جاذبه های کمتر مشهور مصر را بشناسید

مصر به دلیل داشتن آثار باستانی شهرت جهانی دارد. اما این کشور عظیم، جاذبه های کمتر شناخته شده ای هم در خود جای داده که ممکن است توسط گردشگران ناشناخته بمانند. در این مقاله، به معرفی تعدادی از این جاذبه های کمتر مشهور مصر می پردازیم.

جاذبه های کمتر مشهور مصر را بشناسید

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: مصر کشوری با تاریخ غنی و پر رمز و راز است که به خاطر بناهای باستانی شگفت انگیزش مانند اهرام جیزه و معبد الاقصر مشهور است. اما در کنار این مکان های مشهور، جاذبه های کمتر شناخته شده ی زیادی نیز وجود دارند که به همان اندازه دیدنی و جذاب هستند. در این مقاله، به 10 مورد از این جاذبه ها می پردازیم که می توانند سفری منحصر به فرد و به یاد ماندنی را برای شما رقم بزنند.

مطمئنا هیچکس به خاطر سواحل یا حیات وحش به مصر سفر نمی کند، چرا که این کشور به خاطر بناهای باستانی اش معروف شده و انگیزه دنیاگردان قطعا تماشای این سازه های شگفت انگیز است. از اهرام جیزه در دره پادشاهان تا معبد الاقصر (Luxor Temple)، این سرزمین مملو از بناهای اسرارآمیز و افسانه ای است و در طول سال دنیاگردان زیادی از اقصی نقاط دنیا برای تماشای آن ها به مصر سفر می نمایند. با این حال تعدادی از این مکان های تاریخی از دید دنیاگردان مخفی مانده است که در اینجا قصد داریم تعدادی از آن ها را به شما معرفی کنیم.

معبد حوروس

معبد حوروس (Temple of Horus) در شهر ادفو در کرانه غربی رود نیل واقع شده است. با اینکه در فاصله 110 کیلومتری جنوب شهر معروف الاقصر واقع شده است، این بنا اغلب به وسیله دنیاگردانی که با اتوبوس یا قطار از الاقصر برای بازدید از معابد ابو سیمبل (Abu Simbel temples) می فرایند، نادیده گرفته می شود. تاریخ ساخت این بنا به سال های 237 و 57 پیش از میلاد برمی شود و یکی از بناهایی است که تا به امروز به خوبی پابرجا مانده است. این معبد به حوروس، خدای باستان به شکل پرنده شکاری، تعلق دارد و می توان نقش برجسته های این پرنده را روی ستون معبد و به شکل یک مجسمه گرانیتی بزرگ در ورودی معبد مشاهده کرد.

بعد از عبور از درواز معبد، حیاط خیلی بزرگی وجود دارد که ستون های کنده کاری شده و مزین به نقش برجسته دور تا دور آن را احاطه نموده است. در انتهای حیاط، در ورودی به کتابخانه و اتاق های تاریک معبد واقع شده است که به وسیله مجسمه حوروس محافظت می شود. این اتاق ها به عنوان محراب و زیارتگاه برای پرستش حوروس استفاده می شد و دنیاگردان با قدم گذاشتن به داخل آن ها، شاهد تزیینات خارق العاده ای خواهند بود. از راه پله داخل یکی از سالن ها می توان به پشت بام رفت و منظره ها زیبای نیل را مشاهده کرد. مطمئنا تماشای نقوش برجسته و کنده کاری های متعلق به 2000 سال قبل مجذوب کننده است، هر چند که آشنایی با افسانه های مصری نیز خالی از لطف نیست. این معبد باشکوه که در شهر ادفو واقع شده است، به خدای پرنده حوروس تقدیم شده است. قدمت این معبد به دوران بطلمیه ایان می رسد و با ستون های عظیم، نقش برجسته های زیبا و مجسمه های سنگی حوروس، Besuchern را مجذوب خود می کند.

صومعه قرمز

با اینکه بیشتر دنیاگردان در بناهای تاریخی مصر در پی ردپا و میراث فراعنه هستند، اما این تنها بخشی از تاریخ غنی این کشور را تشکیل می دهد. مسیحیت و رهبانیت از اوایل سال 45 بعد از میلاد در تمام مصر رواج یافت، جوامع مسیحی رونق گرفت و سنت های قدیمی بت پرستی را مردود گفت.

صومعه قرمز (Red Monastery) در شهر سوهاگ و در کرانه غربی رود نیل واقع شده است و فاصله آن با شهر الاقصر، 240 کیلومتر است. این صومعه از بقایای شروع زندگی رهبانیت در دنیا به شمار میرود.

این صومعه قرن چهارمی شاید از بیرون جالب به نظر نرسد، اما فضای داخلی آن با نقاشی ها و مجسمه های بسیار مجذوب کننده، حیرت هر بیننده ای را به همراه دارد. نقاشی های دوران باستان متاخر را می توان روی حدود 80 درصد از دیوارها، فرورفتگی ها و برآمدگی ها، ستون ها، سنتوری ها و ستون نماها مشاهده کرد. این سازه در فواصل سال های 2002 تا 2014 در حال بازسازی بود و اکنون به روی عموم باز است. این صومعه که در شهر سوهاگ واقع شده است، یادگاری از دوران اولیه مسیحیت در مصر است. قدمت این صومعه به قرن چهارم میلادی می رسد و با نقاشی های دیواری رنگارنگ، مجسمه های مذهبی و معماری منحصر به فرد خود، Besuchern را به سفری در تاریخ مسیحیت مصر می برد.

پتروگلیف های خارگا اوسیس

تاریخ مصر فقط به دوران فراعنه برنمی شود. خارگا اوسیس (Kharga Oasis) واقع در صحرای غربی، پتروگلیف هایی (حجاری روی صخره های سنگی) دارد که قدمت آن ها به دوران پیش از تاریخ می رسد. چندین سازه هنری سنگی در منطقه بین الخارگا و اوسیس داخلا وجود دارد که دسترسی به آن ها آسان نیست و باید از یک راهنمای محلی برای بازدید از آن ها یاری بگیرید. اما یک مسئله حتمی است، خبری از ازدحام دنیاگرد و شلوغی نیست و به راحتی می توانید طراحی های هندسی، کتیبه ها، حجاری حیواناتی نظیر فیل، زرافه، ماهی، الاغ و حتی کرگدن های متعلق به صدها هزار سال قبل را مشاهده کنید. اگر می خواهید تصویر کاملی از تاریخ این کشور به دست آورید، حتما از این محل تماشا کنید.

سیوا اوسیس

سیوا اوسیس (Siwa Oasis) واقع در صحرای غربی است و با خودرو، 8 ساعت با قاهره فاصله دارد. این مکان نزدیک مرز لیبی است و با وجود بناهای تاریخی فوق العاده ای که دارد، دنیاگرد زیادی به آن سر نمی زند. قلعه شالی (Fortress of Shali)، یک قلعه قرن سیزدهمی است که بقایای به جا مانده از آن به خوبی نشان می دهد که از مواد منحصر به فردی به نام کارشیف (گلی که به طور طبیعی به وسیله آهکی شدن زمین در ادغام با نمک دریاچه ای خارج از شهر فراوری می شد) ساخته شده است. مردم سیوا در این قلعه زندگی می کردند تا اینکه طوفان بخش اعظمی از آن را تخریب کرد و مردم محلی مجبور شدند، در اوایل قرن 20 به اقامتگاه های مدرن تر نقل مکان نمایند. این محوطه شبیه شهر ارواح است و برای اینکه دید بهتری نسبت به قلعه داشته باشید باید به بالای مسجد اولد بروید.

معبد اوراکل (Temple of the Oracle) در قرن شش قبل از میلاد ساخته شد و یکی دیگر از جاذبه های سیوا اوسیس است. این معبد متعلق به آمون (خدایی به شکل قوچ) بود. پیشگویی های آمون خیلی جدی گرفته می شد و همین موضوع باعث معروفیت شهر کوچک آغورمی (Aghurmi) شده بود. به طوری که حتی اسکندر بزرگ نیز در زمان حمله به مصر، از این معبد تماشا کرد تا ببیند در آینده چه اتفاقاتی برای او می افتد.

معبد حاثور

معبد حاثور (Temple of Hathor) در شهر دندره واقع شده است. حاثور یکی از مهم ترین ایزد بانوان مصر باستان است که خدای عشق، زیبایی، موسیقی مادری و لذت نام برده می شود. حاثور بعلاوه به شکل فردی تصویر شده است که به مردگان برای حیات تازه در دنیای دیگر خوشامد می گوید. علاوه بر این او را همسر حوروس می دانستند و به شکل گاو یا زنی که شاخ گاو و حلقه خورشید بر سر دارد، به تصویر کشیده می شد. این معبد فقط 83 کیلومتر با شهر الاقصر فاصله دارد و از جمله بناهای مصر است که به خوبی پابرجا مانده است. از آنجا که حاثور نقش مهمی در اساطیر مصری داشته است، معبد بزرگی را به او اختصاص داده اند.

دیوارهای اطراف معبد با نقوش برجسته و خطوط هیروگلیف پوشیده شده و در یکی از تصاویر می توان حاثور را مشاهده کرد که در حال شیر دادن به پسرش است. بعد از عبور از در ورودی می توان از ساختمان های مختلف این معبد و از جمله خود معبد بازدید کرد. نمای ساختمان معبد مملو از تزیینات و نقوش برجسته نظیر سر حاثور روی شش ستون آن است. کاملا مشهود است که بعدها مسیحیان، نقوش صورت حاثور روی ستون ها را از بین برده اند. وقتی وارد اولین سالن معبد می شوید، 24 ستون را خواهید دید که با خطوط هیروگلیف و حجاری تصویر حاثور تزیین شده است. به وسیله راه پله می توان به پشت بام این معبد رفت و کل مجموعه را از بالا تماشا کرد.

معبد ستی

آبیدوس، شهری در 160 کیلومتری شمال الاقصر، در کرانه غربی نیل است. با توجه به اینکه بیشتر سازه های تاریخی در امتداد این رود قرار دارند، می توانید این شهر را نیز در فهرست خود برای بازدید قرار دهید. این شهر مرکز ستایش اوسیریس، خدای مردگان و زندگی پس از مرگ بوده است که یکی از مهم ترین خدایان اساطیر مصر به شمار میرود. در واقع آبیدوس برای هزاران سال به عنوان یک گورستان مورد استفاده بود و مقبره های اولین فراعنه مصر در همین مکان پیدا شد. معبد ستی (Temple of Seti) در آبیدوس را نیز از دست ندهید، هر چند اینجا جزو مکان های متروکه و خلوتی است که به شدت مورد غفلت دنیاگردان بوده است.

معبد ستی یکی از مقدس ترین مکان های مصر است که در سال 1300 قبل از میلاد به دستور پادشاه ستی ساخته شد و به تقدیس پادشاه و شش خدای مهم مصری اختصاص دارد. بخشی از این معبد ال شکل (حیاط ها و ستون ها) تخریب شده، اما ایوان آن با نمای ستون دار همچنان پابرجا است و با نقوش برجسته ای از رامسس دوم در کنار خدایان تزیین شده است.

داخل این معبد، ستون ها، سالن های تاریک، اتاق ها و 7 عبادتگاه برای هر یک از قدیسان این معبد وجود دارد. دیوارهای معبد با نقوش برجسته رنگی و هیروگلیف هایی از صحنه های مهم مذهبی تزیین شده است.

شانت الزبیب

قدمت شانت الزبیب (Shunet El. Zebib) به 2650 سال قبل از میلاد می رسد و در شهر مقدس آبیدوس واقع شده است. این سازه یکی از قدیمی ترین بناهای سلطنتی پابرجا است و یکی از قدیمی ترین ساختمان های آجر گلی در دنیا به شمار میرود. علاوه بر این، تنها نمونه ای است که سنت اولیه ساخت و ساز محوطه تدفین بزرگ سلطنتی را به نمایش می گذارد. این محل قبل از اهرام مصر ساخته شد و برای ساخت اهرام از آن الگوبرداری شده است. الان که این ساختمان با استفاده از 150 هزار آجر گلی تثبیت شده، درست به شکل نمونه اصلی اش درآمده است و بازتماشامایندگان اخیرا اجازه بازدید از این محل فوق العاده و کمتر شناخته شده را دارند. این سازه ی آجری که در شهر آبیدوس واقع شده، یکی از قدیمی ترین بناهای سلطنتی مصر است. شانت الزبیب  الهام بخش ساخت اهرام مصر بوده و  نمونه ای منحصر به فرد از معماری مصر باستان را به نمایش می گذارد.

سخن پایانی

مصر به عنوان یکی از کهن ترین تمدن های جهان، همواره جاذبه های فراوانی برای گردشگران داشته است. با این حال، تعدادی از این جاذبه ها چندان شناخته شده نیستند. این مکان ها فرصتی برای کشف و لذت بردن از میراث فرهنگی منحصر به فرد این کشور فراهم می کنند. با کاوش در این گنجینه های پنهان، می توان به درک عمیق تری از تاریخ و تمدن مصر دست یافت.

منبع: matadornetwork.com
انتشار: 14 فروردین 1403 بروزرسانی: 28 فروردین 1403 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 839

به "جاذبه های کمتر مشهور مصر را بشناسید" امتیاز دهید

1 کاربر به "جاذبه های کمتر مشهور مصر را بشناسید" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های کمتر مشهور مصر را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید