با ایالت مانیتوبا در کانادا آشنا شویم

مانیتوبا از آن استان های کانادا است که شاید برای مسافران ایرانی کمتر شناخته شده باشد، اما اگر این منطقه را به خاطرات سفرتان اضافه کنید نقشی متفاوت را برای خود رقم زده اید، شهرهای زیبا و سرگرمی هایی که در انتظارتان است، بی نظیرند.

با ایالت مانیتوبا در کانادا آشنا شویم

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: جغرافیا و اقلیم مانیتوبا

مانیتوبا یکی از ایالت های کانادا است که از سمت شرق با انتاریو و غرب با ساسکاچوان هم مرز است. چشم انداز دریاچه ها و رودخانه ها، کوه ها، جنگل ها و چمن زار هایی که از تاندرای قطب شمالی تا خلیج هادسون در شرق و زمین های کشاورزی در غرب کشیده شده است بسیار شگفت انگیز می باشد. بیشتر حیات وحش آن توسط 80 پارک استانی محافظت می شوند. در این مناطق، فعالیت هایی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، قایقرانی و ماهیگیری از محبوبیت فراوانی برخوردار است.

مانیتوبا استانی است که در مرکز طولی جغرافیای کانادا واقع شده است و یکی از سه استان سرسبز کانادا (با آلبرتا و ساسکاچوان) و پنجمین استان پرجمعیت با حدود یک میلیون و سیصد هزار نفر می باشد. ایالت مانیتوبا به وسعت 649950 کیلومتر مربع با چشم انداز های وسیع و بسیار متنوع از خط ساحلی اقیانوس شمالی تا مرز جنوبی ایالات متحده کشیده شده است. این استان با سرزمین های نونووت در شمال و سرزمین های شمال غربی در شمال غرب و ایالات متحده از داکوتای شمالی و مینه سوتا در جنوب هم مرز می باشد.

وینی پگ، مرکز استان مانیتوبا و عظیمترین شهر مانیتوبا است و هشتمین شهر عظیم و اصلی کانادا محسوب می گردد. دیگر شهرهای این استان عبارتند از: براندون، استینباخ، پورتا لاپریری (Prtage la Prairie) و تامپسون.

تاریخچه استان مانیتوبا

از هزاران سال پیش تا به امروز مردمان بومی سو در مانیتوبای کنونی زندگی می نمایند. اسم این استان از فرهنگ Cree گرفته شده که به معنی تنگه روح است. در اواخر قرن هفدهم، تاجران پوست و خز تجارتشان را به این استان آغاز کردند. در این حین آن ها به دو سیستم اصلی رودخانه دست یافتند که یکی از آن نیلسون در مانیتوبای شمالی واقع شده و دیگری سیستم رودخانه ای وینی پگ در بخش جنوب شرقی مانیتوبا می باشد. دولت سلطنتی در سال 1670 تمامی زمین های زه کشی شده در خلیج هادسون را به شرکت بریتانیایی تحویل دادند و آن ها تجارت خود را در این زمین ها آغاز کردند که بعدها سرزمین روپرت نامیده شد. در طول 200 سال آینده، رشد و تکامل جوامع با توافقنامه مهم میچف (Michif) در وینی پگ ادامه یافت، تا این که اعتراضات مردم Metis برای هویت بومی خود و دریافت زمین ها بالا گرفت و دست به شورش زدند ولی مذاکراتشان با حکومت به جایی نرسید و به آن ها زمینی داده نشد. خاتمه در سال 1870 سه سال بعد از استقلال کانادا، مانیتوبا به کنفدراسیون کانادا ملحق شد. در سال 1912 مانیتوبا به استان تبدیل شد. یکی از وقایع مشهور در این استان می توان به شورش مسلحانه مردم متیس علیه دولت کانادا اشاره نمود که درگیری قیام رودخانه سرخ (Red River Rebellion) نامیده شد.

آب و هوای استان مانیتوبا

مانیتوبا دارای آب و هوای قاره ای شدید است و معمولا درجه هوا و درصد بارش از جنوب به شمال آن کاهش و از شرق به غرب افزایش می یابد. مانیتوبا از کوهستان ها و آب های عظیم به دور است و به طور کلی مسطح می باشد و در طول ماه های ژانویه و فوریه در معرض توده های هوای سرد قطبی که از شمال غربی می آیند قرار می گیرد و همین امر باعث شده که سرمای شدید زمستان آن معروف گردد. در تابستان، توده های هوای گرم و مرطوب از خلیج مکزیک به سمت شمال کشیده می گردد که تابستانی ملایم را به همراه دارد و باعث شده تا بسیاری از برنامه های مفرح و فستیوال ها در این منطقه برگزار گردد. طبق گزارش محیط زیست کانادا، مانیتوبا رتبه اول در داشتن صاف ترین آسمان در طول سال را به خود اختصاص داده است و دومین رتبه برای داشتن صاف ترین آسمان در تابستان و آفتابی ترین استان در فصل های زمستان و بهار می باشد.

مردم و فرهنگ استان مانیتوبا

زبان رسمی و اداری مانیتوبا انگلیسی و فرانسوی است، بیش از 80% مردم مانیتوبا تنها به زبان انگلیسی و 3% آنها تنها به زبان فرانسوی صحبت می نمایند و 15% آن ها نیز دو زبان می باشند و مابقی به زبان های دیگر صحبت می نمایند.

مذهب بیشتر مردم مانیتوبا مسیحی و کاتولیک می باشند و بعد از مسیحیت، یهودیت در صندلی دوم قرار گرفته است.

گردشگری استان مانیتوبا

صنعت گردشگری در ایالت مانیتوبا بسیار وسیع است. حیات وحش منطقه قطب شمالی آن، چرچیل یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری این ایالت به حساب می آید، شهری که پایتخت جهانی خرس های قطبی و نهنگ بلغا می باشد و گردشگران زیادی برای تماشای آن ها به این ایالت سفر می نمایند.

چند فرهنگی بودن بخشی از سیاست دولت کانادا می باشد که باعث شده سالانه مهاجرین زیادی به این کشور سفر نمایند. این استان مجموعه ای از فرهنگ های مختلف می باشد، بر اساس این چندفرهنگی بودن فستیوال های سنتی و بومی متنوعی هر ساله در این استان برگزار می گردد. رشد مالی این استان 3% می باشد که فرصت های شغلی فراوانی را ایجاد نموده و بر همین اساس مقامات استانی درصدد جذب مهاجرین می باشند و مطابق تصمیمی که گرفته اند سالانه ده هزار نفر مهاجر جدید با برنامه کلاس های رایگان زبان انگلیسی و آموزش کاری به این استان جذب نمایند.

انتشار: 13 مهر 1401 بروزرسانی: 23 آبان 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 186

به "با ایالت مانیتوبا در کانادا آشنا شویم" امتیاز دهید

2 کاربر به "با ایالت مانیتوبا در کانادا آشنا شویم" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با ایالت مانیتوبا در کانادا آشنا شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید