آدم خواری قوم آزتک (aztec) مکزیک افسانه یا تاریخ؟

آزتک ها از امپراطوری باستانی بومی که در مکزیک میزیسته، بوده اند، اما در مورد این قوم افسانه هایی وجود دارد در مورد آدمخواری آنها، که حتی ممکن است ریشه واقعی و تاریخی داشته باشد!

آدم خواری قوم آزتک (aztec) مکزیک افسانه یا تاریخ؟

به گزارش مجری سفرهای گردشگری: عمده اطلاعاتی که ما از قاره آمریکا تا قبل از کشف پر سر و صدای کریستوف کلمب داشته ایم به صورت عمومی این است که در این قاره، سرخ پوستان به نام نژاد بومی زندگی می نموده اند و صاحبان اصلی این قاره آن ها هستند. کمی که اطلاعاتمان بیشتر باشد و البته علاقه مند، این را هم می دانیم که تمدن معروف و اسرارآمیز مایاها در این سرزمین زندگی می نموده اند و البته آزتِک ها. آزتک های معروف را می شناسید؟ این قوم از بومیان سرزمینی بوده اند که به آن امروزه مکزیک می گویند. درباره آزتک ها افسانه ها و البته حقایق بسیاری وجود دارد. 

در ابتدا باید در ادامه حرف هایی که در مقدمه گفتیم بگوییم که، باید آزتک ها را در کنار دیگر تمدن های این قاره، جز پیشرفته ترین ها دانست. آزتک یک تمدن در آمریکای مرکزی بود که دارای افسانه های بسیار غنی بودند. آزتک ها هم بسیار پیشرفته بودند و هم فرهنگ مخصوص به خود را داشتند و آن را از هیچ جایی وام نگرفته بودند. تمدن آزتک از لحاظ فرهنگی از مجموعه ای از اساطیر گوناگون در یک سیستم چند گانه بود و به وسیله این قوم و مردمانش تایید شده و مورد استفاده بود. آزتک ها خود را آزتکاتل می نامیدند و آزتکاتل به زبان خود اقوام آزتک ها یعنی، افرادی که از آزتلان به معنای سرزمین افسانه ای آزتک ها آمده اند.

البته آزتک ها خود را مکزیکا هم صدا می کردند. در پژوهش هایی که از این قوم شده است، به دست آمده است که آزتک ها بیش از 100 ها نماد مختلف پذیرفته شده داشتند. از سال 1325 تا 1521، 12 نفر بر این قوم فرمانروایی کردند. پس از سری جنگ هایی که بسیار هم خونین بود، در 13 اوت 1521 آخرین فرمانروای آزتک ها خود را تسلیم اسپانیایی ها کرد. درباره این قوم باید گفت که معمولا اساطیر این قوم را موجودات خارق العاده و فوق بشری هم تشکیل داده بودند.

افسانه های آزتکی می گویند که اجداد این قبیله در پی یکی از نگهبانان اساطیری این فرهنگ به نام اویتسیلوپوچتلی که این اسطوره را با خود حمل می نموده است به این سرزمین آمده اند.

در واقع آزتک شناسان می گویند که این مردم از سرزمین افسانه ای آتلان به زمین های کشور مکزیک امروزی وارد شده اند. این قوم را می توان در صندلی اول قدرتمندترین سرخپوستان قاره آمریکا به حساب آورد. این قوم تنها با نام آزتک ها یا مکزیکا و ارتکاتل شناخته نمی شدند بلکه اسامی گوناگون دیگری همانند: تنوچکا مکزیکا، کُلهوا و … نامیده می شدند.

مرکز آزتک ها تنوشتیتلان نام داشت. وقتی بر روی تمدن های پیشرفته باستانی از جمله آزتک ها که در حال حاضر موضوع بحث ما هستند کمی تامل کنیم، بی شک به این فکر می کنیم که چگونه تمدن هایی همانند مایا و آزتک در آن موقع به وجود آمدند؟ البته باید این نکته را گفت که اگر بر روی پیشرفته بودن اصرار داریم به این خاطر است که بسیاری از اِلمان های این تمدن ها برابری با اِلمان های اقوام در آن موقع نبوده اند و در کنار این پیشرفت ها، رسوماتی هم داشته اند که بی شک موجب تعجب هر کس که آن را می شوند هم می شوند که در ادامه برای شما شرح خواهیم داد.

در زمینه این که چگونه تمدن هایی مثل آزتک ها و مایاها پیشرفته بودند، حدس و گمان های بسیاری وجود دارد که البته بعضی از آنان درباره این ایده هستند که این اقوام با فرازمینی ها در ارتباط بوده اند. باستان شناسان با همکاری سمبل شناسان در پژوهش هایی که داشته اند با آنالیز آثار به جای مانده از آزتک ها به این نتیجه رسیده اند که آن ها حتی مکن است که با فرازمینی ها هم در ارتباط بوده باشند.

چنانچه از آثار به جا مانده از آزتک ها بر می آید آنها هم خدایانی فرازمینی داشته اند که با نوعی سفینه از آسمان می آمدند. آزتک ها با این که در عصر کربن زندگی نمی کردند اما می توان با جرات گفت که آن ها از تکنیک های مدرن برای ساخت و ساز استفاده می کردند. اگر به حکاکی هایی که بر روی آثار به جای مانده از این قوم است دقت کنید خواهید دید که آن ها کشتی های پرنده و یا بشقاب های پرنده ای را می دیده اند!

اما بی شک بیشتر مایه تعجبتان خواهد بود که بدانید، این قوم باستانی و پیشرفته بر خلاف تمام اِلمان هایی که داشته اند، آدم خوار بوده اند! یکی از جشن های آزتک ها، بر پا کردن جشن خون بود که درطی آن، سلاخی انسان ها به صورت دسته جمعی بود و به آن به اصطلاح آدم خواری سیاه می گفتند.

از آنالیز متون مربوطه مستنداتی به دست آمده است که بیان می دارد این قوم در مرنام سلاخی آیینی، صدها و بلکه هزاران نفر را در یک شب سلاخی می نموده اند. این که این قوم چنین رسمی را داشته اند و آن را بی وقفه انجام می دادند باعث به وجود آمدن رعب و وحشت بین همسایگان این قوم شده بوده است.

در کتاب معروف ثروت و فقر ملل از دیودی اس. لندز (David s. lands) که استاد دانشگاه هاروارد است بیان شده است که، یکی از بزرگ ترین دلایلی را که آزتک ها در ابعاد گسترده ای خونخواهی و آدمخواری می نموده اند، برای این بود که مردم قومشان از آن ها سالیان سال پیروی کنند. با توجه به این رسم، اشتهای سران آزتک برای استفاده از گوشت انسان ها آن قدر سیری ناپذیر شده بود که تعداد مردم آن سرزمین بسیار کم شده بود و برای همین هم سران قبیله آزتک مذاکراتی را برای گرفتن قربانی انسانی به سراغ سایر قبایل فرستادند.

به همین دلیل قبایلی که از آزتک ها می ترسیدند برای این که این قربانی ها را به آن ها بدهند، جنگ های صوری را متحمل می شدند تا با به وقوع پیوستن این جنگ های تشریفاتی، مردمی که هیچ جا خبر نداشتند اسیر آزتک ها شوند و زنجیره آدمخواری آزتک ها را همچنان سرپا نگه دارند. بیشتر آدم خواری های آزتکی ها در بالای کاخ ها انجام می شده است.

انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 746

به "آدم خواری قوم آزتک (aztec) مکزیک افسانه یا تاریخ؟" امتیاز دهید

3 کاربر به "آدم خواری قوم آزتک (aztec) مکزیک افسانه یا تاریخ؟" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آدم خواری قوم آزتک (aztec) مکزیک افسانه یا تاریخ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید