کیت سالت کانادا، شهری متروکه اما با چراغ های روشن

داستان شهر کیت سالت کانادا بسیار عجیب است، انگار همه چیز را گذاشته اند و رفته اند، اما چرا چراغ ها روشن است؟ چه کسی شهری متروکه را زنده نگاه داشته؟

کیت سالت کانادا، شهری متروکه اما با چراغ های روشن

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: وقتی به شهر ارواح فکر می کنید احتمالا تصویر خانه های خراب و بدون سقف، پنجره های شکسته و کثیف و کفپوش های پوسیده در ذهنتان تقش می بندد اما در شهر کیت سالت (Kitsault) که در سواحل شمالی شهر بریتیش کلمبیای کانادا قرار گرفته است ردیفی از خانه ها، رستوران ها، مراکز خرید، بانک ها، کافه ها و تئاترهایی را می بینید که با اینکه کسی در آن ها نیست اما تمیزند و چراغ هایشان همواره روشن است! این ساختمان ها خالی و دست نخورده در گوشه ای از شهر جا خوش نموده اند و کسی در آن زندگی نمی کند. شرایط خیابان ها هم تعجب برانگیزاست؛ درختانی یک دست و تر و تمیز که با اینکه از سال 1982 کسی در شهر نیست اما همواره هرس می شوند!

شهر کیت سالت در نزدیکی مرز آلاسکا، در 115 کیلومتری شهر ترس قرار گرفته است و فقط مدت کمی زندگی را در خود دیده است. این شهر در سال 1979 برای زندگی کارگران معادن مولیبدنوم درست شد، مولیبدنوم کاربید سخت و پایدار را در آلیاژها شکل می دهد و معمولا برای فراوری آلومینیوم مقاوم در برابر زنگ زدگی استفاده می گردد. درست زمانی که زندگی در این شهر آرمانی شروع شد بازار فروش مولیبدنوم از رونق افتاد و 1200 نفری که در آن زندگی می کردند برای همواره از آن رفتند.

شکل گرفتن این شهر داستان جالبی دارد، نزدیک به یک قرن است که در این ناحیه بریتیش کلمبیا فلزات گرانبها و نیمه گرانبهای زیادی مثل نقره، سرب، روی و مس استخراج می گردد که این باعث تاسیس شهرهای پررونق زیادی مثل «آلیس آرم» و «آنیوکس» در این محل شده است. اولین بار مولیبدنوم در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 استخراج می شد اما وقتی دیگر سوددهی چندانی نداشت استخراجش متوقف شد. تا اینکه وقتی که معادن مولیبدنوم شناخته شده ی آلاسکا، بریتیش کلمبیا و غرب آمریکا متروکه شدند دوباره قیمت ها بالا رفت و در همین زمان کارخانه ی معدن Phelps Dodge سریعا از این فرصت استفاده کرد و تصمیم گرفت که برای استخراج این ماده شهر کیت سالت را درست کند. زمینی به مساحت هزاران هکتار برای ساخت شهر در نظر گرفته شد و پروژه ساخت و ساز عظیمی شروع به کار کرد که تا آن موقع در شمال بریتیش کلمبیا سابقه نداشت. کشتی هایی که پر از مصالح ساخت و سازی بودند وارد آب های کیت سالت شدند و جاده ای خاکی از شهر ترس به سرعت در میان کوه ها درست شد. شغل های ساخت و سازی با عایدی بالا، مهندسان و کارگران ساختمانی زیادی از سراسر شمال آمریکا را به این محل کشاند.

حدود صد خانه های تک واحدی و دوبلکس و 7 آپارتمان و بیش از دویست سوئیت ساخته و یک بیمارستان مدرن، یک مرکز خرید، چندین رستوران، بانک، اداره پست، کافه، استخر، کتابخانه و دو مرکز تفریح و تفریح با شنا و تئاتر ایجاد شد و برق و خطوط تلفن کابل کشی شدند. در این شهر پیشرفته ترین دستگاه تصفیه ی فاضلاب وجود داشت که باعث شد تمیزترین آب آشامیدنی منطقه متعلق به این شهر باشد اما فقط 18 ماه بعد از اینکه اولین خانواده به این شهر آمدند بازار مولیبدنوم به علت رکود مالی و محصولات فرعی ورشکست شد. معادن بسته شدند و مردم شهر را تخلیه کردند و کیت سالت به شهری فراموش شده تبدیل شد.

در سال 2005، یک کارآفرین هندی شهر را به قیمت 7 میلیون دلار خرید و تصمیم گرفت که آن را دوباره زنده کند. از آن موقع، این میلیونر 25 میلیون دلار صرف نگهداری از این شهر نموده است. بیش از 12 نگهبان و سرایدار از خانه ها و ساختمان های دیگر مراقبت و چمن ها را کوتاه، درختان را هرس و خیابان ها را جارو و تمیز می نمایند. این کارآفرین می خواهد که با تبدیل کردن کیت سالت به قطب صنعت گاز طبیعی مایع بریتیش کلمبیا، بر روی این شهر سرمایه گذاری کند به طوری که آینده شهر به موفقیت این پروژه بستگی دارد.

کیت سالت کانادا، شهری متروکه اما با چراغ های روشن

کیت سالت کانادا، شهری متروکه اما با چراغ های روشن

منبع: amusingplanet.com
انتشار: 24 شهریور 1400 بروزرسانی: 25 شهریور 1400 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 717

به "کیت سالت کانادا، شهری متروکه اما با چراغ های روشن" امتیاز دهید

1 کاربر به "کیت سالت کانادا، شهری متروکه اما با چراغ های روشن" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیت سالت کانادا، شهری متروکه اما با چراغ های روشن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید