قوانین طلاق در کانادا

در بخش قبلی در مورد قوانین مربوط به ازدواج در کانادا صحبت کردیم. اطلاع از این دست قوانین به شما کمک می‌کند به خوبی و بدون هیچ مشکلی با دنیای جدیدتان آشنا شده و زندگی نوی خود را با آرامش شروع کنید. به همین خاطر برای کسانی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند، دانستن این قوانین اهمیت دارد. در ادامه می‌خواهیم به قوانین مربوط به طلاق در کانادا بپردازیم.

قوانین طلاق در کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: طلاق زمانی اتفاق می‌افتد که شما به طور رسمی ازدواج خود را پایان دهید. جدایی زمانی است که دو شریک زندگی که با هم ازدواج کرده‌اند یا بدون ثبت ازدواج با هم زندگی می‌کنند، تصمیم بگیرند رابطه‌شان را خاتمه دهند و به صورت جداگانه زندگی کنند. اگر شما ازدواج کرده باشید می‌توانید جدا زندگی کنید، حتی اگر طلاق قانونی نگیرید. اما اگر شما و یا همسرتان بخواهید دوباره ازدواج کنید، باید اول از همه طلاق بگیرید.

پاشیدن خانواده اتفاق سختی است و استرس فراوانی به تمام اعضای خانواده وارد می‌کند. اگر شما و شریک زندگی‌تان بخواهید طلاق بگیرید یا جدا شوید، نیاز است که مسائل حقوقی و قانونی فراوانی را حل و فصل کنید. شما به احتمال زیاد باید در مورد پشتیبانی‌های مالی، ایجاد قرار و مدارها برای بچه‌ها و تقسیم کردن دارایی‌های خانوادگی تصمیم‌گیری کنید.

هر موقعیتی نیاز به وکیل ندارد، اما برای بسیاری از مشکلات حقوقی خانوادگی به شما توصیه می‌کنیم مشاوره‌های حقوقی بگیرید.

زوج‌ها اگر می‌خواهند پایان ازدواج‌شان قانونی باشد، باید دستور طلاق را از دادگاه دریافت کنند. اگر می‌خواهید طلاق بگیرید، می‌توانید همزمان از دادگاه بخواهید تا در مورد دیگر مسائل خانوادگی‌تان مانند تقسیم اموال خانواده، پشتیبانی مالی خودتان و فرزندان‌تان و همچنین برنامه‌هایتان برای بچه‌ها شامل گرفتن حضانت بچه‌ها و دادن اجازه برای دیدن بچه‌ها تصمیم‌گیری کند.

اگر شما طلاق نمی‌گیرید اما از همسرتان جدا می‌شوید، همچنان می‌توانید از دادگاه بخواهید در مورد این مسائل تصمیم‌گیری کند. شما و همسرتان به صورت شخصی هم می‌توانید قرارهای مربوط به اموال، پشتیبانی مالی و بزرگ کردن بچه‌ها را تنظیم کنید. خوب است تمام قرارهایتان را به صورت کتبی در یک سند با نام توافق جدا شدن بیاورید.

چگونه در کانادا طلاق بگیریم؟

برای این که بتوانید درخواست طلاق در کانادا را بدهید، شما و همسرتان باید حداقل به مدت یک سال در این کشور زندگی کرده باشید. شما باید در یک دادگاه خانواده درخواست طلاق خود را ثبت کنید و مدارک مورد نیاز این کار را ارائه دهید. درخواست طلاق، دادگاه را به جریان می‌اندازد و در آن توضیح داده شده که شما از دادگاه می‌خواهید چه تصمیمی بگیرد و چه دستوراتی بدهد.

شما به اجازه همسرتان برای ارائه درخواست طلاق نیاز ندارید. هر کدام از شما به تنهایی یا همراه هم می‌توانید درخواست طلاق را ثبت کنید. درخواست شما تنها می‌تواند در مورد طلاق باشد یا موضوعات دیگر مانند حضانت بچه‌ها، پشتیبانی مالی از بچه‌ها یا همسر و تقسیم کردن اموال خانوادگی را هم شامل شود. شما می‌توانید درخواست خود را با یا بدون کمک وکیل ارائه دهید.

برای این که بتوانید طلاق بگیرید، شما باید نشان دهید که ازدواج شما در هم شکسته و هیچ شانسی وجود ندارد که بخواهید دوباره به کنار همسرتان بر گردید. 3 راه برای نشان دادن این موضوع وجود دارد:

  1. زندگی جداگانه: معمول‌ترین روش برای نشان دادن این موضوع که یک ازدواج درهم شکسته، این است که زوج‌ها حداقل برای یک سال جدا از هم زندگی کنند. شما می‌توانید در یک خانه باشید و همچنان از همسرتان جدا زندگی کنید؛ تا زمانی که مانند یک زوج معمولی رفتار نکنید، در نظام حقوقی زوج تلقی نمی‌شوید. اگر شما در طول این سالی که جدا زندگی کرده‌اید، بر روی ادامه ازدواج خود کار می‌کردید، تا زمانی که برگشت به رابطه کمتر از 90 روز بوده باشد، شما همچنان جدا از هم به حساب خواهید آمد. شما می‌توانید به محض جدا شدن از همسرتان تقاضای طلاق کنید اما دادگاه طلاق شما را تا زمانی که شما و همسرتان برای یک سال کامل از هم جدا نشده باشید، تایید نمی‌کند.
  2. خیانت: شما می‌توانید تقاضای طلاق کنید، اگر همسرتان به شما خیانت کرده باشد.
  3. سواستفاده/خشونت: شما می‌توانید تقاضای طلاق کنید، اگر همسرتان از نظر فیزیکی یا روانی رفتار خشونت‌آمیز یا سواستفاده‌گرانه داشته باشد و به همین دلیل دیگر تحمل زندگی را نداشته باشید.

در موضوع خیانت یا خشونت، نیازی نیست که یک سال منتظر بمانید تا طلاق شما تایید شود. البته شما باید خیانت یا خشونت همسرتان را ثابت کنید، به همین خاطر این نوع پرونده‌ها پیچیده‌تر و پر هزینه‌تر هستند.

آیا طلاق انجام شده در دیگر کشورها در کانادا هم قانونی است؟

طلاق انجام شده در دیگر کشورها، در کانادا هم قانونی به حساب می‎آید، اگر :

  1. اگر شما یا همسرتان حداقل به مدت یک سال در کشور دیگری زندگی کرده باشید، قبل از این که برای گرفتن طلاق اقدام کنید. در این حالت اگر حکم طلاق برای شما صادر شده باشد، در کانادا هم قانونی تلقی خواهد شد.
  2. اگر شخصی که برای گرفتن طلاق در یک کشور دیگر اقدام می‌کند، نشان دهد که ارتباطی واقعی و معنادار با آن کشور دارد، آن وقت اگر حکم طلاق صادر شود، آن حکم در کانادا هم قانونی تشخیص داده خواهد شد، حتی اگر هیچ کدام از زوج‌ها به مدت یک سال در آن کشور زندگی نکرده باشند.

برخی راه‌ها برای نشان دادن ارتباط واقعی و معنادار با کشورتان این هستند که شما اصالتا از آن کشور آمده‌اید و وقتی طلاق گرفته‌اید هم به آن کشور برگشته‌اید؛ یا این که شخصی که برای طلاق اقدام کرده در آن کشور ملکی داشته باشد یا زمان زیادی را در آن کشور سپری کند.

اگر در مورد طلاقی که در کشور دیگر صادر شده سوالی دارید، بهتر است با یک وکیل خانواده در کانادا مشورت کنید.

اگر طلاق شما در کشور دیگری انجام شده است و می‌خواهید با شخص دیگری در کانادا ازدواج کنید، باید سند طلاق‌تان را ارائه کنید تا بتوانید در کانادا مجددا ازدواج کنید؛ برای این کار شما باید یک رونوشت رسمی از دستور طلاق را داشته باشید. شما به یک نامه از یک وکیل در کانادا نیاز دارید؛ نامه‌ای که در آن عنوان شده طلاق شما تحت قوانین کانادا به رسمیت شناخته می‌شود.

اگر طلاق‌نامه شما به زبان انگلیسی یا فرانسوی نیست، باید این نامه را به وسیله یک مترجم مورد تایید به انگلیسی یا فرانسوی ترجمه کنید. وکیل در این مورد هم می‌تواند به شما کمک کند.

جدا شدن زوج‌های عرفی

زوج‌هایی که با هم زندگی می‌کنند اما انتخاب کرده‌اند که ازدواج خود را به صورت رسمی ثبت نکنند، زوج‌های عرفی خوانده می‌شوند. زوج‌های عرفی می‌توانند با جدا شدن از همدیگر به رابطه‌شان پایان دهند. شما نمی‌توانید طلاق بگیرید، اگر به صورت قانونی ازدواج نکرده باشید.

هر استان در کانادا قوانین متفاوتی دارد، در مورد این که چه زوج‌هایی زوج‌های عرفی به حساب می‌آیند و کدام بخش‌های حقوق خانواده مشمول این زوج‌ها می‌شود، زمانی که از هم جدا می‌شوند. در انتاریو زوج‌های عرفی، حقوق خانواده دارند اگر:

  • بیشتر از 3 سال با هم زندگی کرده باشند.
  • اگر با هم بچه داشته باشند و در یک رابطه مداوم بوده باشند.

زوج‌های عرفی در استان انتاریو این حق را دارند تا برای گرفتن حضانت بچه‌ها، پشتیبانی مالی بچه‌ها و دیدنشان و همچنین پشتیبانی مالی همسر اقدام کنند.

با وجود این که قانون، رابطه‌های عرفی را به طریق مختلفی به رسمیت می‌شناسد اما قوانین مربوط به تقسیم دارایی‌های خانوادگی، آن طور که شامل زوج‌هایی با ازدواج رسمی می‌شوند، شامل زوج‌های عرفی نمی‌شوند. البته در بعضی موارد ممکن است دادگاه حکم تقسیم اموال خانواده را بدهد، حتی اگر یکی از زوج‌ها مالک شخصی آن دارایی‌ها نباشد.

انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 324

به "قوانین طلاق در کانادا" امتیاز دهید

8 کاربر به "قوانین طلاق در کانادا" امتیاز داده اند | 4.9 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوانین طلاق در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید