جلوگیری از استرس و افسردگی پس از مهاجرت

یکی از مشکلاتی که مهاجرین با آن روبرو هستند استرسها و افسردگی ناشی از دوری از خانواده و دوستان و غریبی در میان مردم مقصد میباشد، در ادامه راه هایی را برای جلوگیری از این احساسات پیشنهاد خواهیم داد.

جلوگیری از استرس و افسردگی پس از مهاجرت

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: در شرایط مهاجرت و آغاز زندگی تازه و در واقع آغاز دوباره از صفر برای افراد طاقت فرساست. تا مدتی که مهاجرین به کشور تازه خود عادت نمایند ممکن است به آن ها سخت بگذرد و دچار مسائل روحی شوند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، این مطلب برای شما نوشته شده است. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

افسردگی در بین مهاجرین

پژوهش صورت گرفته در سال 2020 نشان داده است که در بین کانادایی های 45 تا 85 ساله، مهاجرین حتی پس از چندین دهه اقامت 70% بیشتر از افراد متولد شده در کانادا از افسردگی رنج می برند. شیوع افسردگی در بین افراد متولد در کانادا 15.2% است در صورتی که در بین مهاجرین غیر پناهنده 16.6% و پناهنده ها 22.1% است.

پژوهش دیگری که در سال 2012 انجام شد، حاکی از آن است که 25% از مهاجرین از مسائل روحی و 16% آنها از داشتن استرس بالا بعد از مهاجرت خبر دادند که این مسائل روحی در زنان بیشتر گزارش شده است.

عوامل زیادی در سطح افسردگی در بین مهاجرین تاثیر دارد از جمله: سن، جنسیت، شرایط تاهل، عایدی، تحصیلات، سلامت جسمی، سلامت روحی و میزان برخوردهای اجتماعی.

دلایل افسردگی در مهاجرین چیست؟

افسردگی در بین مهاجرین می تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

میزان حمایت اجتماعی

مطالعات نشان می دهد که حمایت های اجتماعی یکی از اصلی ترین دلایل افسردگی است. این حمایت- ها شامل نشان دادن علاقه، مشارکت در آنالیز و حل مسائل و مشورت درباره بحران بوجود آمده از طرف دیگران به مهاجرین است. میزان دریافت اینگونه حمایت های اجتماعی برای مهاجرین مخصوصاً پناهنده ها نسبت به افراد متولد شده در کانادا بسیار پایین است. هرچقدر میزان دریافتی این حمایت ها از طرف دیگران بالا باشد، میزان افسردگی در بین مهاجرین هم کمتر می گردد.

میزان عایدی و موفقیت

مریضی، شرایط سلامت ضعیف و شرایط اقتصادی بد با افسردگی مهاجرین مرتبط است. توانایی کسب عایدی و داشتن شغلی مطمئن تاثیر بسیار زیادی بر سلامت روان مهاجرین دارد. بسیاری از آن ها ممکن است در کشور مبدا خود دارای کسب و کار و شغل مهمی بودند اما حالا در کشور مقصد باید برای دیگران کار نمایند که می تواند باعث ناراحتی و ناامیدی در این افراد گردد.

گزارش شده است که خانواده های دارای عایدی پایین تر از 25 هزار دلار در سال نسبت به خانواده های دارای عایدی بیشتر از 75 هزار دلار، بیشتر در معرض افسردگی هستند. واضح است که استرسِ شرایط زندگی، پرداخت اجاره خانه و هزینه های زندگی در این افراد بالاتر است.

مشاهده می گردد که مهاجرین در هنگام ورود به کشور مقصد روحیه و سلامت روانی بالایی دارند و برای تجربیات تازه خود هیجان زده هستند اما تقریبا بعد از گذشت 7 سال با از بین رفتن این هیجان ها، روحیه و سلامت خود را از دست می دهند. این کاهش سلامت روانی در بین افرادی که مورد تبعیض نژادی قرار می گیرند بیشتر گزارش شده است. در نتیجه هرچقدر شما در جهت پیشرفت و موفقیت قرار بگیرید برای سلامت روحی شما بهتر است و اعتماد بنفس شما را افزایش می دهد.

آب و هوا

یکی دیگر از دلایل افسردگی می تواند آب و هوا باشد. با توجه به این نکته که هرچه پوست فردی تیره تر باشد، میزان جذب نور خورشید و ویتامین D کمتر می گردد، در نتیجه می تواند مسائل روحی برای فرد ایجاد کند. مصرف مداوم ویتامین و تمرکز بر سلامت جسم در سلامت روح شما هم تاثیرگذار است.

ترس از آینده

بسیاری از مهاجرینی که وارد کشور مقصد می شوند دچار ترس از آینده می شوند. آن ها دائماً نگران شغل، تحصیل و زندگی خود هستند. آغاز کردن یک زندگی تازه برای همه آسان نیست مخصوصاً در مکانی که زبان و فرهنگ خیلی متفاوتی با شما دارد. مهاجرین معمولاً برای رسیدن به هدف مهاجرت خود بسیار سعی می نمایند و پس از رسیدن به هدف خود از لحاظ روحی توانایی کوشش بیشتر را ندارند و احساس خستگی می نمایند.

علائم افسردگی

پیش از هرچیز باید با علائم افسردگی آشنا باشیم تا اگر این علائم را در خود یا عزیزانمان مشاهده کردیم حتماً در پی راه حل باشیم. این علائم شامل موارد زیر می گردد:

  • بیشتر مواقع احساس بی قراری می کنم
  • همواره احساس خستگی می کنم و فرقی نمی کند چند ساعت بخوابم
  • زیاد به خودکشی و مرگ فکر می کنم
  • در تمرکز، فکر کردن، به یادآوردن و تصمیم گیری دچار مشکل می شوم
  • احساس پوچی می کنم و خودم را مقصر می دانم
  • هدفی در زندگی ندارم و از زندگی ام پشیمانم
  • احساس تنهایی و انزوا می کنم
  • اشتهایم را از دست داده ام
  • مدت خوابم بهم خورده است. بیشتر یا کمتر از قبل می خوابم
  • بیشتر مواقع نگران چیزی هستم و اضطراب دارم
  • خیلی راحت عصبانی می شوم
  • برای گذراندن روزم از دارو استفاده می کنم

راه های مقابله با افسردگی

در ادامه به برخی از راه های مقابله با افسردگی پس از مهاجرت اشاره خواهیم کرد:

ارتباط با خانه

پس از مهاجرت، شما از خانواده و دوستان خود دور خواهید شد. برای کم کردن دلتنگی سعی کنید با استفاده از تکنولوژی های موجود آن ها را ببینید و با آن ها صحبت کنید. زمانی از روز خود را برای ارتباط با آن ها اختصاص دهید تا زمانی که از میزان دلتنگی شما کم گردد.

برقراری ارتباط با فرهنگ و کشور تازه نیازمند زمان است. تا موقعی که به کشور مقصد خود عادت نکرده اید ارتباط خودتان را با کشور مبدا قطع نکنید، زیرا باعث می گردد بیشتر احساس تنهایی کنید.

کتاب، فیلم و موسیقی های مربوط به کشورتان را تهیه کنید و غذا های بومی کشورتان را بخورید تا همچنان به جایی احساس تعلق کنید. اما توجه داشته باشید که در نهایت باید به کشور مقصد عادت کنید و وابستگی زیاد به خانواده و کشور مبدا هم می تواند به شما آسیب بزند.

پیدا کردن جوامع کوچک

جوامع کوچک مناسب خودتان را پیدا کنید. این جوامع حتما لازم نیست شامل افرادی از کشور مبداتان باشد، همین که با افرادی با عقاید و خط فکری مشابه با خود آشنا شوید، کافی است. این جوامع احساس تعلق را به شما القا می نمایند و پیدا کردن دوست و آشنا از میزان دلتنگی و تنهایی شما می کاهد.

در دانشگاه ها انواع انجمن ها و جوامع مختلف وجود دارد، خودتان را مجبور به عضویت در این انجمن ها کنید و تاجایی که ممکن است و به درس و کار شما لطمه نمی زند در این انجمن ها فعال باشید.

تغییر شیوه زندگی

توصیه می گردد مهاجرین حتماً هدفی منطقی و واقع گرایانه برای خود طراحی نمایند و انتظار زیاد از خود نداشته باشند. از طرفی تمرکز بر سلامت روحی، انجام فعالیت هایی مانند یوگا، ورزش، تغذیه سالم، دریافت ویتامین های لازم می تواند بر بهبود سلامت روانی تاثیر زیادی داشته باشد. سعی کنید شیوه زندگی سالم تری برای خودتان انتخاب کنید و روی تفکرات منفی و مایوس نماینده خود کار کنید.

درخواست یاری از متخصصین برای درمان افسردگی بعد از مهاجرت

دریافت یاری حرفه ای روحی و روانی از متخصصان لازم است. در ابتدای مهاجرت، مراکز حمایتی مهاجرین برای عادت کردن و آگاهی از الزامات در کشور مقصد به شما یاری می نمایند. شما بعلاوه می توانید برای مشاوره درباره سلامت یا دریافت دارو های لازم به دکتر خانواده یا روان پزشک مراجعه کنید.

علاوه بر آن، مشاورین و روانشناسان مختلفی وجود دارد که با دریافت مبلغی در قالب جلسات تک نفره به شما مشاوره می دهند. بسته به محل زندگی شما، بخشی از این هزینه ها ممکن است مورد پوشش دولت قرار بگیرد. برای راحتی بیشتر سعی کنید افرادی که زبان شما را می دانند یا متخصصینی که محل تولد مشابهی با شما دارند را انتخاب کنید.

اما متاسفانه بسیاری از مهاجرین برای دریافت یاری های تخصصی اقدام نمی نمایند که این امر می تواند به علت وجود باور های غلط نسبت به مراجعه به روانشناس و روانپزشک یا عدم آشنایی و ناراحتی و نگرانی از سیستم بهداشتی و درمانی باشد. علت دیگر آن وجود باور های فرهنگی متفاوت نسبت به افسردگی و اضطراب است که این علت به ویژه در بین مهاجرین از جنوب آسیا و چین مشاهده می گردد.

این افراد دارای ارتباط قوی با اعضای خانواده خود هستند، به همین دلیل در ابتدا سعی می نمایند از آن ها یاری بگیرند و با شرایط خودشان را وقف بدهند، درنهایت هنگامی به متخصصین مراجعه می نمایند که شرایط روحی آن ها بسیار وخیم شده باشد.

مراجعه به روانشناس و روانپزشک فرایند ای شخصی است و در خیلی از جنبه های اجتماعی و زندگی می تواند به شما یاری کند.

بی شک روانشناسان بیشتر از افراد خانواده و دوستان تان با شرایط روحی انسان آشنا هستند و راه حل های بهتری در اختیار شما قرار می دهند.

با توجه به ارزش و اهمیت سلامت روحی و تاثیر آن بر سلامت جسم و تمام جنبه های زندگی، هر میزان هزینه و زمانی که به آن اختصاص دهید، برای خودتان و سلامت تان بهتر است.

سخن پایانی

افسردگی در بین مهاجرین شایع است و دلایل منطقی و آشکاری برای آن وجود دارد. اما نباید اجازه دهید این دلایل جلوی پیشرفت و سلامت شما را بگیرد. راه های زیادی برای مقابله با افسردگی پس از مهاجرت وجود دارد. سعی کنید تمام این راه ها را امتحان کنید و تسلیم نشوید.

نظر شما در این مورد چیست؟ در بخش نظرات از تجربه هایتان برای ما بگویید.

انتشار: 4 شهریور 1401 بروزرسانی: 17 شهریور 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 1109

به "جلوگیری از استرس و افسردگی پس از مهاجرت" امتیاز دهید

1 کاربر به "جلوگیری از استرس و افسردگی پس از مهاجرت" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلوگیری از استرس و افسردگی پس از مهاجرت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید