سس های تند مکزیکی که ممکن است هم خوشایند هم خطرناک باشند!

مکزیکی ها اینقدر فلفل را دوست دارند و با آن خورش ها و سس های مختلف ساخته اند که دیگر هر جایی غذای تند میبینیم انتظار داریم انتهای اسمش یک مکزیکی بیاید مثل پاستای مکزیکی! در ادامه برایتان معروفترین سس های مکزیکی را آورده ایم.

سس های تند مکزیکی که ممکن است هم خوشایند هم خطرناک باشند!
به گزارش مجری سفرهای گردشگری:

سس‌های تند مکزیکی معمولاً با ترکیباتی از فلفل‌های تند، گوجه‌فرنگی، سیر، پیاز و سایر ادویه‌ها تهیه می‌شوند. در اینجا به شما چند نوع سس تند مکزیکی معرفی می‌کنیم:

والنتینا (Valentina)

یکی از برترین سس های تند مکزیک که اولین بار سال 1954 در شهر گوادالاخارا معرفی گردید. والنتینا نام دارد و ترکیبات اصلی آن آب، فلفل تند، سرکه، نمک، ادویه جات ترشی و مواد نگهدارنده هستند. می توان آن را شناخته شده ترین و رایج ترین سس تند آماده در کشور مکزیک دانست. معمولا سس هایی که در کشور مکزیک استفاده می شوند نسبت به سایر کشورها دارای سرکه کم تری هستند و غلظتشان هم بیشتر است. در این سس ها کوشش شده تا تمرکز اصلی بر روی طعم فلفل باشد. معمولا ترکیبی از فلفل های پویا (puya)، آربـول (ARBOL)، چیپوتله (chipotle)، هالوپینو (jalapeño) و پیکین (piquin) در آن به کار می رود.

کسب و کار این سس به صورت خانوادگی اداره می شود و آن ها مزرعه عظیم فلفل در Jalisco دارند و نام آن را روی لیبل محصول هم می نویسند. این سس در دو نوع بسته بندی تند و خیلی تند به فروش می رسد جالب است بدانید مکزیکی ها علاوه بر غذاهای تند هنگام خوردن انواع میوه مثل هندوانه، انبه، پرتقال، آناناس و لیمو هم این سس را رویشان می ریزیند. مراقب باشید بیش از حد سس والنتینا را نخورید چون احتمالا کمی بعد دیگر مزه سایر غذاها را حس نخواهید کرد.

پیکو پیکا (PICO PICA)

پیکو پیکا محصول سال 1937 است در سال 1977 نایع غذایی خونیتا آن را خریداری نموده است. برای درست کردن آن از فلفل قرمز چیلی پوره شده، گوجه و انواع ادویه استفاده می شود و این گونه یکی از برترین سس های مکزیک آماده می شود. در تهیه این سس سرکه نقشی ندارد و به همین علت چاشنیی عالی برای انواع تاکو، سوپ، گوشت، تست و ماهی می باشد.

پیکو پیکا در کنار سس قرمز تندش، بعلاوه سس تاکو سبز و خوشمزه Menudo که سبک مکزیکی واقعی را دارد، فراوری می نماید. برای کسانی که عاشق غذاهای تند هستند، پیکو پیکا محصول Hot & Spicy Menudo را فراوری نموده است که مواد تشکیل دهنده اش همان کیفیت و استانداردها را دارند، اما طعمشان کمی تندتر و پر ادویه تر است.

گوچامایا (GUACAMAYA)

در سال 1948 یک زوج مکزیکی از استان سینالوآ تصمیم به راه اندازی شرکت فراوری سس مختص خودشان گرفتند. فرایند فراوری این مورد از برترین سس های تند مکزیک ساده بود. در تهیه آن از ظروف آشپزخانه رایج در مکزیک استفاده شد، ظروف مانند سنگ شکن (metate de prisra) و آسیاب دستی ذغالی، همان مواردی که در بسیاری از خانه های مکزیکی استفاده می شود.

چولولا (Cholula)

چولولا هم یکی از شناخته شده ترین سس های تند مکزیک است که برای طبع انواع غذاهای تند از آن استفاده می شود. دستور تهیه آن بسیار قدیمی بوده و مردم شهر به آن افتخار می نمایند. چولولا از شهرهای مهم و باستانی کشور است که سابقه سکونت در آن به پانصد سال قبل از میلاد مسیح باز می شود و قدیمی ترین شهر زنده آمریکای شمالی محسوب می شود.

بر روی لیبل آن تصویر زنی را مشاهده می کنید که مکزیکی ها او را با نام La Chila می شناسند. او آشپز خانواده Cuervo بود، این خانواده صاحب برندهای معتبر دیگری هم هستند. این آشپز مشهور به خاطر مهارت هایش در استفاده از انواع فلفل شناخته می شد و همین توانایی ها الهام بخش فراوری یکی از برترین سس های تند مکزیک با نام چولولا بوده است.

خانواده Cuervo برای موفقیت هر چه بیشتر برندشان رستوران چولولا را هم راه اندازی کردند و برای درست کردن غذاهای تند از انواع فلفل و سس خودشان استفاده می کردند جالب است بدانید دستور پخت غذهای رستوران همان دستور La Chila مشهور است. در سال 1989 چولولا وارد بازار بین المللی شد و از آن موقع اعتباری دنیای یافته است. Carina Hernandez از اعضای خانواده Cuervo معتقد است زیبایی چولولا آن است که سنت های مکزیک را به همه دنیا شناسانده است. آن ها سس را در طعم های متفاوتی فراوری می نمایند اما مدل سنتی آن نزدیک ترین مزه به سس های خانگی مکزیک را دارد.

بوفالو (Búfalo)

بوفالو در یکی از فروشگاه های کوچک مکزیک آغاز به کار کرد و به سرعت شهرتی بین المللی پیدا کرد. آن ها سال 1933 کار خود را آغاز کردند و این نظر یکی از قدیمی ترین سس های تند مکزیک به تعداد می فرایند. مرکز فعالیتشان هم قلب کشور مکزیک یعنی شهر مکزیکو سیتی است. سس بوفالو نسب به سایر سس ها غلظت بیشتری دارد و به خاطر استفاده از فلفل guajillo طعم آن کمی به شیرینی می زند. صاحب برند معتقد بود که guajillo یکی از محبوب ترین انواع فلفل های چیلی کشور مکزیک است.

جالیسکو (Jalisco)

یکی دیگر از محصولات سرزمین آتشین Jalisco که اتفاقا نام همین زمین ها را برایش انتخاب نموده اند و میان مردم محلی به خاطر سادگی اش از محبوبیت بالایی برخوردار است. دستور آماده کردن آن شامل انواع فلفل، آب و کمی نمک و شکر می شود. همین قدر ساده کوشش نموده اند که عطر و طعم خود فلفل ها مشخصه اصلی سس هایشان باشد و برای طبخ انواع غذاهای تند به کار رود. البته همین ترکیب هم آن قدرها ساده هم و برندهای دیگری که کوشش نموده اند نتوانستند مانند آن را فراوری نمایند. جالیسکو را معمولا نمی توان جایی غیر از خود کشور مکزیک پیدا کرد اما انتخابی کلاسیک برای تجربه ای واقعی از طعم های محلی منطقه است.

ال یوکاتکو (El Yucateco)

ال یوکاتکو یکی از پر ادویه ترین و تندترین های فهرست برترین سس های تند مکزیک است. شرکت فراوری نماینده آن در سال 1968 فعالیت خود را در شبه جزیره یوکاتان آغاز کرد. این جا شبه جزیره ای است که دریای کارائیب را از خلیج مکزیک جدا می نماید و بیشتر اهالی آن سرخپوستان هستند. ال یوکاتکو هم مانند بسیاری از دیگر موارد فهرست در ابتدا کسب و کاری خانوادگی بود که رشد کرد و از مرزهای مکزیک فراتر رفت.

ماده اصلی تشکیل دهنده آن هابانرو یا فلفل هندی است. هابانرو بی شک یکی از تندترین فلفل های دنیا است و اگر بخواهیم مقدار این تندی را توضیح دهیم باید بگوییم که حدود 70 بار از فلفل هالوپینو تندتر است. اگر اهل غذای تند هستید و هابانرو رو امتحان می کنید باید بدانید که علی رغم طعم تند و آتشینش خواص بی تعدادی دارد. گفته می شود برای لاغری، پوست و مو، سرما خوردگی و حتی سرطان مثانه و پروستات هم مفید است. این شرکت محصولات دیگری هم دارد که در آن ها از چیپوتله و انواع فلفل هالوپینو استفاده می شود. خودتان را برای چشیدن تندترین سسی که تا به حال خورده اید آماده کنید.

هیوچول (Huichol)

Roberto Lopez تنها با 40 پزو سرمایه و یک دوچرخه برای پخش سس ها در سال 1949 کارخانه فراوری سس تند خودش را راه اندازی کرد. او از بطری های خالی نوشابه برای بسته بندی سس هایش استفاده می کرد، به بچه های محلی سپرده بود تا بطری های خالی را برایش جمع نمایند و در عوض به آن ها بستنی یخی مجانی می داد. این شرکت امروز به فراوری عمده رسیده و یکی از برترین سس های تند مکزیک را فراوری می نماید اما هنوز هم دستور تهیه شان همانی است که همسر آقای Lopez ابداع نموده بود.

ایشان این نام را به خاطر مردم هیوچول که در کوه های Nayarit در نزدیکی Jalisco (منطقه ای که برای کشت فلفل های تند فوق العاده است) زندگی می نمایند انتخاب کرد. او بعلاوه تصویری از مردم منطقه با لباس های سنتی شان را بر روی تصویر لیبل محصول قرار داد. گفته می شود محصول طعمی فوق العاده دارد و در خود کشور مکزیک بدون مواد نگهدارنده به فروش می رسد.

کستییو (CASTILLO)

محصولات سالسای کستییو به خاطر شیوه آماده سازی خاصشان که شامل انواع فلفل می شود، سر سفره بیشتر خانواده های کشور مکزیک دیده می شوند. این شرکت در سال 1942 در Hermosillo، Sonora تاسیس شد و بیش از 60 سال تجربه خوب را کسب نموده است و به Salsas Castillo اجازه می دهد تا مدعی بالاتری استاندارها و کیفیت شود. از محصولات مشهورشان می توان به Soya Pekin، Mexico Lindo، 7 Mares، Sonora، Habaneras Castillo و Amor اشاره نمود.

سس ها با استفاده از انواع فلفل های هابانرو، ادویه و سرکه آماده می شوند و طعمی تند و در عین حال پر ادویه دارند. امروز محصولات آن ها در آمریکا، سراسر اروپا، ژاپن، کره و کوبا به فروش می رسد و می توان گفت در سراسر دنیا برای طبخ غذاهای تند مورد استفاده قرار می گیرند.

سس انچیلادا

این سس با ترکیباتی از رب گوجه فرنگی، فلفل چیلی، سیر، پیاز، کمی نمک و ادویه‌های دیگر تهیه می‌شود. برای تهیه این سس، ابتدا رب گوجه فرنگی، فلفل چیلی، سیر و پیاز را در یک ماهیتابه با روغن سرخ کرده و سپس به همراه نمک و ادویه‌های دیگر به مدت چند دقیقه بپزید. سپس سس را به صورت خام یا پخته به غذای مورد نظر اضافه کنید. این سس می‌تواند به عنوان سس مکمل برای انواع غذاهای مکزیکی مانند انچیلادا، تاکو، بوریتو و ... استفاده شود.

سس مکزیکی سالسا

این سس با ترکیباتی از گوجه‌فرنگی، فلفل سبز تند، آب، برگ گیشنیز تازه ریز خورد شده، پیاز ریز خورد شده و سیر ریز خورد شده تهیه می‌شود. برای تهیه این سس، ابتدا گوجه‌فرنگی‌ها را خرد کرده و به همراه سایر ترکیبات در میکسر قرار دهید تا تمام مواد به هم بریزند. سپس سس را به یک ظرف مناسب منتقل کرده و در یخچال نگهداری کنید تا طعم و مزه بهتری بگیرد. سس سالسا می‌تواند به عنوان سس مکمل برای انواع غذاهای مکزیکی مانند تاکو، بوریتو، ناچو و ... استفاده شود.

در آخر

برای تهیه این سس‌ها می‌توانید از دستورالعمل‌های موجود در منابع مربوطه استفاده کنید. همچنین برخی از این سس‌ها مانند سس مکزیکی ماینز و سس مکزیکی کوهن به صورت آماده در بازار موجود هستند.

منبع: theculturetrip.com
انتشار: 21 مرداد 1402 بروزرسانی: 22 مرداد 1402 گردآورنده: bestcanadatours.com شناسه مطلب: 686

به "سس های تند مکزیکی که ممکن است هم خوشایند هم خطرناک باشند!" امتیاز دهید

3 کاربر به "سس های تند مکزیکی که ممکن است هم خوشایند هم خطرناک باشند!" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "سس های تند مکزیکی که ممکن است هم خوشایند هم خطرناک باشند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید