رودخانه فیروزه ای ریو سلسته (Rio Celeste) کاستاریکا

رودخانه ریو سلسته (Rio Celeste) کاستاریکا یکی از عجایب این کشور است زیرا آب آن رنگ فیروزه ای دارد!

رودخانه فیروزه ای ریو سلسته (Rio Celeste) کاستاریکا
به گزارش مجری سفرهای گردشگری:

در استان آلاخوئلا کاستاریکا رودخانه ای به نام ریو سلسته (Rio Celeste) هست که تا همین چند سال پیش راز سر به مهر دانشمندان بود چون آن ها نمی توانستند بفهمند که چرا رنگ این رودخانه تا این حد آبی فیروزه ای است.

سال ها دانشمندان درباره ی نظریه های مختلفی که درباره ی آب فیروزه ای این رودخانه وجود داشت صحبت می کردند اما هیچ کس نمیتوانست این معمای طبیعی را حل نماید. بعضی ها می گفتند این رنگ غیر معمول به دلیل مقدار زیاد مس در آب به وجود آمده اما آزمایش ها نشان می داد هیچ مسی در آب وجود ندارد. بعضی ها می گفتند این رنگ به خاطر مواد شیمیایی ای مثل کلسیم کربنات و سولفور است و بعضی ها حتی این اتفاق را به نزدیکی رودخانه به آتشفشان تنوریو نسبت می دادند. آن ها آنقدر مطمئن بودند که واکنش های شیمیایی اسرار آمیز آب این رودخانه را فیروزه ای می کند که به فکر هیچ کس هم نمی رسید که این رنگ ممکن است فقط یک خطای چشمی باشد!

تا اینکه در سال 2013 گروهی از دانشمندان از دانشگاه های مختلف کاستاریکا نمونه هایی از آب این رودخانه و دو شاخه ی آن را برداشتند. اولین چیزی که نظر دانشمندان را جلب کرد این بود که در حالی که آب درون رودخانه کاملا فیروزه ای است اما آب داخل لوله های نمونه گیری کاملا شفاف و بی رنگ است! برای اینکه به راز رنگ این رودخانه به طور کامل پی ببرید مهم است که بدانید که دو رودخانه ای که با هم ترکیب می شوند تا بدنه ی مجذوب کننده این رودخانه ی فیروزه ای را شکل دهند کاملا بی رنگ هستند و تجزیه و تحلیل ها نشان می داد که هیچ واکنش های شیمیایی غیر عادی ای در آن ها اتفاق نمی افتد. نکته جالب تر این است که فقط 14 کیلومتر این رودخانه رنگ فیروزه ای دارد و بعد از آن آب بی رنگ می شود برای همین به قسمت رنگی رودخانه The dyer می گویند.

آزمایش ها هیچ ماده شیمیایی غیر معمولی را در آب نشان نداد و دانشمندان را به این نتیجه رساند که رنگ آب فقط در بستر رودخانه فیروزه ای است و به خاطر همین آن ها احتمال خطای دید را مطرح کردند. آن ها متوجه ی لایه ای از ماده ی سفید رنگ شدند که سنگ های کف رودخانه را پوشانده است.

این ماده از ترکیبی از مواد معدنی آلمینیوم، سیلیکون و اکسیژن درست شده که وقتی در آب معلق می شود نور خورشید را منعکس می کند و آب در چشم انسان به رنگ فیروزه ای دیده می شود. نور خورشید شامل همه ی طیف های رنگی هست؛ شبیه همان رنگ هایی که در رنگی کمان می بینیم. نور خورشید تا عمق مشخصی از روخانه نفوذ می کند و هیچ رنگ دیگری به سطح منعکس نمی شود برای همین رودخانه را بیرنگ می بینیم اما در این رودخانه آب بعضی از اشعه های خورشید را عبور می دهد اما فقط تون آبی آن را منعکس می کند برای همین رودخانه به چشم انسان فیروزه ای می شود.

منبع: odditycentral.com
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 19 شهریور 1400 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 691

به "رودخانه فیروزه ای ریو سلسته (Rio Celeste) کاستاریکا" امتیاز دهید

1 کاربر به "رودخانه فیروزه ای ریو سلسته (Rio Celeste) کاستاریکا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رودخانه فیروزه ای ریو سلسته (Rio Celeste) کاستاریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید