استان ها و قلمرو های کانادا در یک نگاه

کانادا کشوری وسیع است که به صورت استانی اداره می گردد و قوانین در این کشور به دو نوع اصلی قوانین عمومی که در کل کشور حاکم است و قوانین ایالتی که ممکن است توسط فرماندار یک ایالت معین تعریف شده باشد که ممکن است با ایالت دیگر متفاوت باشد. در ادامه با ایالت های کانادا آشنا خواهیم شد.

استان ها و قلمرو های کانادا در یک نگاه

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: انتاریو

انتاریو پرجمعیت ترین استان کانادا است که تقریباً 40 درصد از کل جمعیت کانادا را در بر می گیرد. این استان همچنین محل استقرار پایتخت فدرال اتاوا و پایتخت تجاری غیررسمی تورنتو است. بیشتر ساکنان انتاریو در بخش جنوبی استان در نزدیکی تورنتو و در امتداد اتاوا، آبشار نیاگارا و نیاگارا آندِ لیک زندگی می نمایند. انتاریو بیش از هر چیز به پارک آلگونکیون (Algonquin Park)، برج CN، منطقه آبشار نیاگارا، بروس تریل (Bruce Trail) و انبوه مناطق جنگلی و دریاچه هایش شناخته شده است.

کبک

کبک، دومین استان پرجمعیت کانادا است که عمدتاً به خاطر مردم فرانسوی زبان، فرهنگ و نشانه های فرانسوی آن شناخته می گردد. این استان، به لحاظ مساحت عظیم ترین استان کانادا است. بیشتر ساکنانش در کنار رودخانه سنت لارنس زندگی می نمایند، به خصوص در دو شهر مونترال و کبک که دو شهر عظیم این استان هستند. از جاذبه های این استان برای ساکنان و بازدیدنمایندگان می توان به بخش قدیمی مونترال و دشت های آبراهام (یک منطقه تاریخی) و همچنین تفرجگاه های عالی اسکی اشاره نمود.

بریتیش کلمبیا

بریتیش کلمبیا غربی ترین استان کانادا است. این استان که از معروف ترین استان های کانادا و هم مرز اقیانوس آرام است، از معتدل ترین نقاط کانادا است که جزایر ساحلی و نواحی کوهستانی دارد. تنوع جغرافیایی بریتیش کلمبیا ماجراجویان ازجمله اسکی بازان، کایاکرها و دوچرخه سواران کوهستان را از سراسر دنیا به خود جذب می نماید. شهرها و شهرستان های عظیم آن عبارت اند از: ویکتوریا (مرکز استان)، ونکوور، ویستلر و کلوونا. بریتیش کلمبیا بیش از هر چیز به داشتن منطقه اوکانگان، اسکی، ماهیگیری، تماشای نهنگ، گلف و دیگر ورزش های فضای باز شناخته شده است.

آلبرتا

آلبرتا یکی از سه استان چمنزار کانادا است. بخش هایی از سلسله کوه های راکی علاوه بر بریتیش کلمبیا در استان آلبرتا هم قرار گرفته است و به همین دلیل این استان به عنوان یک قطب اسکی بازی و پیاده روی شناخته شده است. آلبرتا مرکز اصلی عرضه و خدمات صنعت نفت خام کانادا، ماسه های نفتی آتاباسکا و دیگر صنایع منابع شمال کانادا است. کالگری استامپیدز در آلبرتا بسیار معروف است، این منطقه، فرهنگ گاوچرانی منحصربه فرد خود را دارد و به داشتن جشنواره مردمی ادمونتون، بازار ادمونتون، کوه های راکی و منطقه پرش هِد اسمشد اینبافلو (Head-Smashed-In Buffalo) شناخته شده است. شهرهای عظیم آن ادمونتون (مرکز استان)، کلگری، بنف و جاسپر هستند.

مانیتوبا

مانیتوبا شرقی ترین استان و ناحیه طولی کانادا است. بیشتر جمعیت این استان نیز مانند سسکچوان، در منطقه جنوبی زندگی می نمایند. شمال مانیتوبا از کوه های سنگلاخی کنیدین شیلد (Canadian Shield) و توندرای قطبی تشکیل شده است که عمدتاً فاقد سکنه است. بیش از شش هزار سال است که این استان، مآمن بومیان و مردم نژاد متی است که همچنان در این منطقه نفوذ فرهنگی زیادی دارند. شهرهای اصلی این استان وینیپگ (مرکز استان) و چرچیل هستند. مانیتوبا بیش از هر چیز به عنوان مرکز خرس های قطبی دنیا و دو جشنواره اش شناخته شده است. این جشنواره ها عبارت اند از: لفستیوال دی ویجر (Le Festival du Voyageur) که جشنواره عظیم زمستانی است و فولکل اوراما (Folklorama) که یک جشنواره فرهنگی و غذایی است.

ساسکاچوان

ساسکاچوان مرکز استان، مملو است از چمنزار و میان دو استان آلبرتا و مانیتوبا قرار گرفته است. بیشتریت ساکنان ساسکاچوان در نیمه جنوبی استان، به ویژه در ساسکاتون و رجینا زندگی می نمایند. صنعت عمده استان، کشاورزی و سپس استخراج معادن، نفت و فراوری گاز طبیعی است. شهرهای اصلی این استان عبارت اند از: رجینا (مرکز استان)، ساسکاتون و پرنس آلبرت. ساسکاچوان بیشتر به عنوان منطقه ای مناسب برای ماهیگیری، شکار و دیگر فعالیت های فضای باز شناخته شده است.

نیوبرانزویک

نیوبرانزویک یکی از سه استان دریایی کانادا است که خوشه ای کوچک را در سواحل شرقی تشکیل می دهد که درست زیر کبک و هم مرز با ایالت مین آمریکا است. فردریکتون (مرکز استان)، مونکتون و سنت جان شهرهای مهم این استان هستند. از جاذبه های نیوبرانزویک می توان به خلیج فندی (Bay of Fundy)، رشته کوه آپالاچی، مناظر ساحلی و فانوس های دریایی متعدد اشاره نمود.

نوا اسکوشیا

اگرچه نوا اسکوشیا، دومین استان کوچک کانادا است، ولی به لحاظ تراکم جمعیت، دومین استان کاناداست. این استان، یکی از سه استان دریایی کانادا و بخشی از اقیانوس اطلس کانادا (Atlantic Canada) را تشکیل می دهد. شهرهای اصلی این استان عبارت اند از: هالیفاکس (مرکز استان)، سیدنی، ولفویل و پگیزکُو. پگی. از جاذبه های نوا اسکوشیا می توان به کابوت تریل و دیگر جاذبه های طبیعی، فرهنگ سلتیک، قلعه لوییزبورگ، شام لابستر تازه، خط ساحلی وسیع و دره آناپولیس در قسمت غربی شبه جزیره اشاره نمود.

جزیره پرنس ادوارد

جزیره پرنس ادوارد، آخرین استان دریایی کانادا است که در واقع از 232 جزیره تشکیل شده است که نام عظیم ترین جزیره پرنس ادوارد است. این استان، کوچک ترین استان کانادا هم به لحاظ مساحت و هم به لحاظ جمعیت است. مهم ترین شهر آن، شارلوت تاون (مرکز استان) است که بیش از هر چیز به خاطر رمان آنه شرلی (Anne of Green Gables) که در آنجا روی داده است و صدف های خوشمزه ایشناخته شده است که در آب های اطراف یافت می گردد.

نیوفاندلند و لابرادور

نیوفاندلند و لابرادور، شرقی ترین استان کانادا است که در اقیانوس اطلس واقع شده و از جزیره نیوفاندلند و سرزمین اصلی لابرادور تشکیل شده و به همین علت هم، این چنین نام گذاری شده است. بیش از 90 درصد جمعیت این استان در نیوفاندلند و جزایر اطراف آن زندگی می نمایند. شهر اصلی آن سنت جان (مرکز استان) است. این استان به مهمان نوازی ساکنانش، پارک ملی گروس مورن، کوه های یخ و نهنگ های تماشایی اش معروف است.

یوکون

یوکان، کوچک ترین قلمرو از سه قلمرو کانادا است (که البته به نام یوکون هم شناخته می گردد)، این قلمرو، غربی ترین قلمرو کانادا است که هم مرز با آلاسکا است. از جاذبه های یوکان می توان به این موارد اشاره نمود: شفق شمالی (نورثن لایتز)، مکان های تاریخی کلندیک گلدن راش، کوه لوگان (مرتفع ترین کوه کانادا) در پارک ملی کلون، خورشید نیمه شب (زمانی که می توان خورشید را در نیمه شب مشاهده کرد.)، سورتمه کشی سگ­ ها. شهر وایتهورس، مرکز استان در قسمت جنوبی قلمرو قرار گرفته است و تنها شهر یوکون است. پوشش بخشی از سواحا قطبی توندرا است.

قلمروهای شمال غربی

قلمروهای شمال غربی، پرجمعیت ترین قلمروی سه گانه کانادا است و در قسمت شمال غربی کانادا، هم مرز دو قلمروی دیگر قرار گرفته است. یونانویف، مرکز این استان است و این قلمرو بیش از هر چیز به خاطر شفق شمالی، خورشید نیمه شب، رودخانه ناهانی و ورزش های فضای باز معروف است.

نوناووت

نوناووت عظیم ترین و شمالی ترین قلمرو کانادا و البته جدیدترین آنها هم هست که در سال 1999 از قلمرو شمال غربی جدا شده است. یکی از مناطق دور افتاده دنیا و از نظر کمترین جمعیت، رتبه دوم را در کانادا دارد. آیکلوت مرکز این استان است و ماجراجویان به آنجا سفر می نمایند تا به تماشای نهنگ های دریایی قطب شمال ، خرس های قطبی و کاوش در این قلمرو بپردازند.

 
انتشار: 18 مهر 1401 بروزرسانی: 23 آبان 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 159

به "استان ها و قلمرو های کانادا در یک نگاه" امتیاز دهید

2 کاربر به "استان ها و قلمرو های کانادا در یک نگاه" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استان ها و قلمرو های کانادا در یک نگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید