جشن روز ملی کانادا: سنت های غنی و میراث فرهنگی

کانادا کشوری چندفرهنگی و مهاجرپذیر است که جشن روز ملی آن در اول جولای هر سال، بزرگترین جشن ملی این کشور به شمار می رود. این روز، یادآور استقلال کانادا و تشکیل آن به عنوان یک کشور مستقل است و با برگزاری کارناوال ها، رژه ها، آتش بازی و سایر برنامه های شاد، مردم کانادا هویت ملی خود را جشن می گیرند. در این مقاله به بررسی تاریخچه، سنت های برگزاری و اهمیت این جشن ملی در کانادا خواهیم پرداخت.

جشن روز ملی کانادا: سنت های غنی و میراث فرهنگی

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: کانادا کشور فستیوال های متنوع و شاد است و جزو مهاجرپذیر ترین کشورهای جهان به حساب می آید. جاذبه های گردشگری کانادا در جهان زبانزد هستند و گردشگران با شرایط مناسب برای دریافت ویزای کانادا و سفر به این کشور، می توانند از طبیعت زیبای آن لذت ببرند. این کشور چند فرهنگی، از طیف گسترده ای از ملیت ها، مذاهب، نژادها و فرهنگ های مختلف تشکیل شده است و جشن ها و فستیوال های گوناگونی تحت تاثیر فرهنگ های مختلف مهاجران از سرتاسر جهان، در این کشور برگزار می گردد. با این وجود یکی از بزرگ ترین جشن های این کشور، جشن روز ملی کاناداست.

یکم جولای سالگرد روز ملی کانادا

اولین روز ماه جولای هر سال بزرگ ترین جشن ملی کانادا در شهرهای مختلف این کشور برگزار می گردد. این جشن که با جشن چهارم جولای آمریکا مقایسه می شود، یادآور روز اتحاد استان های بریتیش آمریکای شمالی و تاسیس کشور کانادا است. این جشن به دلیل تعطیلی رسمی این روز، شروع جولای را با یک آخر هفته طولانی و شاد در این کشور زیبا آغاز می کند.

تاریخچه روز ملی کانادا

در یکم جولای سال 1867، با به صدا درآمدن ناقوس کلیسای جامع شهر تورنتو در انتاریو و برگزاری یک جشن بزرگ با رژه نیروهای نظامی و آتش بازی و برنامه های مختلف، کانادا به عنوان یک حکومت مستقل نامیده شد و روز یکم جولای به نام روز دومینیون یا روز حکومت نام گذاری شد. در این روز قانون آمریکای شمالی بریتانیا به اجرا درآمد و حکومت مستقل کانادا از اتحاد سه مستعمره بریتانیا در آمریکای شمالی یعنی نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا و استان کانادا که خود شامل دو بخش انتاریو و کبک بود، تشکیل شد. این اتحاد برای کانادا، ایجاد ساختار فدرال، مجلس عوام، مجلس سنا، دستگاه قضایی و سیستم مالیاتی را در پی داشت و کنترل سیاسی بریتانیا در این کشور را کاملا محدود کرد. در سال 1982 این کنترل سیاسی محدود به طور کامل به کانادا واگذار شد و برخی اصلاحات در قانون اساسی کانادا انجام پذیرفت، همچنین روز یکم جولای از روز حکومت به روز کانادا تغییر نام پیدا کرد. کانادایی ها سالانه یکم جولای را در سرتاسر جهان جشن می گیرند و از این روز مهم به عنوان روز ملی کانادا یا روز تولد کانادا یاد می کنند.

  • در 1 جولای 1867، قانون آمریکای شمالی بریتانیا به اجرا درآمد و کانادا به عنوان یک حکومت مستقل نام گرفت.
  • این روز در ابتدا به عنوان "روز دومینیون" یا "روز حکومت" نامگذاری شد و در سال 1982 به "روز کانادا" تغییر نام یافت.
  • امروزه این روز به عنوان "روز ملی کانادا" یا "روز تولد کانادا" شناخته می شود.

تاریخچه پرچم کانادا

تاریخچه پرچم کانادا همواره با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده است. اولین پرچم کانادا در سال 1497 به اهتزاز درآمد. تا سال 1867 و تشکیل حکومت کانادا، پرچم های مختلفی در این کشور استفاده می شد که بسیاری از آن ها پرچم رسمی کانادا نبودند و تحت تاثیر استعمار این کشور و حضور کشورهای اروپایی در کانادا شکل گرفته بودند. در این پرچم ها صلیب سنت جورج، زنبق های سلطنتی فرانسه یا نماد بریتانیا مورد استفاده قرار می گرفت. حتی پس از تشکیل حکومت مستقل کانادا نیز، هم چنان نماد بریتانیا در پرچم کانادا به چشم می خورد. در سال 1964 نخست وزیر کانادا، لستر بولز پیرسون خواستار تغییر پرچم کانادا و انتخاب یک پرچم رسمی برای کشور شد. سرانجام از میان هزاران طرح پیشنهادی، در 28 ژانویه 1965 ملکه الیزابت دوم، طرح جورج استنلی و جان ماتسون را برگزید و در تاریخ 15 فوریه 1965 به طور رسمی این پرچم مورد استفاده قرار گرفت. هم اکنون نیز این طرح بدون تغییر به عنوان پرچم کانادا استفاده می شود و روز 15 فوریه هر سال به عنوان روز ملی پرچم کانادا شناخته می شود.

در این پرچم دو رنگ سفید و قرمز به عنوان رنگ های ملی کانادا به کار رفته است که سفید نماد صلح، آرامش و بی طرفی و قرمز نماد امید و ثروت است. نسبت ابعاد پرچم طوری است که طول آن همواره دو برابر عرض آن است. دو مستطیل قرمز رنگ هم اندازه در طرفین پرچم وجود دارد که مجموع مساحت آن ها برابر با مساحت مربع سفید رنگ در قسمت میانی پرچم است. در قسمت سفید رنگ و درست در مرکز پرچم یک برگ افرای قرمز به چشم می خورد که در فرهنگ و تاریخ کانادا نمادی آشنا است. این برگ افرا نشان دهنده میراث فرهنگی کانادا و منابع طبیعی گسترده در داخل مرزهای این کشور است.

نحوه برگزاری جشن روز ملی کانادا

روز یکم جولای به مناسبت روز ملی کانادا، در تقویم این کشور تعطیل رسمی است. در این روز مردم کانادا به بزرگداشت استقلال کانادا و تشکیل کشوری مستقل و آزاد، به جشن و پایکوبی می پردازند و کانادایی های خارج از خاک این کشور نیز در این روز هویت ملی خود را جشن می گیرند. در این روز در سرتاسر کانادا کارناوال های شادی همراه با موسیقی و رژه های میهن پرستانه و پیک نیک و آتش بازی و ... برگزار می شود و این جشن ها در اتاوا پایتخت کانادا رنگ و بویی دیگر دارد. در این روز بسیاری از مردم با صورت های رنگ آمیزی شده با طرح پرچم کانادا به سرو پنکیک، شربت افرا، دسر کلاسیک و تارت کره کانادایی می پردازند و با برگزاری مراسم گوناگون، فرهنگ و تاریخ کانادا و دست آوردهای این کشور در طی این سال ها را به نمایش می گذارند. همچنین در این روز بسیاری از مهاجران با خواندن سوگند شهروندی، پاسپورت کانادایی دریافت می کنند و به طور رسمی به عنوان شهروند این کشور اعلام می شوند.

از سال 2013 نیز هفته اول جولای با شروع روز ملی کانادا، به عنوان هفته تاریخ کانادا نام گذاری شده است. در این هفته شهروندان برای اطلاعات بیشتر از کشور خود، تشویق به بازدید از موزه ها، بناهای تاریخی و یادبودها می شوند.

سرود ملی کانادا (O Canada!)

سرود ملی کانادا به دو زبان رسمی این کشور یعنی انگلیسی و فرانسوی و با یک موسیقی خوانده می شود. مفهوم این سرود در هر دو زبان تقریبا مشابه است و به نام اُ کانادا شناخته می شود. این سرود از سال 1980 به طور رسمی مورد استفاده قرار گرفت.

ترجمه نسخه انگلیسی سرود ملی کانادا:

ای کانادا!

ای خانه و سرزمین مادری ما!

عشق واقعی میهن دوستی بر قلب فرزندانت فرمان می راند.

با قلب های درخشان تو را می بینیم که برمی خیزی

شمال راستین زمین، نیرومند و آزاد!

در دوردست ها و سرتاسر این سرزمین

ای کانادا، ما به پاس تو برمی خیزیم.

خداوند سرزمین ما را شکوهمند و آزاد نگاه دارد!

ای کانادا، ما به پاس تو برمی خیزیم.

ای کانادا، ما به پاس تو برمی خیزیم.

ترجمه نسخه فرانسوی سرود ملی کانادا:

ای کانادا!

سرزمین اجداد ما،

پیشانی تو با حلقه باشکوهی از گل آذین شده است.

همان گونه که بازویت آماده گردانیدن شمشیر است،

آماده حمل صلیب نیز است.

تاریخت

درخشان ترین حماسه است.

شجاعتت که در ایمان پرورده شده است

خانه ما و حقوق ما را حفظ خواهد کرد.

خانه ما و حقوق ما را حفظ خواهد کرد.

سنت های برگزاری روز ملی کانادا:

  • برگزاری کارناوال ها، رژه های میهن پرستانه، پیک نیک و آتش بازی در سراسر کشور
  • خوردن غذاهای سنتی مانند پنکیک، شربت افرا، دسر کلاسیک و تارت کره
  • پوشیدن لباس و صورت رنگ آمیزی شده با طرح پرچم ملی
  • برگزاری مراسم اعطای شهروندی به مهاجران

اهمیت جشن روز ملی کانادا:

  • جشن هویت ملی و استقلال کانادا
  • تجلیل از تنوع فرهنگی و میراث تاریخی کانادا
  • تقویت حس وفاداری و افتخار شهروندان به کشور
  • فرصتی برای مهاجران جدید برای پیوستن به جامعه کانادایی

سخن پایانی

جشن روز ملی کانادا نه تنها یک سنت باشکوه و پرشور در این کشور است، بلکه نمادی از هویت ملی، تنوع فرهنگی و آزادی در کانادا به شمار می رود. این جشن ساالنه فرصتی برای شهروندان کانادایی است تا میراث و دستاوردهای این کشور را گرامی بدارند و به عنوان یک ملت متحد و مفتخر، آینده خود را جشن بگیرند.

انتشار: 11 فروردین 1403 بروزرسانی: 19 فروردین 1403 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1329

به "جشن روز ملی کانادا: سنت های غنی و میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشن روز ملی کانادا: سنت های غنی و میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید