با ساسکاتون (Saskatoon) کانادا بیشتر آشنا شویم

ساسکاتون (Saskatoon) شهری زیبا با فرهنگی اروپایی در دل کانادا است که 100 سال بیشتر قدمت ندارد و شهری جوان ولی با این حال پرجمعیت و پر جنب و جوش به شمار می‌رود، در ادامه با این شهر بیشتر آشنا خواهیم شد.

با ساسکاتون (Saskatoon) کانادا بیشتر آشنا شویم

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: ساسکاتون عظیمترین شهر ساسکاچوان است که طبق برآوردهای سال 2016، بیش از 257 هزار نفر جمعیت دارد که 83 درصد آنها را اروپایی ها تشکیل می دهند. این شهر پر جنب و جوش و چند فرهنگی با جمعیتی جوان، دارای مکان هایی بی نظیر و غذاهایی متنوع برای گردشگران است.

دانشگاه ساسکاچوان کانادا در شهر ساسکاتون در حاشیه رود ساسکاچوان جنوبی قرار گرفته و مساحت زیادی از این شهر نسبتاً کوچک را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه که در سال 1907 تأسیس شده، با دارا بودن حدود 20 هزار نفر دانشجو، عظیم ترین دانشگاه استان ساسکاچوان در کانادا است.

  • شهر ساسکاتون از روی Miss-sask-quah-toomina نامگذاری شده، که نامی است که مردمان هندی آمریکایی در کانادا بر روی این میوه محلی گذاشته اند. این میوه شبیه به بلوبری بوده و شیرین و بنفش رنگ است و به صورت وحشی رشد می نماید.
  • شهر ساسکاتون در سال 1883 تأسیس شد و در سال 1906 به رسمیت شناخته شد.
  • ساسکاتون دارای چهار شهر خواهر در دنیا است: Cologne در آلمان؛ Tampere در فنلاند؛ Shijiazhuang در چین و Umeå در سوئد.
  • در Saskatoon حدود 12.1 درصد از جمعیت بالاتر از 65 سال سن دارند، که کمتر از میانگین ملی کاناداست. میانگین سن در این شهر 35 سال است.
  • کمترین دمایی که تا به امروز در ساسکاتون ثبت شده است منفی 50 درجه سانتی گراد در سال 1893 بوده است. سردترین هوایی که توام با باد و سوز سرما ثبت شده منفی 60.9 درجه سانتی گراد می باشد.
  • ساسکاتون دارای بیشترین سرانه رستوران ها در سرتاسر کانادا است.
  • ساسکاتون تبدیل به شهر جشنواره ها شده است که می توان به Potash Corp Wintershines Festival،Saskatoon Blues Festival،Fringe Festival، فستیوال جاز و جشنواره بچه ها اشاره نمود.
  • دو دانشگاه مهم در ساسکاتون وجود دارند: دانشگاه ساسکاچوان و دانشگاه بومیان اولیه کانادا.
  • منطقه ساسکاتون از حدود 5 هزار تا 8 هزار سال قبل دارای سکنه بوده است. شواهدی مبنی بر وجود کشتارگاه های بوفالو و وجود چادرهای بومیان اولیه در این منطقه دیده شده است. امروزه حدود 9 درصد از جمعیت شهر را مردم بومی تشکیل می دهند.
  • ساسکاتون دارای چندین نام مستعار است؛ The Paris of the Prairies به دلیل وجود پل ها، POW که اشاره به منابع پتاس، نفت و گندم دارد، و The Hub City به دلیل اینکه Saskatoon در مرکز ساسکاچوان واقع شده است.
  • دفتر مرکزی شرکت PotashCorp که عظیم ترین فراوری کننده پتاس در دنیا است در Saskatoon واقع شده است. تقریبا دو سوم ذخایر پتاسیم قابل بازیافت در دنیا در منطقه ساسکاتون هستند.
  • ساسکاتون با دارا بودن 870 هکتار فضای سبز، شهر پارک ها است.
  • این استان دارای حدود 100 هزار دریاچه است که بیش از تعداد مورد احتیاج برای علاقه مندان به آب و ماهیگیری است.
  • بالاترین دمای ثبت شده در تاریخ 5 ژوئن 1988 برابر با 40.6 درجه سانتیگراد (105.1 فارنهایت) بوده است.
  • ساسکاتون سالانه به طور میانگین 2،380 ساعت از نور خورشید بهره می برد و یکی از شهرهای آفتابی کاناداست.
  • در انقلاب تابستانی، خورشید در ساعت 4:45 صبح طلوع و در ساعت 9:31 شب غروب می نماید. در انقلاب زمستانی خورشید در ساعت 9:13 صبح طلوع می نماید و در ساعت 4:56 دقیقه عصر غروب می نماید.
  • تنها زمین لرزه ای که تا به امروز در ساسکاتون ثبت شده است در 15 می 1909 رخ داد. مدت زمان این زمین لرزه حدود 30 ثانیه بود.
  • عبور رودخانه ساسکاچوان جنوبی از میان شهر ساسکاتون باعث شده تا هفت پل عظیم در این شهر وجود داشته باشد و به همین جهت به شهر پل ها نیز معروف شده است.
  • مرکز خرید Midtown Plaza عظیمترین مرکز خرید در ساسکاتون است.
  • سرانه کافه و رستوران های زنجیره ای Tim Horton در ساسکاتون بیشتر از هر شهر دیگری در کانادا است و از این جهت پایتخت قهوه و دونات محسوب می گردد.

آشنایی بیشتر با استان ساسکاچوان

استان ساسکاچوان (saskatchewan) در منطقه دشتی کانادا قرار گرفته است و یکی از خفن ترین استان هایی است که آن را خواهید دید. این استان از غرب با آلبرتا، از شرق با مانیتوبا، از طرف شمال با سرزمین های شمال غربی و از جنوب با داکوتای شمالی و مونتانا از ایالات متحده آمریکا همسایه است.

جالب است بدانید که ساسکاچوان به عنوان آفتاب گیرترین استان کانادا شناخته می شود. ساسکاچوان به طور میانه حدود 2000 تا 2500 ساعت در سال، آفتاب می گیرد و یک جورهایی داغ داغ است!

این استان بیش از 1.1 میلیون جمعیت دارد و مرکز آن شهر رجینا (Regina) است. برخلاف تصور بسیاری از گردشگران، بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر ساسکاچوان، رجینا نیست و شهر ساسکاتون (Saskatoon) با 300 هزار نفر و مساحت بیشتر از رجینا، در رتبه اول ایستاده است.

ساسکاچوان؛ سرزمین 72 ملت

ساسکاچوان، تاریخی ترین سرزمین کاناداست. در حال حاضر 634 گروه به عنوان اقوام بومی و اولیه کانادا شناخته می شوند؛ از این تعداد، 72 ملت یا به عبارتی 72 قوم بومی و اولیه کانادا در استان ساسکاچوان زندگی می کردند. بعدها، مهاجرین و افراد بیگانه به خاطر زمین های مرغوب و حاصلخیز و البته آب وهوای تکرارنشدنی، به این منطقه مهاجرت کردند.

استان ساسکاچوان سریع ترین نرخ رشد در اقتصاد را مال خود نموده است و همین ویژگی، یکی از دلایل مهاجرت زیاد به این منطقه است.

اقتصاد و اشتغال در استان ساسکاچوان

ساسکاچوان را به عنوان زنبیل نان کانادا می شناسند! این لقب احتمالاً خیلی فان و باحال است اما جالب است بدانید که ساسکاچوان منبع غلات و گندم کاناداست و 5 درصد از فراوری ناخالص داخلی کشور را تامین می نماید.

این استان سرشار از منابع طبیعی و مواد معدنی مثل پتاس، اورانیوم، زغال سنگ، نفت و گاز است و بزرگترین منبع صادرنماینده پتاس یا کود طبیعی در سرتاسر کانادا به شمار می رود. از نرخ بیکاری در این استان هم برایتان نگویم که آن هم زبان زد خاص و عام است؛ ساسکاچوان فقط و فقط 4 درصد نرخ بیکاری دارد و از این بابت هم در کانادا اول است. نکته جالب در خصوص حقوق و دستمزد در این استان، نرخ نسبتاً بالاتر در نقاط دیگر کاناداست. در ساسکاچوان، حداقل دستمزد چیزی حدود 10.50 دلار در ساعت محاسبه و پرداخت می شود. حالا می بینید که چرا مهاجران، این استان را به عنوان مقصد خود انتخاب می نمایند؟

سطح زندگی در ساسکاچوان

سطح بالای زندگی در استان ساسکاچوان در حدی است که سالانه افراد زیادی را برای مهاجرت جذب می نماید. در ساسکاچوان، میانه عایدی هر خانواده، چیزی برابر با 80 هزار دلار است و می توان با این عایدی، بسیاری از هزینه های نسبتاً بالای کانادا را پوشش داد.

در این استان، یک بودجه اختصاصی برای ارتقای سطح زندگی مردم در نظر گرفته شده است تا استانداردهای زندگی برای ساکنین این منطقه در سطح بالا حفظ شود.

تامی داگلاس (نخست وزیر سابق) یکی از پیشگامان ایجاد طرح مراقبت های بهداشتی در ساسکاچوان بود که بعدها در سرتاسر کانادا پذیرفته شد؛ همان طور که می بینید، ساسکاچوان مبدا تمام اولین ها و برترین ها در کاناداست!

شرایط خرید مسکن در استان ساسکاچوان

شرایط خرید مسکن در ساسکاچوان (مخصوصاً برای مهاجرین و تازه واردها) بسیار ارزان است. حدود 65 درصد ساکنین این استان در منطقه ها شهری زندگی می نمایند و با توجه به تقاضای کمتر برای تهیه مسکن، قیمت خرید خانه در این استان تغییری ننموده است؛ البته ضروری است بدانید که تغییر نکردن یا بالا نرفتن قیمت مسکن در این استان به علت رشد بالای مالی آن هم است. قیمت خرید هر خانه به طور میانه در شهر رجینا 338 هزار دلار و در شهر ساسکاتون 352 هزار دلار است.

آیا برای مهاجرت احتیاج به وکیل داریم؟

آموزش و تحصیل در استان ساسکاچوان

در کانادا امکان تحصیل رایگان تا سرانجام دوره میانهه برای افراد زیر 20 سال فراهم است. طبیعتاً این قانون در ساسکاچوان هم صدق می نماید و کودکان مهد کودکی و دانش آموزان می توانند به وسیله 12 پایه تحصیلی که به وسیله وزارت علوم و یادگیری ایجاد شده اند، به تحصیلات خود مشغول شوند.

زبان قانونی و رسمی ساسکاچوان، انگلیسی است. دانش آموزان پس از فراغت از تحصیل و برای آغاز دوره دانشگاهی می توانند سراغ یکی از دو دانشگاه ساسکاچوان و رجینا بروند.

این استان، دانشگاه منحصربه فرد First Nations of Canada را در خود جای داده است و 9 دانشکده فنی منطقه ای و 50 مدرسه خصوصی حرفه ای هم دارد.

دانشکده های ساسکاچوان برترین مکان برای افرادی است که می خواهند یک مهارت را به صورت کاملاً حرفه ای بیاموزند.

بهداشت در ساسکاچوان

طبق قوانین تصویب شده در کانادا، خدمات بهداشتی و درمانی (البته به جز موارد غیر ضروری مثل جراحی های زیبایی یا مراقب دندان) باید در تمامی منطقه ها و استان ها رایگان باشد. طبق این قانون، خدمات اولیه بهداشتی و درمانی در تمامی کانادا از جمله ساسکاچوان، بدون پرداخت هزینه های مستقیم به وسیله بیمار، صورت می گیرد. البته باید توجه کنید که هزینه یک سری از خدمات بهداشتی یا درمانی در استان های مختلف کانادا متغیر است و محتمل است که هزینه یک سرویس درمانی در ساسکاچوان با تورنتو تفاوت داشته باشد.

تاریخچه استان ساسکاچوان

همان طور که گفتیم، ساسکاچوان غنی ترین و کهن ترین سرزمین کانادایی است. قدمت این استان به بیش از 5000 سال پیش برمی شود و هنوز هم منطقه بومیانی مثل Metisهاست.

خیلی وقت پیش (در اوایل سال 1600) اولین اروپایی هایی که به این منطقه آمدند، افرادی بودند که به تجارت خز می پرداختند. استان ساسکاچوان آن زمان ها جزو سرزمین های شمال غربی بود که بخش بزرگی از کانادای امروزی را تشکیل می داد.

سال 1867، زمانی که کانادا به یک کنفدراسیون تبدیل شد، مهاجرت به این استان هم بسیار افزایش یافت. سال 1905، وقتی که ساسکاچوان در کانادا به عنوان یک استان معین شد، یک انقلاب فرهنگی در آن رخ داد؛ حالا دیگر ساسکاچوان به منطقه ای فرهنگی و پربازدید تبدیل شده بود که در آن به 10 زبان زنده دنیا حرف زده می شد.

فرهنگ ساسکاچوان

ساسکاچوان، یک منطقه چندفرهنگی تلقی می شود؛ این ویژگی هم به علت مهاجرت و ورود افراد بسیار زیاد است. در اواخر قرن نوزدهم، بسیاری از مردم ساکن اوکراین و منطقه ها دیگر بلوک شرق اروپا به این منطقه مهاجرت کردند. البته بسیاری از این مهاجرین به علت آزار و اذیت های موجود در کشور خودشان، مجبور به فرار شده بودند و حالا می خواستند با اقامت در ساسکاچوان، سنت ها و فرهنگ خودشان را حفظ و به نسل بعدی منتقل نمایند. نتیجه همه این مهاجرت ها و رفت وآمدها هم یک پازل بزرگ فرهنگی شد که هر تکه از آن، نماینده یک قوم، یک فرهنگ و یک ملت است.

داستان یک اتحاد در استان ساسکاچوان

مهاجرین اولیه ساسکاچوان، موانع و مسائل بسیاری را پشت سر گذاشتند. آن ها برای حاصلخیزی زمین های زراعی و آماده کردن این منطقه برای سکونت، زحمت های بسیاری کشیدند و با تکیه بر اتحاد و همدلی توانستند به موفقیت امروز برسند. همین روحیه و فلسفه باعث شد تا ساسکاچوان به عنوان اقتصاد برتر کشاورزی روستایی شناخته بشود و یکی از پیشگامان اتحاد در کانادا به شمار برود؛ اتحادی که تا امروز ادامه داشته است و از این به بعد هم ادامه خواهد داشت.

جمعیت شناسی در استان ساسکاچوان

ساسکاچوان بیش از 1.1 میلیون جمعیت دارد؛ از این تعداد، حدود 35 درصد در منطقه ها روستایی زندگی می نمایند. این اندازه از جمعیت روستایی، در کانادا بی سابقه است و نیمی از جمعیت این استان در شهرهای بزرگی مثل ساسکاتون و رجینا زندگی می نمایند.

با توجه به رشد مالی سریع و قابل توجه در ساسکاچوان، جای امید وجود دارد که این جمعیت قابل توجه روستایی، در سال های بعدی به زندگی در منطقه ها شهری روی بیاورند. اکثریت ساکنین این استان در نیمه جنوبی این منطقه زندگی می نمایند.

اندازه جمعیت مهاجری که از قرن 19 به ساسکاچوان آمده اند، هنوز ادامه دارد و به همین علت، نژاد بسیاری از ساکنین این استان به کشورهایی مثل آلمان، ایرلند، اوکراین، اسکاتلند، انگلیس، فرانسه، چین و نروژ برمی شود.

ساسکاچوان و مهاجرت

مهاجرت، یکی از عناصر مهم استان ساسکاچوان است و جالب است بدانید که سالانه حدود 10 هزار نفر برای اقامت به این استان مهاجرت می نمایند. این استان توجه ویژه ای به مهاجرینی که در امور کارآفرینی، کشاورزی، کارگری و فعالیت های دانشجویی مشغولند، دارد.

ایده خیلی باحال مسئولین ساسکاچوان در رابطه با جذب این همه مهاجر، ارتقای رشد مالی این منطقه است تا اینجا همچنان به عنوان یکی از منطقه ها مهم کانادا به شمار برود.

دولت در استان ساسکاچوان

اساس دولت مرکزی کانادا طبق سیستم فدرال چیده شده است؛ کنترل برخی کارها به وسیله دولت مرکزی در اوتاوا (Ottawa) و برخی دیگر به وسیله دولت های مستقل استان ها انجام می شود. ساسکاچوان یک مجلس با عنوان مجمع قانونگذاری ساسکاچوان دارد و در رجینا قرار گرفته است. در حال حاضر 58 نماینده در این مجلس کار می نمایند و هرکدام نماینده یک ناحیه و جغرافیای خاص هستند.

دولت فعلی ساسکاچوان در حال حاضر به وسیله حزب ساسکاچوان رهبری می شود. ساسکاچوان از لحاظ سیاسی، چپ است و حزب سوسیال دموکرات، یکی از قدرتمندترین حزب های روی کار در این استان در 6 دهه اخیر تلقی می شود.

رجینا و ساسکاتون

همان طور که گفتیم، رجینا مرکز استان ساسکاچوان است و از طرفی به عنوان مرکز فرهنگی کانادا هم شناخته می شود. اقتصاد غنی شهر رجینا بر پایه منابع طبیعی این شهر برنامه ریزی شده است و پارک تحقیقاتی رجینا، یکی از منطقه ها تحقیق و آموزشی سرتاسر کانادا محسوب می شود.

شهر ساسکاتون به پاریس دشت های دنیا مشهور شده است و پر از منظره ها دل انگیز و باحال است. اقتصاد ساسکاتون به صورت معین از کشاورزی تامین می شود و در زمینه بیوتکنولوژی پیشگام است. مهم ترین مرکز تحقیقاتی کشاورزی کانادا در ساسکاتون با عنوان دانشگاه تحقیقاتی ساسکاچوان قرار گرفته است و جالب است بدانید که سرمایه گذاری های کلان دارویی دنیا در همینجا یعنی در ساسکاتون انجام می گیرند.

انتشار: 19 آذر 1401 بروزرسانی: 27 آذر 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 141

به "با ساسکاتون (Saskatoon) کانادا بیشتر آشنا شویم" امتیاز دهید

2 کاربر به "با ساسکاتون (Saskatoon) کانادا بیشتر آشنا شویم" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با ساسکاتون (Saskatoon) کانادا بیشتر آشنا شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید