اقتصاد کانادا، صنایع، شرکای تجاری و جایگاهش در جهان

اقتصاد کانادا یک اقتصاد بسیار توسعه یافته و یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان است. طبق آخرین داده های موجود از بانک جهانی، در سال 2022، تولید ناخالص داخلی سالانه (GDP) این کشور 2.14 تریلیون دلار آمریکا بود. این امر کانادا را به نهمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل کرده است. اقتصاد کانادا وابستگی زیادی به تجارت بین المللی دارد و صادرات و واردات کالا و خدمات حدود یک سوم از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد. سه شریک تجاری بزرگ این کشور ایالات متحده، چین و بریتانیا هستند.

اقتصاد کانادا، صنایع، شرکای تجاری و جایگاهش در جهان

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: سه صنعت بزرگ کانادا، بر اساس سهم آنها در تولید ناخالص داخلی، عبارتند از املاک و مستغلات، اجاره و لیزینگ؛ تولید؛ و معدن، استخراج معادن نفت و گاز.

کانادا میزبان شرکت تجارت الکترونیک Shopify Inc.، بانک های بزرگ مانند Royal Bank of Canada و شرکت حمل و نقل و توزیع انرژی Enbridge Inc. است.

برخی از آمارهای زیر ممکن است بین منابع مختلف متفاوت باشد زیرا هر منبع از روش شناسی خاص خود برای تعریف و محاسبه آمار استفاده می کند.

صنایع برتر کانادا: املاک و مستغلات، تولید و معدن

املاک و مستغلات، اجاره و لیزینگ

صنعت املاک و مستغلات، اجاره و لیزینگ کانادا شامل مؤسساتی است که در زمینه‌های زیر فعالیت می‌کنند: مدیریت املاک؛ فروش، اجاره یا خرید املاک برای دیگران؛ ارزیابی املاک؛ اجاره و لیزینگ دارایی‌های ملموس مانند تجهیزات خودرو؛ و اجاره دارایی‌های ناملموس غیرمالی مانند آثار دارای حق چاپ.

طبق اعلام دولت کانادا، تولید ناخالص داخلی این صنعت که در سال 2022 حدود 283777 نفر را استخدام کرد، در 12 ماه منتهی به ژوئیه 2023، 2.4 درصد افزایش یافت.

برخی از بزرگترین شرکت های این صنعت عبارتند از صندوق های سرمایه گذاری در املاک و مستغلات (REITs)، از جمله Canadian Apartment Properties REIT، RioCan REIT و Allied Properties REIT.

تولید

صنایع تولیدی کانادا به تبدیل فیزیکی یا شیمیایی مواد یا مواد خام به محصولات جدید می پردازد. این محصولات ممکن است کالاهای نهایی برای مصرف یا کالاهای نیمه تمام برای استفاده در فرآیندهای تولید باشند.

صنایع کانادا غذا، مواد شیمیایی، نفت، محصولات فلزی ساخته شده، ماشین آلات، تجهیزات حمل و نقل و سایر محصولات را تولید می کنند. طبق اعلام دولت کانادا، تولید ناخالص داخلی این صنعت که در سال 2022 تقریباً 1.6 میلیون نفر را استخدام کرد، در 12 ماه منتهی به ژوئیه 2023، 0.2 درصد کاهش یافت.

برخی از تولیدکنندگان بزرگ کانادایی عبارتند از ATS Automation Tooling Systems، یک مهندس و سازنده سفارشی سیستم های تولید خودکار صنعتی؛ Ballard Power Systems Inc.، یک تولید کننده سلول های سوختی هیدروژنی؛ و NFI Group Inc.، یک تولید کننده اتوبوس های حمل و نقل عمومی سنگین.

معادن، استخراج معادن و نفت و گاز

صنعت معادن، استخراج معادن و نفت و گاز کانادا عمدتاً به استخراج مواد معدنی طبیعی می پردازد. این صنعت تحت سلطه استخراج نفت و گاز است، اما سایر انواع فعالیت های معدنی شامل استخراج زغال سنگ و طیف وسیعی از فلزات، از جمله طلا، نقره، مس، نیکل و موارد دیگر است. استخراج و استخراج سنگ، ماسه، شن، خاک رس و سرامیک نیز بخشی از این صنعت است، و همچنین استخراج پتاس.

طبق اعلام دولت کانادا، تولید ناخالص داخلی این صنعت که تقریباً 207000 نفر را در استخدام دارد، در 12 ماه منتهی به ژوئیه 2023، 0.6 درصد کاهش یافت.

برخی از بزرگترین شرکت های معدنی کانادا عبارتند از Nutrien Ltd.، تولید کننده و توزیع کننده محصولات پتاس، نیتروژن و فسفات؛ Barrick Gold Corp.، یک شرکت معدن طلای جهانی؛ و Teck Resources Ltd.، یک شرکت منابع طبیعی که به استخراج روی، مس، مولیبدن، طلا و زغال سنگ متالورژی می پردازد.

در زیر نگاهی دقیق تر به 10 صنعت بزرگ کانادا بر اساس سهم آنها در اقتصاد آمده است. این صنایع در مجموع بازتاب مهمی از اقتصاد کانادا هستند زیرا حدود سه چهارم از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهند.

صنایع بزرگ کانادا
نام صنعتمشارکت در تولید ناخالص داخلی در جولای 2023 (میلیارد دلار کانادا)تعداد افراد شاغل تا سال 2022
املاک و مستغلات، اجاره و لیزینگ266283,777
تولید1961,554,625
معادن، استخراج معادن و استخراج نفت و گاز160206,516
امور مالی و بیمه152807,630
ساخت و ساز1501,130,666
بهداشت و درمان و کمک های اجتماعی1492,223,413
مدیریت دولتی1421,218,240
خدمات تخصصی، علمی و فنی1351,165,596
خدمات آموزشی1101,393,587
تجارت عمده فروشی106 

 

شرکای تجاری برتر کانادا

در ژوئن 2023، تراز تجاری کانادا در بخش کالاها و خدمات 1 میلیارد دلار کانادا کسری داشت. کل واردات 64.4 میلیارد دلار کانادا و کل صادرات 60.7 میلیارد دلار کانادا بود. طبق اعلام دولت کانادا، موجودی‌ها، تشکیل سرمایه ناخالص ثابت و صادرات هر کدام به ترتیب حدود یک سوم از تولید ناخالص داخلی کانادا را تشکیل می‌دهند.

سه شریک تجاری برتر این کشور در سال 2022، بر اساس حجم کل صادرات و واردات کالاها و خدمات، ایالات متحده، چین و بریتانیا بودند.

شریک تجاری شماره 1: ایالات متحده

در سال 2022، ارزش واردات از ایالات متحده 571.6 میلیارد دلار کانادا بود. ارزش صادرات 681.6 میلیارد دلار کانادا بود. این امر منجر به مازاد تجاری 110 میلیارد دلار کانادا شد. بزرگترین صادرات کانادا به ایالات متحده در سال 2022 عبارت بودند از سوخت‌های فسیلی، روغن‌ها و فرآورده‌های تقطیر؛ وسایل نقلیه غیر ریلی؛ و ماشین آلات، راکتورهای هسته‌ای و دیگ بخار. بزرگترین واردات کانادا از ایالات متحده وسایل نقلیه غیر ریلی، ماشین آلات، راکتورهای هسته‌ای و دیگ بخار و سوخت‌های معدنی، روغن‌ها و فرآورده‌های تقطیر بود.

شریک تجاری شماره 2: چین

در سال 2022، کانادا کسری تجاری با چین به مبلغ 37.2 میلیارد دلار کانادا داشت. مجموع واردات از چین 73.9 میلیارد دلار کانادا و مجموع صادرات 36.7 میلیارد دلار کانادا بود. بزرگترین واردات کانادا از چین در سال 2022 عبارت بودند از تجهیزات الکترونیکی، ماشین آلات، راکتورهای هسته‌ای و دیگ بخار، مبلمان، علائم روشنایی و ساختمان‌های پیش ساخته. بزرگترین صادرات کانادا به چین عبارت بودند از سنگ های معدنی؛ سوخت‌های فسیلی، روغن‌ها و فرآورده‌های تقطیر؛ و دانه‌های روغنی، میوه‌های چرب، غلات، دانه‌ها و میوه‌ها.

شریک تجاری شماره 3: بریتانیا

در سال 2022، کانادا مازاد تجاری 8.1 میلیارد دلاری با بریتانیا داشت. مجموع صادرات 27.3 میلیارد دلار کانادا و مجموع واردات 19.2 میلیارد دلار کانادا بود. برترین صادرات کانادا به بریتانیا در سال 2022 عبارت از مروارید، سنگ‌های قیمتی، فلزات و سکه‌ها؛ سوخت‌های معدنی، روغن‌ها و فرآورده‌های تقطیر؛ و مواد شیمیایی معدنی، ترکیبات فلزات گرانبها بود. برترین واردات آن از بریتانیا عبارت بودند از ماشین آلات، راکتورهای هسته‌ای و دیگ بخار؛ وسایل نقلیه غیر از ریلی؛ و سوخت‌های معدنی، روغن‌ها و فرآورده‌های تقطیر.

توافقنامه تداوم تجارت کانادا و بریتانیا (Canada-UK TCA) از 1 آوریل 2021 اجرایی شد. پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (EU)، Canada-UK TCA مزایای اصلی توافقات تجاری کانادا با اتحادیه اروپا را حفظ می کند، همانطور که در توافقنامه جامع اقتصادی و تجاری کانادا و اتحادیه اروپا (CETA) آمده است.

رتبه کانادا از نظر اندازه اقتصاد چیست؟

در سال 2022، کانادا از نظر اندازه اقتصاد در رتبه نهم جهان قرار داشت. کشورهایی که اقتصاد بزرگتری از کانادا دارند عبارتند از ایالات متحده، چین، ژاپن، آلمان، بریتانیا، هند، فرانسه و روسیه.

آیا کانادا ثروتمندتر از ایالات متحده است؟

کانادا ثروتمندتر از ایالات متحده نیست. در حالی که کانادا یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان را دارد، اقتصاد آن بسیار کوچکتر از اقتصاد ایالات متحده است که بزرگترین اقتصاد جهان در سال 2022 بوده است. ایالات متحده تولید ناخالص داخلی (GDP) 25.5 تریلیون دلاری داشته در حالی که تولید ناخالص داخلی کانادا 2.1 تریلیون دلار بوده است.

چرا کانادا ثروتمند است؟

کانادا یک کشور ثروتمند است زیرا دارای اقتصادی قوی و چندشاخه است. بخش بزرگی از اقتصاد آن به استخراج منابع طبیعی مانند طلا، روی، مس و نیکل بستگی دارد که به طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. کانادا همچنین با داشتن بسیاری از شرکت های نفتی بزرگ، بازیگر بزرگی در تجارت نفت است. این کشور همچنین دارای بخش مالی بزرگی با بسیاری از بانک ها و سایر موسسات مالی است، و همچنین یک صنعت املاک و مستغلات بزرگ دارد.

نتیجه گیری

کانادا یک کشور بسیار توسعه یافته با یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان است که تأثیر زیادی بر تجارت جهانی دارد. بزرگترین صنایع آن املاک و مستغلات، معدن و تولید است و خانه برخی از بزرگترین شرکت های معدنی جهان است. بخش بزرگی از تولید ناخالص داخلی آن از تجارت بین المللی حاصل می شود و بزرگترین شرکای تجاری آن ایالات متحده، چین و بریتانیا هستند.

منبع: investopedia.com
انتشار: 9 آبان 1402 بروزرسانی: 12 آبان 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 121

به "اقتصاد کانادا، صنایع، شرکای تجاری و جایگاهش در جهان" امتیاز دهید

3 کاربر به "اقتصاد کانادا، صنایع، شرکای تجاری و جایگاهش در جهان" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد کانادا، صنایع، شرکای تجاری و جایگاهش در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید