آشنایی با آداب و رسوم مردم کانادا

کانادا، سرزمین فرصت ها و تنوع فرهنگی، یکی از کشورهای جذاب برای مسافران و مهاجران از سراسر جهان است. این کشور با گستره وسیع خاک، مناظر طبیعی زیبا و فرهنگ غنی خود، همواره مورد توجه بوده است. در این نوشتار، به بررسی جنبه های مختلف فرهنگ و آداب و رسوم مردم کانادا خواهیم پرداخت تا بتوانیم درک بهتری از این کشور پرجاذبه داشته باشیم.

آشنایی با آداب و رسوم مردم کانادا

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: دیدار ها و سلام و احوالپرسی

نام خانوادگی و عناوین خاص تنها در صورتی استفاده نمی شوند که هر دو شخص به یک حالت غیر رسمی در آمده باشند.

در شرکت های کانادایی اغلب روابط به شیوه ای رسمی و محافظه کارانه شکل می گیرد و تا زمانی که افراد با همدیگر بیشتر آشنا نشوند، این حالت باقی خواهند ماند.

فرهنگ مردم کشور کانادا به گونه ایست که کاملا ادب و احترام را رعایت می کنند؛ این رفتاری است که در هر شرایطی باید انجام گیرد.

برای سلام و خداحافظی، مردم کانادا به یکدیگر دست می دهند.

زمانی که با شخصی دست می دهید باید ارتباط چشمی برقرار کنید و ترجیحا لبخند بزنید.

فرهنگ محلی کشور کانادا

فرهنگ کشور کانادا به شدت متأثر از فرهنگ های متفاوت مردم اروپا و سنت های دیرین ملیت های تشکیل دهنده آن یعنی مردمان انگلیسی و فرانسوی بوده است. هم چنین ردپاهایی از فرهنگ مردمان بومی و کشورهای همسایه مثل ایالات متحده آمریکا نیز بر فرهنگ و آداب و رسوم این کشور دیده می گردد. ارزش های اساسی فرهنگ کانادا، مفاهیمی مثل عدالت، مساوات و برابری، شمول و انصاف اجتماعی هستند. این نکته در شیوه اداره کشور به وسیله حکومت و در جنبه های مختلف آن مثل مراقبت های بهداشت عمومی، مالیات بالاتر برای توزیع مجدد ثروت و سرکوب سیاست های راستی افراطی، به روشنی قابل مشاهده است.به طور کلی کشور کانادا نسبت به سایر فرهنگ ها و ادیان دیدگاهی کاملاً پذیرا و انعطاف پذیر دارد.

لباس پوشیدن مردم کانادا بسیار شبیه به مردم ایالات متحده و سایر کشورهای غربی است. تنها چیزی که در رابطه با این موضوع شایان ذکر است این است که ممکن است هوا در بخش های بزرگ این کشور خیلی خیلی سرد گردد و در برخی نقاط ممکن است حتی به منفی 40 درجه سانتی گراد هم برسد.

دو زبان رسمی در کانادا انگلیسی و فرانسه هستند و 60 درصد جمعیت، انگلیسی زبان هستند. به دلیل پذیرش بالای مهاجرین از سوی کشور کانادا، تنوع گسترده ای از زبان ها در کشور استفاده می شوند؛ مثلاً جمعیت قابل توجهی به زبان های چینی، پنجابی، اسپانیایی، آلمانی و ایتالیایی و... صحبت می نمایند. این کشور هم چنین محل اجتماع زبان های بومی هم هست که به وسیله اجتماعات کوچک بومی صحبت می شوند. متأسفانه به دلیل تعداد بسیار کم مردم بومی، انتظار می رود که اکثریت این زبان ها بعد از چند نسل به کلی از میان بروند.

کانادایی ها به صورت کلی مردمانی مؤدب، شکیبا و صمیمی هستند. مانند هر کشور بزرگ دیگری، تفاوت زیادی در سنت ها و آداب معاشرت بین یک منطقه تا منطقه دیگر وجود دارد. بارزترین تفاوت در منطقه کبک به چشم می خورد که بیشتر از فرهنگ کشور فرانسه تأثیر گرفته تا کشور بریتانیا. در نتیجه در کبک برای مردم عجیب نیست که در هنگام احوال پرسی به جای دست دادن که در نقاط دیگر کشور رایج است، گونه های یکدیگر را در هر دو سمت راست و چپ صورت ببوسند.

کانادایی ها انسانهایی بسیار اخلاق مدار هستند و برای اینکه ارتباط خوبی با آنها داشته باشید، بسیار مهم است که نهایت ادب را در برخورد با آنها رعایت کنید. غذا خوردن و حاضر شدن بر سر میز غذا با مردمان محلی کانادا، خیلی قوانین سخت و رسمی ای ندارد و نیازی نیست در رابطه با اینکه غذایی را رد می کنید یا درباره یک غذای به خصوص سؤالی می پرسید، نگران باشید.

مطمئن باشید که از کلمه های لطفاً و سپاسگزارم استفاده می کنید. اگر به صرف یک وعده غذایی به منزل کسی دعوت شدید، ادب حکم می نماید که یک هدیه کوچک مثل یک بطری نوشیدنی یا یک جعبه شکلات را با خود به همراه ببرید.

سبک ارتباطی

از آنجا که در کانادا مردمی از همه ملیت‌ها زندگی می‌کنند، نمی‌توان یک عادت ارتباطی خاص را معرفی کرد. با این حال، سبک‌های ارتباطی پایه‌ای وجود دارد که نسبتاً استاندارد است. مثلاً، بازرگانان معمولاً مؤدب و آسان‌گیر به نظر می‌رسند و تا حدی غیررسمی هستند.

به طور کلی ارتباطات غیرمستقیم است که احتمالاً منعکس‌کننده فرهنگ آمریکای شمالی و انگلیس است. اگرچه بیشتر کانادایی‌ها می‌توانند در صورت لزوم به طور آشکار مخالفت کنند، اما ترجیح می‌دهند این کار را با ظرافت انجام دهند.

سبک ارتباطی آنها عمل‌گرا و مبتنی بر حس مشترک است. اگر از فرهنگ پرجنب‌وجوش‌تری می‌آیید، بهتر است رفتارتان را آرام‌تر و غیرمستقیم‌تر کنید تا احساس تهدید نکنند.

فرانسوی‌زبان‌ها مستقیم‌تر و پرانرژی‌تر هستند. انگلیسی‌زبان‌ها حرف کسی را قطع نمی‌کنند و آن را بی‌احترامی می‌دانند.

کانادایی‌ها بیشتر از زبان و کمتر از زبان بدن استفاده می‌کنند. آنها فاصله‌ی شخصی را حفظ می‌کنند و انتظار دارند که به شیوه‌ی ساده‌ای صحبت شود.

درباره‌ی زندگی شخصی با احتیاط صحبت می‌کنند و اغراق را دوست ندارند. آنها غلو نمی کنند و به افرادی که هر مسئله ای را بزرگ می کنند، مشکوک می شوند.

سبک مکالمه با افراد

به دلیل منطقه ای بودن کشور کانادا و تنوع فرهنگی اش، مشکل است که یک الگوی ثابت را برای مکالمه با افراد تعیین کنیم. اما با این حال قوانین ساده ای برای مکالمه وجود دارد که در تمام نقاط کشور رایج است؛ مثل اینکه بازرگانان معمولاً افرادی مؤدب، معاشرتی و اندکی غیررسمی هستند.کانادایی ها معمولاً بیشتر از اینکه از سیگنال های غیرکلامی مثل زبان بدن استفاده نمایند، با کلام شفاهی مکالمه می نمایند. سیگنال های غیرکلامی بیشتر برای اضافه کردن تأکید بیشتر بر موضوعی استفاده می شوند یا ممکن است جزئی از سبک مکالمه شخص صحبت نماینده باشند.

کانادایی ها معمولاً به حریم شخصی خود اهمیت می دهند و ترجیح می دهند حدوداً به میزان نیم متر با طرف مقابل خود فاصله داشته باشند.مردمان کانادا معمولاً در رابطه با زندگی شخصی خود در محل کار و بین همکاران هرگز صحبت نمی نمایند.کانادایی ها معمولاً حرف خود را به صورت مستقیم و به دور از لفافه بیان می نمایند و از طرف مقابل هم همین انتظار را دارند. آنها معمولاً در گفتن چیزی اغراق نمی نمایند و نسبت به سخنانی که با اغراق آمیخته هستند، اندکی دیرباور هستند.

راهنمای هدیه دادن در کانادا

به طور کلی مردمان کانادا در روزهای تولد و کریسمس به هم هدیه می دهند.در کبک بسیار مرسوم است که وقتی به خانه کسی دعوت شدید، از قبل یک سبد گل به خانه شخص میزبان بفرستید.از گل نیلوفر سفید به عنوان هدیه استفاده نکنید، چرا که این گل ها در مراسم ختم استفاده می شوند.دادن کارت هدیه یا وجه نقد به عنوان هدیه در کشور کانادا رایج نیست.

در این کشور رسم است که وقتی هدیه ای را دریافت می کنید، همان لحظه آن را باز کنید.

  • کانادایی‌ها معمولاً برای تولد و کریسمس هدیه می‌خرند.
  • اگر برای صرف شام به خانه کانادایی دعوت شدید، بهتر است یک جعبه شکلات یا گل ببرید.
  • در کبک، رسم است که دسته گل را قبل از خودتان به خانه میزبان می‌فرستند.
  • گل سوسن برای عزا به کار می‌رود.
  • به جای پول نقد، هدیه بخرید.
  • کانادایی‌ها معمولاً هدیه را هنگام دریافت باز می‌کنند.

آداب غذا خوردن

در این کشور آداب غذا خوردن و حاضر شدن سر میز غذا راحت و غیر رسمی است.معمولاً چنگال در دست چپ و چاقو یا قاشق در دست راست نگه داشته می شوند و چنگال را باید رو به پایین نگاه داشت.ضروری است تا زمانی که میزبانتان آغاز به غذا خوردن نکرده، شما هم دست نگه دارید.آرنج های خود را برای استراحت روی میز نگذارید.بهتر است میزان کمی از غذایتان در ظرف باقی بماند.

  • غذا خوردن در کانادا چندان رسمی نیست و معمولاً در فضایی صمیمی برگزار می‌شود، البته در کبک کمی رسمی‌تر است.
  • چیدمان میز مشابه بسیاری از نقاط دنیاست؛ مثلاً چنگال سمت چپ و چاقو سمت راست بشقاب.
  • اگر مهمان هستید صبر کنید تا صاحبخانه جایگاه شما را نشان دهد.
  • تا زمان شروع غذا خوردن توسط میزبان صبر کنید.
  • آرنج‌هایتان را روی میز نگذارید.

دین

دین مردم کانادا به همان تنوع ساکنینش است و طبق قانون اساسی این کشور، آزادی دینی حق مسلم ساکنین این کشور است. در میان ادیان، مسیحیت با داشتن پیروانی که حدوداً 65% از جمعیت کانادا را تشکیل می دهند، رایج ترین دین این کشور است. در دهه های اخیر، به تعداد مردمان بی دین در این کشور افزوده شده و 24% مردم کانادا، هم اکنون ادعا می نمایند که هیچ نوع پیوستگی دینی ندارند.

محیط کاری در کانادا

با اینکه فرهنگ مردم کشور کانادا در محیط کاری، بین استان ها فرق دارد اما می توان بعضی از مسائل مشترک را نام برد.

چه بپوشیم؟

معمولا در محیط کاری مردان با کت و شلوار و کروات و خانم ها هم با کت و شلوار یا پیراهن رسمی ظاهر می شوند.

عناوین کاری

عناوین آکادمیک در کبک بسیار مهم هستند و معمولا با موسیو (Monsieur) یا مادام (Madame) صدا می شوند.

در غیر این صورت می توانید از خانم (Mrs) یا آقا (Mr) بهره ببرید، مگر اینکه از شما بخواهند که با نام کوچک آن ها را صدا کنید که معمولا این اتفاق به زودی می افتد.

جلسات

کانادایی ها جلسات را با یک صحبت کوتاه شروع می کنند و انتظار می رود که چند دقیقه وقت بگذارید و در آن مشارکت کنید. در کبک، ممکن است زمان بیشتری صرف ساخت رابطه شود.

جلسات در کانادا کاملا سازماندهی شده و همه چیز طبق برنامه زمان بندی شده پیش می رود. افراد شرکت کننده در جلسات معمولا محبت آمیز ظاهر می شوند حتی اگر جلسه در خصوص موضوعی بسیار جدی باشد. در منطقه ها انگلیسی زبان، جلسات به صورت دموکراتیک برگزار می شود و انتظار می رود که همه شرکت نموده و نظرات خود را مطرح کنند.

در جلسات اداری منطقه ها انگلیسی زبان به علت آنکه ارزش بیشتری برای موقعیت افراد قائل هستند، بیشتر حول محور شرکت کنندگانی با موقعیت بالاتر می چرخد.

پس باید افراد را با نام فامیلی صدا کنید، مگر اینکه آن فرد مستقیماً از شما درخواست کند که او را با نام کوچک صدا بزنید.در هنگام ورود و خروج به یک جلسه به تمام حاضرین دست بدهید.

هنگام دست دادن، به چشم های طرف مقابل نگاه کنید.آقایان معمولاً در دست دادن به خانم ها پیش قدم می شوند.

مدیریت

مدیران کانادایی معمولا با مسائلی نظیر تفاوت فرهنگ و ملیت ها با احترام برخورد می کنند و این قضیه بسیار در میان آن ها مهم است. مدیران نمی توانند از موقعیت اجتماعی شان سوء استفاده کنند و درخواستی فرای وظیفه های کارمند را انتظار داشته باشند.

شرکت ها همواره سلسله مراتبی نیستند و اعضای یک تیم نظراتشان را داده و در تصمیم گیری ها مشارکت دارند.

دانش تخصصی کارمندان از گزارش های مستقیم ارزیابی می شود.

در فرهنگ مردم کشور کانادا معمولا برنامه ریزی های کاری به صورت بلند مدت ریخته می شود؛ البته با تغییر در زمان ضروری موافقت می شود.

کارهایی که انجام آنها منع اخلاقی دارد:

با دست به سمت کسی اشاره نکنید. کانادا را با آمریکا اشتباه نگیرید و آنها را یکی ندانید. مردمان کانادا روی این مسئله حساسیت دارند.بهتر است در رابطه با جدایی کبک، سیاست یا دین آن با کسی سر صحبت را باز نکنید.

به طور کلی مردمان این کشور افرادی دوست داشتنی هستند و اگر در رفتارهای خود به نکات کوچکی دقت کنید، هرگز در سفرتان به مسئله ای جدی برنخواهید خورد.

نکاتی درباره فرهنگ کانادا

  • به دیگران اشاره نکنید.
  • برای شروع گفتگو از موضوعات مذهبی، سیاسی و مشابه خودداری کنید.
  • سیگار کشیدن در اکثر مکان‌های عمومی ممنوع است.
  • هنگام حضور در اماکن عمومی چیزی نخورید.
  • سروقت بودن از ارزش‌های مهم کانادا است؛ البته مردم مناطق فرانسوی‌زبان کمی آسان‌گیرترند.

سخن پایانی

کانادا، کشوری با تنوع فرهنگی بی نظیر و آداب و رسوم جذاب، همواره میزبان گرم و پرمهر مسافران و مهاجران از سراسر جهان بوده است. با درک و احترام به این فرهنگ غنی، می توان تجربه ای فراموش نشدنی از سفر به این سرزمین زیبا داشت. آشنایی با آداب و رسوم کانادا، گامی مهم در جهت تعامل موفق با مردم این کشور و لذت بردن هرچه بیشتر از سفر به آن است.

منبع: commisceo-global.com
انتشار: 17 اسفند 1402 بروزرسانی: 25 اسفند 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 701

به "آشنایی با آداب و رسوم مردم کانادا" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با آداب و رسوم مردم کانادا" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با آداب و رسوم مردم کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید