شگفت انگیزترین شهرهای باستانی جهان

برخی شهرهای در دنیای باستان در اثر وقایع مختلفی تا مدتها از نظرهای پنهان مانده بودند و امروزه در اکتشافات باستان شناسان یافت شده اند در ادامه با شگفت انگیزترین شهرهای کشف شده دنیا باستان آشنا خواهیم شد.

شگفت انگیزترین شهرهای باستانی جهان

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: از زمان های گذشته تا امروز شهر ها نقش مهمی در هویت انسان ها داشتند. در گذشته برخلاف شهرهای دنیای مدرن، بسیاری از شهرهای دوران باستان بسیار کوچک بودند.

امروزه اگرچه می توان از بسیاری از شهرهای زمان باستان تماشا کرد اما تعداد زیادی از آنها نیز در اثر

  • بلایای طبیعی
  • جنگ ها
  • گذشت زمان

از بین رفته اند.

وجود بسیاری از این شهرها اکنون فقط به وسیله اسناد مکتوب که معمولاً هم نوشته هایی کمیاب هستند قابل اثبات است. همانطور که باستان شناسان بیشتری وقت خود را به حفاری و جستجوی زمین برای یافتن شواهد بیشتری از گذشته اختصاص می دهند، می توان انتظار داشت که تعداد بیشتری از این شهرها در آینده کشف شوند.

از این رو با ما همراه باشید تا شما را با شهرهای گمشده که به وسیله باستان شناسان کشف شدند آشنا کنیم در حین مطالعه، به خاطر داشته باشید که هر یک از این شهرهای کشف شده چیزهای منحصر به فردی برای یادگیری در خصوص انسان های باستانی دارند، به همین بازدید از این شهرها خالی از لطف نخواهد بود.

1.تروی، ترکیه

زمانی که شهر تروا در سال 1868 به وسیله فردی به نام هاینریش شلیمان کشف شد، داستان جنگ بزرگ تروا نوشته هومر ثابت شد و بسیاری به این باور رسیدند که شاید این بر اساس واقعیت باشد.

این شهر که به عنوان هیسارلیک نیز شناخته می شود، در سواحل شمال غربی ترکیه امروزی کشف شد که امروزه در تور ترکیه قابل دسترسی است و فردی که این شهر را کشف کرد حتی ادعا نموده که گنجینه های متعلق به شاه پریام را نیز پیدا نموده است.

2.آتن، مصر

اخیراً یک شهر 3000 ساله در مصر کشف شده است و به قدر خصوص توجه نهاده شده است که باستان شناسان حتی از آن به عنوان بزرگترین کشف مصر از زمان کشف مقبره فرعون توت عنخ آمون یاد نموده اند.

این شهر از نام خدای خورشید مصری (آتن) نامگذاری شده است و تاریخ پیدایش آن به حدود سالهای 1386 و 1353 قبل از میلاد، زمانی که آمنهوتپ سوم فرعون مصر بود می رسد.

3.سیوداد پردیدا، کلمبیا

آمریکای جنوبی خانه بسیاری از شهرهای گمشده است و بسیاری از شهرهای باستانی و قدیمی در آن پیدا شده اند. شهر گمشده سیوداد پردیدا در کلمبیا نیز یکی از همین شهرهاست.این شهر قدیمی تر از ماچی پیچو است و در سال 800 پس از میلاد تأسیس شده است.

این شهر در سال 1972 به وسیله گروهی از غارتگران که در پی گنج محلی بودند کشف شد و این شهر را که در در شاخ و برگ های متراکم گم شده بود را یافتند.

به گفته کارشناسان، اینجا خانه مردم باستانی تایرونا بوده که با ورود اسپانیایی ها تمامی ساکنین آن فرار کردند. موقعیت دور آن در اعماق جنگل به این معنی است که گردشگران تنها با یک سفر پنج روزه می توانند به شهر گمشده برسند.

4.تانیس، مصر

تانیس یکی از مهم ترین شهرهای مصر باستان و مرکز مصر بود که اتفاقات مهمی را نیز در دوران اوج خود رقم زد. بعضی از قدیمی ترین سازه های حفاری مربوط به دوره ای است که از 1069 تا 945 قبل از میلاد به طول انجامید. این شهر برای اولین بار در سال 1825 حفاری شد و بعلاوه با فیلم محبوب ایندیانا جونز به نام مهاجمان کشتی گمشده معروف شد.

5.پمپئی، ایتالیا

تخریب شهر رومی پمپئی را می توان یکی از غم انگیزترین داستان های تمام دوران ها دانست که در 8 واقعیت در خصوص ایتالیا بدان اشاره شد. داستان از سال 79 پس از میلاد رخ داد و زمانی که کوه وزوویوس فوران کرد و شهر را در خاکستر آتشفشانی و گازهای سمی مدفون کرد.

اگر چه که این شهر یک شهر بزرگ بود اما متاسفانه پمپئی برای قرن ها گم شد و پیدا کردن آن سال های زیادی به طول انجامید تا اینکه در سال 1748 بعضی از کارگران هنگام حفر یک بنا با شهری با ساختمان ها و خیابان ها روبرو شدند.

پس از منتشر شدن اخبار این شهر گم شده بسیاری از باستان شناسان برای پیگیری و صحت مساله به این شهر آمدند و طولی نکشید که نتیجه گیری شد که شهر تازه کشف شده، شهر گمشده پمپئی است.

حفاری های باستان شناسان موارد زیادی از جمله

  • بقایای افراد گرفتار شده در زیر آتشفشان
  • ساختمان های زیبا
  • آمفی تئاتر قدیمی

را یافتند که باعث استقبال باور نکردنی از تور ایتالیا از بسیاری از کشور های دنیا شد.

6.کارال، پرو

پیدایش این شهر به 5000 سال قبل برمی شود و خاستگاه فرهنگ آند است که بیشتر آن تحت تأثیر امپراتوری اینکاها نهاده شده است. این شهر در سال 1948 کشف شد و در سال 2009 به عنوان میراث دنیای یونسکو ثبت شده است.

7.موهنجو دارو، پاکستان

موهنجو دارو شهر بسیار مهمی در تمدن پاکستان است که تقریباً 2500 سال پیش ساخته شده و بزرگترین سکونتگاه تمدن سند در نظر گرفته می شود زیرا تخمین زده می شود که میزبان جمعیتی بالغ بر 40000 نفر می باشد.

این شهر در سال 1922 به وسیله آر. این شهر باستانی علاوه بر اینکه یکی از مهم ترین تمدن های باستانی در دنیا است، از نظر معماری نیز یکی از چشمگیرترین تمدن هاست.

8.تونیس-هراکلیون، مصر

یافتن شهرهای گمشده در خشکی سخت است، اما قطعا می توان گفت یافتن شهرهای زیر آب بسیار سختتر است.

با کشف تونیس-هراکلیون، بر همگان معین شد که محدودیتی برای پیدا کردن شهرهای گمشده حتی در زیر آب نیز وجود ندارد.

برای بیش از هزار سال، این شهر بندری در آب غوطه ور بود و به فراموشی سپرده شد تا اینکه در سال 1999 مورد کاوش نهاده شد. ویرانه های حاصل از اکتشاف این شهر زیر آب شامل چندین مجسمه از جمله مجسمه خدای سراپیس است.

9.آنی، ترکیه

شاید آنی جوان ترین شهر در لیست شهرهای گمشده و کشف شده در سراسر دنیا باشد. این شهر ارمنی قرون وسطایی مرکز یک پادشاهی ارمنی بود که رونق آن در قرن 10 و 11 به اوج خود رسید.

این شهر از زمان های دور در دوران اوج خود جمعیتی بالغ بر 100000 نفر داشت. پس از حمله مغول ها و زلزله، این شهر به طور غیرقابل باوری ویران شد و از بین رفت تا اینکه در سال 1955 به وسیله مارک جولوانی در تور ترکیه مجددا پیدا شد.

10.هلیک، یونان

طبیعت نقش بزرگی در ناپدید شدن ناگهانی هلیکه، شهری پرجنب وجوش یونان باستان که در شمال منطقه پلوپونز قرار داشت، ایفا کرد.

این شهر پس از غرق شدن در یک شب زمستانی در سال 373 قبل از میلاد به وسیله آب ناشی از سونامی که بعلاوه گفته می شود در اثر زلزله ایجاد شده بود، از بین رفت. تمام ساکنان این شهر نیز مانند پمپئی در اثر بلای طبیعی از بین رفتند. برای مدت طولانی گم شده بود تا اینکه در سال 2001 دوباره کشف شد.

انتشار: 7 بهمن 1401 بروزرسانی: 17 بهمن 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1219

به "شگفت انگیزترین شهرهای باستانی جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگفت انگیزترین شهرهای باستانی جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید