آشنایی با کوه های مشهور کانادا

کانادا با بیش از 24000 کیلومتر مربع از کوه‌ها و بلندترین کوهستان‌هایی مانند کوه‌های راکی، کوه‌های کوستال و کوه‌های لرست رود بزرگترین مناطق کوهستانی در جهان را در خود جای داده است. کوه‌های کانادا برای افرادی که به گردشگری در طبیعت علاقه دارند، یکی از مقاصد محبوب جهان است. در کوه‌های کانادا فرصت‌های پیاده‌روی، کوهنوردی، اسکی و اسنوبورد وجود دارد. همچنین از منظر زیبایی طبیعتی و وحشی، کوه‌های کانادا از جاذبه‌های دیدنی برای علاقه‌مندان به طبیعت و کوهنوردی است. کوه‌های راکی یکی از محبوب‌ترین مناطق کوهستانی در کانادا هستند. این کوهستان‌ها بین استان‌های آلبرتا و بریتیش کلمبیا قرار دارند و با ارتفاع بیش از 4000 متر برفروشانی خود را به همه دنیا ثابت کرده‌اند. این منطقه از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده است که هر کدام دارای روستاهای کوچک و شهرهایی بزرگتر هستند که با چشم‌اندازهای فوق‌العاده زیبا، گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کنند. کوه‌های کوستال بین اقیانوس آرام و جبهه‌های شمالی بریتیش کلمبیا قرار دارند و شامل چندین سلسله کوهستانی هستند که ارتفاعات آنها بین 1200 تا 2400 متر است.

آشنایی با کوه های مشهور کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: کوه های کانادا با طبیعت بکری که دارند جواهرات آمریکای شمالی نامیده می شوند. طبیعت کانادا همه چیز از دریاچه های زیبایی سبز آبی، رودخانه های پرشتاب سرچشمه گرفته از یخچال های طبیعی، جنگل های انبوه تا قله های پوشیده از برف را دارد. کشور کانادا جغرافیای متنوعی دارد از قله های مرتفع آلپ تا مزارع وسیع و دشت های باز. بسیاری از کوه های این کشور به علت ظاهر منحصربه فرد، مقدار بسیار بزرگ یا به علت جاذبه های طبیعی شان معروف هستند. برای بسیاری از دنیاگرد های کانادایی این رشته کوه ها برجسته ترین نقطه سفرشان است.

معروف ترین کوه های کانادا

کانادا کشوری است که به خصوص در شمال خود کوه ها و قله های زیادی را در خود جای داده است. این سرزمین ها پر از تنوع زیستی و آب و هوایی هستند و به خاطر قله های سربه فلک کشیده خود معروف شده اند. در ادامه به معرفی معروف ترین کوه های کانادا خواهیم پرداخت:

کوه لوگان (Logan)

این کوه، معروف ترین قله از کوه های کانادا است و در رشته کوه های سنت الیاس واقع است و حدود 5،959 متر ارتفاع دارد. بعلاوه در پارک ملی Kluane، یوکان واقع است. به آن عناوین زیادی ازجمله بلندترین قله کانادا، دومین قله مرتفع آمریکای شمالی و بزرگ ترین کوه دنیا را داده اند. این کوه به علت فعالیت های پوسته زمین همچنان در حال افزایش ارتفاع است.

نام این قله از نام سر ویلیام لوگان، بنیان گذار سازمان زمین شناسی کانادا (GSC) گرفته شده و تقریبا 80 درصد آن تحت منطقه حفاظت شده و در پوشش یخی واقع شده است. بقیه آن پر از ته نشین یخچالی و رودخانه است.

کوه سنت الیاس (Saint Elias)

این قله 5،489 متر ارتفاع دارد، جزئی از رشته کوه سنت الیاس است و در منطقه آلاسکا و قلمرو یوکان قرار گرفته. این کوه دومین قله مرتفع کانادا است که در 43 کیلومتری جنوب لوگان قرار گرفته و به خاطر فرورانش صفحه آمریکای شمالی و صفحه اقیانوس آرام ایجاد شده است. برترین مسیر برای رسیدن به حوالی این قله، مسیر مک کارتی (McCarthy) است.

کوه کینگ (King)

ارتفاع این کوه 5،173 متر است و در یوکان در رشته کوه های سنت الیاس واقع شده است. این قله با کینگ پیک که نقطه ای با ارتفاع 4،123 متری در استان یوتاست نباید اشتباه گرفته گردد. چهارمین کوه مرتفع کانادا و نهمین کوه مرتفع آمریکای شمالی در 10 مایلی غرب کوه لوگان واقع شده است. به آن قله لوگان هم می گویند.

اولین کسانی که در سال 1952 این قله را فتح کردند بعضی از دانشجویان دانشگاه آلاسکا بودند. این صعود دیرهنگام به خاطر شرایط سخت جغرافیایی آب و هوایی است. نام این کوه به افتخار ویلیام کینگ که از اعضای کمیسیون بین المللی مرزها و مدیر رصدخانه Dominion گرفته شده است.

کوه لوکینا (Lucania)

این قله از کوه های کانادا 5،260 متر ارتفاع دارد، بخشی از رشته کوه های سنت الیاس و در یاکان واقع است. این کوه کاملا در درون کانادا واقع شده است. سومین قله کاناداست و از مجموعه ای از رشته های کوهستانی روبروی هم تشکیل شده است.

لوکانیا نیز مثل لوگان و سنت الیاس نزدیک سواحل اقیانوس آرام است و اولین صعود آن به وسیله بردفورد واشبرن و رابرت بیتس در سال 1937 اجرا شده است. لوکانیا با یک گردنه برفی مرتفع به همسایه شمالی خود یعنی کوه استیل (Steele) می پیوندد.

کوه استیل (Steele)

این قله با ارتفاع 5،073 متر در پارک ملی کلوآن در رشته کوه های سنت الیاس واقع است. این قله پنجمین کوه مرتفع کانادا و از معروف ترین آنهاست. بعلاوه رتبه دهمین قله مرتفع آمریکای شمالی را دارد. این قله همراه با قله لوکانیا توده برفی بزرگی به مساحت 90 کیلومتر مربع را شکل می دهد که یخچال های زیادی را ایجاد نموده اند.

این کوه همچون سایر قله های سنت الیاس، جوان، فعال و دارای یخبندان است که آن را مستعد سقوط بهمن می نماید. گفته می گردد بهمن های یخی و برفی جولای 2007 در کوه استیل از بزرگ ترین موارد در غرب کانادا بوده است.

کوه وود (Wood)

این قله 4،842 متر ارتفاع دارد و در پارک ملی کلوآن از رشته کوه های سنت الیاس واقع است. هفتمین کوه بلند کانادا در همه مسیر پل رودخانه دونجک در بزرگراه آلاسکا قابل مشاهده است. دسترسی به آن فقط با هواپیما امکان پذیر است.

والتر وود، اندرسون بلیکول و آلبرت جکمن اولین کسانی بودند که این قله را فتح کردند. بااین حال نام این کوه از نام این افراد گرفته نشده و به نام یک جغرافیدان کانادایی اشاره دارد.

کوه Fairweather

این قله 4،671 متری از رشته کوه سنت الیاس در منطقه آلاسکا و بریتیش کلمبیا واقع است. البته تنها دوسوم این کوه در سنت الیاس واقع است. قله آن بخشی از پارک ملی Tatshenshini-Alsek واقع شده است که در لیست میراث دنیای یونسکو ثبت شده است.

این قله در سال 1931 نام گذاری شد و در بین کوهنوردان، به علت طوفان های مرگبار برف و بارش هایی که دارد کمتر مورد توجه است.

کوه ونکوور (Vancouver)

ارتفاع این قله 4،870 متر است و در منطقه آلاسکا و قلمرو یوکان از رشته کوه های سنت الیاس واقع است. کو ونکوور هشتمین منطقه مرتفع کاناداست. این قله بزرگ بیش از 3000 متر بالای میدان یخی واقع شده است. اولین بار در سال 1949 به آن صعود شد و تا کنون افراد کمی به آن صعود نموده اند. این کوه سه قله روی یک تاج پیش رونده از شمال به جنوب دارد. که در سمت جنوبی قله Good Neighbor روی مرزهای بین المللی قرار می گیرد.

نام این قله را در سال 1974 به نام کاپیتان جورج ونکوور، افسر نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا که از سال 1792 تا 1794 سواحل جنوب شرقی آلاسکا را کاوش می کرد نام گذاری شده است.

کوه های اسلاگارد (Slaggard)

این کوه با ارتفاع 4،724 متر در پارک ملی کلوآن در کوهستان سنت الیاس واقع است. این کوه در اعماق رشته کوه آیس فیلد در حدود40 کیلومتری شمال غربی لوکانیا واقع است و منطقه ای به شدت یخی است. در مقایسه با سایر قله های سنت الیاس ازنظر مقدار و دامنه سفر کم رنگ است و شاید به همین علت بود که اسلاگارد جنوبی یکی از قله های فرعی آن با ارتفاع 4،370 متر تا سال 1997 صعود نشد.

کوه اسلاگارد دو قله فرعی غربی 1 و 2 هم دارد که هردو بیش از 4200 متر ارتفاع دارند و به داشتن بدترین طوفانهای برفی معروف هستند.

کوه هوبارد (Hubbard)

ارتفاع این کوه 4،557 متر است و در قسمت آلاسکا و منطقه یوکان از رشته کوه های سنت الیاس واقع شده است. کوه هوبارد به نام بنیان گذار و اولین رئیس انجمن نشنال جئوگرافیک، گاردین جی هوبارد نام گذاری شده و حدوداً در 60 مایلی شمال یاکوتات در کوه های سنت الیاس واقع است که از یک طرف به منطقه پارک ملی کلوآن و از سمت دیگر به پارک ملی سنت الیاس می رسد.

اولین صعود به این قله در سال 1951 به وسیله والتر وود و همکارانش انجام شد که در طی این صعود، کوه آلورستون را هم فتح کردند.

جمع بندی

آنچه با شنیدن نام کانادا به فکر بسیاری از ما می آید کوه های مرتفع برفی، جنگل های سرسبز و دریاچه های زیبا هستند. بخش بزرگی از طبیعت کانادا از کوه های بلند و زیبایی تشکیل شده که در همه دنیا معروف هستند. بعضی از این کوه ها در قسمت جنوبی تر هستند و صعود به آن ها راحت تر است. بااین حال قله هایی که در شمال کانادا و نزدیک قطب شمال هستند غالباً برفی، یخبندان و صعب العبور هستند.

انتشار: 6 اسفند 1401 بروزرسانی: 24 اسفند 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1236

به "آشنایی با کوه های مشهور کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با کوه های مشهور کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید