شهر باستانی مایاها در تولوم مکزیک

در  روزگاری مایاها حاکمین سرزمین های آمریکا مرکزی بوده اند، امرزوه میتوانید برای آشنایی با این تمدن باستانی از مکزیک دیدن کنید، یکی از ویرانه های به جای مانده از مایاها در شهر تولوم مکزیک واقع است که محلی دیدنی و تاریخی به شمار میرود.

شهر باستانی مایاها در تولوم مکزیک

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: در فاصله 128 کیلومتری جنوب کانکون در مکزیک، ویرانه هایی از شهر باستانی مایاها واقع شده است که تولوم نام دارد. این ویرانه ها بر فراز صخره ای به ارتفاع 12 متر قرار دارند و با منظره بی نظیر به دریای کارائیب یکی از اولین سایت های باستان شناسی مکزیک به تعداد می فرایند. تولوم روزگاری تنها منطقه سکونی مایایی بود که در وسط جنگل های بارانی قرار نداشت و با رنگ های زیبایی تزئین شده بود که از فرسنگ ها فاصله از دریا به خوبی دیده می شد. سالانه گردشگران مختلفی از سرتاسر دنیا برای بازدید از ویرانه های تولوم به این منطقه سفر می نمایند. با این حال، بازدید از این منطقه بدون اطلاع از تاریخچه آن از لذت آن کم می نماید.

تمدن اسرارآمیز مایا

مایاها قومی عجیب و اسرارآمیز هستند که باورهای متضادی داشتند. آن ها به طبیعت و حیوانات احترام می گذاشتند و حیوانات را مقدس می شمردند با این حال هرازگاهی انسان ها و حیوانات را قربانی می کردند. مایاها مهندس هایی بسیار زبده داشتند و بناهای باشکوه و ابزارهای هوشمندانه ای که از آن ها به جا مانده گواه این موضوع است. با این حال هیچ گاه از چرخ برای حمل و نقل استفاده نکردند. آن ها باورهایی خرافی داشتند و از رعد و برق وحشت داشتند، با این حال پیش بینی های دقیق و اعجاب انگیزی در خصوص پدیده های نجومی از آن ها به جا مانده است! از قضا همین تضادهای تمدن مایاست که آن ها را تا این حد اسرارآمیز و شگفت انگیز نموده است. مایاها تمدنشان را معمولا در دل جنگل می ساختند و تولوم یکی از معدود بناهای متعلق به این تمدن است که نه تنها در دل جنگل نیست، بلکه کنار ساحل و مشرف به اقیانوس واقع شده است.

ویرانه های تولوم شهری محصور با دیوار است که مشرف بر دریای کارائیب در یوکاتان مکزیک واقع شده است. این منطقه در زمان دوره پساکلاسیک ساخته شده و مربوط به زمانی است که فرهنگ مایایی در سراشیبی سقوط قرار داشت. به همین علت ویرانه های تولوم شکوه و عظمت خیره نماینده سایر آثار به جا مانده از مایاها را ندارد. با این حال، باز هم سایت باستان شناسی بسیار جالب و دیدنی و یکی از برترین جاذبه های گردشگری مکزیک به تعداد می رود. تولوم در زبان مایایی یوکاتان به معنای دیوار است و به دیوارهای دورتادور شهر اشاره دارد. نام باستانی این منطقه زاما (Zama) به معنای شهر سپیده دم بوده است، زیرا رو به طلوع خورشید واقع شده است.

شهر تولوم از یک طرف به وسیله صخره های ساحلی محافظت می شد و از طرف دیگر دیوارهای رفیع 8 متری با ضخامت 3 تا 5 متر از کیان این شهر حفاظت می کردند. 5 دروازه در دیوار وجود دارد که دوتای آن ها در بخش شمالی، دوتای دیگر در بخش جنوبی و یکی هم در غرب این شهر قرار داشته است. بیشتر ساکنین شهر در بیرون دیوارها زندگی می کردند و این سوی دیوارها متعلق به طبقه حاکم و مراسم های ویژه بوده است. چاهی کوچک در بخش شمالی دیوارها آب تازه شهر را تامین می نموده است.

شهر باستانی تولوم

مهم ترین ساختمان در ویران های تولوم El Castillo (قصر) است که 7.5 متر ارتفاع دارد و بر بالای صخره واقع شده است. روزگاری این ساختمان با گچ پوشانده شده بود و روی آن رنگ آمیزی هایی وجود داشت. این بنا مشرف بر دریای کارائیب است و بلندترین ساختمان در بین ویرانه های تولوم محسوب می گردد. اگرچه این ساختمان را قصر می نامند اما هیچ گاه کاربری قصر نداشته است و بیشتر برای انجام مراسم های آئینی و مناسب های خاص استفاده می شده است. اتاق های بالایی قصر با تصاویر مختلفی تزئین شده اند و روزگاری به اسم اتاق مشورت و شورا استفاده می شده اند.

بازدید از تولوم

اگر در سفر به مکزیک قصد بازدید از تولوم را دارید باید یک نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید. سه مکان به نام تولوم وجود دارد که نزدیک هم هستند اما نه به آن مقدار که پیاده بتوان به آن ها رفت. ویرانه های تولوم محوطه ای باستان شناسی هستند که به جا مانده از تمدن مایایی هستند و از بزرگراه 307 می توان به این منطقه رسید. در طول جهت رستوران های مختلف و مراکز تجاری متعددی وجود دارند که احتیاجات گردشگر ها را در یک سفر یک روزه رفع می نمایند. پارکینگ و چند هتل هم در اطراف این سایت باستانی وجود دارد و اگر دوست داشتید می توانید شب را هم در حوالی ویرانه های تولوم اقامت کنید.

آدرس: Carretera Federal 307 Cancún - Chetumal Km 230, 77780 Tulum, Q.R., Mexico

ساحل ویرانه های تولوم زمانی بخش مهمی از این شهر به تعداد می رفت و کشتی های مایایی برای تجارت و جابجایی افراد در این ساحل لنگر می انداختند. تجارت و داد و ستد تمدن مایا بسیار گسترده بود و از هندوراس تا یوکاتان را در برمی گرفت. مایاها هم به صورت دریایی و هم به صورت زمینی با منطقه ها دیگر به داد و ستد می پرداختند و تولوم قطبی مهم برای تجارت و مرکز توزیع و جابجایی کالاها به منطقه ها دیگر به تعداد می رفت. اما امروزه از آن داد و ستدها خبری نیست و ساحل ویرانه های تولوم به مکانی آرام و بدون هیاهو تبدیل شده است که در کنار ویرانه ها تصویری زیبا به وجود آورده است.

امروزه بخش ساحلی مکانی ایده آل برای گردشگران است و از آنجا هم می توانند نمای ویرانه های تولوم را دیدن نمایند و هم در ساحل زیبا و نقره فام کارائیب به سرگرمی بپردازند. بخشی به نام Temple of the Frescoes مستقیما روبروی ال کاستیو واقع شده است و برای مشاهده و رصد حرکت خورشید مورد استفاده قرار می گرفته است. تزئینات و دکور این ساختمان از همه بیشتر بوده و دیوارنگاره ها و طرح های رنگارنگی روی دیوار داخلی وجود داشته است. ورود به این بنا برای گردشگران مجاز نیست و تنها نمای بیرونی آن را می توانند مشاهده نمایند.

منبع: ancient-origins.net
انتشار: 9 دی 1401 بروزرسانی: 22 دی 1401 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 768

به "شهر باستانی مایاها در تولوم مکزیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر باستانی مایاها در تولوم مکزیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید