مهاجرت به کانادا از طریق اسکیل ورکر

برنامه اسکیل ورکر کانادا یکی از مهم‌ترین مسیرهای مهاجرت به این کشور است. این برنامه به متخصصان و نیروی کار ماهر امکان می‌دهد تا با استفاده از مهارت‌های خود، درخواست اقامت دائم در کانادا را ارائه دهند. در این مقاله، به طور جامع به بررسی مفهوم اسکیل ورکر، شرایط و مدارک لازم برای این برنامه، نحوه امتیازدهی و همچنین مشاغل مورد نیاز کانادا پرداخته خواهد شد.

مهاجرت به کانادا از طریق اسکیل ورکر

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: اگر در زمینه ای متخصص هستید و سابقه کار دارید می توانید از راه ویزای کارگر ماهر (Skilled Worker) برای مهاجرت به کانادا اقدام کنید. مهارت شغلی در این نوع ویزا حرف اول را می زند. دولت کانادا راه های زیادی برای جذب مهاجران فعال و با استعداد دارد. در این مورد کانادا می خواهد از افراد دارای مهارت در زمینه های شغلی مورد نیاز خود بهره ببرد. مانند دیگر برنامه های مهاجرتی کانادا، این برنامه هم یک وضعیت برد برد است. در این برنامه جذب مهاجر، هم به وضعیت اقتصادی کانادا کمک می شود و هم موقعیت بسیار مناسبی برای شخص متقاضی به وجود می آید.

ویزای کاری کانادا اسکیل ورکر چند نوع دارد (البته بعضی از استان ها هم برنامه های خاص خود را دارند):

  • اسکیل ورکر فدرال: این برنامه شامل تمام کسانی است که دارای مهارت هستند و می خواهند به استانی به جز کبک بروند.
  • اسکیل ورکر کبک: برای کسانی است که کبک را برای مهاجرت انتخاب کرده اند.
  • برنامه استانی PNP: تعداد زیادی از استان ها در کانادا برنامه های مخصوص خود را دارند که می تواند نتیجه سریع تری را برای متقاضی ویزای کانادا داشته باشد.

یکی از میانبرها برای موفقیت در کسب ویزای کاری اسکیل ورکر داشتن پیشنهاد کاری در کانادا است. شما باید مهارت و امتیازات لازم را داشته باشید و کارفرما هم هیچ فرد کانادایی را برای شغل مورد نیازش پیدا نکرده باشد.

برای دریافت ویزای کاری در پروفایل خود اطلاعات فردی و رزومه، تحصیلات و مدرک زبان را وارد کنید. در این مرحله وضعیت شما مورد ارزیابی قرار می گیرد و امتیازی به شما داده می شود. حداکثر امتیاز 100 است. کسی که بتواند حداقل امتیاز 67 را به دست آورد، وارد Pool می شود. وضعیتی که در آن افراد رد نشده اند ولی هنوز تایید نهایی هم نشده اند.

اسکیل ورکر به چه معناست؟

اسکیلد ورکر (Skilled Worker) که به اصطلاح عامیانه به آن اسکیل ورکر نیز میگویند، به معنی نیروی کار ماهر است و یکی از برنامه های مهاجرت کاری به کانادا به شمار می رود. این برنامه یکی از سه برنامه سیستم اکسپرس انتری کانادا برای مهاجرت به این کشور به شمار می رود. دولت کانادا به وسیله سیستم اکسپرس انتری کانادا درخواست های مهاجرت برای اقامت دائم را آنالیز می نماید. این سیستم سه برنامه دارد که شامل موارد زیر است:

  • تجربه کار کانادایی (CEC): این برنامه برای افرادی است که حداقل یک سال به صورت تمام وقت در کانادا تجربه کاری داشته اند و می خواهند اقامت دائم خود را از این طریق بگیرند.
  • اسکیلد تریدز فدرال (FST): این برنامه نیز برای افرادی مناسب است که در بعضی از مشاغل فنی تجربه و تخصص دارند و قصد اقدام برای مهاجرت به وسیله مهارت فنی خود را دارند.
  • اسکیلد ورکر فدرال (FSW): برنامه ا اسکیلد ورکر کانادا، برای متخصصین ماهری که قصد مهاجرت به کانادا دارند مناسب خواهد بود.

با دریافت ویزای نیروی کار ماهر یا همان اسکیلد ورکر، میتوانید اقامت دائم کانادا برای کار را بدست آوردید. برای این منظور لازم است تا شرایط و امتیاز قبولی در بین برنامه را کسب کنید. عوامل مختلفی در کسب امتیاز دخیل هستند و دولت کانادا بر اساس آنها، متقاضیان را امتیاز بندی می نماید. عواملی مانند سن، مدرک تحصیلی، سابقه کار، سابقه زندگی در کانادا، مشخصات و شرایط همسر و خانواده و غیره که این عوامل در قالب جدول امتیازبندی اسکیل ورکر ارائه می شود.

در این خصوص مهم ترین شرطی که برای پذیرش افراد نیاز خواهد بود، سابقه کاری فرد متقاضی است. در واقع متقاضیان می بایست اثبات کنند که در طی 10 سال گذشته، مقدار حداقل یک سال سابقه کاری تمام وقت و یا معادل زمانی پاره وقت آن را داشته اند. این سابقه کاری باید به گونه ای باشد که فرد حقوق دریافت نماید و کارهای داوطلبانه و دوره های کارآموزی قابل قبول نیست. شاید بپرسید که آیا داشتن بیمه نیاز هست یا نه؟ برای پاسخ به این سؤال در ابتدا مبایست بگوییم در هیچ منبعی این شرط ذکر نشده است که برای دریافت تاییدیه کاری و تجربی و کسب امتیاز نیاز به بیمه دارید؛ اما داشتن بیمه می تواند به اثبات سابقه کاری شما یاری کند و مدارک شما را تقویت نماید؛ اما این امر اجباری نیست و اگر بیمه ندارید، می توانید در کنار نامه رفرنس کاری که ارائه می دهید، از مدارک دیگری جهت اثبات سابقه کاریتان به اداره مهاجرت و افسر مورد نظر ارائه نمایید. این مدارک می تواند شامل قراردادهای کاری، فیش حقوقی و یا دیگر مدارکی که در اثبات سابقه کاری به شما یاری می نماید، باشد.

علاوه بر موارد فوق، ممکن است از خود بپرسید آیا می توان از سابقه کاری حین تحصیل نیز برای اقدام برای مهاجرت اسکیلد ورکر استفاده کرد؟ پاسخ به این سؤال دو حالت دارد. گروهی از متقاضیان برای تحصیل، داخل خاک کانادا هستند و قصد دارند برای اقامت دائم اقدام کنند و در دوران تحصیل به صورت پاره وقت مشغول به کار بوده اند. در این صورت احتمالا در هفته 20 ساعت خارج از زمان تحصیل، به کار اختصاص پیدا می نماید. از طرفی هم مقدار استاندارد سابقه کاری، کار پاره وقت در کانادا هفته ای 15 ساعت و برای کار تمام وقت 30 ساعت در نظر گرفته می شود، در این صورت افراد می بایست دو سال سابقه کار پاره وقت داشته باشند تا حداقل یک سال سابقه کار تمام وقت برای آن ها محاسبه شود. با تمام این موارد، امکان اقدام برای برنامه Federal Skilled Workerhc برای این دسته از افراد وجود ندارد. بعلاوه اگر ساکن کانادا هستید و با روش Self Emloyed یا خویش فرما مشغول به کار هستید، نیز نمی توانید برای این برنامه اقدام نمایید و سابقه شغلی شما امتیازی را کسب نمی نماید.

در حالت دوم اگر خارج از خاک کانادا هستید، برای مثال در ایران در زمان تحصیل مشغول به کار بوده باشید و یا به صورت خویش فرما کار نموده باشید، جزء سابقه کاری محسوب می شود و می توانید از آن برای برنامه نیروی کار ماهر کانادا استفاده نمایید. شما می توانید سابقه کاری خود را معادل سازی کنید. در نظر داشته باشید که مقدار استاندارد ساعت کاری مورد قبول کانادا برای کار تمام وقت 30 ساعت است و اگر در ایران هفته ای 50 ساعت به صورت تمام وقت کار می کردید، نمی توانید آن 20 ساعت را به صورت اضافه حساب کنید. گفتنی است که نیاز نیست تمامی سابقه کاریتان در یک حوزه باشد اما حداقل یک سال به صورت تمام وقت می بایست در شغل مور نظر سابقه داشته باشید. یکی از نکاتی که برای درخواست ویزای کار نیروی ماهر حتماً می بایست مورد توجه قرار دهید، این است که حتماً باید سابقه کاری شما و درخواست شما برای مشاغل سطح صفر، A و یا B باشد چرا که در این برنامه صرفا این رده از شغل ها پذیرش دارند.

مشاغل مورد نیاز کانادا برای مهاجرت کاری

دولت کانادا هرساله فهرستی از مشاغل مورد نیاز در این کشور ارائه می دهد که در آن تمامی مشاغل با مهارت های متفاوت در سطوح شغلی صفر، A، B، C و D اعلام می شود تا متقاضیان دریافت ویزای کار کانادا، بتوانند برای شغل مناسب خود درخواست دهند. مشاغل کانادا طیف وسیعی از کارها را در برمی گیرند و پیش از تصمیم گیری برای مهاجرت کاری به کانادا بهتر است با مشاغل مورد نیاز کانادا برای مهاجرت آشنا شویم. اداره مهاجرت کانادا به هرکدام از عناوین شغلی یک کد که اصطلاحاً به آن کد ناک (NOC) میگویند، اختصاص می دهد. کد ناک مخفف عبارت National Occupational Classification یا سطح بندی ملی مشاغل است و از این کدها برای شناسایی عنوان شغلی مورد نظر استفاده می شود. فهرست NOC دارای چند سطح شامل A، B، C، D و 0 است که این سطح بندی بر اساس مهارت های مورد نیاز هر شغل مشخص می شود.

  • شغل های سطح O یا صفر: این سطح مهارتی بیشتر شغل های مدیریتی را در برمی گیرد و فرد برای تصدی آن می بایست مدرک دانشگاهی و عالی داشته باشد.
  • شغل های سطح A: شغل های این سطح نیاز به مهارت بالا و مدارک دانشگاهی دارند، مشاغلی مانند پزشکی، وکالت و غیره.
  • شغل های سطح B: مشاغل سطح مهارتی B نیز به آموزش دانشگاهی، مدرک دوره های تخصصی و یا گواهی کارآموزی نیاز دارند.
  • شغل های سطح C: این گروه از مشاغل به تحصیلات متوسطه یا گواهی دوره های آموزشی مرتبط با شغل نیاز دارند. حدبیشتر دو سال آموزش در محل کار نیز برای این سطح مورد نیاز است. فرد متقاضی مبایست دارای تجربه کاری مرتبط باشد.
  • شغل های سطح D: مشاغل این سطح که کاملاً تجربه محورند و بیشتر آن ها با دوره های آموزشی همراه هستند و آموزش در محل کار نیز دارند. برای تصدی این مشاغل نیاز به تحصیلات عالیه نیست.

در قسمت بالا، سطح بندی مشاغل کانادا توضیح داده شد و همان طور که گفتیم، برای ویزای نیروی کار ماهر می بایست برای سه سطح اول اقدام نمایید. اگر می خواهید با مشاغل این 5 سطح آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم مقاله مشاغل مورد نیاز کانادا برای مهاجرت را مطالعه نمایید و از فهرست شغل های مورد نیاز این کشور آگاه شوید.

مدارک لازم برای اسکیل ورکر کانادا

  • پاسپورت با مدت زمان اعتبار مناسب
  • مدارک تمکن مالی: برای اثبات تمکن مالی فرد متقاضی برای زندگی در کانادا می بایست مدارک 13000 دلار کانادا و برای هر عضو خانواده وی حدود 3500 دلار کانادا ارائه شود.
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • چنانچه دعوت نامه کاری از یک کارفرما در کانادا دارید، می بایست ارائه دهید.
  • گواهی معاینه پزشکی
  • اگر متقاضی برنامه استانی اسکیل ورکر هستید می بایست درخواست داوطلب شدن خود را ارائه دهید.
  • گزارش ارزیابی مدارک تحصیلی
  • گواهی آزمون زبان

نحوه امتیاز دهی برای برنامه نیروی کار ماهر کانادا:

برای کسب امتیاز لازم جهت مهاجرت به کانادا می بایست به 6 مورد از شرایط توجه کنید. روند امتیاز دهی در دو مرحله انجام می شود. در مرحله اول این امتیازبندی از 100 امتیاز محاسبه می شود و متقاضیان باید حداقل در مجموع 67 امتیاز از 100 را کسب کنند تا واجد شرایط دریافت ویزای نیروی کار ماهر باشند. در مرحله دوم که به آن اصطلاحاً استخر یا Pool میگویند، امتیازها از 1200 محاسبه می شود که در ادامه این موارد را توضیح می دهیم.

مهارت زبان انگلیسی و فرانسه: ارائه مدرکی دال بر مهارت در زبان انگلیسی لازم است و چنانچه با سایر مراحل امتیاز لازم را کسب کنید اما مهارت زبان نداشته باشید، درخواست شما پذیرفته نمی شود.

تحصیلات: دارندگان مدرک دیپلم امتیاز 5، کاردانی 19، لیسانس 22، فوق لیسانس 23 و دکترا امتیاز 25 را کسب خواهند کرد.

سابقه کاری: برای سابقه کاری می بایست حداقل در یکی از شغل های سطح A، B یا 0، یک سال سابقه کار داشته باشید. یک سال سابقه امتیاز 9، دو الی سه سال سابقه امتیاز 11، چهار الی پنج سال سابقه امتیاز 13 و شش سال و بیشتر، امتیاز 15 که بیشترین امتیاز است را کسب خواهد نمود.

سن: سن یکی از معیارهای امتیازدهی اسکیل ورکر محسوب می شود. متقاضیان واجد شرایط می بایست بین 18 تا 46 سال باشند. بیشترین امتیاز یعنی 12 به افراد 18 تا 35 سال تعلق می گیرد. افراد بیش از 46 سال امتیازی از این مرحله نخواهند داشت.

پیشنهاد استخدام در کانادا: پیشنهاد استخدام در کانادا شما می بایست تمام وقت و دائمی و حتما در یکی از شغل های سطح A، B یا 0 باشد.

سازگاری پذیری: معیار سازگاری پذیری جدای از سایر عوامل می تواند باعث افزایش امتیاز متقاضی شود. در صورتی که همسر یا خانواده فرد متقاضی ساکن کانادا باشد، مهارت زبانی داشته باشد، استخدام هماهنگ شده داشته باشد و... در افزایش امتیاز متقاضی موثر خواهد بود.

نکات تکمیلی

  • اهمیت برنامه اسکیل ورکر در افزایش جمعیت نیروی کار ماهر در کانادا و رشد اقتصادی این کشور
  • مزایای اقامت دائم برای افراد پذیرفته شده در این برنامه، از جمله دسترسی به خدمات رفاهی، بیمه درمانی و آموزش رایگان
  • توضیح بیشتر در مورد نحوه امتیازدهی و اهمیت هر یک از معیارها، مانند مهارت زبانی، تحصیلات، سابقه کاری و ...
  • ارائه مثال‌هایی از موفقیت‌های افراد پذیرفته‌شده در برنامه اسکیل ورکر و تأثیر آن بر زندگی آن‌ها
  • معرفی منابع و مشاوره‌های تخصصی برای کمک به متقاضیان در طی فرآیند درخواست و اخذ ویزا

سخن پایانی

برنامه اسکیل ورکر کانادا فرصت ارزشمندی است برای متخصصان و نیروی کار ماهر از سراسر جهان که قصد مهاجرت به این کشور را دارند. با شناخت کامل از شرایط و مدارک مورد نیاز این برنامه و همچنین داشتن راهنمایی و مشاوره تخصصی، می‌توانید با اطمینان خاطر اقدام به درخواست ویزا کرده و به آینده‌ای روشن در کانادا دست یابید.

انتشار: 12 فروردین 1403 بروزرسانی: 19 فروردین 1403 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 235

به "مهاجرت به کانادا از طریق اسکیل ورکر" امتیاز دهید

1 کاربر به "مهاجرت به کانادا از طریق اسکیل ورکر" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهاجرت به کانادا از طریق اسکیل ورکر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید