مصر کشوری شگفت انگیز با تاریخی غنی

مصر کشوری شگفت‌انگیز با تاریخی غنی است. سرزمینی با فرهنگی باستانی که میراثی ارزشمند از گذشته را حفظ کرده است. با معماری شگفت‌انگیز و شاهکارهای هنری خیره‌کننده مانند اهرام مصر و ابوالهول، مصر یکی از جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر دنیاست. مردم مصر مهمان‌نواز و سخاوتمند هستند. غذاهای لذیذ مصری با انواع مختلف کباب و سالادهای تازه شما را غافلگیر خواهد کرد. بنابراین اگر می‌خواهید تعطیلاتی فراموش‌نشدنی داشته باشید، حتما به مصر سفر کنید!

مصر کشوری شگفت انگیز با تاریخی غنی

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: کشور مصر یکی از کشورهای تاریخی و زیبا در قاره آفریقاست. اگر از علاقه مندان به تاریخ و باستان شناسی باشید، حتما دوست دارید یک بار هم که شده جاذبه هایی مثل اهرام جیزه را از نزدیک ببینید. در ادامه، درباره مصر و جاذبه های گردشگری آن بیشتر می خوانید.

کشور مصر کجاست؟

مسلما می دانید که کشور مصر در قاره آفریقا واقع شده است. مصر یکی از مقاصد گردشگری بسیار مجذوب نماینده در شمال شرقی این قاره محسوب می گردد. دره و دلتای رود نیل، واقع در قلب مصر، گهواره یکی از تمدن های باستانی به شمار می آید. دوران فراعنه مصر حدود سه هزار سال طول کشید، تا اینکه اسکندر مقدونی در سال 323 قبل از میلاد این منطقه را فتح نمود. آنچه امروزه به عنوان مصر شناخته می گردد، در سال 30 قبل از میلاد به وسیله رومی ها فتح شد و تا زمانی که مسلمانان عرب آن را تسخیر کردند، بخشی از جمهوری و امپراتوری روم به شمار می رفت.

آب و هوای مصر

مصر در کمربند صحرای شمال آفریقا واقع شده است و دارای آب و هوای کم بارش است. این منطقه تفاوت های قابل توجهی در دمای فصلی و روزانه دارد. طی سال، خورشید با قدرت بالا به این منطقه می تابد. در صحرا، طوفان های شنی یا گرد و غباری به وجود می آیند که مصری ها آن ها را"خمسین"می نامند. این طوفان ها معمولاً در دوره ای 50 روزه از مارس تا ژوئن رخ می دهند و باعث افزایش شدید دما (8 تا 11 درجه) و کاهش رطوبت نسبی (معمولاً تا 10 درصد) می شوند.

مصر دو فصل دارد: زمستان که از نوامبر تا مارس طول می کشد و دارای هوای خنک و معتدل است، و تابستان که از مه تا سپتامبر طول می کشد و هوای گرمی دارد. این کشور بسیار آفتابی است و در ماه های تابستان حدود 12 ساعت و در زمستان 8 تا 10 ساعت در روز آفتاب دارد.

ما در رهتورز سفری شگفت انگیز به مصر را برایتان برنامه ریزی کرده ایم.

مذهب و زبان رسمی مصر

اسلام دین رسمی مصر است و تقریبا همه مسلمانان مصر سنی هستند. این کشور از دیرباز مرکز تحقیقات اسلامی بوده است و دانشگاه الازهرِ قاهره یکی از معروف ترین مؤسسات آموزش اسلامی در جهان محسوب می گردد. بسیاری از مسلمانان، حتی آنهایی که خارج از مصر هستند، شیخ های الازهر را بالاترین مقامات مذهبی می دانند.

مردم و فرهنگ مصر

جمعیت مصر به سرعت در حال افزایش است. این مسئله منابع مصر را دچار محدودیت نموده است، زیرا بیشتر مردم در نواری باریک در امتداد رودخانه نیل زندگی می نمایند. جمعیت زیاد در چنین منطقه کوچکی باعث ازدحام بیش از حد می گردد و این ازدحام در تمام قسمت ها دیده می گردد، از مدارس گرفته تا ساختمان های آپارتمانی و بیمارستان ها.

پرچم کشور مصر

پرچم ملی مصر پرچمی سه رنگ متشکل از سه نوار افقی قرمز، سفید و سیاه است.

واحد پول کشور مصر

واحد پول مصر پوند مصر یا لیره مصر یا جنیه است. در حال حاضر هر دلار آمریکا برابر با 18/27 پوند مصر است.

اقتصاد کشور مصر

اقتصاد مصر پیش ازاین، مالی بسیار متمرکز بود که بر جایگزینی واردات در زمان رئیس جمهور جمال عبدالناصر تمرکز داشت. در دوران رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی (از سال 2014 اکنون)، اقتصاد این کشور از سند منظره 2030 مصر پیروی می نماید. هدف این منظره، تنوع بخشیدن به اقتصاد مصر است. اقتصاد مصر از نظر فراوری ناخالص داخلی پس از نیجریه دومین اقتصاد بزرگ آفریقا و در رتبه بندی جهانی در سال 2021 در رتبه 35 جهان قرار گرفته است.

در سال 2020، رشد اقتصادی مصر 0.26 درصد بوده و تولید ناخالص داخلی (GDP) آن 332.90 میلیارد دلار اعلام شده است. حدود 28 میلیون نفر در این کشور مشغول به کار هستند و نرخ مشارکت کاری افزایش یافته است.

بخش کشاورزی در تولید ناخالص مصر بیش از 32 درصد سهم دارد. مصر روزانه 688,100 بشکه نفت تولید می‌کند. کشور مصر دارای منابع گازی زیادی است و در طول سال 76.40 میلیارد متر مکعب گاز تولید می‌شود. محصولات صادراتی این کشور عمدتاً شامل نفت خام، محصولات پتروشیمی، پنبه، منسوجات و آهن‌آلات هستند. در بخش‌های جدید صادرات مصر، آهن‌آلات و مواد شیمیایی نیز مشاهده می‌شود.

محصولات وارداتی مصر عمدتاً شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد غذایی، مواد شیمیایی، چوب و الوار هستند. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سالانه در مصر 7.70 درصد ارزیابی شده است. تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت در مصر بیش از 90 درصد پیشرفت داشته است. تولید ناخالص داخلی سرانه در این کشور رشد 3 درصدی داشته است.

در کل، دولت مصر در تلاش است تا مکانیزم‌های روز دنیا را در پیش بگیرد و اقتصاد مصر در بخش صادرات به صورت جدی دنبال می‌شود. میزان صادرات این کشور به طور دوره‌ای تغییر داشته است و ارزش‌های اقتصادی داخلی در این کشور بهبود یافته است.

جاذبه های گردشگری

با توجه به اینکه کشور مصر باستانی است، بیشتر جاذبه های گردشگری آن هم تاریخی و بناهای قدیمی هستند. مصر به جز جاذبه های تاریخی، تفریحاتی چون گشت وگذار در شهرهای ساحلی و تورهای کروز هم دارد. در سفر به مصر، فرصت بازدید از این جاذبه ها را از دست ندهید.

1. اهرام بزرگ جیزه

آخرین بازمانده از عجایب هفتگانه جهان باستان، اهرام جیزه است که معروفیتی جهانی دارد. این مقبره ها متعلق به فرعون ها هستند و مجسمه مرموز ابوالهول ازشان محافظت می نماید.

این اهرام همواره باعث شگفتی مسافران مصر بوده اند و معمولا در صدر لیست محبوب ترین جاذبه های گردشگری قرار دارند. بیشتر گردشگران پس از ورود به مصر، اول از همه به این جاذبه سر می زنند.

این بناهای یادبود فراعنه هنوز هم در حاشیه صحرای قاهره منظره ای شگفت انگیز را می سازند که گردشگران را به وجد می آورد. هیچ کس مصر را بدون تماشا این هرم ها ترک نمی نماید.

2. معبد الأقصر

شهر اقصر در کنار رود نیل به خاطر جاذبه هایی مثل دره پادشاهان، معبد کرنک و معبد یادبود حتشپسوت مشهور است و جاذبه های گردشگری فراوانی دارد. این شهر باستانی پایگاه قدرت فراعنه بوده است و تماشای هایش بیش از آن هستند که کسی بتواند در یک بازدید ببینند. اقصر به خاطر تعداد زیاد جاذبه های تاریخی، بزرگ ترین موزه روباز جهان نامیده می گردد.

اگر چند روزی را در اینجا به کاوش نقاشی های دیواری رنگارنگ مقبره ها بگذرانید و به هیبت ستون های بزرگ در معابد خیره شوید، متوجه می شوید که چرا اقصر همواره مورخان و باستان شناسان را مجذوب خود می نماید.

3. تورهای کروز در رود نیل

کشور مصر با رود نیل تعریف می گردد. برای بسیاری از گردشگران، سفر دریایی چندروزه در این آبراه مشهور که شاهد ظهور و سقوط فراعنه بوده از مجذوب نماینده ترین فعالیت های سفر به مصر است.

گشت و گذار در رود نیل و تماشای طلوع و غروب خورشید آرامش بخش ترین راه برای تماشا معابدی است که در کناره های رودخانه در مسیر بین اقصر و اسوان قرار دارند. کشتی های کروز در این مسیر کنار بعضی از معبدهای قدیمی توقف می نمایند.

اگر تجربه ای آرام تر و دور از گردشگران را ترجیح می دهید، می توانید با فلوکا (قایق های چوبی سنتی مصری با بادبان های قدیمی) در رود نیل بگردید. تعداد زیادی از تورهای کروز از اقصر و اسوان حرکت می نمایند، اما فلوکا را فقط می توان برای سفرهای چندروزه از اسوان اجاره کرد.

4. شهر اسوان

آرام ترین شهر مصر اسوان است که در کنار مسیر پرپیچ وخم رود نیل قرار گرفته است. این شهر با پس زمینه تپه های شنی نارنجی، مکان مناسبی برای توقف و استراحت برای چند روز و غرق شدن در فضای آرام شهر است.

با کشتی هایی که در رودخانه تردد دارند به جزیره الفانتین بروید و در خیابان های رنگارنگ روستاها قدم بزنید. سپس سوار بر شتر به صومعه صحرایی سنت سیمئون در ساحل شرقی اسوان بروید. بعد از آن، در یکی از رستوران های قایقی استراحت کنید و در حال تماشای فلوکاها با بادبان های قدیمی، از غذای خود لذت ببرید.

هنگام غروب آفتاب هم سوار فلوکا شوید تا در اطراف جزایر اسوان گشتی بزنید. این کار محبوب ترین فعالیت گردشگران در اسوان و آرامش بخش ترین راه برای تماشای منظره ها شهر است.

5. سایت تاریخی ابو سِمبِل

حتی در کشوری مملو از معابد هم ابو سمبل جاذبه ای خاص است. معبد بزرگ رامسس دوم با تندیس هایی بزرگ نگهبانی می گردد و فضای داخلی مجلل آن با نقاشی های دیواری تزئین شده است.

ابو سمبل غیر از ابعاد بزرگ و سنگی بودنش، به خاطر عملیات بی نظیر مهندسی در دهه 1960 مشهور شده است؛ یونسکو کل معبد را از مکان اصلی خود جابه جا کرد تا مانع غرق شدن آن زیر آب سد اسوان گردد.

امروزه گشت وگذار در ابو سمبل همان قدر که از نظر تاریخی اهمیت دارد، به معنای تحسین پیروزی این کوشش بین المللی برای نجات اثری تاریخی نیز هست.

6. غواصی در دریای سرخ

زیر سطح دریای سرخ، جهانی دیگری وجود دارد که به میزان معابد و مقبره های روی خشکی مجذوب نماینده است. صخره های مرجانی دریای سرخ هم به خاطر مرجان های رنگارنگ و هم به خاطر تنوع حیات دریایی معروفیت دارند، از ماهی های صخره ای رنگارنگ گرفته تا کوسه ها، دلفین ها و لاک پشت ها.

معروف ترین شهر برای غواصان شرم الشیخ در شبه جزیره سیناست، یعنی نزدیک ترین شهر به صخره های پارک ملی راس محمد و بعلاوه صخره های تنگه تیران. سایت های متعددی برای غواصی در این منطقه وجود دارند که بعضی از آنها برای مبتدیان و بعضی دیگر برای غواصان حرفه ای است.

7. گشت وگذار در قاهره اسلامی

کوچه های باریک منطقه اسلامی قاهره، مرکز مملو از مساجد، مدارس اسلامی و بناهای تاریخی حال وهوای خاصی دارد. اینجا همان شهری است که در آن بازار هزارتوی خان الخلیلی را خواهید یافت، جایی که مسگران و صنعتگران هنوز کارگاه های کوچک خود را دارند و غرفه ها مملو از سرامیک، منسوجات، ادویه و عطر هستند.

خیابان های اطراف بازار بعضی از زیباترین آثار معماری حفظ شده از دوران حکومت مسلمانان را در خود جای داده اند. در این شهر، تاریخ پرفرازونشیبی برای کشف وجود دارد، از مسجد الازهر و مسجد چشم نواز سلطان حسن گرفته تا سقف دروازه قرون وسطایی باب زوویلا و چشم میزانایی بی نظیر از مناره ها که در سراسر منطقه به چشم می خورند.

8. منطقه ساحلی سینای جنوبی

منطقه سینای جنوبی در شبه جزیره سینا، منطقه ای ساحلی برای همه افراد با همه سلیقه هاست.

شرم الشیخ شهری تفریحی به سبک اروپایی است که مملو از هتل های مجلل، رستوران های بین المللی و مجموعه ای از جاذبه های تفریحی است. بسیاری از استراحتگاه های این منطقه محبوب اروپایی ها هستند و برای تعطیلات زمستانی آفتابی به آنها سر می زنند.

دهاب شهر ساحلی ساده ای برای گردشگرانی است که می خواهند سفری مقرون به صرفه تر داشته باشند و به سفرهای بیابانی و ماجراجویی های ساحلی بروند. این شهر بیش از همه به امکانات غواصی مقرون به صرفه و منطقه ساحلی مجذوب نمایندهش مشهور است که در آن موج سواری و کایت سواری هم انجام می گردد.

9. محوطه باستانی سقاره

همه درباره اهرام جیزه شنیده اند، اما این اهرام تنها أهرام مصر نیستند. سقاره در فاصله یک روزه از قاهره قرار گرفته است و گورستانی وسیع از مقبره ها و اهرام است که در دوره های مختلف حکومت فراعنه ساخته شده اند.

این محوطه بیشتر به خاطر هرم پله ای اش مشهور است، بنایی که نشان می دهد معماران مصر باستان چگونه دانش مهندسی خود را برای ساخت هرم واقعی ارتقا داده اند.

10. موزه مصر

موزه قاهره که گنجینه ای از اشیای باقیمانده از جهان فراعنه است، یکی از بزرگ ترین موزه های جهان محسوب می گردد. این عمارت بزرگ همواره میزبان نمایشگاه های متعدد است.

مجموعه اصلی و خیره نماینده این موزه گنجینه های طلایی است که از مقبره توت عَنخ آمون در دره پادشاهان کشف شده است.

انتشار: 15 مرداد 1402 بروزرسانی: 15 مرداد 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1253

به "مصر کشوری شگفت انگیز با تاریخی غنی" امتیاز دهید

1 کاربر به "مصر کشوری شگفت انگیز با تاریخی غنی" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "مصر کشوری شگفت انگیز با تاریخی غنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید