زندگی در کانادا چگونه است؟

شاید براتون جالب باشه که مردم در کشوری که همیشه جز برترین ها از نظر شاخص های کیفیت زندگی هست، امورات میگذارنند، در ادامه برایتان از زندگی به سبک کانادایی میگوییم.

زندگی در کانادا چگونه است؟

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: در ابتدا بگوییم، تحصیل و خدمات پزشکی و درمانی تقریبا در همه جای کانادا برای شهروندان و دارندگان اقامت دائم این کشور رایگان است! به بیانی دیگر بیمه خدمات درمانی در کانادا دولتی است و بودجه آن از محل مالیات دولت فدرال و استانهای این کشور تامین می‌گردد.

این در حالی است که دانشجویان بین‌المللی نیز امکان استفاده از این خدمات را تحت عنوان بیمه دانشجویی کانادا دارند و حتی می‌توانند از سایر مزایای حضور و تحصیل در این کشور مثل کار دانشجویی، دریافت بورسیه تحصیلی و اقامت دائم پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا برخوردار گردند.

اگر در مورد آب و هوای کانادا تصورتون همیشه این بوده که آنجا همیشه سرد است! این تصور درست نیست!، این کشور در بسیاری از مساحت به 10 میلیون کیلومتر مربعی خود، اقلیمی تقریبا معتدل دارد. به همه این موارد همسایگی با آمریکا و برخورداری از پاسپورتی قدرتمند را اضافه کنید که آزادی رفت و آمد به 172 کشور جهان را مهیا می‌سازد و به شهروندان کانادایی این امکان را می‌دهد تا 6ماه بدون نیاز به ویزا در آمریکا زندگی کنند.

البته مهاجران کانادایی و افرادی که از طرق مختلف نظیر تحصیل و یا کار در کانادا در این کشور اقامت دارند باید برای برخورداری از تمامی مزایای شهروندی کانادا برای حداقل 5 سال در این کشور اقامت داشته و در صورت فارغ‌التحصیلی و داشتن کار تمام‌وقت در بازار کار این کشور نسبت به دریافت اقامت دائم (PR) و سپس حق شهروندی کانادا اقدام نمایند.

در این میان، مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا از بالاترین استانداردهای آموزشی در سطح جهان برخوردارند و دورنمایی شغلی در این کشور به اندازه‌ای مثبت است که هر محصل و دانشجو قبل از پایان دوران تحصیل، شغل آینده خود را انتخاب نموده و به خوبی می‌داند قرار است چه افقی را برای خود متصور باشد.

همانطور که قبلا توضیح کامل شرایط تحصیل در این کشور پرداختیم، کانادا یکی از 10 مقصد برتر تحصیلی و با کیفیت‌ترین سیستم‌های آموزشی در دنیاست و شرایط و مزایای متعدد و چشمگیری را بر سر راه مهاجران متقاضی ادامه تحصیل در این کشور قرار داده است.

امنیت در کانادا به اندازه‌ای بالاست که بر اساس شاخص صلح جهانی GPI، این کشور یکی از پایین‌ترین نرخ‌های جرم و جنایت در جهان را داراست و در رتبه ششم امن‌ترین کشور دنیا قرار دارد. این امنیت، تنها به امنیت اجتماعی محدود نمی‌شود! بلکه نشانه‌های امنیت در کانادا را می‌توان در اقتصاد، سرمایه‌گذاری، شغل، مسکن، تولید و صنعت این کشور به خوبی مشاهده کرد.

شهرهای ونکوور، کلگری، ساسکاچوان، وینیپگ، برندون، سنت کاترینز انتاریو و اتاوا همگی در فهرست بهترین شهرهایی قرار دارند که نشریه Money Sense از آنها به عنوان بهترین شهرها برای تازه واردها نام برده است.

البته باید به شهر ساگنای استان کبک نیز به عنوان یکی از مقاصد برتر زندگی و مهاجرت به کانادا اشاره کرد، اما باید به این موضوع توجه داشت که تقریبا 95 درصد از مردم این شهر و استان کبک به فرانسوی صحبت می‌کنند و زندگی در این بخش از کانادا نیازمند مهارت و شناخت کامل زبان فرانسوی خواهد بود.

همه چیز در خصوص جغرافیای کانادا

کانادا که دومین کشور بزرگ جهانست، 10 استان و سه قلمرو دارد. این استان ها از غرب به شرق عبارتند از: بریتیش کلمبیا، آلبرتا، ساسکاچوان، منیتوبا، انتاریو، کبک، نیوبرانزویک، جزیره پرنس ادوارد، نوا اسکوشیا، نیوفاندلند و لابرادور.

قلمروهای آن نیز شامل یوکان، قلمروهای شمال غرب و نوناووت می شوند.

کانادا از جنوب با استان متحده آمریکا هم مرز است، از شمال غرب به وسیله آلاسکا و از شمال به وسیله اقیانوس شاقتصادی احاطه شده است. در شرق آن هم اقیانوس آتلانتیک و در غرب اقیانوس آرام واقع شده است.

آب و هوای کانادا چگونه است؟

کانادا آب و هوای بسیار متنوعی دارد. هوای بسیار سرد در بخش شاقتصادی، آن را غیرقابل سکونت نموده، اما در بخش جنوبی به علت وجود دریاچه­های بزرگ، زمستان بسیار سرد ندارد و میانگین دما از اواسط ژوئن تا اواسط سپتامبر، 20C است. کانادایی های زیادی جنوب کشور را به علت آب و هوای چهار فصل و تابستان های گرم برای سکونت انتخاب می نمایند و به همین علت بیش تر جمعیت این کشور در کنار مرز جنوبی متمرکز شده است.

در مطلب دیگری به صورت مفصل در خصوص آب و هوای کانادا صحبت کردیم که از شما دعوت می کنیم تا آن را پیش از ورود به کانادا مطالعه کنید.

جمعیت کانادا

کانادا 36.7 میلیون جمعیت دارد و برخلاف وسعت زیادش، پراکندگی جمعیت آن بسیار پایین و حدود 3.9 نفر در هر کیلومتر مربع است. پنج شهر بزرگ این کشور عبارتند از:

  1. تورنتو در استان انتاریو (6 میلیون جمعیت)
  2. شهر مونترال در استان کبک (4.2 میلیون جمعیت)
  3. ونکوور در استان بریتیش کلمبیا (2.6 میلیون جمعیت)
  4. کلگری در استان آلبرتا (1.5 میلیون جمعیت)
  5. ادمونتون در استان آلبرتا (1.4 میلیون جمعیت)

زبان و فرهنگ در کانادا

انگلیسی و فرانسوی دو زبان رسمی در کانادا هستند. انگلیسی، زبان اول 59% کانادایی ها و فرانسوی زبان اول 23% آن هاست. 18% از افراد نیز بیش تر از یک زبان مادری یا زبان مادری غیر از انگلیسی یا فرانسوی دارند.

زبان های دیگری مانند چینی، پنجابی، اسپانیایی، عربی و تاگالوگ نیز در کانادا صحبت می شود و جالب است بدانید که رایج ترین زبان های بومی کری و اینوکتیتوت هستند.

کانادا بیش ترین تنوع فرهنگی در جهان را دارد و علاوه بر بومی ها، محل سکونت مهاجرین زیادی از سراسر جهان است، مثلاً در شهری مانند تورنتو به بیش از 140 زبان صحبت می شود و نزدیک به 20% جمعیت این شهر در خارج از کانادا بجهان آمده اند.

چندملیتی بودن، تنوع فرهنگی بالا و خونگرمی کانادایی ها نسبت به مهاجرین، یکی دیگر از دلایل محبوبیت این کشور است.

با اینکه زبان فرانسه بیشتر در کبک صحبت می شود، ولی در شهر های دیگر نیز به کار می رود. بصورت کلی برای زندگی در این کشور دانستن یکی از دو زبان انگلیسی یا فرانسوی و آشنایی با فرهنگ آن بسیار مهم است و به عنوان یک مهاجر باید دانش های لازم در این زمینه ها را داشته باشید.

درنتیجه اگر هنوز زبان تان ضعیف است، به شما پیشنهاد می کنیم هرچه زودتر از راه های مختلف مانند تماشای فیلم و سریال، خواندن کتاب، یافتن دوستان کانادایی یا شرکت در کلاس های آموزشی زبان انگلیسی یا فرانسوی زبان خود را تقویت کنید.

سرگرمی و مکان های دیدنی در کانادا

طبیعت بی نظیر، کوه ها، دریاچه ها، پارک های ملی و سواحل زیبای کانادا معروفیت جهانی دارد. در هرجای این کشور که سکونت داشته باشید، به راحتی می توانید در فاصله کمی از خود مکان فوق العاده ای برای بازدید پیدا کنید و در روز های تعطیل به فعالیت ها و ورزش ها مختلف بپردازید.

از مکان های دیدنی درون شهر های بزرگ مانند تورنتو، مونترال، ونکوور گرفته تا انواع ورزش های آبی و بندر های زیبای آن، آنقدر مکان های دیدنی در این کشور زیاد هستند که انتخاب از بین آن ها برای تان سخت خواهد بود.

پیدا کردن کار در کانادا

یکی از جنبه های مهم زندگی در کانادا، پیدا کردن کاری مناسب با حقوق خوب است. کانادا فرصت های شغلی فراوانی دارد اما پیدا کردن کار برای مهاجرین ممکن است کمی چالش برانگیز به نظر برسد. برای آسان تر کردن این فرایند باید با شرایط لازم آن آشنایی داشته باشید.

برای یافتن کار شما تنها به سه مورد احتیاج دارید؛ سین نامبر، مجوز معتبر و رزومه.

نوشتن رزومه در کانادا کمی از جا های دیگر فرق دارد. در رزومه اطلاعاتی مانند اطلاعات تماس، خلاصه ای از حرفه و شغل، سابقه کاری و مدارک تحصیلی باید تا حد امکان کوتاه و خلاصه ذکر شود. شما این رزومه را به شرکت های مختلف ارسال می کنید و پس از انجام آنالیز های لازم به مصاحبه دعوت خواهید شد.

در مصاحبه شغلی تعدادی سوال درباره حرفه، تجربه و سابقه کاری پرسیده می شود، درنتیجه سعی کنید پیش از رفتن به آن برای این سوالات آماده شوید.

در حال حاضر به علت شرایط کووید-19، مصاحبه ها اغلب به صورت مجازی برگزار می شوند. البته سوالات مصاحبه و فرایند آن تغییر ننموده اما نحوه برگزاری آن متفاوت شده و باید پیش از آن نکاتی مانند آنالیز اینترنت و ساکت بودن محیط را درنظر داشته باشید و مانند مصاحبه حضوری با اعتماد بنفس و خونگرمی به سوالات پاسخ دهید.

یکی از مواردی که در یافتن شغل به شما یاری زیادی می نماید، ایجاد شبکه ارتباطی در کاناداست. هرچه بیشتر با افراد حرفه ای آشنا باشید به نفع تان خواهد بود. جهت شبکه سازی نیز سعی کنید در کنفرانس ها و گردهمایی هایی که برگزار می شود، شرکت کنید یا به فعالیت های داوطلبانه بپردازید.

از امکانات موجود مانند سایت های کاریابی لینکدین یا ایندید و سازمان های حمایتی مهاجرین برای یافتن شغل بهره ببرید.

یکی دیگر از نکات مهم در فرایند یافتن شغل در کانادا، داشتن سابقه کاری است. اگر پیش از مهاجرت سابقه کاری داشته اید باید گواهی از جایی که قبلاً کار می کردید، تهیه کنید و اگر سابقه کاری ندارید، سعی کنید هرچه زودتر این سابقه را در کانادا کسب کنید.

اقتصادیات در کانادا

اقتصادیات در کانادا که جزو اصلی ترین وظایف هر شهروند کانادایی محسوب می شود، صرف افزایش کیفیت زندگی و رفاه شهروندان می شود. اقتصادیات در این کشور در دو سطح استانی و فدرالی دریافت می شود که در ادامه دقیق تر به آن می پردازیم.

  • اقتصادیات بر عایدی

اقتصادیات بر عایدی بر اساس عایدی شما معین و در سطح فدرالی/ کشوری و استانی دریافت می شود. اندازه این اقتصادیات در سطح فدرالی در همه جا ثابت و به شکل زیر است:

  • عایدی $48,535 یا کمتر- 15%
  • عایدی $48,535 تا $97,069-20.5%
  • عایدی $97,069 تا $150,473-26%
  • عایدی $150,473 تا $214,368-29%
  • و عایدی بیشتر از $214,368-%33

اما اندازه اقتصادیات بر عایدی استانی در هر استان فرق دارد.

  • اقتصادیات بر فروش

یکی دیگر از اقتصادیات های دریافتی، اقتصادیات بر فروش است که به سه دسته PST(اقتصادیات بر فروش استانی)، GST (اقتصادیات بر ارزش افزوده) و HST (اقتصادیات هماهنگ) تقسیم می شود.

اقتصادیات های PST یا RST در استان های منیتوبا، بریتیش کلمبیا، ساسکاچوان و کبک (QST) دریافت می شود و اندازه آن در هر استان فرق دارد.

اقتصادیات GST در سطح فدرالی بر قیمت خالص کالا ها و خدمات، بجز کالا ها و خدمات حساس مانند مواد غذایی و خدمات درمانی اعمال می شود و اندازه آن 5% است.

اقتصادیات های GST و PST نیز در برخی استان ها برای کالا ها یا خدمات دارای اقتصادیات باهم دریافت می شود که به آن HST یا اقتصادیات فروش هماهنگ می گویند. این اقتصادیات در 5 استان (جزیره پرنس ادوارد، انتاریو، نوا اسکوشیا، نیوفاندلند و لابرادور و نیوبرانزویک) وجود دارد و در همه این استان ها به جز انتاریو 15% و این استان 13% است.

سیستم بهداشت و درمان در کانادا

سیستم بهداشت و درمانِ کانادا عمومی و رایگان است که هزینه های آن به وسیله اقتصادیات تامین می شود. شما با داشتن بیمه سلامت، بیش تر خدمات درمانی اساسی و مهم را به صورت رایگان یا با هزینه ای بسیار اندک دریافت خواهید کرد.

اما این بیمه شامل هزینه های دندان پزشکی، دارو های تجویزی، فیزیوتراپی، خدمات آمبولانس، بینایی و شنوایی نمی شود و باید هزینه آن را شخصاً بپردازید. البته خدمات اورژانسی در تمام استان ها، حتی بدون داشتن کارت سلامت رایگان خواهد بود. علاوه بر این، یاری هزینه هایی برای خدماتی که تحت پوشش بیمه نیستند درنظر گرفته شده که در هر استان اندازه این یاری هزینه فرق دارد.

حمایت از مهاجرین در کانادا

در حال حاضر نزدیک به 82% جمعیت کانادا را مهاجرین تشکیل می دهند. این کشور به دلایل زیادی مانند پایین بودن اندازه تولد وکمبود نیروی کار، بسیار مهاجرپذیر است. از طرفی مهاجرین با ورود خود باغث ایجاد فرصت های شغلی بیشتری و رشد اقتصادی می شوند. به همین علت به عنوان یک مهاجر با زندگی در کانادا از حمایت های زیادی برخوردار خواهید بود که دو نمونه از این حمایت ها عبارتند از:

زندگی در کانادا و هر محیط جدیدی ممکن است ابتدا با سردرگمی های زیادی همراه باشد. اما خوشبختانه موسسات حمایتی در کانادا وجود دارند که مهاجرین را در زمینه های مختلف هدایت می نمایند. این موسسات به صورت رایگان به آن ها یاری می نمایند تا هرچه سریع تر کنترل زندگی خود را به دست بگیرند و در فرایند پیدا کردن کار، خانه، مدرسه برای بچه ها، وفق یافتن با محیط و یادگیری زبان با آن ها همراه هستند. هر سوالی که دارید را می توانید با کارکنان این موسسات در میان بگذارید و راه چاره مربوطه را دریافت کنید.

  • چایلد بنفیت (CCB)

چایلد بنفیت یا یاری هزینه بچه ها یکی از موارد حمایت دولت از خانواده های دارای فرزند است. خانواده هایی که کودک زیر 18 سال دارند، می توانند برای این یاری هزینه درخواست دهند تا اندازهی از هزینه های پرورش کودک را پوشش دهد. اندازه این یاری هزینه به اندازه عایدی خانواده بستگی دارد و در هر استان فرق دارد. یاری هزینه کودک به سرپرست خانواده و بسته به اندازه آن، به صورت ماهانه یا یکجا پرداخت می شود.

مسکن در کانادا

یکی از اولین کارهایی که هر مهاجری پس از ورود به کانادا باید انجام دهد، یافتن مسکن است.

شما گزینه های زیادی برای انتخاب اقامتگاه خود دارید، از جمله اجاره­ یا خرید آپارتمان/ کاندو، خانه مشترک، خانه های چسبیده، جدا و ویلایی و آپارتمان استودیویی.

برای تصمیم گیری درباره اجاره خانه یا خرید آن باید مزایا و معایب آن را باهم مقایسه کنید و با توجه به سلیقه و شرایط اقتصادی خود، تصمیم بگیرید.

  • اجاره خانه

برای یافتن خانه ا مناسب جهت اجاره می توانید پس از تصمیم گیری درباره نوع خانه و محله موردنظر خود، در سایت های مربوطه جستجو کنید یا از مشاور املاک یاری بگیرید.

پس از تهیه لیستی از خانه های دلخواه، به صورت حضوری آن ها را ببنید و سوالات مهمی مانند اجاره شامل چه مواردی می شود، آیا اجازه نگهداری حیوانات را دارید، تا چه حدی می توانید داخل خانه را تغییر دهید و به صورت کلی حق و حقوق خود را به عنوان مستاجر از صاحب خانه بپرسید.

پیش از امضای اجاره نامه باید مدارکی مانند اندازه حقوق، گزارشی از حساب بانکی و کارت اعتباری ارائه دهید. درنهایت اجاره نامه را امضا و به خانه جدیدتان اسباب کشی کنید.

البته به شما پیشنهاد می کنیم که حتماً مطلب نکات مهم اجاره خانه در کانادا را بخوانید تا با دید وسیع تری برای اجاره کردن خانه در این کشور اقدام کنید.

  • خرید خانه

اگر تصمیم دارید تا خانه ای در کانادا خریداری کنید، ابتدا باید نوع خانه و مکان آن را انتخاب و درباره اندازه قیمت ها تحقیق کنید. در صورتی که تمام سرمایه لازم خرید خانه را ندارید، می توانید از وام مسکن یاری بگیرید. اما حتی برای گرفتن وام هم باید درصدی از کل هزینه خانه (5 تا 20% آن) را به عنوان پیش پرداخت پس انداز کنید.

توصیه می شود قبل از اقدام برای گرفتن وام، پیش تایید وام بگیرید، زیرا پیش تایید وام با توجه به فاکتور هایی مانند اندازه بدهی، اندازه پیش پرداخت و غیره، رنج قیمت خانه ای که از پسش برمی آیید را برایتان تعیین می نماید.

اگر عجله ای برای خرید خانه ندارید، پس بهتر است ابتدا شرایط اقتصادی خود را سروسامان دهید، از اندازه بدهی های خود بکاهید و برای پیش پرداخت پس انداز کنید تا احتمال تایید وام تان افزایش یابد.

پس از گرفتن پیش تایید وام، مراحل خرید خانه را یکی پس از دیگری طی کنید؛ خانه مناسب را انتخاب کنید و برایش پیشنهادی بگذارید. در نهایت با قبول شدن پیشنهادتان، وام را دریافت کنید و خانه خود را خریداری کنید.

البته خرید خانه در کانادا تصمیم حساسی است؛ در نتیجه به شما پیشنهاد می کنیم که حتماً مطلب نکات مهم خرید خانه در کانادا را بخوانید و از آن نوت بردارید تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید.

رانندگی در کانادا

همه شهر های کانادا به وسایل حمل و نقل عمومی مجهز هستند و شما می توانید با هزینه ای کم از این امکانات بهره ببرید. اما اگر قصد خرید خودرو در کانادا دارید باید هزینه هایی مانند بیمه، نگهداری و تعمیرات آن را نیز درنظر داشته باشید یا با بودجه ای کم تر خودرویی اجاره کنید.

اجاره خودرو به افرادی توصیه می شود که تنها برای مدت محدودی به خودرو احتیاج دارند و نمی خواهند هزینه زیادی صرف خرید خودرو نمایند.

البته برای هر دو مورد شما باید گواهینامه ای معتبر داشته باشید. اگر تابحال گواهینامه نگرفتید، برای آموزش رانندگی در کانادا اقدام کنید و اگر گواهی رانندگی معتبر از خارج از کشور دارید، به علت متفاوت بودن برخی نکات رانندگی در ایران و کانادا باید آزمون هایی را پشت سربگذرانید و گواهینامه کانادایی خود را دریافت کنید.

سیستم آموزشی و دانشجویان

کانادا به علت داشتن یکی از برترین سیستم های آموزشی، مقصد پرطرفداری برای دانشجویان بین المللی است. در این کشور بسته به مقطع تحصیلی، انواع مختلفی از مدارس و دانشگاه ها در دو زبان انگلیسی و فرانسوی وجود دارد. کانادا در حال حاضر بعد از آمریکا و استرالیا، سومین کشور مطرح در بین دانشجویان بین المللی است و دانشگاه های برتر زیادی در رده بندی جهانی دارد.

  • کار دانشجویی

کار دانشجویی از بسیاری از جهات برای دانشجویان بین المللی مهم است. یکی از دلایل آن تامین هزینه های زندگی و دیگری کسب تجربه و سابقه کاری است که در پیدا کردن کار بسیار مفید خواهد بود. دانشجویان بین المللی با داشتن شرایط لازم می توانند درون دانشگاه و خارج از آن به مدت 20 ساعت در هفته کار نمایند.

  • بیمه سلامت دانشجویان

به علت هزینه بالای خدمات درمانی، تمام دانشجویان در کانادا باید بیمه سلامت دانشجویی داشته باشند. سیستم بهداشت و درمان که در سطح استانی اداره می شود، دارای مدیریت متفاوتی نسبت بهم هستند، در نتیجه در برخی از استان ها دانشجویان بین المللی ممکن است واجد شرایط دریافت بیمه سلامت همگانی نباشند. اما جای نگرانی نیست، زیرا برخی از دانشگاه ها برای دانشجویان خود بیمه ارائه می دهند یا می توانید از بیمه های خصوصی بهره ببرید.

  • تبدیل ویزای دانشجویی به اقامت دائم

گرفتن اقامت دائم پس از خاتمه تحصیل امکان پذیر است. برای این کار می توانید به وسیله اکسپرس اینتری، کلاس تجربه کانادا (CEC)، نیروی متخصص فدرال (FSTC)، برنامه های استانی (PNPs) (که در هر استان شرایط آن فرق دارد) و ازدواج، اقدام کنید.

  • هزینه دانشجو بودن در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا را می توان به دو بخش، قبل و بعد سفر تقسیم کرد. پیش از سفر باید هزینه هایی برای آزادسازی، ترجمه مدارک و اسناد، شرکت در آزمون هایی مانند آیلتس و تافل، هزینه آنالیز پرونده به وسیله دانشگاه، انگشت نگاری و تکمیل فرایند ویزا بپردازید.

علاوه بر این هزینه ها که برای پیش از سفر هستند، هزینه هایی برای پس از سفر نیز وجود دارد. در برخی موارد باید حداقل شهریه یا اندازهی پول جهت مستقر شدن و احتیاج های روزمره با خود به کانادا بیاورید. برای راحت تر گذراندن دوره تحصیلی بهتر است دغدغه پول را نداشته باشید، پس سعی کنید کنترل پول خود را بدست بگیرید و کاری دانشجویی پیدا کنید.

سخن آخر

کانادا می تواند مکان امن و مناسبی برای داشتن یک زندگی فوق العاده برای مهاجرین باشد. طبیعت بی نظیر، دسترسی به تحصیل، سیستم بهداشت و درمان رایگان، حمایت های دولت از مهاجرین و فرصت های شغلی فراوان، تنها گوشه ای از مزایایی زندگی در این کشور هستند.

انتشار: 8 شهریور 1401 بروزرسانی: 20 شهریور 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 67

به "زندگی در کانادا چگونه است؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "زندگی در کانادا چگونه است؟" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی در کانادا چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید