بیمه مسافرتی چیست و چطور خسارت را دریافت کنم؟

دریافت بیمه مسافرتی از آن مواردی است که بهتر است قبل از سفر حتما به دریافت ان مبادرت نمایید. در ادامه بیشتر با بیمه مسافرتی آشنا خواهیم شد.

بیمه مسافرتی چیست و چطور خسارت را دریافت کنم؟

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: بیمه مسافرتی چیست؟

قبل از آنکه در خصوص راهنمای کامل دریافت خسارت از بیمه مسافرتی نکاتی را ارائه کنیم، خوب است تعریفی مختصر و کوتاه از بیمه مسافرتی ارائه کنیم. این بیمه، یکی از انواع بیمه هایی است که به وسیله شرکت های بیمه، ارائه شده و مسافر را در طول سفرهای خارجی تحت حمایت و پوشش خود قرار می دهد.

این نوع بیمه خصوصا برای کسانی صادر می گردد که قصد دارند به خارج از کشور سفر نمایند. شاید جالب باشد که بدانید صدور بعضی انواع ویزا مانند ویزای شینگن، وابسته به ارائه بیمه مسافرتی است. در واقع شما اگر قصد داشته باشید به یکی از کشورهای عضو پیمان شینگن سفر کنید باید قبل از هر کاری بیمه مسافرتی تهیه کنید.

تهیه این بیمه به نفع خود مسافر است؛ زیرا ممکن است در طی سفر دچار حادثه و آسیب جسمانی گردد. از آنجایی که هزینه درمان در بعضی کشورها بسیار بالاست، خرید این بیمه می تواند به فرد یاری کند تا از پس هزینه های درمان خود در کشورهای خارجی برآید.

اگر مسافری برای تهیه این بیمه اقدام ننموده و در خارج از کشور مجبور باشد هزینه برای درمان و امور پزشکی پرداخت کند، تمام هزینه ها به صورت آزاد حساب شده و مبالغ گزافی باید به سیستم بهداشت کشور مذکور پرداخت گردد.

البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که این بیمه تنها برای مواقعی که مسافر دچار حوادث پزشکی و جسمانی می گردد نیست و در صورتی که فرد، چمدان و یا مدارک خود را گم کند، این وظیفه شرکت بیمه نماینده است که یاری های لازم و خسارت های پیش آمده را جبران کند.

شرایط دریافت خسارت از بیمه مسافرتی

با توجه به توضیحاتی که در خصوص معرفی بیمه مسافرتی ذکر شد، حتما متوجه شده اید که برای مسافرت های خارجی، خرید بیمه مسافرتی به نفع بیمه شونده است. اگر خدای ناکرده در طی سفر، دچار یک حادثه غیر مترقبه شوید، این بیمه با توجه به تعهداتی که در بیمه نامه درج شده، از مسافر از نظر اقتصادی و سایر شرایط، حمایت و پشتیبانی می نماید.

برای مثال، اگر یک مسافر دچار حادثه شده و به بیمارستان انتقال داده گردد، چنانچه احتیاج باشد یک همراه بر بالین وی حاضر گردد، شرکت بیمه موظف است که هزینه رفت و برگشت این همراه را پرداخت کند. ارسال دارو از کشور مبدا نیز از دیگر خدماتی است به واسطه خرید این بیمه شامل حال مسافرین خواهد شد. برای دریافت بیمه یاری رسان باید با موضوعات متفاوتی آشنا شوید که بعضی از آنها را در ادامه توضیح خواهیم داد.

آشنایی با شرکت های یاری رسان

شرکت های بیمه ایرانی، تنها در داخل کشور فعالیت می نمایند. این شرکت ها برای آنکه بتوانند به دارندگان بیمه های مسافرتی در خارج از کشور، خدمات ارائه دهند باید با شرکت های بیمه ای که در خارج از کشور فعالیت دارند، همکاری نمایند.

این شرکت ها که از آنها به شرکت های یاری رسان یاد می گردد، می توانند به بیمه شونده یاری نمایند تا خدماتی که تحت پوشش بیمه است را به راحتی دریافت کند. شرکت های یاری رسانی که طرف قرارداد با شرکت های بیمه ایرانی هستند، به توضیح زیر می باشند:

  • رمد
  • ایران
  • اواسان
  • Mideast
  • REISE-SCHUTZ
  • Allianz

وظیفه این شرکت ها پرداخت خسارت به بیمه شونده است. معمولا توصیه می گردد قبل از خرید بیمه مسافرتی در خصوص این شرکت های بیمه رسان تحقیق شده و اطلاعاتی در خصوص آن به دست آورده گردد. این موضوع را از قلم نیاندازید که همه شرکت های بیمه رسان برای صدور ویزا اعتبار نداشته و عدم توجه به این نکته می تواند در بعضی موارد مشکلاتی را ایجاد کند.

ضمناً دقت داشته باشید که شرکت یاری رسان Mideast از همکاری اپراتورهای فارسی بهره می برد، اما شرکت Allianz این امکان را برای مسافرین ایرانی فراهم ننموده است.

معرفی شرکت های یاری رسان

آشنایی با شرکت های بیمه یاری رسان می تواند در فرایند خرید بیمه مسافرتی یاری خوبی باشد و این امکان را برای مسافر فراهم کند که بیمه مسافرتی را از برترین شرکت بیمه خریداری کند.

  • شرکت بیمه رمد

رمد نیز یکی از شرکت های یاری رسانی است که در خارج از کشور فعالیت می نماید. رمد امکان دریافت خسارت را در دوران سفر برای مسافر فراهم نموده است. بیمه شده های فارسی زبان نیز در صورت بروز حادثه و توضیح شرایط به وجود آمده با مشکل خاصی رو به نخواهند شد؛ زیرا این شرکت از همکاری اپراتورهای فارسی زبان بهره می برد.

  • شرکت یاری رسان ایران (sos)

از دیگر شرکت های یاری رسان که در ایران نیز فعالیت دارد شرکت یاری رسان ایران یا SOS است. این شرکت در شبکه IAG نیز فعالیت داشته و به مسافرین این امکان را داده تا در حین سفر بتوانند خسارت هایی که به آنها وارد شده است را به وسیله ارگان های مربوطه دریافت نمایند. این شرکت نیز حمایت کامل و همه جانبه ای از مسافرین به عمل آورده و شرایط خوبی برای رفاه حال مسافرین فراهم نموده است. اپراتورهای فارسی زبان و فعالیت به صورت 24 ساعته از جمله نکات شاخص این شرکت به شمار می رود.

علت اینکه از فارسی زبان بودن یک شرکت یاری رسان به عنوان یک مزیت یاد می گردد، این است که اگر مسافر در صحبت به زبان انگلیسی مشکل داشته باشد، در صورتی که برای او حادثه ای اتفاق افتاده و نتواند تمامی شرایط و اتفاقات را به خوبی توضیح دهد، در دریافت خسارت با مشکل روبرو خواهد شد.

  • اواسان

از دیگر شرکت های یاری رسان، سرکت اواسان است. فعالیت های این شرکت نیز به صورت بین المللی بوده و مسافرین ایرانی را به خوبی تحت حمایت و پشتیبانی خود قرار می دهد. امکان دریافت خسارت در سفر یکی از ویژگی های این شرکت یاری رسان می باشد. برای آنکه ایرانی ها با دریافت خسارت در سفر به مشکل برنخورند، این شرکت خود را به اپراتورهای فارسی زبان مجهز نموده است.

  • Mideast

در شرکت Mideast، این امکان برای مسافر فراهم شده تا اگر در حین سفر دچار حادثه شد، در طی مسافرت برای دریافت خسارت اقدام کند. در مواقع مورد احتیاج، این شرکت کارگزار خود را به محل اعزام می نماید تا فرایند پیگیری و رسیدگی به درخواست مسافر با سرعت بیشتری انجام گردد. همان طوری که اشاره کردیم برای راحتی مسافرین، اپراتورهای فارسی زبان نیز در این شرکت مشغول به کار هستند.

  • شرکت یاری رسان REISE-SCHUTZ

شرکت یاری رسان REISE-SCHUTZ از دیگر شرکت هایی است که بیمه نماینده های داخل کشور به یاری آن، خدمات و امکانات لازم را در اختیار مسافرین حاضر در خارج از کشور قرار می دهد. پرداخت خسارت در محل و حضور اپراتورهای فارسی زبان از جمله نکات مثبت این شرکت می باشد.

  • Allianz

Allianz از دیگر شرکت های یاری رسان بوده و قادر است خسارت هایی که به مسافرین وارد شده را در دوران سفر پرداخت کند. تنها مشکل این شرکت، عدم برخورداری از اپراتورهای فارسی زبان است.

نحوه پیگیری خسارت در محل حادثه

مسافرین خارجی در صورتی که دچار حادثه شوند، جهت دریافت خسارت بیمه باید با شرکت یاری رسان تماس گرفته و شماره بیمه نامه خود را اعلام نمایند. مسافر باید اطلاعاتی را در خصوص خود، مدت اعتبار و شماره بیمه نامه را در اختیار اپراتور قرار دهد. در کنار تمامی این اطلاعات، توضیح اتفاقی که حادث شده نیز از جمله اطلاعاتی است که مسافر باید به توضیح آن بپردازد.

البته تماس با اپراتور در محل، زمانی کارگشا است که شرکت یاری رسان، امکان پرداخت خسارت در محل را برای بیمه شونده فراهم نموده باشد. اگر یک مسافر نتواند در طی سفر، خسارتی که به او وارد شده است را دریافت کند، باید تمام هزینه هایی که پرداخت نموده، به همراه رسید آنها نزد خود نگه داشته و بعد از آنکه به کشور، بازگشت تمامی مدارک را به شرکت بیمه ارائه دهد و خسارت خود را دریافت کند.

نحوه دریافت خسارت گم شدن چمدان

مسافرینی که در حین سفر چمدان خود را گم نمایند، در صورتی که بیمه مسافرتی در اختیار داشته باشند، می توانند به پرسنل فرودگاه مراجعه نموده و فرمی موسوم به فرم دریافت خسارت و یا فرم PIR را دریافت نمایند. بهتر است در پروازهای خارجی، کارت پرواز و یا رسید مربوط به تحویل بار را نزد خود نگه دارید تا اگر چمدان و وسایل خود را گم کردید، بتوانید گم شدن آنها را با ارائه یک مدرک ثابت کنید.

اگر 21 روز بعد از اعلام مفقودی، چمدان و وسایل شما پیدا نگردد، فرودگاه و یا ایرلاینی که بلیط خود را از آن تهیه نموده اید، خسارتی به شما پرداخت می نماید، که این البته یک قسمت از ماجرا است.

مسافرینی که بیمه مسافرتی دارند می توانند چک خسارتی که فرودگاه و یا ایرلاین به آنها داده است را به نامه فرودگاه، ضمیمه نموده و به شرکت بیمه تحویل دهند. بیمه نیز خسارت را به آنها پرداخت می نماید.

خسارت گم شدن مدارک

اگر مدارک شناسایی یک مسافر در حین سفر گم شد، باید از سفارتخانه برگه عبور گیرد. بعضی سفارت خانه ها برای صدور این برگه، مبلغی را از مسافر دریافت می نمایند. بعد از آنکه مسافر به کشور برگشت اگر پاسپورت اعتبار داشته باشد که می تواند المثنی آن را دریافت کند و در صورتی که مدت زمان زیادی از اعتبار آن باقی نمانده باشد، باید برای تعویض و صدور مجدد آن اقدام کند. مسافرینی که برای دریافت المثنی و برگه عبور هزینه ای را پرداخت نموده اند، با یاری بیمه مسافرتی می توانند هزینه ای که پرداخت نموده اند را باز پس گیرند.

بعضی کشورها به مسافرین دارای پاسپورت این اجازه را می دهند تا بتوانند سیم کارت و یا اینترنت رایگان خریداری نمایند. اگر مسافری به علت آنکه گذرنامه خود را گم نموده، مجبور باشد برای سیم کارت و یا اینترنت هزینه ای بپردازد، شرکت بیمه باید به واسط صدور بیمه مسافرتی، خسارت هایی که به مسافر وارد شده است را نیز پرداخت کند.

  • برای اطلاع از مزایا، شرایط و استثنائات بیمه نامه خود حتما دفترچه بیمه نامه و بیمه نامه صادر شده خودتان را با دقت مطالعه بفرمایید.
  • بیمه گزاران محترم ضروری است تا تمامی مدارک خود را از سفر به ایران بیاورید.
  • حداکثر زمان لازم برای دریافت خسارت و آنالیز پفراینده شما هفت روز است. آنالیز پفراینده های مربوط به خسارت پس از مهلت ذکر شده، منوط به موافقت شرکت بیمه گر می باشد.

خسارت درمانی

برای دریافت خسارت های درمانی، به دو شکل می توان عمل کرد؛ بعضی خسارت ها در داخل کشور مقصد به مسافر پرداخت می گردد و بعضی از خسارت ها نیز بعد از بازگشت مسافر به کشور به او داده می گردد. به عنوان مثال، بعضی هزینه ها مانند هزینه های بستری و یا جراحی در خارج از کشور و به وسیله شرکت های یاری رسان مسافر پرداخت می گردد، اما در خصوص هزینه هایی مانند هزینه های فوریتی دندانپزشکی، مسافر موظف است در کشور مقصد هزینه درمان را پرداخت نموده و بعد از ورود به کشور، با مراجعه به شرکت بیمه، خسارت را دریافت کند.

مدارک مورد احتیاج برای دریافت خسارت بیمه

  • ارائه تمامی فاکتورهایی که به وسیله مسافر پرداخت شده است
  • گزارش بیمارستان و یا پلیس که توضیح حادثه در آن عنوان شده است
  • بیمه نامه و شناسنامه
  • ارائه اصل و کپی گذرنامه و بلیط
  • ارائه پفراینده پزشکی

کدام بیمه مسافرتی بهتر است؟

بیمه مسافرتی و اینکه کدام یک بهتر و یا بدتر است، به خدمات و تعهدات شرکت بیمه ارتباط دارد. شرکت هایی که بیشترین خدمات را به مسافرین خود ارائه می دهند از جمله بیمه هایی هستند که می توان به راحتی به آنها اعتماد نموده و خرید بیمه مسافرتی را به وسیله شرکت بیمه مذکور انجام داد.

برای آنکه برترین شرکت بیمه را شناسایی کنید، سقف تعهدات هر یک و طرح هایی که در اختیار متقاضی دریافت بیمه مسافرتی قرار می دهند را آنالیز نموده و سپس با توجه به شرایط موجود و با توجه به قیمت، یکی از شرکت ها را انتخاب و برای خرید بیمه اقدام نمایید. این برترین راهی است که می توانیم برای معرفی یک شرکت بیمه با خدمات عالی به شما معرفی کنیم.

آیا بیمه مسافرتی اجباری است؟

اساسا، خرید بیمه مسافرتی برای مسافران اجباری نیست، مگر در بعضی شرایط خاص که یکی از آنها گرفتن ویزای شینگن است. افرادی که قصد دارند به یکی از کشورهای عضو پیمان شینگن مسافرت نمایند، باید حتما بیمه مسافرتی ارائه دهند. در غیر این صورت صدور ویزا برای آنها با مشکل روبرو خواهد شد.

انتشار: 24 مهر 1401 بروزرسانی: 23 آبان 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 870

به "بیمه مسافرتی چیست و چطور خسارت را دریافت کنم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیمه مسافرتی چیست و چطور خسارت را دریافت کنم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید