محلول شکر جوشانده شده تهیه می شوند، بلال، پاپ کورن، پای کدو یا نان اشاره نمود.

در این روزها، کودکان در سنت دیرینه کانادایی trick-or-treat برای یونیسف شرکت می نمایند. مسابقات حکاکی کدو تنبل، تورهای هنری کدو، ماراتن کتاب خوانی و رویداد نمادین Walks for Water تنها مثال هایی کوچک از فعالیت های آموزشی و جمع آوری یاری های مالی هستند که مدارس و کودکان برای یاری به هزاران کودک در کشور های در حال توسعه، جهت فراهم نمودن شرایط آموزشی با کیفیت پایه و استاندارد برای آن ها انجام می دهند.

در روز هالووین در کانادا چه جاهایی باز و چه جاهایی بسته است؟

31 اکتبر روز تعطیل رسمی نیست؛ بنابراین مدارس، سازمان ها، کسب و کارها، فروشگاه ها و دفاتر پست طبق معمول باز هستند. البته برخی از سازمان ها ممکن است در این روز جشن های هالووین را ترتیب دهند، اما باز هم این کارها امور عادی آن ها را مختل نخواهد کرد. بعلاوه خدمات حمل و نقل عمومی نیز در این روز طبق برنامه زمان بندی همیشگی خود عمل می نمایند. در صورتی که هنگام عصر یا شب در محله های مختلف مشغول رانندگی هستید باید حواستان به کودکان، مخصوصا آن هایی که لباس های تیره به تن دارند باشد زیرا ممکن است بسیاری از آن ها با قوانین ترافیکی و نحوه عبور از خیابان آشنا نباشند.

انتشار: 27 آبان 1401 بروزرسانی: 26 آذر 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1165

به "هالووین در کانادا چطور برگزار میشود" امتیاز دهید

1 کاربر به "هالووین در کانادا چطور برگزار میشود" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هالووین در کانادا چطور برگزار میشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید