کتابخانه هاسکل (Haskell) در مرز بین آمریکا و کانادا واقع شده است

کتابخانه هاسکل (Haskell Free Library and Opera House) یک بنای تاریخی و منحصر به فرد است که در مرز بین ایالات متحده و کانادا واقع شده است. این کتابخانه در شهر راک آیلند (ایالت کبک، کانادا) و دربی لاین (ایالت ورمانت، ایالات متحده) قرار دارد و به طوری طراحی شده است که نیمی از آن در خاک کانادا و نیمی دیگر در خاک آمریکا باشد.

کتابخانه هاسکل (Haskell) در مرز بین آمریکا و کانادا واقع شده است

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: کتابخانه هاسکل (Haskell) دو آدرس مختلف دارد! عده ای می گویند این کتابخانه در کشور کاناداست و عده ای هم آن را متعلق به آمریکا می دانند اما در کمال تعجب هر دو گروه درست می گویند! حتما می پرسید مگر می گردد یک کتابخانه در آن واحد در دو کشور جداگانه قرار داشته باشد؟ بله این کتابخانه معروف و بزرگ در مرز بین کانادا و آمریکا نهاده شده است و با معماری جذابش یکی از معروف ترین کتابخانه های جهانست.

در مرز بین کشورهای کانادا و آمریکا کتابخانه ای بزرگ و دیدنی به نام هاسکل هست که به نام سازنده اش نامگذاری شده اما نیمی از ساختمان کتابخانه در شهر آمریکایی «دربی» و نیمی از آن در شهر کانادایی «ستنستید» نهاده شده است. از آن جایی که دو شهر، مرزی هستند جاذبه های مشترک زیادی هستند که در ادامه درباره آن ها شرح می دهیم اما اجازه بدهید الان فقط درباره این کتابخانه عجیب حرف بزنیم. کتابخانه هاسکل در یک ساختمان سنگی صدساله و زیبا نهاده شده است و به سبک «کواین آن» ساخته شده به طوری که از برترین کتابخانه های عمومی جهان در زمان خودش بود.

اینکه این کتابخانه در مرز دو کشور ساخته شده اصلا اتفاقی نبوده و معماران عمدا آن را در مرز مشترک دو کشور ساختند تا هم مردم کانادا و هم مردم آمریکا بتوانند از آن استفاده نمایند. این کتابخانه به همراه خانه ی اپرا به وسیله فردی آمریکایی به نام «هاسکل» و همسر کانادایی اش «مارتا» ساخته و به ساکنان دو کشور بخشیده شد. از آن جایی که این زن و شوهر از دو کشور کانادا و آمریکا بودند دوست داشتند تا کتابخانه ای را درست نمایند که هم برای مردم کانادا و هم برای مردم آمریکا باشد و تعامل بین مردمان این دو کشور را بیشتر کند. با اینکه ورودی این کتابخانه در کشور آمریکا نهاده شده است اما کانادایی ها می توانند آزادانه وارد کتابخانه شوند و از آن استفاده نمایند البته به شرطی که وقتی کارشان با کتابخانه تمام شد دوباره به کشور خودشان کانادا برگردند!

در داخل کتابخانه و همینطور خانه اپرا همه چیز مشترک است؛ مردمان کانادا و آمریکا اینجا را میراثی مشترک می دانند که می توانند ساعت ها در سالنش مطالعه و کتاب بخوانند. در واقع این مکان فرهنگی بهانه ای شده تا مردمان این دو کشور هم را ببینند و بدون هیچ مسئله ای با هم در تعامل باشند. در داخل ساختمان کتابخانه یک خط مشکی روی زمین سالن مطالعه کشیده شده که مرز بین کانادا و آمریکا را تعیین نموده است. در بالای کتابخانه یک خانه ی اپرا هست که خطی مورب در بین جایگاه هایش نهاده شده است به گونه ای که نیمی از استیج و جایگاه ها در سمت کانادایی و بقیه جایگاه ها در سمت آمریکایی است برای همین این خانه ی اپرا تنها خانه ی اپرای آمریکاست که استیج ندارد! همین شرایط در کتابخانه هم وجود دارد و همه چیز بین کانادایی ها و آمریکایی ها تقسیم شده است! کتاب بچه ها در سمت آمریکایی و دیگر مجموعه ها و اتاق مطالعه در سمت کانادایی است پس می توانیم بگوییم که اینجا تنها کتابخانه ی آمریکاست که هیچ کتابی در آن نیست!

این کتابخانه در طول دهه ها به محلی برای دیدار و تعامل مردم آمریکا و کانادا تبدیل شده است در واقع تنها نقطه ی جهانست که مردمان دو کشور مختلف می توانند بدون اینکه به طور قانونی مرز را رد نموده باشند همدیگر را از نزدیک ببینند. البته در سال های اخیر این مرز آزاد که هیچ نگهبان و یا بازرسی هم نداشت مورد سوء استفاده هایی نهاده شد. در سال 2011 یک مرد کانادایی قصد داشت که یک کوله پشتی پر از اسلحه را به وسیله سرویس بهداشتی کتابخانه به طور پنهانی وارد آمریکا کند اما در نهایت دستگیر شد. بعد از چنین اتفاق هایی، اقدامات امنیتی زیادی در نزدیکی کتابخانه برقرار شد به طوری که پلیس امنیت به طور 24 ساعته در بیرون کتابخانه نگهبانی می دهد تا به بهانه ی این کتابخانه، ورود غیر قانونی به کشور آمریکا انجام نگردد.

در مرز بین کانادا و آمریکا و در راستای این کتابخانه، 5 ساختمان دیگر هم هست که بین مردمان دو کشور مشترک اند. از طرفی آب ساکنان این دو شهر مرزی هم به صورت کاملا تعاملی تامین می گردد به طوری که آب آشامیدنی از چاه های کانادا گرفته و در مخزنی در آمریکا ذخیره می گردد سپس به وسیله سیستمی که کنترل آن به عهده ی کانادایی هاست بین مردم توزیع می گردد.

البته این دو شهر مرزی از گذشته های دور با هم تعامل داشتند مثلا قدیم ها زنانی که در شهر مرزی و کانادایی «ستنستید» زندگی می کردند بچه ها شان را برای معاینه پیش دکترهای استان ورمانت آمریکا می بردند و خیلی از ساکنان این شهر، دو شهرونده هستند.

کتابخانه هاسکل و خانه ی اپرا از بناهای تاریخی هر دو کشور آمریکا و کاناداست و از آن جایی که دو کاربرد مختلف دارد، در مرز بین دو کشور نهاده شده و نشان دهنده حسن نیت بین مردمان دو سرزمین مختلف است از بناهای مهمی ست که بازدید از آن برای هر گردشگری جالب توجه است.

سفری به سرزمین دوستی: تولد یک بنای منحصر به فرد

داستان این کتابخانه با عشق آغاز می شود. کارلوس هاسکل، تاجری آمریکایی و همسر کانادایی اش، مارتا، با رویایی در دل، قدم به این سرزمین مرزی گذاشتند. سال 1904 بود که رویای آنها رنگ واقعیت به خود گرفت: ساختن کتابخانه ای که پلی باشد میان دو کشور، دو فرهنگ و دو ملت. کتابخانه هاسکل نه تنها هدیه ای به مردم ساکن در دو سوی مرز، بلکه نمادی از دوستی و همکاری همیشگی شد.

معماری این بنا نیز حکایت از این اتحاد دارد. سبک رمانسک احیا با سنگ های ماسه ای قهوه ای، استحکام و شکوه را به رخ می کشد. اما نکته قابل توجه، تقسیم هوشمندانه ساختمان به دو بخش است، درست مطابق مرز بین ایالت ورمانت آمریکا و ایالت کبک کانادا. خط سیاه رنگی بر کف سالن مطالعه و صحنه اپرا کشیده شده که مرز دوستی را ترسیم می کند، اما مانعی برای تبادل دانش و فرهنگ نیست.

گنجینه ای از کلمات و خاطرات: سیاحت در قفسه های تاریخ

وارد کتابخانه هاسکل که می شوید، رایحه کاغذهای کهنه و عطر ملایم جوهر، شما را به سفری در اعماق تاریخ می برد. قفسه های چوبی پر از کتاب های رنگارنگ، داستان هایی از سرزمین های دوردست و ماجراهای قهرمانان را در خود جای داده اند. بخشی از کتابخانه متعلق به ادبیات و تاریخ آمریکا است و گوشه ای دیگر مملو از آثار نویسندگان و شعرای کانادایی. اما در این میان، قفسه ای مشترک هم وجود دارد که گویی مرزها را به فراموشی سپرده و ادبیات جهان را در آغوش گرفته است.

هر کتابی در این مجموعه، راوی داستانی منحصر به فرد است. می توانید در میان رمان های کلاسیک انگلیسی قدم بزنید، با اشعار فرانسوی دلدادگی را تجربه کنید و یا با افسانه های کهن آمریکایی و کانادایی به دل تاریخ سفر کنید. کتابخانه هاسکل، گنجینه ای است که مرزهای جغرافیایی را پشت سر گذاشته و افق های جدیدی از دانش و فرهنگ را پیش روی شما می گشاید.

حقایقی جالب که نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشید:

  • کتابخانه هاسکل تنها کتابخانه‌ای در جهان است که در دو کشور قرار دارد.
  • این کتابخانه دارای دو کد پستی، دو کد تلفن و دو آدرس است.
  • مردم هر دو کشور می‌توانند بدون نیاز به ویزا از کتابخانه استفاده کنند.
  • در سال‌های گذشته، حتی بازیکنانی از تیم‌های هاکی روی یخ آمریکا و کانادا، برای تمرین مشترک در سالن اپرای این کتابخانه گرد هم می‌آمدند.

صحنه ای برای هنر و همبستگی: اپرایی برای تمام مردم

اما کتابخانه هاسکل فراتر از یک تالار مطالعه است. در طبقه دوم، سالن اپرایی با شکوه خود، صحنه ای برای روایت داستان ها از طریق موسیقی و نمایش فراهم کرده است. جالب اینجاست که صحنه و نیمی از صندلی ها در خاک کانادا و نیم دیگر در خاک آمریکا قرار دارند. این تقسیم بندی نه تنها باعث تعجب گردشگران می شود، بلکه نمادی از همبستگی است. هنرمندان هر دو کشور، چه خواننده های اپرا، نوازندگان موسیقی و چه بازیگران تئاتر، در این صحنه به ایفای نقش می پردازند و دیوارهای مرزی را با زبان هنر فرو می ریزند.

اپرای هاسکل محلی برای گردهمایی مردم دو کشور است. درخشش نور بر صحنه، موسیقی که فضا را پر می کند و صدای تشویق حضار، همگی حکایت از این اتحاد فرهنگی دارند. در این سالن، مرزها رنگ می بازند و همه با زبان مشترک هنر سخن می گویند.

نمادی از دوستی و همکاری

کتابخانه هاسکل بیش از یک ساختمان است، نمادی از دوستی و همکاری بین دو کشور است. این کتابخانه نشان می دهد که چگونه مرزها می توانند پل های ارتباطی باشند و مردم با فرهنگ ها و زبان های مختلف می توانند در کنار هم برای دستیابی به دانش و آگاهی تلاش کنند.

در دنیایی که امروز مرزها گاها به موانعی برای تعامل و ارتباط تبدیل می شوند، کتابخانه هاسکل پیامی مهم را به ما می دهد: دانش و فرهنگ می توانند پل هایی باشند که مردم را به هم نزدیک کنند و به شکوفایی جوامع کمک کنند.

بیش از یک کتابخانه: مرکزی برای جامعه

کتابخانه هاسکل فراتر از یک بنای تاریخی و فرهنگی است. این مکان به قلب تپنده جامعه بدل شده است. کلاس های آموزشی برای بزرگسالان و کودکان، نمایشگاه های هنری، کارگاه های داستان نویسی و جلسات ادبی، بخشی از رویدادهایی هستند که در این مرکز برگزار می شوند. در این جا، مردم ساکن دو سوی مرز به دور هم جمع می شوند، ایده ها را به اشتراک می گذارند و پیوندهای اجتماعی عمیق تری شکل می دهند.

  • سخنرانی های نویسندگان و هنرمندان: با نویسندگان و هنرمندان مورد علاقه خود دیدار کنید و از تجربیات و دیدگاه های آنها بهره مند شوید.
  • کنسرت ها و نمایش های تئاتر: از موسیقی و هنرهای نمایشی لذت ببرید و لحظات فرهنگی به یاد ماندنی را تجربه کنید.
  • کارگاه های آموزشی و برنامه های ویژه کودکان: در کارگاه های مختلف مهارت های جدید بیاموزید و کودکان خود را با دنیای کتاب و یادگیری آشنا کنید.
  • جشنواره های فرهنگی: در جشنواره های متنوع، با فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف آشنا شوید و به تبادل فرهنگی کمک کنید.

پایانی پر از کتاب و امید

اگر به دنبال مکانی برای فرار از هیاهوی زندگی، غوطه ور شدن در دنیای کلمات، و برقراری ارتباط با فرهنگ های مختلف هستید، کتابخانه هاسکل مقصد مناسبی برای شماست. این کتابخانه با تاریخچه منحصر به فرد، معماری زیبا، و مجموعه کتاب های متنوع، شما را به سفری فراموش نشدنی در دنیای دانش و فرهنگ دعوت می کند.

منبع: amusingplanet.com
انتشار: 20 بهمن 1402 بروزرسانی: 26 بهمن 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 759

به "کتابخانه هاسکل (Haskell) در مرز بین آمریکا و کانادا واقع شده است" امتیاز دهید

2 کاربر به "کتابخانه هاسکل (Haskell) در مرز بین آمریکا و کانادا واقع شده است" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابخانه هاسکل (Haskell) در مرز بین آمریکا و کانادا واقع شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید