نکات اولیه برای تازه واردین کانادا

اگر به تازگی قصد مهاجرت و یا اقامت رد کانادا را دارید میتوانید در ادامه با نکات اولیه برای تازه واردین کانادا آشنا شوید.

نکات اولیه برای تازه واردین کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: ما در این مقاله با گردآوری تجربه هفته اول سایر مهاجرین و آنالیز نکات مهم سعی کردیم تا شما را برای زندگی در کشور کانادا آماده کنیم همچنین شما میتوانید خدمات تازه واردین کانادا را از ما بخواهید.

اولین نکته مهم در هفته اول ورود به کشور کانادا

مردم کشور کانادا جز مودب ترین افراد دنیا دسته بندی می شوند. اگر می خواهید تصویر خوبی از خود به جا بگذارید و خیلی زود در بین مردم کشور کانادا ادغام شوید، باید طرز برخورد مناسبی را داشته باشید. بعلاوه از قلم نیاندازید که پرداخت انعام در رستوران ها، آرایشگاه و.. کشور کانادا بسیار مرسوم است.

شما نمی توانید در مراکز عمومی مانند رستوران ها، فروشگاه ها، دفاتر خدماتی و… سیگار بکشید. چنانچه به صورت مشترک آپارتمان اجاره کردید باید بدانید که حق کشیدن سیگار در منطقه ها مشترک آپارتمان و البته لابی مجتمع را نخواهید داشت. شما فقط می توانید در فضای کاملا باز، منزل مسکونی و اتومبیل شخصی خودتان سیگار بکشید. البته حق کشیدن سیگار در اتومبیل در کنار بچه ها کم سن و سال را هم ندارید.

در بدو ورود به کشور کانادا چه اتفاقاتی می افتد؟

در فرودگاه در هنگام ورود شما به این کشور، درستی هویت شما آنالیز می گردد. در فرودگاه اثر انگشت شما چک میگردد و سپس با اطلاعات شما در زمان تقاضای ویزا مقایسه می گردد. در فرودگاه ممکن است این سوالات به وسیله افسر گمرک از شما پرسیده گردد:

  • علت اصلی رفتن شما به کانادا چیست؟
  • در کجا قرار است مستقر شوید؟
  • اگر ویزای دانشجویی دارید ممکن است از شما درباره دانشگاه و رشته تحصیلی تان سوال گردد.

البته مقدار پول نقد شما هم یکی از گزینه هایی اصلی است که در فرودگاه درباره آن سوال می گردد.

شماره بیمه اجتماعی در هفته اول ورود به کانادا

قبل از هر چیزی باید در کشور کانادا برای شماره بیمه اجتماعی خود (SIN) اقدام کنید. بدون شماره بیمه اجتماعی خود نمی توانید بسیاری از فعالیت ها را انجام دهید مانند افتتاح حساب بانکی در یکی از بانک های کشور کانادا، دریافت شماره تلفن تازه کانادایی، ثبت نام در دانشگاه و هر کاری که در آن بحث اقتصادی مطرح است. اگر به صورت دائم به کانادا آمده باشید، یعنی از بدو ورود اقامت دائم داشته باشید، شماره بیمه اجتماعی (SIN) شما با عدد 5 آغاز میگردد و اگر دارای ویزای موقت باشید با عدد 9 آغاز می گردد.

چطور شماره بیمه اجتماعی خود را در بدو ورود به کانادا دریافت کنیم؟

راههای مختلفی برای دریافت شماره بیمه اجتماعی (SIN) وجود دارد.

  1. می توانید به محض ورود به کشور کانادا با داشتن ویزا و پاسپورت خودتان در فرودگاه به باجه خدمات کانادا مراجعه کنید. شما تنها نیاز خواهید که آدرس محل سکونت فعلی خود در کشور کانادا را بدانید.
  2. بسیاری از خدمات ارائه شده در کشور کانادا به صورت آنلاین است. شما می توانید با استفاده از وب سایت خدمات کانادا برای اخذ شماره بیمه اجتماعی خود (SIN) اقدام کنید.
  3. البته همواره می توانید با مراجعه یک دفتر خدمات کانادا برای اخذ شماره بیمه اجتماعی خود (SIN) اقدام کنید.

در صورتی که این مطلب نتوانسته است، سوال های شما را جواب دهد می توانید به سایت https://www.canada.ca/en/employment-social-development/services/sin.html مراجعه کنید تا اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

استفاده از تاکسی

معمولا افرادی که به کشور کانادا می آیند و می خواهند از خدمات تاکسی های اینترنتی استفاده نمایند، متوجه نیستند که برای این کار نیاز به کارت های حمل و نقل خواهند داشت. شما بعد از دریافت شماره بیمه اجتماعی خود (SIN) می توانید برای این کارت درخواست بدهید. این کارت ها در هر استانی از کانادا نام متفاوتی دارد و البته قابلیت استفاده در تمامی خدمات سیستم حمل و نقل را دارند. اگر می خواهید از فرودگاه تاکسی بگیرید با خودتان دلار کانادایی بیاورید. البته ایرانی های مقیم کانادا در چنین شرایطی می توانند به داد شما برسند و شما را به صورت رایگان به مقصدتان برسانند.

محل اقامت

شما باید قبل از ورود به کشور کانادا راجع به اینکه می خواهید در کجا ساکن می شوید تصمیم بگیرید. این موضوعی است که در فرودگاه و در زمان دریافت شماره خدمات اجتماعی خود به دانستن آن نیاز دارید. شما می توانید در مسافرخانه، هتل و یا خانه یکی از آشنایانتان اقامت کنید. البته اگر می خواهید جایی بمانید از قبل هماهنگی لازم را انجام دهید. بعلاوه شما می توانید از قبل از ورود خود به کانادا محل سکونت خود را اجاره یا بخرید.

ولی ما به شما توصیه می کنیم که محل سکونت دائمی خود را در داخل کانادا پیدا کنید تا از صرف هزینه های زیاد و مشکلاتی که به صورت آنلاین متوجه آن نخواهید بود، جلوگیری کنید. شما می توانید محل اقامت خود را به صورت یک ماهه اجاره کنید و قرارداد اجاره خود را دریافت کنید. نباید فراموش کنید که در هنگام پر کردن انواع فرم ها باید محلی ثابت را ذکر کنید چرا که نامه های شما از این به بعد به آنجا ارسال می¬گردد. انواع مختلفی از وب سایت ایرانی و کانادایی می توانند شما را در پیدا کردن منزل ایده آل تان شما را هدایت نمایند.

اگر می خواهید جایی را قبل از رسیدن به کشور کانادا اجاره کنید می توانید از وب سایت های View It و PadMapper بهره ببرید. اگر می خواهید خانه خود را قبل از ورود به کشور کانادا بخرید، می توانید از وب سایت های مانند Zoocasa و Realtor بهره ببرید.

امور اقتصادی خود را تنظیم کنید

یک حساب بانکی پول شما را ایمن و قابل دسترسی نگه می دارد و البته خرید وسایل مورد نیاز و پرداخت قبض را هم راحت می نماید. بعلاوه ممکن است بخواهید جعبه امانات را در شعبه بانک خود برای اسناد و مدارک با ارزش و وسایل شخصی تان اجاره کنید. البته به شما توصیه می کنم در هنگام افتتاح حساب بانکی خود از بانک های بزرگ کشور کانادا بهره ببرید. شرایط بانک ها را قبل از ورود به کشور کانادا را مطالعه کنید. بعضی از بانک ها شرایط ویژه ای برای تازه واردین ارئه می نمایند که شامل سقف اعتبارات مناسب برای شما خواهد بود.

معمولا توصیه می گردد تا از آدرس موقت خود در فرم های افتتاح حساب بانکی استفاده نکنید، چون تمام نامه های شما از این به بعد به این آدرس می آید. اما شما می توانید بعدا این آدرس را به آدرس اقامت دائم خود تغییر دهید. شما برای افتتاح حساب خود فقط مدرک شناسایی معتبر و شماره بیمه خدمات اجتماعی را نیاز خواهید داشت. شما می توانید فورا حساب جاری و حساب پس انداز خود را فعال کنید. برای حساب پس انداز خود از پول خارجی می توانید بهره ببرید، مانند دلار آمریکایی. بعدا می توانید پول های غیر کانادایی خود را برداشت کنید و به پول کانادایی تغییر دهید.

برای عوض کردن پول خارجی به دلار کانادا به شما توصیه می کنیم که از صرافی کانادایی بهره ببرید تا خدمات بهتری را دریافت کنید. اصلا توصیه نمی کنیم که در فرودگاه پول های غیر کانادایی خود را با پول کانادایی عوض کنید. نباید فراموش کنید که همه می توانند در کانادا حساب بانکی باز نمایند، این موضوع ربطی به نوع ویزا شما ندارد.

بیمه درمانی در هفته اول ورود به کانادا

نباید فراموش کنید دریافت بیمه درمانی شما جز مهم ترین مواردی است که باید پیگیری کنید. کلیه شهفرایندان کانادایی و کسانی که دارای اقامت دائم هستند جز واجدین شرایط بیمه درمانی عمومی بشمار می فرایند. بیمه درمانی عمومی کشور کانادا می تواند هزینه بسیاری از نیازهای پزشکی شما را پوشش دهد. البته نباید فراموش کنید که تمامی اعضای خانواده شما به کارت سلامتی خود که به وسیله دولت استانی یا فدرال صادر شده می گردد، نیاز دارند. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه درخواست بیمه درمانی خود، به این آدرس مراجعه کنید:

www.servicecanada.gc.ca/eng/subjects/cards/health-card.shtml

بعضی از استانها و منطقه ها قبل از اینکه افراد تازه وارد واجد شرایط بیمه درمانی عمومی باشند، یک دوره انتظار دارند. تا زمانی که واجد شرایط لازم نشده اید، ممکن است بخواهید برای بیمه درمانی خصوصی موقت اقدام کنید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید به سایت www.clhia.ca مراجعه کنید.

اگر شما جز پناهندگان کشور کانادا باشید، تحت پوشش برنامه بهداشت موقت فدرال (IFHP) قرار می گیرید، که به طور محدود و موقت مزایای مراقبت های بهداشتی را برای پناهندگان اسکان داده شده که واجد شرایط بیمه درمانی استانی یا فدرال نیستند، فراهم می نماید. نباید فراموش کنید که IFHP خدمات یا محصولی را که شخص ممکن است طبق یک طرح بیمه خصوصی مطالبه کند، تحت پوشش قرار نمی دهد. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه درخواست بیمه بهداشت موقت فدرال (IFHP)، به این آدرس مراجعه کنید: http://www.cic.gc.ca/english/refugees/outside/summary-ifhp.asp

شماره تلفن همراه کانادایی

دریافت شماره کانادایی شما را از پرداخت هزینه های سرسام آور پول تلفن معاف می نماید. چرا که هزینه تلفن شما بر اساس حجم اینترنت محاسبه می گردد و تماس ها کاملا رایگان است. در ابتدا به شما توصیه می کنیم تا خط تلفن اعتباری را به صورت یک ماهه یا دو ماهه را بخرید. بعد از مدتی متوجه می شوید که دقیقا استفاده از کدام سرویس تلفن همراه کانادایی برای شما مناسب تر است. شما می توانید برای گرفتن خط موبایل پیش پرداخت خود به پاساژها و مراکز تجاری و البته مرکز خدمات تلفن مراجعه کنید.

اخذ مدارک کانادایی

برای خود مدرک معتبر کانادایی تهیه کنید. شما نمی توانید از پاسپورت در همه جا بهره ببرید چون این کار خطرناک است. ممکن است تنها مدارک شناسایی خود را گم کنید. شما می توانید مدارک استانی برای خود را دریافت کنید، این کار در ازای مبلغی انجام می گردد. البته توصیه ما به شما برای تهیه مدرک معتبر کانادایی، درخواست برای گواهینامه رانندگی است. گواهینامه معتبرترین مدرک شناسایی در کشور کانادا محسوب می گردد.

البته شما برای رانندگی در کانادا، به گواهینامه رانندگی معتبر و بیمه اتومبیل نیاز خواهید داشت. گواهینامه رانندگی از کشورهای دیگر ممکن است چند ماه معتبر باشد، اما برای داشتن مجوز معتبر باید یک آزمون عملی در جاده و یک آزمون کتبی از دانش خود در خصوص قوانین رانندگی کانادا را پشت سر بگذارید. شما برای دریافت گواهینامه فقط نیاز به پاسپورت، ویزا خودتان، شماره بیمه اجتماعی و البته مبلغ برای هزینه های آن خواهید بود. شما می توانید با شرکت در هر مرحله ایی از مراحل اخذ گواهینامه، گواهینامه آن مرحله را دریافت کنید. نگران نباشید اخذ گواهینامه در کشور کانادا ساده است.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط خاص محل زندگی خود، به آژانس صدور مجوز وسایل نقلیه موتوری در استان محل اقامت خود مراجعه کنید.

پیدا کردن شیوه زندگی خودتان در کشور کانادا

کانادا یک کشور چند فرهنگی محسوب می گردد. سازمانهای بسیاری برای یاری به تازه واردان وجود دارد تا شما احساس کنید که در خانه خود هستند. بعلاوه مراکز اجتماعی و انجمن های قومی منابع بسیار خوبی برای اطلاعات، فعالیت ها و ایجاد پیوند دوستی ها هستند. از قلم نیاندازید که کتابخانه های عمومی مکان های بسیار خوبی برای یافتن منابع درباره جامعه و دولت کشور کانادا هستند و البته در این مکان ها شما می توانید اغلب دسترسی رایگان به اینترنت را داشته باشید.

شما می توانید اطلاعات لازم در خصوص خدمات مربوط به دولت برای تازه واردان در انجمن های مختلف را در

آدرس www.servicesfornewcomers.cic.gc.ca آنالیز کنید.

جستجوی فرصت های شغلی در بدو ورود به کشور کانادا

اگر در پی یک شغل مناسب در کشور کانادا هستید، خدمات دولتی برای تازه واردان مکان خوبی برای آغاز جستجوی کار شما به شمار میرود. شما می توانید در پی فرصت های شغلی در اینترنت جستجوهای لازم را انجام دهید. اما قبل از آغاز درخواست برای کار بهتر است از یک آژانس کاریابی مشاوره بگیرید، زیرا پیدا کردن شغل در کانادا متفاوت از کشور ایران است.

اگر شما یک متخصص آموزش دیده هستید، باید مدارک خود را همانندسازی کنید. شما می توانید مهارت های خود را ارتقا دهید یا اینکه با فرصت های شغلی در زمینه تخصصی خود در کانادا آشنا شوید. بعلاوه شما می توانید اطلاعات بیشتری در خصوص فرصت های شغلی مورد نظر خود را در وب سایت بانک شغل فدرال کشور کانادا www.jobbank.gc.ca یا مرکز اطلاعات کانادایی برای اعتبارات بین المللی www.cicic.ca را جستجو کنید.

نباید فراموش کنید که بچه ها خود را برای مدرسه و یا مراقبت از بچه ها ثبت نام کنید

هر کودک در کانادا می تواند در مدرسه ابتدایی و دبیرستان دولتی به صورت رایگان تحصیل کند. طبق قانون کشور کانادا نیز، بچه ها در سن مدرسه باید در مدرسه باشند. البته تعریف از سن مدرسه با توجه به استان محل تولد شما خواهد بود. می توانید بچه ها خود را در مدرسه محلی یا دفتر هیئت مدیره مدرسه مورد نظر خودتان ثبت نام کنید. در زمان ثبت نام باید کارت اقامت دائم، سابقه تأیید اقامت دائم و پاسپورت فرزندتان و گواهی واکسیناسیون فرزند خود را به همراه خود داشته باشید.

نکته که از قلم نیاندازید این است که اگر قصد دارید به طور تمام وقت کار کنید یا قصد ادامه تحصیل دارید و به مراقبت از بچه ها خود نیاز دارید، می توانید از سازمان های خدمات برای تازه وارد یاری بگیرید. آن ها به شما می گویند که چگونه مراقبت مناسب از بچه ها را در منطقه خود پیدا کنید.

برای خودتان پزشک عمومی و دندانپزشک پیدا کنید

پزشکان خانواده در کانادا، یکی از موردنیازترین خدمات محسوب می گردد. پس ممکن است که یافتن پزشک عمومی امری زمان بر باشد. می توانید از دوستان و همسایگان بخواهید کسی را توصیه نمایند یا از وب سایت کالج پزشکان و جراحان استانی محل اقامت خود گزینه ها موجود را آنالیز کنید. البته تا زمانی که پزشک خانوادگی خود را پیدا نکنید، می توانید در صورت نیاز به مراقبت های پزشکی فوری از خدمات یک کلینیک یا بیمارستان بهره ببرید.

نباید فراموش کنید که باید دندانپزشکان مناسب منطقه خود را نیز پیدا کنید. معمولاً یافتن انواع دندانپزشکان در محله های مختلف، اغلب حتی در مراکز خرید، کار سختی نیست. شما فقط کافی است به مطب آن ها وارد شوید و سوال کنید که آیا بیماران تازه را می پذیرند یا خیر.

مهارت های زبانی خود را تقویت کنید

نباید فراموش کنید یادگیری زبان انگلیسی یا فرانسوی به صورت مناسب برای شما لازم است. شما می توانید برنامه های دولت کانادا را برای تازه واردان جستجو کنید تا به شما در بهبود مهارت های زبانی لازم یاری نمایند. به عنوان مثال، برنامه دستورالعمل زبان برای تازه واردان به کانادا (LINC) که یک برنامه دولت فدرال است به صورت رایگان در اختیار شما قرار خواهد گرفت. بعلاوه شما می توانید در خصوص دوره های رایگان زبان انگلیسی که ارائه می گردد با آژانس اسکان محلی خود مشورت کنید.

انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1074

به "نکات اولیه برای تازه واردین کانادا" امتیاز دهید

1 کاربر به "نکات اولیه برای تازه واردین کانادا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات اولیه برای تازه واردین کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید