درباره بازنشستگی در کانادا

بازنشستگی در کانادا همچون کشورهای دیگر با ضوابط و قوانین خاص خود خواهد بود.

درباره بازنشستگی در کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: یکی از سوالاتی که برای مهاجرین به کانادا پیش می آید سن بازنشستگی و خدماتی است که دولت کانادا به بازنشستگان ارائه می دهد، از همین اول بگوییم که موضوع بازنشستگی در کانادا کمی پیچیده است پس تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

شرایط بازنشستگی در کانادا چگونه است؟

شرایط بازنشستگی در کانادا با ایران بسیار متفاوت بوده و بستگی به برنامه ریزی مالی شما در دوران اشتغال دارد. اینکه در چه سنی مشغول به کار شوید، نوع کار شما دولتی باشد یا خصوصی و سن بازنشستگی شما، در اندازه عایدی شما در دوران بازنشستگی تاثیرگذار است.

در کانادا در چه سنی می توان بازنشسته شد؟

سن رسمی بازنشستگی در کانادا 65 سال است که بسیاری از کانادایی قبل از این سن بازنشسته می شوند. البته صاحب خانه بودن نیز در اندازه رفاه شما در دوران بازنشستگی تأثیرگذار است زیرا کرایه خانه در شهرهای مختلف کانادا بسیار بالا بوده و باید بخش زیادی از حقوق بازنشستگی خود را به پرداخت کرایه خانه اختصاص داد.

اندازه حقوق بازنشستگی در کانادا چه میزان خواهد بود؟

اول باید بدانید که سه دسته بازنشستگی در کانادا وجود دارد که هم شامل کانادایی ها و هم شامل مهاجرین می شود. سه دسته پرداخت در دوران بازنشستگی در سن بالا از سوی دولت وجود دارد که در هر صورت برقرار است و ربطی به کار کردن و یا کار نکردن در کانادا ندارد و ماهانه این مبالغ به شما پرداخت می شود. همان طور که گفته شد این مبالغ چندان زیاد نیست و تنها بخش کوچکی از هزینه های زندگی را تأمین می نماید.

طرح های بازنشستگی در کانادا

OLD Ages security (امنیت زندگی افراد سالمند) شامل تمام افراد کانادایی می شود که سن بالاتر از 65 سال دارند؛ اما سؤال این است که این پرداختی شامل حال مهاجرین نیز می شود؟

بعضی از ایرانی ها مهاجر که اقامت کانادا را دارند، والدین مسن خود را نیز با خود به کانادا برده اند و این سؤال برای آن ها مطرح است که این پرداختی شامل حال پدر و مادر آن ها می شود یا خیر؟ در پاسخ باید گفت برای دریافت این یاری هزینه حداقل فرد باید 10 سال در کانادا زندگی نموده باشد تا بتواند حداقل پرداختی را از دولت کانادا دریافت کند. اگر فردی قبل از سن 65 سالگی، 45 سال در کانادا زندگی نموده باشد طبق نرخ سال 2020 ماکزیمم این یاری هزینه که 613 دلار در سال است را دریافت می نماید. مبلغ این یاری هزینه با توجه به نرخ تورم هر سال تغییر می نماید. حداقل این پرداختی نیز 153 دلار در سال است.

طرح دیگر دولت GIS است که برای افراد بی خانمان، خانواده های کم عایدی، افراد ورشکسته در نظر گرفته می شود. اگر شما مشمول این طرح باشید دولت کانادا مبلغ 500 دلار به حساب شما واریز می نماید. البته اگر در کانادا خانه نداشته باشید این مبلغ می تواند کرایه یک خانه کوچک در شهر مونترال کانادا شود، بنابراین باید برای دوران بازنشستگی خود در کانادا برنامه ریزی مالی دیگری نیز داشته باشید.

CPP (Canada Pension plan)، وقتی شما در یک شرکت دولتی و یا خصوصی مشغول به کار می شوید هرماه مبلغی به عنوان بیمه شغلی و بیمه بیکاری از شما کسر می شود که پس از بازنشستگی از سوی دولت به عنوان حقوق بازنشستگی به شما پرداخت می شود.

البته اگر خودتان کارفرما هستید باید خود را بیمه نموده و هرماه مبلغی را به عنوان حق بیمه پرداخت کنید. اگر در شرکت خصوصی نیز مشغول به کار هستید با توافق با کارفرما هر ماه مبلغی به عنوان حق بیمه از شما کسر می شود و کارفرما اعلام می نماید که چند درصد از این مبلغ را پرداخت می نماید. به عنوان مثال کسی از سن 25 سالگی مشغول به کار شود و در طول این مدت هر ماه مبلغ بیمه را پرداخت نموده و در این مدت از بیمه بیکاری استفاده ننموده باشد در خاتمه سن 65 سالگی در 1175 دلار سقف حقوق بازنشستگی در کانادا را دریافت می نماید. البته به این مبلغ مالیات نیز تعلق می گیرد. این مبلغ مانند حقوق بازنشستگی است که بیمه به فرد پرداخت می نماید.

همان طور که گفته شد این سه مبالغی هستند که از سوی دولت در دوران بازنشستگی در کانادا پرداخت می شود. برای افزایش این مبلغ باید برنامه ریزی های دیگری نیز انجام داد.

چه طور برای آینده تحصیلی فرزند خود پس انداز کنیم

دو گروه دیگر بعدی که در ادامه به آن می پردازیم کاملاً بستگی به نوع شغل شما، اندازه عایدی شما در طول دوران کار در کانادا بستگی دارد. Private pension در شرکت های دولتی و خصوصی وجود دارد و در واقع نوعی پس انداز از عایدی سالانه است.

این پس انداز در شرکت های دولتی فرمول جذابی داشته و در دوران بازنشستگی پرداختی خوبی برای شما در پی دارد. در شرکت های دولتی کانادا اندازه حقوق در سال آخر ضربدر در 2 و بسته به اندازه سال های کاری در آن شرکت محاسبه و پرداخت می شود. البته اندازه مالیات از مبلغ دریافتی کم می شود و مانند حق سنواتی است که در ایران به بازنشستگان در خاتمه کار پرداخت می شود.

این پرداختی در شرکت های خصوصی فرق دارد و به پای شرکت های دولتی نمی رسد؛ زیرا اندازه عایدی در شرکت های دولتی و فرمول آن ها کاملاً با شرکت های خصوصی فرق دارد. در شرکت خصوصی کارفرما این مبالغ بالا را پرداخت نمی نماید.

RRSP (Register Retirement saving plan) اصلی ترین منبع عایدی در کانادا که می توان برنامه ریزی های زیادی برای آن داشت تا در خاتمه بازنشستگی از این پرداختی ها زندگی را تأمین کرد.

اگر خودتان تجارت خاصی در کانادا دارید و یا در شرکت های خصوصی مشغول به کار هستید حتماً برنامه پس انداز سالانه را در نظر داشته باشید. شرکت های خصوصی و دولتی نیز خودشان پیشنهاد باز کردن این حساب را به شما می دهند. چندین بانک بزرگ کانادا و مؤسسات مالی نیز این حساب را برای شما باز می نمایند. اغلب شرکت های خصوصی تنها 3 درصد از این مبلغ را تقبل می نمایند. البته عایدی سالانه شما در اندازه این پس انداز تأثیرگذار است.

سقف پرداختی و پس انداز سالانه شما کاملاً بستگی به اندازه عایدی سالانه شما دارد. به این ترتیب که ماکزیمم 18 درصد از عایدی سالانه شما در این حساب واریز می شود. به عنوان مثال اگر اندازه عایدی سالانه شما 48 هزار دلار باشد، سقف پرداختی شما 6 هزار دلار در سال خواهد بود.

به پس انداز در این حساب مالیات تعلق نمی گیرد. هرساله که عایدی سالانه افزایش پیدا می نماید اندازه پس انداز سالانه شما نیز بیشتر می شود تا در سال های معین شده این حساب پر شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید در سال هایی که عایدی شما کم است پس انداز بیش از این مبلغ به دلیل هزینه های زندگی چندان امکان پذیر نیست و به نظر می رسد سقف مشخص شده کاملاً منطقی است.

بعضی از کارمندان که از سال اول که مشغول به کار شده اند این حساب را باز ننموده اند، می توانند در سال های بعد از ظرفیت خالی مانده سال های گذشته استفاده نموده و حساب خود را بیشتر پر نمایند. مشوق های مالیاتی نیز برای افتتاح این حساب ها کاملاً تأثیرگذار هستند. به این شکل که شما هر سال باید مالیات کمتری نسبت به سال قبل پرداخت کنید و عایدی بازنشستگی شما نیز بالاتر می رود. اگر فردی تمام مدت اشتغال این حساب را پر کند و تا آن موقع پول خود را خارج نکند، در سن 65 سالگی 150 هزار دلار دریافت می نماید که یاری بسیار خوبی برای دوران بازنشستگی خواهد بود.

این حساب باز است و دسترسی به پول در هر زمانی ممکن است. اگر کسی به پول خود احتیاج داشته باشد می تواند مبلغ مورد احتیاج خود را از حساب بردارد البته باید مالیات تشویقی را به بانک پرداخت کند. طبق قوانین مؤسسات مالی و بانک های کانادا در دو صورت لازم نیست این مالیات به بانک برشود. یکی خرید خانه اول و دیگری تحصیلات عالیه به این شرط که فرد متعهد شود طی 15 سال مبلغ برداشت شده را به حساب برگرداند.

انتشار: 5 آذر 1401 بروزرسانی: 26 آذر 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1180

به "درباره بازنشستگی در کانادا" امتیاز دهید

2 کاربر به "درباره بازنشستگی در کانادا" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره بازنشستگی در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید