راهنمای خرید ملک در کانادا

در سالهای اخیر بازار ملک در کانادا روند رو به رشدی داشته که به دلیل افزایش قیمت مستغلات در این کشور است.

راهنمای خرید ملک در کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: خرید ملک در کانادا

یکی از موضوعات ترند حال حاضر در جهان خرید ملک در کانادا و سرمایه گذاری در بخش املاک و مستغلات این کشور پیشرفته، کم جمعیت و مهاجر پذیر قاره آمریکا است. کماکان بسیاری از افراد در سراسر جهان اینطور فکر می کنند که خرید ملک در کانادا موجب دریافت اقامت خریدار و خانواده وی شده و فرد می تواند از این طریق به کشور محبوب کانادا مهاجرت کند. اما باید از همین ابتدا به شما بگوییم که این موضوع صحت نداشته و دولت کانادا هیچ گونه شرایط اقامتی به خریداران خارجی ملک در کانادا ارائه نمی دهد.

بر همین اساس، اگر بخاطر دریافت اقامت دائم در فکر خرید ملک در کانادا هستید، بهتر است از تصمیم خود صرف نظر کنید، چون این سرمایه گذاری شما را به مقصود مورد نظرتان نخواهد رساند.

مراحل خرید خانه در کانادا

باید به این موضوع توجه داشته باشید که برای حضور در این کشور و خرید خانه در کانادا احتیاج به یکی از انواع ویزای توریستی، ویزای تحصیلی و یا ویزای کاری در کانادا داشته و بدون مجوز ورود به این کشور، امکان پیگیری فرایند خرید خانه برای شما ممکن نیست.

در این بین، بعضی از آژانس های املاک در کشور کانادا به صورت غیرحضوری و به وسیله تماس ویدیویی و ارسال آنلاین مدارک، فرایند خرید خانه را به طور صفر تا صد برای شهفرایندان خارجی انجام می دهند، اما این تنها در صورتی است که بخواهید کل مبلغ خرید خانه در کانادا را به صورت نقد پرداخت کنید.

البته اگر دارای اقامت دائم کانادا و یا همان کارت pr هستید، دیگر احتیاجی به دریافت مجدد ویزای کانادا نداشته و می توانید به راحتی در کشور کانادا حضور پیدا نموده و مراحل خرید ملک در کانادا را آغاز کنید.

اگر دارای ویزای متداول کانادا یعنی ویزای توریستی باشید، می توانید در هر بار حضور در این کشور برای حداکثر 6 ماه اقامت داشته و به عنوان یک شهفرایند خارجی مراحل خرید خانه در این کشور را به انجام برسانید. از این رو شما یک فرد غیر مقیم و non-resident تلقی شده و دارای شرایط و قوانین متفاوت خرید ملک به نسبت یک فرد دارای اقامت دائم کانادا هستید.

اما از آنجایی که اغلب افراد دارای شرایط اقامت کانادا نبوده و تنها امکان دریافت ویزای کانادا را در ابتدای کار دارند، از جنبه شهفرایندان غیر مقیم و خارجی به مراحل خرید خانه در کشور کانادا می پردازیم، این مراحل شامل موارد زیر می گردد:

پیدا کردن آژانس املاک در کانادا

در اغلب موارد پیش فروش و فروش املاک و خانه های کانادا به وسیله معاملات ملکی و یا همان realtor انجام می گردد. در واقع در فرایند خرید ملک در کانادا دو معاملات ملکی یکی برای فروشنده و یکی هم برای خریدار وجود دارد. خبر خوب این است که اگر فروشنده خانه در کانادا از گزینه معاملات ملکی استفاده کند و نخواهد به طور شخصی پیگیر فروش خانه خود در این کشور باشد، باید مسئولیت پرداخت هزینه معاملات ملکی هر دو طرف فروشنده و خریدار را به عهده بگیرد.

اما اگر فروشنده خانه در کانادا از معاملات ملکی در این زمینه استفاده نمی نماید، حتماً درباره این موضوع صحبت کنید که چه کسی قرار است هزینه آژانس املاک را در این موقعیت حساب کند، چون در صورت توافق نکردن با فروشنده، شما موظف به پرداخت هزینه آژانس املاک در کشور کانادا خواهید بود.

به سراغ یک آژانس معاملات ملکی در کانادا بروید که در شورای املاک و مستغلات کانادا و استان مورد نظر ثبت شده باشد، اطلاعات کاملی در خصوص محله های مختلف شهر و قیمت آنها داشته باشد، دارای تجربه کافی برای ارائه پیشنهادات خوب به خریدار و ایجاد یک معامله ایده آل باشد.

دریافت وام بانکی کانادا

خوشبختانه دولت کانادا به شما به عنوان یک فرد غیرمقیم این امکان را می دهد تا در صورت داشتن شرایط زیر از بانک های کانادایی وام خرید خانه دریافت کنید:

  • داشتن حداقل بودجه 35 درصدی از ارزش کل ملک در کانادا (که به downpayment معروف است و در نهایت فرد قادر است تا حداکثر وام بانکی در این کشور دریافت کند)
  • برخورداری از توصیه نامه بانکی در کانادا
  • مدارک اشتغال به کار اثبات کننده عایدی ماهانه فرد به دلار کانادا(براساس قوانین سازمان CMHC، قسط وام خانگی و هزینه قبوض ماهانه خانه شما در کشور کانادا نباید بیش از 30 درصد از عایدی ثابت ماهانه شما باشد و در نهایت تمام بدهی ها و قسط های ماهانه شما در کانادا بیش از 40 درصد مجموع عایدی ماهانه شما نباشد. اجاره خانه خارج از کشور کانادا اغلب جزو عایدی شما محسوب نمی گردد)
  • نامه تمکن اقتصادی بانکی معتبر 3 ماهه اخیر خریدار
  • چک معتبر کانادایی

در صورتی که دارای شرایط عنوان شده در بالا برای دریافت وام بانکی برای خرید ملک در کشور کانادا هستید، باید اندازه پیش پرداخت 35 درصدی down payment را از 30 روز قبل از خرید خانه در این کشور در حساب بانکی کانادایی قرار دهید. اغلب بانک های این کشور خواهان جزئیات کامل منبع پول پیش پرداخت خانه فرد غیر مقیم در 90 روز گذشته هستند تا بتوانند از بروز هرگونه پول شویی و جرائم اقتصادی بین المللی جلوگیری کنند.

اگر واجد شرایط دریافت وام بانکی برای خرید ملک در کانادا هستید، بهتر است برای کم کردن بعضی از هزینه های متداول نظیر بیمه پیش فرض وام مسکن و مقدار اقساط خانه، مبلغ پرداختی اولیه شما و یا همان down payment شما 20 درصد و یا بیشتر از کل ارزش خانه مورد نظر باشد.

برای اینکه به خوبی بتوانید این تفاوت مقدار down payment را در خرید خانه در کانادا متوجه شوید، بهتر است نگاهی به تفاوت های پرداخت هزینه اولیه 5 درصدی و 20 درصدی یک خانه 500 هزار دلاری در کشور کانادا بیاندازید:

مبلغ هزینه اولیه خرید خانه 5 درصدی یک خانه 500 هزار دلاری در کانادا معادل 25 هزار دلار کانادا است و اگر قادر به ارائه down payment بیست درصدی در ابتدای کار باشید، هزینه اولیه پرداختی به وسیله شما معادل 100 هزار دلار است.

بیمه پیش فرض وام مسکن پیش پرداخت 5 درصدی ملک در کشور کانادا 19 هزار دلار کانادا و مبلغ بیمه پیش فرض وام مسکن برای پیش پرداخت 20 درصدی در کانادا صفر است. این در حالی است که مجموع وام پرداختی به فردی که پیش پرداخت 5 درصدی پرداخت نموده 494 هزار دلار و مجموع وام فرد دارای پرداختی down payment بیست درصدی معادل 400 هزار دلار کانادا است.

سهم Equity پرداخت اولیه 5 درصدی 6 هزار دلار و این سهم برای پرداخت اولیه 20 درصدی معادل 100 هزار دلار کانادا است، در این بین مقدار قسط پرداختی ماهانه وام برای پیش پرداخت 5 درصدی 2150 دلار و برای پیش پرداخت 20 درصدی ماهی 1740 دلار است.

در مجموع، با در نظر گرفتن یک وام مسکن 5 ساله کانادایی با نرخ سود 2.24 درصد، مقدار مجموع سود پرداختی 5ساله برای خریدار با پیش پرداخت 5 درصدی از ارزش خانه معادل 50.872 دلار کانادا و برای خریدار با پیش پرداخت 20 درصدی معادل 41.192 هزار دلار کانادا است.

اما اگر بخواهید اقدام به خرید خانه در کانادا به صورت کاملاً نقدی کنید، می توانید بنابر توافق بین 5 تا 20 درصد از ارزش خرید خانه را به مبلغ down payment اختصاص دهید. معمولاً پیش پرداخت 5 و 10 درصدی برای خانه هایی با ارزش بین 500 تا 1 میلیون دلار کانادا در نظر گرفته می گردد و مبلغ پیش پرداخت خانه های با ارزش 1 میلیون دلار و یا بیشتر حداقل 20 درصد خواهد بود.

هزینه نهایی سازی خرید ملک در کانادا

در کنار هزینه اولیه down payment خرید ملک در کانادا، باید بین 3 تا 5 درصد از قیمت خانه در کانادا را برای نهایی سازی خرید و هزینه های closing costs کنار بگذارید که برای مثال برای یک خانه 500 هزار دلاری، به مبلغ 15 تا 25 هزار دلاری برای پرداخت هزینه های نهایی خرید خانه احتیاج خواهید داشت که این هزینه ها شامل موارد زیر می گردد:

هزینه انتقال زمین و ملک در کانادا: به عنوان درصدی از ارزش خانه در کشور کانادا محاسبه می گردد و براساس شهرداری و استان کانادایی اندازه آن متغیر است. گفتنی است که در استان های انتاریو، بریتیش کلمبیا، جزیره پرینس ادوارد و شهر تورنتو، خانه اولی ها مشمول دریافت تخفیف اقتصادیاتی می شوند. این هزینه برای یک خانه مثلاً 500 هزار دلاری در حدود 12.950 هزار دلار کانادا است.

هزینه های حقوقی: شما به عنوان یک شهفرایند خارجی احتیاجمند یک وکیل هستید تا مدارک مورد احتیاج خرید ملک در کانادا را برای شما آماده کند. هزینه های حقوقی و بازپرداخت های این بخش بین 1000 تا 1500 دلار کانادا است.

بیمه خسارت Title insurance: معمولاً بعضی از بانک ها و وام دهندگان برای پیشگیری از بروز مواردی نظیر اختلاف و جنگ و جدل های مالکیت، از این بیمه استفاده می کنند که بین 300 تا 500 دلار برای شما هزینه دارد.

بیمه پیش فرض وام مسکن: این بیمه که با نام CMHC شناخته می گردد یک سیاست اجباری بیمه در کشور کانادا برای خریدارانی است که می خواهند با پیش پرداخت کمتر از 20 درصدی یک خانه در کانادا خریداری کنند.

هزینه PST برای بیمه پیش فرض وام مسکن: خریداران خانه باید اقتصادیات فروش PST بیمه CMHC را در زمان خرید خانه پرداخت کنند.

هزینه GST/HST خرید خانه نو در کانادا: اگر در حال خرید یا ساخت خانه و یا condo در کشور کانادا هستید، باید هزینه اقتصادیات کالا و خدمات و فروش هماهنگ GST/HST ملک در کانادا را پرداخت کنید.

بازرسی اختیاری ملک در کانادا: با اینکه این مورد اجباری و الزامی نیست، اما بهتر است پیش از نهایی سازی خرید خانه در کانادا بازرسی ملک را به گزینه های خود اضافه کنید. انجام این کار به وسیله متخصصان این امر انجام می گردد و 500 دلار هزینه دارد، اما در عوض مسائل نامرئی خانه را پیش از خرید ملک به شما نشان داده و موجب می گردد تا بتوانید با دیدی باز تصمیم گیری نمایید.

جستجوی ملک مناسب در کانادا

بهتر است از همان ابتدا بدانید که در پی چه نوع ملکی در کشور کانادا هستید تا سفارش پیدا کردن همان را به آژانس املاک مورد نظر خود بدهید. اینکه یک خانه به اصطلاح Detached و جدا از سایر خانه های اطراف باشد، اینکه از نوع چند طبقه، Townhouse و دارای دیوار مشترک با خانه های کناری باشد، آپارتمان باشد و یا حالت استودیو داشته باشد، همگی به انتخاب شما بستگی دارد.

حتماً این موضوع را معین کنید که واجد شرایط دریافت وام مسکن از بانک های کانادایی هستید و یا می خواهید کل مبلغ خرید خانه را به صورت نقدی پرداخت نمایید. اگر قصد اقدام برای دریافت وام بانکی در کانادا را داشته باشید، به زمان و مدارک بیشتری احتیاج داشته و باید آن را به اطلاع آژانس املاک برسانید.

در نهایت باید به وب سایت های املاک در کانادا نظیر realtor.ca مراجعه نموده و موردهای در دسترس را مقایسه کنید و با هماهنگی با آژانس املاک از آنها به صورت حضوری بازدید نمایید. در نهایت می توانید با نهایی سازی چند مورد و درخواست یاری از کارشناس آژانس املاک به نتیجه گیری نهایی برسید.

استخدام یک وکیل زبده کانادایی

معمولاً به علت نداشتن آشنایی و تجربه کافی در زمینه قوانین خرید ملک در کانادا، پیشنهاد می گردد که برای انجام مراحل خرید خانه در این کشور از یاری یک وکیل در این زمینه بهره ببرید. وکیل کانادایی به آنالیز مدارک خانه پرداخته، امور ثبت و انتقال سند، انتقال صحیح و قانونی مبلغ خرید خانه در کانادا و سایر موارد مهم این فرایند را انجام داده و از بروز هرگونه کلاهبرداری و روبرو با موانع قانونی خریدار جلوگیری می نماید.

از این رو بهتر است از همان ابتدا امور خرید ملک در کشور کانادا را با یک وکیل دنبال نموده و انجام دهید. انجام این کار نه تنها موجب صرفه جویی در زمان و هزینه شما می گردد، بلکه از شر ریسک های احتاقتصادی درخواست وام و یا خرید خانه خارج از توان اقتصادی و گرفتاری های اقتصادیاتی به دور می نماید.

بهتر است به سراغ یک وکیل بروید که به طور کامل در زمینه پیچیدگی های مالکیت املاک خارج از کشور و خریداران خارجی ملک در کانادا تسلط داشته باشد تا در تمامی مراحل عقد قرارداد خانه و انتقال وجه مورد احتیاج خرید خانه در کانادا به خوبی شما را یاری کنند.

پیشنهاد قیمت برای خرید ملک در کانادا

زمانی که با یاری آژانس معاملات ملکی در خصوص یک ملک و قیمت آن تصمیم گیری نهایی را کردید، کارشناس معاملات ملکی باید پیشنهاد خرید خود را برای فروشنده ملک در کانادا ارسال کند. این پیشنهاد شامل معینات زیر می گردد:

  • هزینه خرید و پیشنهادی که شما آمادگی پرداخت آن را دارید
  • مواردی نظیر لوازم خانه و مبلمان که تمایل دارید به همراه خرید خانه داشته باشید
  • مبلغ ودیعه deposit (حداکثر 10 درصد از ارزش ملک که در صورت انجام نگرفتن معامله بازگردانده می گردد)
  • جزئیات اقتصادی وام بانکی که می خواهید برای خرید ملک در کانادا بهره ببرید
  • تاریخ بسته شدن مورد احتیاج فروش (معمولاً بین 60 تا 90 روز)
  • دوره و زمانی که در آن بازه پیشنهاد شما برای خرید ملک معتبر تلقی می گردد
  • سایر پیشنهادات نظیر ترمیم چکه شیر آب، تعویض درب ها و یا تعمیر حصارهای ورودی خانه

در نهایت باید به این موضوع توجه کنید که باید به وسیله هدایت آژانس معاملات ملکی و وکیل شخصی نسبت به انتقال وجه خرید ملک از ایران به کانادا اقدام کنید و در صورت احتیاج افتتاح حساب بانکی مختص شهفرایندان خارجی و غیر مقیم در کانادا را به انجام برسانید.

اقتصادیات خرید خانه در کانادا

بنابر قوانین معین شده به وسیله دولت کانادا، خریداران غیر مقیم در کانادا و شهفرایندان خارجی ملک در کشور کانادا ملزم به پرداخت اقتصادیات 15 درصدی خرید خانه در این کشور با عنوان NRST هستند. بعلاوه بنابر قوانین بانکی کشور کانادا، تنها امور اقتصادی حداکثر 5 ملک و خانه مسکونی شهفرایندان خارجی به وسیله بانک های کانادایی این کشور پذیرفته می گردد و برای تعداد بیشتر از این اندازه، فرد باید بدون پشتیبانی بانکی و به صورت نقدی خرید خود را انجام دهد.

هزینه خرید ملک در کانادا

بنابر نوترین آمار اینترنتی، بیشترین قیمت خانه های کانادایی متعلق به ساحل غربی در ونکوور، بریتیش کلمبیا است، جایی که آب و هوای مطبوع و متعادلی نسبت به سایر نقاط این کشور وجود دارد.

معمولاً آب و هوای زمستانی سخت و دور بودن از بازارهای خرید و مرکز شهر موجب کاهش قیمت خرید ملک در کانادا می گردد، برای مثال هزینه خرید خانه در کانادا در منطقه ها منیتوبا و جزیره پرینس ادوارد به مراتب کمتر است.

طی آمار اخیر آپریل 2019 تا آپریل 2020، قیمت املاک بیش از 10 درصد در تورنتو و اتاوا افزایش داشته است. در این میان ونکوور دارای بالاترین میانگین قیمتی در میان شهرهای گران کانادا در سال 2020 است.

از این رو میانگین قیمت خرید ملک در شهرهای مختلف کانادا در سال 2020 از قرار زیر بوده است:

ونکوور، BC: با رشد قیمت 2.63 درصدی و میانگین قیمت 1 میلیون و سی و شش هزار دلار کانادا

تورنتو، Ont: با رشد قیمت 10.2 درصدی و میانگین قیمت 870 هزار دلار کانادا

اتاوا، Ont: با رشد قیمت 15.4 درصدی و میانگین قیمت 479 هزار دلار کانادا

کلگری، Alb: با کاهش قیمت 1.5 درصدی و میانگین قیمت 410 هزار دلار کانادا

مونترال، Que: با رشد قیمت 9.3 درصدی و میانگین قیمت 435 هزار دلار کانادا

هلیفکس، NS: با رشد قیمت 3.6 درصدی و میانگین قیمت 331 هزار دلار کانادا

رجینا، Sask: با کاهش قیمت 3.9 درصدی و میانگین قیمت 254 هزار دلار کانادا

فردریکتون، NB: با کاهش قیمت 4.3 درصدی و میانگین قیمت 198 هزار دلار کانادا

اما میانگین هزینه خرید ملک در کانادا در استان های مختلف این کشور در سال 2020 شامل موارد زیر می گردد:

استان بریتیش کلمبیا: با میانگین قیمت 736 هزار دلار کانادا و رشد 7.6 درصدی در یک سال گذشته

استان انتاریو: با میانگین قیمت 594 هزار دلار کانادا و کاهش 3.2 درصدی در یک سال گذشته

استان آلبرتا: با میانگین قیمت 353 هزار دلار کانادا و کاهش 7.5 درصدی در یک سال گذشته

استان کبک: با میانگین قیمت 340 هزار دلار کانادا و افزایش 7.6 درصدی در یک سال گذشته

استان منیتوبا: با میانگین قیمت 295 هزار دلار کانادا و کاهش 1.4 درصدی در یک سال گذشته

استان ساسکاچوان: با میانگین قیمت 271 هزار دلار کانادا و کاهش 3.8 درصدی در یک سال گذشته

استان نوا اسکوشیا: با میانگین قیمت 266 هزار دلار کانادا و افزایش 3.5 درصدی در یک سال گذشته

استان جزیره پرینس ادوارد: با میانگین قیمت 243 هزار دلار کانادا و افزایش 3.0 درصدی در یک سال گذشته

استان نیوفاندلند و لابرادور: با میانگین قیمت 236 هزار دلار کانادا و کاهش 1.6 درصدی در یک سال گذشته

استان نیوبرانزویک: با میانگین قیمت 183 هزار دلار کانادا و کاهش 2.2 درصدی در یک سال گذشته

میانگین کلی هزینه خرید ملک در کانادا در 12 ماه گذشته با 1.3 درصد کاهش روبرو شده و معادل 488 هزار دلار کانادا است. در واقع با احتساب ارزش فعلی و تقریبی دلار کانادا که برابر با 20250 تومان است، میانگین هزینه خرید خانه در کانادا معادل 9.882 میلیارد تومان در ایران است.

در نهایت باید این موضوع را به شما عنوان کنیم که نمی توان به موضوع خرید ملک در این کشور به عنوان سریع ترین و ارزانترین راه مهاجرت به کانادا نگاه کرد، چون بنابر قوانین دولتی این کشور، خرید ملک در کانادا موجب دریافت اقامت فرد نشده و تنها جنبه سرمایه گذاری دارد، البته ممکن است در هنگام درخواست ویزای کانادا به عنوان مزیت محسوب گردد،اما به هیچ وجه تضمین کننده اخذ ویزای کانادا نیست و نمی توان با آن برای کارت اقامت pr کانادا درخواست داد.

انتشار: 20 فروردین 1401 بروزرسانی: 20 فروردین 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 953

به "راهنمای خرید ملک در کانادا" امتیاز دهید

1 کاربر به "راهنمای خرید ملک در کانادا" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید ملک در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید