در سفر با تور کانادا این کارها را انجام ندهید

سفر به کشورهای دیگر همیشه با تجربه‌ی فرهنگ‌ها و سنت‌های جدید و متفاوت همراه است. اگرچه این تنوع فرهنگی می‌تواند بسیار جذاب باشد، اما گاهی موجب سوءتفاهم‌هایی نیز می‌شود. کانادا یکی از مقاصد محبوب گردشگری به‌شمار می‌رود، اما آگاهی از نکات فرهنگی و اجتماعی آن برای جلوگیری از هرگونه برداشت اشتباه ضروری است.

در سفر با تور کانادا این کارها را انجام ندهید

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: سفر به کانادا یک تجربه فراموش نشدنی است، اما برای اجتناب از هرگونه سوءتفاهم فرهنگی، بهتر است از چند نکته آگاه باشید.

به آنها نگوید که شبیه آمریکایی ها هستند

اول از همه، کانادایی‌ها را با آمریکایی‌ها مقایسه نکنید. کانادایی‌ها افتخار می‌کنند که ملتی مستقل با هویتی مجزا از همسایه جنوبی خود هستند. البته شباهت‌هایی هم وجود دارد- مثلاً لهجه‌ی انگلیسی برخی از مناطق کانادا شبیه به آمریکاست. اما در کل، کانادایی‌ها خود را "خوش‌شانس" می‌دانند که در کشوری زندگی می‌کنند که نظام بهداشتی درمانی بهتر و امنیت اجتماعی بالاتری نسبت به آمریکا دارد. آنها همچنین از داشتن دولت و سیاست‌هایی که کمتر جنجالی و تندرو است، رضایت دارند. ممکن است بعضی از آنها با لهجه آمریکایی صحبت کنند اما کانادایی‌ها یک تاریخ، سیاست و اقتصاد جداگانه از ایالات متحده را برای خودشان در نظر می گیرند و به آن افتخار می‌کنند. شمردن فزونی های خود نسبت به همسایه جنوبی، بخشی از تجربه کانادایی ها از هویت ملی خود از سال 1867 تا به امروز بوده است. بله، ممکن است کانادایی ها از نظر لهجه و بعضی شباهت های ظاهری با آمریکایی ها برابر باشند و ابرشهری نظیر تورنتو ممکن است ظاهری از یک شهر آمریکای شمالی را منعکس کند، اما کانادایی ها از نظر تاریخی، سیاسی و اجتماعی به کشور و تفاوت های خود افتخار می نمایند.  پس بهتر است در تور کانادا خود به این موضوع اشاره ای نکنید.

در خصوص تصویر ملکه بریتانیا بر روی سکه های آن ها، اظهار نظر نکنید

این موضوع ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما چهره ملکه الیزابت دوم بر روی تمامی سکه های کانادا و بعلاوه اسکناس های 20 دلاری دیده می گردد. اگرچه کانادایی ها عموماً وفاداری ویژه ای نسبت به پادشاهی بریتانیا از خود نشان نمی دهند، اما این حقیقت همچنان وجود دارد که کانادا کشوری با نظام پادشاهی مشروطه است و ملکه رئیس رسمی این کشور به شمار می آید. با این حال، کانادا از سال 1982 و به موجب قانون اساسی تازه، کشوری کاملاً مستقل محسوب می گردد و وفاداری و استقلال قانونی آن به بریتانیا ملغی شده است. پس در مورد تصویر ملکه بر روی سکه‌های آن‌ها، اظهار نظر نکنید.

در مورد تصویر ملکه بریتانیا روی پول کانادا هم نظری ندهید. اگرچه کانادا دیگر مستعمره انگلستان نیست، اما همچنان جزء کشورهای مشترک‌المنافع با نظام پادشاهی مشروطه به‌شمار می‌آید. البته نقش ملکه محدود به تشریفات است و قدرت واقعی در دست دولت منتخب مردم است. اما با توجه به پیشینه تاریخی، حذف تصویر ملکه از پول‌های کانادا کار آسانی نیست.

هنگام استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، اول اجازه دهید افراد داخل پیاده شوند و بعد شما شوار شوید

در تور کانادا خود و هنگام سوار شدن اتوبوس، قطار و هر وسیله عمومی دیگر، کنار بایستید و اجازه دهید اول افراد داخل پیاده شوند و بعد شما سوار شوید. این قانون بیشتر در شهر ونکوور، تورنتو و مونترال که ازدحام جمعیت زیاد است، اعمال می‌شود. البته کلمه متاسفم را آماده نگه دارید که اگر مبادا به شخصی برخورد کردید، بیان کنید.

این رفتار اساساً در شهرهای بزرگ کانادا نظیر ونکوور، تورنتو و مونترال که بسیار شلوغ هستند، کاربردی است. در حالی که کانادایی ها از سوار شدن به یک اتوبوس یا قطار فوق العاده شلوغ، به هنگام بازگشت به خانه از سر کار، ابایی ندارند، اما ایستادن در مقابل جهت خروجی مسافران در هر نوع وسیله نقلیه ای امری زشت و بی ادبانه تلقی می گردد. بهتر است در طرف راست یا چپ درب های وسیله نقلیه بایستید و منتظر پیاده شدن مسافران شوید. به علاوه، از قلم نیاندازید که در صورت ورود به یک قطار شلوغ، بد نیست چند بار بگویید متأسفم.

این یک قانون نانوشته در شهرهای بزرگ کاناداست. البته لازم نیست خیلی رسمی برخورد کنید. فقط کمی عقب‌تر بایستید تا مسافران پیاده شوند. اگر اشتباهی به کسی برخورد کردید، یک "ببخشید" یا "معذرت می‌خواهم" کافی است.

از تیم هورتونز انتقاد نکنید!

تیم هورتونز یک رستوران زنجیره‌ای کانادایی است که بیشتر از 4000 شعبه در جهان دارد. در کنار هاکی، تیم هورتونز (Tim Hortons) که آن هم به وسیله یک بازیکن هاکی به همین نام تأسیس شده، اساساً یک نهاد فرهنگی در کانادا محسوب می گردد؛ قهوه و دونات‌های این رستوران هم در بین مردم محلی و هم مسافران تور ارزان کانادا بسیار محبوب است. شاید یکی از دلایل خوردن بسیار زیاد دونات توسط مردم این سرزمین، وجود تیم هورتونز باشد. حتی اگر از قهوه یا دونات این رستوران خوشتان نیامد، به هیچ وجه به این نماد فرهنگی کانادا توهین نکنید.

تیمی، همان طور که کانادایی ها این برند را عاشقانه صدا می زنند، از سال 1965 به بعد در سراسر خاک این کشور به محبوبیت رسید و احتمالاً به همین دلیل باشد که مصرف سرانه دونات در کانادا نسبت به همه جای دنیا بیشتر است. حتی اگر در این کشور یک قهوه یا یک دونات بی مزه پیدا کردید، بهتر است از توهین به این نماد ملی کانادا خودداری کنید.

حتی اگر از هاکی خوشتان نمی‌آید، سعی کنید درباره‌ی آن حرفی نزنید. هاکی بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ کاناداست و طرفداران زیادی در این کشور دارد.

عذرخواهی کنید

شاید کلیشه‌ای باشد اما مردم کانادا خیلی از کلمه متاسفم استفاده می‌کنند. جای تعجب ندارد، چون مردم این سرزمین به مودب بودن، شهره هستند. اگر در تور کانادا شخصی به غیر عمد به شما تنه زد و گفت متاسفم، شما هم در جواب این کلمه را تکرار کنید، حتی اگر شما به هیچ وجه مقصر نباشید. اگر این گونه رفتار نکنید، در نظر دیگران فردی بی‌ادب تلقی می شوید.

در خصوص روابط بین انگلیس و فرانسه صحبت نکنید

کشور فرانسه و انگیسی و امپراطوری های آنها با بومی های کانادا اختلاف نظرهایی داشتند. در بازه های تاریخی در این خصوص مسائل فراوانی به وجود آمده است. شاید هیچگاه بین آنها جنگی در نگرفت، اما جدال ها انتها نیافته و کدورت ها به جای مانده است.

بومیان کانادایی، ساکنان اصلی این خاک هستند و هنوز داخل مرزها زندگی می نمایند.

کانادا با داشتن گذشته استعماری و پرتنش خود با حضور امپراطوری های فرانسه و انگلیس و میراثی از سرکوب بومیان، همیشه دوران تاریخی سختی را پشت سر گذاشته است. دورانی که همچنان تا به امروز هم چالش برانگیز بوده است. در حالی که این کشور هرگز یک جنگ برای استقلال یا یک تهاجم گسترده منجر به ازهم گسیختگی را در دوران استعمار خود تجربه ننموده، اما بعضی تنش ها همچنان میان فرانسوی ها و انگلیسی های کانادا (در استان های کبک و اونتاریو) دیده می گردد. این تنش ها معمولاً در لحظات فرهنگی و سیاسی ظهور می نمایند.

اگر شربت افرا هم دوست ندارید، در جمع اعلام نکنید

افرا نماد ملی کانادا به‌شمار می‌رود و در غذاها و دسرهای کانادایی کاربرد زیادی دارد. البته اگر طعم شیرینی بیش از حد آن خوشایندتان نیست، لازم نیست از آن تعریف کنید. فقط سعی کنید نظر منفی‌ای ابراز نکنید.

برگ درخت افرا در پرچم آنها حک شده و این درخت نماد این کشور می باشد. علاوه بر ارزش سمبلیک افرا، یکی از اغلام پر استفاده غذایی کانادایی هم است. شهر کبک بزرگترین تامین کننده آن ست و در پنکک، وافل، تست فرانسوی و دسر جوی دوسر مورد استفاده قرار می گیرد. بی شک یکی از برترین سوغاتی های کانادا هم همین مایع شیرین و دلچسب خواهد بود.

شربت افرار، دارای ارزش غذایی بسیار زیادی می باشد. شربت افرا که یک شیرین کننده طبیعی است، در گذشته به وسیله بومیان آمریکای شمالی جمع آوری می شد. روش این کار بعدها به اروپایی ها آموزش داده شد.  این ماده نه تنها به شکل مایع آن موجود است، بلکه می توان آن را در قالب شیرینی، پودر، تافی، شکلات و اشکال دیگر نیز مشاهده کرد. اما اگر طعم این شیرین کننده را دوست نداشتید، بهتر است چیزی در خصوص آن به زبان نیاورید.

اگر از خوردن پوتین (poutine) لذت نبرید، به کسی نگوید

وقتی که در کانادا هستید، بهتر است در خصوص یکی از غذاهای سنتی این کشور، پوتین (poutine)، حرفی به زبان نیاورید. این غذای فست فود فرانسوی کانادایی ترکیبی از سیب زمینی سرخ نموده فرانسوی و پنیر دلمه شده است که به اندازه فراوان بر روی سیب زمینی ها ریخته می گردد. این غذا بسیار سنگین و چرب است، اما تا قبل از امتحان آن در ساعت 3 بامداد، پس از یک گشت شبانه در شهر، حرفی نزنید. پوتین یک غذای سنتی کانادایی است که از ورقه های سیب زمینی همراه با پنیر و آب گوشت پخته می گردد که بسیار سنگین و چرب است. در پخت سنتی پوتین، گوشت هم به آن اضافه می نمایند.

پوتین غذایی چرب و سنگین است و شاید برای برخی خوشمزه نباشد. اما این غذا جزئی از فرهنگ کانادا به حساب می‌آید و طرفداران خودش را دارد.

در اینجا نگوید که زمستان خیلی سرد است!

کسانی که در اینجا زندگی می نمایند، به خوبی به سرمای زمستان واقف هستند و دوست ندارند که کسی این موضوع را یادآوری کند. مخصوصا اگر از کشورهای گرمسیری به کانادا رفتید اصلا این جمله را به زبان نیاورید. بعداز تعطیلات شما به خانه هایتان می روید اما زندگی در کانادا و سرمای کشنده زمستان، در جریان است.

بیشتر خاک کانادا که در قطب شمال واقع شده است، خالی از سکنه است.

همه ما می دانیم که میانگین دمای فصلی در سراسر این کشور بسیار متغیر است، اما همه استان های کانادا، به جز بخش ساحلی بریتیش کلمبیا، در فصل زمستان سرمای شدیدی را تجربه می نمایند. استان های مرکزی این کشور، به خصوص پرِیری (Prairie)، در این فصل به طور میانگین سرمای منفی 15 درجه سانتی گراد را پشت سر می گذارند، اما گاهی دمای هوا می تواند تا منفی 40 درجه هم برسد. این سرما با بادهای سرد استخوان سوز نیز همراه است. در منطقه ها مرکزی کانادا، برف می تواند برای 6 ماه بر روی زمین بماند، در حالی که در بخش های شمالی کشور برف تقریباً یک سال دوام می آورد.

تصور نکنید که تورنتو مرکز کانادا است

تورنتو احتمالاً شناخته شده ترین شهر در کانادا باشد که نسبت به سایر منطقه ها کشور توجه بیشتری را به خود جلب می نماید؛ اما مرتکب این اشتباه نشوید که تورنتو مرکز کشور است. این عنوان در اختیار اتاوا قرار گرفته است. دولت فدرال کانادا در این شهر مستقر است و اتاوا مرکز سیاسی کشور به شمار می آید.

 البته با توجه به شهرت و جمعیت تورنتو، اشتباهی هم طبیعی است. تورنتو یکی از مهم‌ترین شهرهای کانادا به‌شمار می‌رود و در فرهنگ عامه بیشتر شناخته شده است.

تصور نکنید که کل کشور به یک شکل است

کانادا، صرف نظر از هویت های منطقه ای آن، کشوری متنوع از نظر جغرافیای طبیعی و مردمان آن است. اگرچه جمعیت این کشور در مقایسه با وسعت آن بسیار اندک است، اما هر استان و منطقه تاریخ و شخصیت متمایز خود را دارد. درنتیجه، گاهی اوقات صحبت از این کشور به طور کلی می تواند مشکل آفرین باشد. در هرکجای این کشور که بودید، بهتر است هیچ نظر کلی و جامعی در خصوص کانادایی ها ندهید.

مردم استان‌های مختلف خصوصیات و لهجه‌ی متفاوتی دارند. حتی عادات غذایی و شیوه‌ی زندگی‌شان ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد. پس بهتر است قضاوت‌های کلی درباره‌ی کانادا نداشته باشید.

نگویید که هوا آن قدرها هم بد نیست

درباره‌ی سردی هوای کانادا هم بی‌تفاوت باشید. کانادایی‌ها خودشان به خوبی از شرایط آب و هوایی محل زندگی‌شان آگاه هستند. البته می‌توانید بگویید که آب و هوای کانادا برای شما غیرمنتظره بوده است. اما سعی کنید قضاوتی درباره‌ی کیفیت آن نداشته باشید.

در عین حال، کانادایی ها شکایت از سرمای هوا در کشوری شمالی را حق مسلم خود می دانند. میانگین بالاترین دمای هوا در سواحل شرقی و غربی این کشور معمولاً زیر 20 درجه سانتی گراد است، در حالی که استان های مرکزی دارای زمستان هایی با حداکثر دمای تابستانی 25 تا 30 درجه سانتی گراد هستند. دمای هوا در بعضی منطقه ها مرکزی می تواند تا 40 درجه هم بالا برود؛ بنابراین، از آنجایی که بعضی از نقاط کشور تابستان های گرم و مرطوبی دارند یا اینکه بعضی شهرها ممکن است حتی با داشتن آب وهوای معتدل تر در فصل زمستان، از شنیدن این موضوع ناراحت شوند، بهتر است ادعای کانادا در خصوص سرزمین یخ و برف را به هیچ وجه به چالش نکشیم.

سخن پایانی

در مجموع، رعایت آداب و رسوم کشور میزبان نشان‌دهنده‌ی احترام به فرهنگ آنان است. هرچند ممکن است برخی عادات بومی برای ما عجیب و غیرمنتظره باشد، اما تلاش برای درک دیدگاه‌ها و باورهای دیگران می‌تواند تجربه‌ای غنی‌کننده و چشم‌انداز ما را وسیع‌تر کند. داشتن ذهنی باز و پذیرا نسبت به تفاوت‌های فرهنگی، کلید موفقیت در هر سفری است.

منبع: theculturetrip.com
انتشار: 16 آبان 1402 بروزرسانی: 19 آبان 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 52

به "در سفر با تور کانادا این کارها را انجام ندهید" امتیاز دهید

2 کاربر به "در سفر با تور کانادا این کارها را انجام ندهید" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در سفر با تور کانادا این کارها را انجام ندهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید