دلیل محبوبیت زبان فرانسه در کانادا چیست؟

در سفر به کانادا خواهید دید که در برخی شهرهای کانادا، مردم بیشتر فرانسوی صحبت میکنند، اگر دلتان میخواهد بدانید چرا اینطور است در ادامه با ما همراه باشید.

دلیل محبوبیت زبان فرانسه در کانادا چیست؟

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: اگر چه در قسمت اعظم کانادا به انگلیسی صحبت می نمایند، اما جوامع فرانسوی زبانی هم در بعضی استان های آن وجود دارند. در واقع بعد از سرشماری سال 2016، معلوم شد فرانسوی زبان مادری حدود 7/2 میلیون کانادایی است که حدود 20 درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می دهند. بیشتر فرانسوی زبانان کانادا در کبک زندگی می نمایند و در آنجا فرانسوی، زبان رسمی به شمار میرود. در ادامه به طور اجمالی به دلایل وجود زبان فرانسوی در کانادا می پردازیم.

ریشه های تاریخی

در سال 1534، یک کاوشگر فرانسوی به نام ژاک کارتیه (Jacques Cartier) اقیانوس اطلس را درنوردید تا مسیری کوتاه تر به سمت آسیا پیدا کند. او در این جستجو به سواحل سرزمین تازهی رسید که امروزه استان های دریایی کانادا هستند و نقشه ای از منطقه خلیج سن لارنس (Saint Lawrence) تهیه نمود. در این زمان او سعی داشت این منطقه تازه را از آن فرانسه کند و برای این کار صلیبی 10 متری با جمله زنده باد شاه فرانسه را در آنجا نصب کرد که باعث درگیری هایی بین ساکنین بومی آن ناحیه شد. کارتیه در طی دو سفر بعدی به این ناحیه بازگشت و اگر چه در تأسیس یک اقامتگاه دائمی کاملاً پیروز نبود اما ریشه های فرانسوی کانادا در زمان مرگش در سال 1557 شکل گرفتند.

نکته مهم این است که اولین بار کارتیه نام کانادا را برای سرزمین تازهی استفاده کرد که در امتداد رودخانه سن لورنس کشف نموده بود. این نام تعبیری غلط از کلمه بومی کاناتا یا دهکده بود که او فکر می کرد نام رودخانه و سرزمین اطراف آن است. او از کلمه کانادایی ها برای اشاره به بومیانی استفاده که در آنجا دیدار نموده بود و نام کانادا برای کلونی کوچک فرانسوی که در منطقه پیشرفته بود، باب شد.

کلونی فرانسوی در طی قرن هفدهم

کلونی فرانسوی در اوایل قرن هفدهم با پایه ریزی پورت رویال (Port Royal) در آکادیا در سال 1605 و کبک سیتی در سال 1608 به وسیله ساموئل دو شامپلن (Samuel de Champlain) در شرق کانادا تأسیس شد. در سال 1634، حدود 200 نفر در کبک زندگی می کردند و اکثراً در حوزه تجارت رو به رشد پوست و خز فعالیت داشتند. در سال 1642، ویل ماری (Ville Marie) تأسیس شد که امروزه آن را به نام مونترال می شناسیم. تحکیم های سیاسی و مالی بعدی کلونی فرانسوی در طی سال های بعدی این قرن رخ دادند.

نزاع قرن هجدهم

در طی قرن هجدهم مجموعه ای از جنگ ها و عهدنامه ها در کانادا رخ داد که این سرزمین را، از قلمروهای آتلانتیک تا کبک، تکه تکه به دستان حکمرانان انگلیسی انداخت. در این زمان زبان فرانسوی در زمینه تجارت و قدرت سیاسی تضعیف شده بود اما کوشش های عمومی برای انگلیسی زبان کردن جمعیت فرانسوی زبان با پیروزیت روبه رو نشد. برای ایجاد همزیستی بین دو گروه زبانی، در سال 1774 قانون کبک به وسیله مجلس بریتانیا تصویب شد که قوانین شهروندی فرانسوی را بازیابی می کرد.

تحکیم فرانسه

کانادا در اواخر قرن هجدهم تبدیل به یک دولت فدرالی شده بود که کلونی کانادایی ها را به دو استان انگلیسی زبان (اونتاریوی امروزی) و استان فرانسوی زبان (کبک امروزی) تقسیم می کرد. در سال 1867، با استان های اونتاریو، کبک، نوا اسکاتیا و نیو برونزویک، قلمرو کانادا تأسیس شد. در کبک دوباره زبان رسمی به فرانسوی تغییر یافت و بعلاوه جوامع قابل توجه فرانسوی زبان هم در استان های دریایی وجود داشتند.

اعتبار کنونی و تنوع فرانسوی

کانادا اولین قانون زبان رسمی خود را در سال 1969 تصویب کرد که بعداً در سال 1988 مورد آنالیز مجدد نهاده شد تا در سطح فدرال اعتباری برابر به زبان های انگلیسی و فرانسوی بدهد. این دو زبان در طی برنامه های آموزشی فرانسوی و سیاست های دیگر، به مرور زمان در استان های مختلف به سطح برابری بیشتری دست یافتند. نیو برونزویک تنها استان کشور است که داوطلبانه به طور رسمی دو زبانه شد ولی به هر صورت جوامع متعددی از فرانسوی زبان ها در تمام استان های کانادا وجود دارند.

این جوامع، لهجه و گویش های فرانسوی مختص خود را دارند که عناصری مختلف از سایر زبان های منطقه ای و گویش های فولکی که در زمان کلونی فرانسه وجود داشتند را با هم ترکیب می نمایند. با این حساب، کانادای فرانسوی برچسبی است که به هویتی بی همتا و چند وجهی اشاره می نماید که در سرتاسر کشور گسترده شده است.

منبع: theculturetrip.com
انتشار: 15 خرداد 1401 بروزرسانی: 20 خرداد 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1027

به "دلیل محبوبیت زبان فرانسه در کانادا چیست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "دلیل محبوبیت زبان فرانسه در کانادا چیست؟" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل محبوبیت زبان فرانسه در کانادا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید