آشنایی با ایالت کبک کانادا

استان کبک با شهرهای توریستی کبک و مونترال هر ساله بسیار مورد توجه گردشگران واقع میشود، جشن ها و فستیوال های مشهور این ایالت همه را به سمت خود میکشد.

آشنایی با ایالت کبک کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: در کبک، برای تجربه هر چیزی که فکرش را نمی کنید از بارش برف زمستانی گرفته تا نوشیدنی و غذاهای متنوع آن که ترکیبی از دو هویت آمریکای شمالی و اروپایی است اشتیاق فراوانی را در شما پدید می آورد.

جغرافیای کبک

کبک تنها استان فرانسوی زبان کانادا است که زبان رسمی آن فرانسوی بوده و در شرق کانادا قرار گرفته است. دو شهر پرجنب و جوش مونترال و کبک سیتی که در جنوب این استان قرار گرفته اند ترکیب کاملی از کمال، تفریح و تاریخ هستند. این دو شهر توسط عظیمراه Chemin du Roy که در راستای رودخانه سنت لارنس کشیده شده است بهم متصل اند. رودخانه سنت لارنس از مهم ترین مناطق آمریکای شمالی به طول 1200 کیلومتر می باشد که به عنوان یکی از عظیمترین مراکز کشتیرانی دنیا و محور اصلی رودخانه ای قاره آمریکای شمالی محسوب می گردد. کلان شهر مونترال که قبل از آن به Mt. Royal نام داشت تپه سه قله ای را در قلب خود جای داده است. در شمال مونترال قدیمی ترین رشته کوه دنیا لورنتید قرار دار که از شرق آپالاش تا کانتون کشیده شده است. از تاریخ 1608، شهر کبک، هسته استعماری قدیمی خود یعنی میدان تاریخی نئوکلاسیک پالاس رویال (Place Royale) و بندر قدیمی Vieux را تا کنون حفظ نموده است و اکنون به خاطر برنامه های مفرح شبانه اش در این مناطق شهرت بسیاری دارد.

کبک یکی از سیزده استان و قلمرو شرقی کانادا است. این استان از شمال با تنگه هادسون و خلیج اونگاوا (Ungava Bay)، از شرق با خلیج سنت لارنس و استان نیو فاندلند و لابرادور، از غرب با استان انتاریو و آب های خلیج جیمز و خلیج هادسون و از سمت جنوب با استان نیوبرانزویک و شهرهای ماین(Maine)، نیو همپشایر(New Hampshire)، ورمونت و نیویورک ایالات متحده آمریکا هم مرز می باشد. همچنین مرزهای دریایی مشترکی با نونووت (Nunavut)، جزیره پرنس ادوارد و نوا اسکوشیا دارد.

استان کبک از نظر مساحت عظیمترین استان کانادا و دومین بخش عظیم اداری و از نظر جمعیت نیز دومین استان پرجمعیت کانادا می باشد؛ تنها سرزمین نونووت است که از آن عظیمتر است. از نظر ابعاد تاریخی و سیاسی به عنوان بخشی از کانادای مرکزی (با انتاریو) به حساب می آید. مذهب مردم کبک بیشتریت مسیحی کاتولیک می باشد.

ساکنین کبک

شهر کبک، مرکز استان کبک و دومین شهر پرجمعیت کانادا پس از شهر انتاریو می باشد و عظیمترین شهر این استان مونترال است که دومین شهر عظیم کانادا محسوب می گردد. در شمال این استان تراکم جمعیت بسیار کم است و بیشتر مردم در مناطق شهری نزدیک رودخانه سنت لارنس بین شهرهای مونترال و کبک زندگی می نمایند. تقریبا نیمی از ساکنین استان کبک در منطقه شهری عظیم مونترال از جمله جزیره مونترال سکونت دارند. جوامع انگلیسی زبان و مؤسسات انگلیسی زبان در غرب جزیره مونترال متمرکز شده اند اما به طور قابل ملاحظه ای در مناطق Outaouais، Eastern Township و Gaspe نیز حضور دارند. منطقه نورد دو کبک (Nord du Quebec) که نیمه شمالی استان کبک را اشغال نموده دارای تمرکز بسیار زیاد جمعیت است و ساکنین اصلی آن مردمان بومی می باشد.

استقلال کبک

مذاکرات بر سر استقلال کبک، نقش مهمی در سیاسیت های استان ایفا نموده است. دولت های عضو کبک، رفراندومی برای حاکمیت آن در سال 1980 و 1995 برگزار کردند که هر دو توسط رأی دهندگان رد شدند، آخری نیز با اختلاف کمی مغلوب شد. در سال 2006، مجلس عوام کانادا با یک حرکت نمادین کبک را به عنوان یک ملت متحد در داخل کانادا به رسمیت شناخت و روز 24 ژوئن به عنوان روز مقدس و جشن ملی این استان هست. شعار اصلی استان کبک من به خاطر می آورم است که بر روی بنای مجلس حکاکی شده است. همچنین این شعار بر روی نمادهای شهر و پلاک های خودرو ها نیز به چشم می خورد.

اقلیم کبک

آب و هوای اطراف شهر های اصلی و عظیم این استان به صورت چهار فصل قاره ای با زمستان های سرد و برفی و تابستان های گرم و مرطوب است. اما بخش های شمالی آن فصل زمستان طولانی تری دارند، در نتیجه در مناطق شمالی استان، شرایط توندرا به چشم می خورد. حتی در کبک مرکزی، در عرض جغرافیایی جنوبی آن، در مناطق داخلی شاهد زمستان های به شدت سرد و بخ بندان هستند.

اقتصاد و گردشگری در کبک

در حالی که منابع طبیعی اصلی استان برای مدت طولانی، پایه اصلی اقتصاد این استان بوده است، اکنون بخش های دانش مالی مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات، هوافضا، بیوتکنولوژی و صنعت داروسازی نقش اساسی در اقتصاد آن ایفا می نمایند. بسیاری از این صنایع در جهت یاری به کبک با هم مشارکت می نمایند و کبک را به یک استان با نفوذ در کانادا و دومین استان از نظر خروجی مالی بعد از انتاریو تبدیل نموده اند.

کبک یکی از مقاصد گردشگری منحصر به فرد آمریکای شمالی محسوب می گردد. میراث فرانسوی آن نه تنها این استان را از سایر همسایگان انگلیسی زبان خود جدا نمی کند بلکه یکی از معدودترین مناطق تاریخی آمریکای شمالی است که فرهنگ فرانکوفون (Francophone) را کاملا حفظ نموده است. احساس اروپایی، تاریخ، فرهنگ و گرمای آن کبک را به مقصد توریستی مورد علاقه گردشگران ملی و بین المللی تبدیل نموده است.

انتشار: 5 خرداد 1402 بروزرسانی: 11 خرداد 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 166

به "آشنایی با ایالت کبک کانادا" امتیاز دهید

2 کاربر به "آشنایی با ایالت کبک کانادا" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با ایالت کبک کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید