10 کشور برتر جهان با بیشترین نابرابری ثروت

موضوع نابرابری ثروت همبستگی قوی با نابرابری درآمد نشان می دهد، که شاخصی از دارایی افراد است. با این حال، نابرابری ثروت بیش از درآمد را در بر می گیرد، و ارزش حساب های بانکی، سهام، سرمایه گذاری ها، املاک و مستغلات، و دارایی های شخصی مانند خودرو، جواهرات، اشیای هنری و سایر اشیاء قیمتی را در نظر می گیرد.

10 کشور برتر جهان با بیشترین نابرابری ثروت

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: نابرابری ثروت، که به عنوان شکاف ثروت هم شناخته می شود، به عنوان یک بازتاب کمی از توزیع ثروت در جامعه مطرح می شود.که در واقع فاصله طبقاتی در جامعه را نمایان میکند.

فهرست 10 کشور برتر بر اساس نابرابری ثروت 2023

یافته‌های تحقیقاتی نشان‌دهنده یک روند متناقض است که در آن جهانی‌سازی نابرابری ثروت جهانی را در مقیاس بین‌المللی کاهش داده است، در حالی که آن را در درون مرزهای ملی تشدید می‌کند. به طور معمول، کشورهای کمتر توسعه‌یافته نسبت به کشورهای پیشرفته‌تر نابرابری بیشتری را نشان می‌دهند. در زیر فهرستی از کشورهایی که نابرابری ثروت در آن‌ها افزایش یافته است آورده شده است:

  1. آفریقای جنوبی - 63.0%
  2. نامیبیا - 59.1%
  3. سورینام - 57.9%
  4. زامبیا - 57.1%
  5. سائوتومه و پرنسیپ - 56.3%
  6. جمهوری آفریقای مرکزی - 56.2%
  7. Eswatini - 54.6%
  8. موزامبیک - 54.0%
  9. برزیل - 53.4%
  10. بوتسوانا - 53.3%

این فهرست بر اساس شاخص جینی، یک شاخص کلی از نابرابری ثروت، تهیه شده است. ضریب جینی داده‌های جامع را در یک آمار واحد ادغام می‌کند و به طور خلاصه گسترش درآمد را در کل طیف درآمد خلاصه می‌کند.

کشورهای با بیشترین نابرابری ثروت در سال 2023

نه تا از 10 کشور برتر در این فهرست در اروپا یا اوراسیا (آذربایجان) قرار دارند. یک درصد پردرآمد در اروپا تنها 12 درصد از درآمد کل را به خود اختصاص می دهند، در حالی که 50 درصد پایین 22 درصد از سهم درآمد را به خود اختصاص می دهند. در مقابل، در ایالات متحده، کشوری با بیشترین تعداد میلیاردر در جهان، یک درصد برتر 20 درصد از درآمد را به خود اختصاص می دهند، در حالی که 50 درصد کم درآمد فقط 10 درصد را به خود اختصاص می دهند. کاهش نابرابری و افزایش برابری در اروپا را می توان به تعهد قاطع قاره به حفظ جامعه متوازن از نظر توزیع ثروت نسبت داد، که اجازه مداخله قشر قدرتمند برای تأثیر نامناسب بر بخش‌هایی مانند آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و دستمزد، ندهد. نمونه‌های برجسته شامل سیستم‌های مراقبت بهداشتی اجتماعی و بازارهای کار مطلوب‌تر هستند.

در طول سال‌ها، نابرابری درآمد در آفریقای جنوبی تشدید شده است. یک درصد برتر درآمد اکنون، تقریباً 20 درصد از درآمد کل را به خود اختصاص می دهند و دهک برتر 65 درصد را به خود اختصاص می دهند. در مقابل، 90 درصد از درآمدزایان در آفریقای جنوبی 35 درصد از درآمد کل را به خود اختصاص داده اند. توزیع درآمد در آفریقای جنوبی همچنان با نابرابری‌های نژادی و جنسیتی مشخص می‌شود، زیرا افراد سفیدپوست فرصت‌های شغلی و درآمد بهتر دارند، زنان حدود 30 درصد کمتر از مردان همتای خود درآمد کسب می‌کنند و کارگران شهری تقریباً دو برابر درآمد همتایان روستایی خود درآمد کسب می‌کنند.

برای بسیاری از کشورهای آفریقایی، نابرابری درآمد به شدت در بافت اقتصادی آنها ریشه دوانده است. تعداد معدودی از بخش‌های پردرآمد، ثروت قابل توجهی ایجاد می‌کنند، اما این ثروت در بین تعداد محدودی از افراد متمرکز است. در همین حال، اکثریت نیروی کار در بخش‌های کم درآمد فعالیت می‌کنند.

این اختلافات اغلب توسط سیستم‌های آموزشی ناکافی که اغلب در اختیار ثروتمندترین شهروندان است و همچنین حضور دولت‌های فاسد یا ستمگر تشدید می‌شوند. علاوه بر این، در حالی که چندین کشور آفریقای شرقی و جنوبی دارای منابع فراوانی هستند، بسیاری دیگر از کشورهای آفریقایی با کمبود ضروریاتی مانند زمین قابل کشت و آب آشامیدنی دست و پنجه نرم می‌کنند که می‌تواند مانع پیشرفت اقتصادی کلی در آنها شود.

ضریب جینی چیست؟

شاخص جینی که به ضریب جینی هم شناخته می شود، به عنوان معیاری برای اندازه گیری توزیع درآمد در یک جمعیت عمل می کند. این شاخص توسط آمارگیر ایتالیایی کوررادو جینی در سال 1912 طراحی شده است و عمدتاً به عنوان سنجش نابرابری اقتصادی عمل می کند، توزیع ثروت را در بین مردم اندازه گیری می کند.

این ضریب از صفر (نماینده برابری کامل) تا 1 (نماینده نابرابری مطلق) متغیر است. از نظر تئوری، مقادیر بیش از 1 به دلیل درآمد یا ثروت منفی هم امکان پذیر است. در کشوری که هر ساکن درآمد یکسانی کسب می کند، ضریب جینی درآمد صفر می شود. برعکس، کشوری که در آن یک فرد تمام درآمدها را به خود اختصاص می دهد و چیزی برای دیگران باقی نمی گذارد، ضریب جینی درآمد 1 را نشان می دهد. در کشورهای مرفه، شاخص جینی درآمد خالص را به جای ثروت خالص ارزیابی می کند، به این معنی که سهم نامتناسبی از ثروت کشور در دستان تعداد کمی از افراد متمرکز می شود، حتی اگر توزیع درآمد نسبتاً همسان به نظر برسد.

منبع: jagranjosh.com
انتشار: 20 آبان 1402 بروزرسانی: 20 آبان 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1287

به "10 کشور برتر جهان با بیشترین نابرابری ثروت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 کشور برتر جهان با بیشترین نابرابری ثروت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید