درباره صندوق های بازنشستگی در کانادا (RRSP)

صندوق های بازنشستگی در کانادا (RRSP) یکی از رایج‌ترین شیوه‌ها برای برنامه‌ریزی مالی دوره بازنشستگی در کانادا به شمار می‌رود. این حساب که در اصلا حساب ثبت‌شده پس انداز بازنشستگی (Registered Retirement Savings Plan) خوانده می‌شود یک سری معافیت مالیاتی به همراه دارد. شما می‌توانید تا 18 درصد از درآمد سالانه خود را به حساب پس ‌انداز بازنشستگی (RRSP) منتقل کنید که البته تا سقف 26500 دلار در سال است. شما همچنین می‌توانید تعیین کنید که پس‌انداز بازنشستگی شما به صورت اوراق بهادار نظیر صندوق‌های مشترک، اوراق مشارکت و … باشد. در زمان برداشت نیز،‌ مالیات تعلق گرفته به آن، چندان بالا نخواهد بود. برای دریافت cpp (Canada Pension Plan) که یک طرح دولتی است، شما باید تا سن 65 سالگی صبر کنید.

درباره صندوق های بازنشستگی در کانادا (RRSP)

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: کشور کانادا به استانداردهای بالای زندگی شهروندانش معروف است. این کشور سعی دارد تا با درک احتیاجهای شهروندان خود، در زمان های مختلف امکان انتخاب برترین ها را فراهم کند. یکی از این موارد سیستم پس انداز بازنشستگی در کشور کانادا (RRSP) است.

توجه به پس انداز بازنشستگی در کشور کانادا با افزایش میانگین سنی شهروندان این کشور افزایش چشمگیری یافته است. شما با استفاده از سیستم پس انداز بازنشستگی در کشور کانادا می توانید از مزایای چشمگیر این طرح بهره ببرید. اصلی ترین هدف این طرح ایجاد منبع عایدیی برای زندگی بی دغدغه برای سالمندان واست. اما پس انداز بازنشستگی در کشور کانادا دارای مزایای دیگر نیز هست. در این مطلب سعی داریم تا تصویری کلی از برنامه پس انداز بازنشستگی در کشور کانادا را ارائه کنیم تا شما برای یک انتخاب مناسب کمک کنیم.

پس انداز بازنشستگی (RRSP) در کانادا

معمولا زمانی که شما در یک برنامه پس انداز بازنشستگی به وسیله یک موسسه مالی مانند بانک، اتحادیه اعتباری یا شرکت بیمه ثبت نام کنید به شما درباره انواع پس انداز بازنشستگی (RRSP) و فرصت های سرمایه گذاری آن مشاوره داده خواهد شد و در صورتی که شما واجد شرایط افتتاح حساب پس انداز بازنشستگی باشید به شما اطلاع داده خواهد شد.

شما ممکن است بخواهید با همسر یا شریک زندگی تان یک برنامه مشترک پس انداز بازنشستگی (RRSP) داشته باشید. در این نوع از برنامه پس انداز بازنشستگی، عایدی بازنشستگی به طور مساوی بین هر دوی شما تقسیم خواهد شد. در برنامه پس انداز بازنشستگی هیچ مالیاتی در طول زمان پس انداز از شما اخذ نخواهد شد. علاوه بر این مقدار مالیاتی که در زمان استفاده از پس انداز بازنشستگی از شما گرفته می شود نیز کم خواهد بود.

شاید شما ترجیح می دهید سبد سرمایه گذاری خود را با خرید و فروش انواع مختلفی از سرمایه گذاری ها ایجاد و مدیریت کنید، در چنین شرایطی می توانید در پس انداز RRSP خودگردان ثبت نام کنید. در واقع شما می توانید معین کنید که پس انداز بازنشستگی شما به صورت اوراق بهادار نظیر صندوق های مشترک، اوراق مشارکت یا صندوق های قابل معامله (ETF) یا… باشد. نکته مهم این است که این طرح شگفت انگیز تنوع بالایی دارد و شما می توانید با توجه به احتیاج و دقت نظر خود یکی از گزینه های مناسب را برای خود انتخاب کنید.

مقدار سرمایه گذاری در پس انداز بازنشستگی (RRSP) در کشور کانادا

شما می توانید بر اساس مقدار عایدی خود، پس انداز بازنشستگی خود را به صورت ماهیانه معین کنید. اصلی ترین نکته ایی که در خصوص مقدار سرمایه گذاری در پس انداز بازنشستگی (RRSP) وجود دارد این است که مقدار پس انداز شما نباید بیشتر از سقف معین شده به وسیله دولت کانادا باشد. در حال حاضر شما می توانید در حدود 18 درصد عایدی ناخالص خود را در حساب پس انداز بازنشستگی تان ذخیر کنید. پول و بهره تعلق گرفته به آن تا زمانی که شما بخواهید از آن برداشت کنید، معاف از مالیات خواهد بود.

طرح پس انداز بازنشستگی (RRSP) چیست؟

طرح پس انداز بازنشستگی (RRSP) در واقع نوع ارتقا یافته طرح های سرمایه گذاری است که به شما دسترسی مستقیم یا غیرمستقیم به وجوه پس انداز خود را بدون داشتن مالیات ارائه می دهد. شما می توانید با استفاده از کارتهای اعتباری از پس انداز بازنشستگی خود برای خرید وسایل خانه یا حتی خرید خانه بهره ببرید.

طرح پس انداز بازنشستگی (RRSP) در کدام استان های کشور کانادا ارائه می شود؟

دامنه این طرح و زیر مجموعه های آن در سراسر کشور است. مروجان طرح پس انداز بازنشستگی RRSP در همه استانها به جز استان های که به استان های دریایی کشور معروف هستند، کانادا فعالیت می نمایند. به همین ترتیب متقاضیان پس انداز بازنشستگی RRSP در سراسر کشور واقع شده اند.

پس انداز بازنشستگی برای چه کسانی طراحی شده است؟

این طرح در سال 1975 با هدف تامین زندگی افراد شغل آزاد و کارکنان در دوره بازنشستگی ایجاد شد. اما به علت مزیت های این طرح در حال حاضر متقاضیان آن از تمام اقشار جامعه کانادا هستند.

چگونه می توان پس انداز بازنشستگی (RRSP) محافظت کرد؟

در وهله اول هیچ وقت بدون پرداخت مالیات از حساب پس انداز بازنشستگی (RRSP) خود پول خارج نکنید. به جز افرادی که با بازار اوراق بهادار بسیار آشنا هستند، ما به شما توصیه می کنیم که گزینه های سرمایه گذاری خود را در حساب پس انداز بازنشستگی با شخص ثالث مستقلی مانند وکیل یا حسابدار در میان بگذارید. همواره به یاد داشته باشید که در خصوص پیشنهادهایی که از شما می خواهند تا با استفاده از حساب پس انداز بازنشستگی خود در فرصت های مالی سرمایه گذاری کنید، بسیار محتاط باشید.

دریافت از حساب پس انداز بازنشستگی (RRSP)

اگر شما نزدیک بازنشستگی هستید، ممکن است به فکر دریافت عایدی منظم از حساب پس انداز بازنشستگی خود باشید. شما به طور کلی می توانید مقدار معینی را به عنوان عایدی خود معین کنید. معمولا سن دریافت عایدی از حساب پس انداز بازنشستگی 71 سالگی است. اگر شما می خواهید از سنین کمتر از 71 سالگی این عایدی ماهیانه را کسب کنید، می توانید وجوه حساب پس انداز خود را به صندوق عایدی بازنشستگی ثبت شده (RRIF) منتقل کنید. با آغاز یک سال پس از ایجاد RRIF، هرساله حداقل مبلغی که استفاده از یک فرمول از پیش معین شده براساس ارزش RRIF و سن شما محاسبه می شود را دریافت کنید. شما ممکن است مجبور شوید هنگام آغاز برداشت از RRIF، مالیات بر عایدی خود را پرداخت کنید. این در حالی است که مقدار مالیات پرداختی شما در هنگام برداشت از حساب پس انداز بازنشستگی بسیار کمتر خواهد بود.

بعلاوه چناچه شما و شریک زندگی تان یک طرح مشترک برای پس انداز بازنشستگی دارید، می توانید به تنهایی از طرح پس انداز بازنشستگی انصراف دهید.

انتقال دادن حساب پس انداز بازنشستگی (RRSP)

شما می توانید انواع خاصی از پرداخت ها را به استفاده از حساب پس انداز بازنشستگی (RRSP) انجام دهید. علاوه براین شما می توانید هر زمان که بخواهید پس انداز خود را به یک طرح پس انداز بازنشستگی ثبت شده (RRSP) یا از یک طرح پس انداز بازنشستگی ثبت شده به برنامه دیگر، مانند یک برنامه بازنشستگی ثبت شده (RPP)، صندوق عایدی بازنشستگی ثبت شده (RRIF)، برنامه بازنشستگی معین (SPP)، طرح تقسیم سود به تعویق افتاده (DPSP) یا طرح بازنشستگی ثبت شده تلفیقی (PRPP) انتقال دهید.

اگر بیشتر از سقف معین شده به حساب پس انداز بازنشستگی خود پول واریز کنید، چه اتفاقی می افتد؟

چنانچه به حساب پس انداز شما اشتباها بیشتر از سقف معین شده پول واریز شود. شما در وهله اول می توانید مقادیر اضافی را برداشت کنید و مالیات آن ها را پرداخت نمایید. شما برای واریز بیشتر از 2000 دلار از سقف پس انداز بازنشستگی در حدود یک درصد مالیات پرداخت کنید. بعلاوه از قلم نیاندازید که اگر مجبور به پرداخت این مالیات هستید باید اظهارنامه مالیاتی خود را طی 90 روز پس واریز وجه ارائه نماید تا از جریمه تأخیر در ثبت پرونده یا سود دریافتی خودداری کنید.

آیا اداره عایدی کانادا (CRA) می تواند از واریز بیشتر از سقف معین شده به حساب پس انداز بازنشستگی شما چشم پوشی کند؟

می توانید در صورت تحقق دو شرط زیر، کتباً از CRA بخواهید که از مالیات مازاد بر حساب پس انداز شما چشم پوشی کند:

  • سهم اضافی شما که مالیات بر اساس آن بنا شده است به علت یک خطای معقول بوجود آمده باشد
  • شما اقدامات منطقی را برای از بین بردن واریز اضافی وجه انجام می دهید یا انجام داده باشید.

شما باید موارد زیر را در درخواست خود مطرح کنید:

چرا واریز وجه بیش از حد داشته اید و چرا این موضوع یک خطای منطقی است. هر سندی که نشان می دهد که واریز اضافی وجه شما یک خطای تصادفی بوده است.

مجازات های تأخیر در پرداخت مالیات واریز بیشتر از سقف معین شده به حساب پس انداز بازنشستگی

اداره عایدی کانادا 90 روز بعد از وجه اضافی به حساب شما در وهله اول 5 درصد از مانده حساب پس انداز بازنشستگی شما را به علت بدهی به علاوه 1درصد مانده پس انداز بازنشستگی شما را به ازای هر ماه دیرکرد، برداشت خواهد نمود. چنانچه شما اظهارنامه مالیاتی خود را تا حداکثر 12 ماه به اداره عایدی کانادا ارائه نکنید دوباره 5 درصد از مانده حساب پس انداز بازنشستگی شما را برداشت می نماید.

اصلی ترین مزیت های پس انداز بازنشستگی (RRSP)

برجسته ترین مزیت پس انداز بازنشستگی معاف بودن از مالیات است. مقدار پس انداز شما و سود دریافتی از سرمایه گذاری تا زمانی که در حساب پس انداز بازنشستگی شما قرار دارند، کاملا از مالیات معاف خواهد بود. شما فقط در هنگام برداشت، آن هم به مقدار ناچیز باید مالیات پرداخت کنید. این موضوع در کشوری مانند کانادا که شهروندان برای تمام دارای های خود ملزم به پرداخت مالیات هستند، به شدت مهم است.

چنانچه شما مقدار سقف واریز وجه به حساب پس انداز خود را استفاده نکنید، این مقدار به سال آینده منتقل خواهد شد.

بعلاوه همان طور که گفته شود شما برای خریدهای ضروری مانند وسایل خانه و خرید اولین خانه خود، می توانید از حساب پس انداز بازنشستگی خود بهره ببرید.

اصلی ترین معایب حساب پس انداز بازنشستگی (RRSP)

همان طور که گفتیم شما برای واریز وجه به این حساب با محدودیت روبرو هستید. علاوه بر این به علت معاف بودن از مالیات این برنامه پس انداز به خصوص، پیچیدگی های مالیاتی خاصی برای کسانی که خواستار برداشت از حساب خود هستند، وجود دارد. بعلاوه شما به علت برداشت های خود، قبل از سن 71 سالگی باید مالیات کلانی را بپردازید.

انواع حساب پس انداز بازنشستگی (RRSP)

حساب پس انداز شخصی (Individual RRSP): این حسابی است که به وسیله شما و برای استفاده شخصی شما افتتاح خواهد شد. شما به طور ماهیانه مبالغی را به این حساب واریز خواهید کرد.

حساب پس انداز گروهی(Group RRSP) این نوع حساب خاص به وسیله کارفرما یا شرکتی که در آن کار می کنید برای شما افتتاح خواهد شد و شرکت و کارفرمای شما ماهیانه به این حساب پول واریز خواهند کرد.

حساب پس انداز همسر (Spousal RRSP) اصلی ترین مزیت این حساب برای زوجینی است که یکی از طرفین بیشتر از دیگر عایدی کسب می نماید. وی می تواند با واریز پول به حساب پس انداز بازنشستگی مشترکشان از پرداخت مالیات معاف شود.

حساب پس انداز جمعی (Pooled RRSP): این حساب مختص کارکنان و صاحبان کسب وکارهای کوچک است.

دارایی های قابل انتقال به حساب پس انداز بازنشستگی (RRSP)

شما به این نوع از حساب پس انداز خاص می توانید انواع دارایی های خاص خود را انتقال دهید. این دارایی های شامل موارد ذیل است:

  • سهام
  • اوراق مشارکت
  • صندوق های مشترک
  • گواهی سرمایه گذاری تضمینی
  • صندوق های عایدیی
  • ارزهای خارجی
  • صندوق های قابل معامله
  • وام های مسکن
  • صندوق های حمایت شده از سوی اتحادیه های شغلی

نرخ سود برای حساب پس انداز بازنشستگی (RRSP) چقدر است؟

در وهله اول باید بدانید که نرخ سود شما به نوع سرمایه گذاری که در آن مشارکت می کنید، بستگی خواهد داشت.

معمولا شما به طور میانه بین 4 تا 5.7 درصد می توانید انتظار سودآوری از این صندوق ها را داشته باشید. باید توجه داشته باشید که این نرخ با توجه تورم سالانه کشور کانادا، کاملا منصفانه است. البته شما باید نرخ کارمزد را نیز در صندوق پس انداز بازنشستگی انتخابی خود را نیز محاسبه کنید.

انتشار: 7 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1246

به "درباره صندوق های بازنشستگی در کانادا (RRSP)" امتیاز دهید

1 کاربر به "درباره صندوق های بازنشستگی در کانادا (RRSP)" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره صندوق های بازنشستگی در کانادا (RRSP)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید